Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål til de med vitiligo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen med vitiligo her, som vil dele litt om hvordan forløpet var. 

F.eks hvor gammel var du da du oppdaget det? Er huden hardt rammet, hvor lang tid tok det før det ble veldig synlig? 

Ut ifra det jeg har lest, er det ikke noe man kan gjøre noe med vitiligo, men har lest at f.eks stress kan fremskynde prosessen. Hvordan stemmer det for deg? Er det noe som gjør det verre/bedre? 

Anonymkode: d8c36...b2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var rundt 14 da jeg fikk første flekk. Holdt seg stabilt i mange år, men ble betydelig verre som voksen. Særlig i løpet av forholdet med eksen, som var prega av mye krangling. Deretter ble det enda verre da jeg var gravid. Så ja, stress har absolutt påvirka min vitiligo. Jeg har stor tro på at endring i kosthold kan gjøre en bedre. Jeg har dog ikke orka å forske så mye på det enda. Lever med andre ord godt med vitiligoen, til tross for at den er ganske uttalt nå. Heldigvis finnes det gode selvbruninger nå i 2024 😄

Anonymkode: 62d8b...c6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 30 og holdt på med min doktorgrad. Mamma fortalte da at bestefar hadde mye. Stress kan ha påvirket.

Anonymkode: 8e1e3...13d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 6 år da jeg fikk det. Utviklet seg gradvis og var stabilt over mange (15) år i voksen alder. Lysbehandling hjalp på å pigmentere flere flekker som holdt seg slik i flere år, ellers er det ingen annen behandling som har hjulpet. Men etter graviditet så blomstret det litt opp igjen, og utviklet seg litt i de repigmenterte flekkene, samt at jeg har fått litt i øyenbrynet. Men har fremstått stabilt igjen de siste 5 årene. Lever greit med det, bruker mye solkrem og litt selvbruning som jeg synes funker fint. Har også hatt lik sminke i mange år, som dekker godt i ansiktet, og det er ikke mange som vet at jeg har det. Det plagde meg langt mer som barn og ungdom. 

Anonymkode: ca2de...018

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan tipse om selvbruning dere er fornøyde med?

Anonymkode: 0e46a...98c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Ida Warg sin mousse og er veldig fornøyd. Bruker extra dark på kroppen og medium i ansiktet. 

Anonymkode: 9612c...384

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel ca 13. Tror ikke noe på at indre eller ytre påvirkning har noe å si. Det er en autoimmun sykdom som heldigvis ikke fører til andre plager enn det rent kosmetiske. Greit at vi bor i et kaldt land og har lys hudfarge, det er litt verre for f.eks indere eller afrikanere. 
Jeg har fått tilbake en del pigmenter særlig i pannen og jeg tror ikke det er så mange som legger noe særlig merke til at jeg har det. Hendene er uten hvite områder, ellers er brunkrem greit i ansiktet i alle fall om sommeren da skillene kommer bedre til syne, men brukes med forsiktighet. Solkrem er veldig viktig for oss. Jeg soler meg aldri, men det er uavhengig av sykdommen. Soling er ikke bra for noen, mener jeg. 

Anonymkode: 4d9ed...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget min første flekk som 18-åring, da i den ene armhulen. Er nå 34 år, og har ingen pigmenter igjen i begge armhulene. Har også store flekker på håndledd, og litt oppå begge hendene som blir mer synlig på denne tiden av året som resten av huden blir litt brun. Lever veldig godt med vitiligoen, hadde fryktet som 18-åring at det skulle bli verre enn det er per nå. Har forøvrig gjennomgått ett svangerskap for flere år siden uten at jeg opplevde at det forverret vitiligoen😊

Anonymkode: 30729...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...