AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #101 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt bør man ha ok økonomi før man får barn og det å si at at man er uenig i set blir for dumt. Jo barn lider om man ikke har klær , får nok mat osv som det står i innlegget Anonymkode: 22af8...00f Men hvem kan vite at man kommer til å ha en stabil økonomi hele livet? Er det bare de fra øvre middelklasse og opp som skal få lov til å få barn da? Jeg mener så klart ikke at barn skal gå uten klær og mat, men mener at man kan ha ganske lite penger og likevel være en god forelder for barnet sitt. Dersom alle rundt er veldig bemidlet, er jeg enig i at det kan være vanskelig å vokse opp med å ha lite. Men det kommer jo litt an på - her vi bor er det for eksempel mange barn som bor i kommunal blokk, mange som bor i hus og noen som bor i villa. Det vil si at det er noen foreldre med mye penger, noen med lite. Barna mine har alle slags venner med ulike typer foreldre, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at alle foreldrene i blokkene er "dårlige foreldre" fordi de har lite penger. For en sprø tanke. Det er heller ikke sånn at ungene går uten klær og mat eller at foreldrene bare lager "pølse og pizza", som du tydeligvis ser for deg at "fattige" gjør. Anonymkode: 8e4f7...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #102 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvem kan vite at man kommer til å ha en stabil økonomi hele livet? Er det bare de fra øvre middelklasse og opp som skal få lov til å få barn da? Jeg mener så klart ikke at barn skal gå uten klær og mat, men mener at man kan ha ganske lite penger og likevel være en god forelder for barnet sitt. Dersom alle rundt er veldig bemidlet, er jeg enig i at det kan være vanskelig å vokse opp med å ha lite. Men det kommer jo litt an på - her vi bor er det for eksempel mange barn som bor i kommunal blokk, mange som bor i hus og noen som bor i villa. Det vil si at det er noen foreldre med mye penger, noen med lite. Barna mine har alle slags venner med ulike typer foreldre, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at alle foreldrene i blokkene er "dårlige foreldre" fordi de har lite penger. For en sprø tanke. Det er heller ikke sånn at ungene går uten klær og mat eller at foreldrene bare lager "pølse og pizza", som du tydeligvis ser for deg at "fattige" gjør. Anonymkode: 8e4f7...e4c Snakk å vri pp ting. Hvor står det at jeg mener at de bare lager pølser og pizza? Nei, riktig det står ingen steder for jeg har ikke skrevet det🙄 Du vet det det finnes barn son ikke får nok mat, barn som går i dor små/hullete klær psv og det er de jeg mener ikke bør ha barn, har ikke nevnt et ord om at man ikke kam bo i blokk osv! Traff åpenbart en nerve hos deg siden du dikter opp en gel masse ting jeg ikke har skrevet.. Det er uredelig debattteknikk Anonymkode: 22af8...00f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #103 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det også slik at bare fordi man har dårlig råd, så betyr det ikke at det er en unnskyldning til å servere pasta, pizza, lasagne etc. flere ganger i uken. Det er tvert i mot ofte billigere å servere sunn mat med uprosesserte, én-ingrediensprodukter, så lenge man handler inn og planlegger på riktig måte. Det var dette jeg siktet til, fremstår det ikke her som at folk bruker sin dårlige råd som unnskyldning til å gi barna sine dårlig mat, og dermed er dårlige foreldre? Det var slik jeg oppfattet det i alle fall, men er jo ikke sikkert det var sånn du mente det. Jeg reagerte mest på at du skrev at om man er fattig er man dårlig forelder - punktum. Det mener jeg er helt feil. Man kan være fattig og en god, dedikert og kjærlig forelder. Jeg er helt enig i at man ikke skal la barn gå uten klær og mat, men synes innlegget ditt skinner av mange fordommer mot folk som er fattige. Anonymkode: 8e4f7...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #104 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det var dette jeg siktet til, fremstår det ikke her som at folk bruker sin dårlige råd som unnskyldning til å gi barna sine dårlig mat, og dermed er dårlige foreldre? Det var slik jeg oppfattet det i alle fall, men er jo ikke sikkert det var sånn du mente det. Jeg reagerte mest på at du skrev at om man er fattig er man dårlig forelder - punktum. Det mener jeg er helt feil. Man kan være fattig og en god, dedikert og kjærlig forelder. Jeg er helt enig i at man ikke skal la barn gå uten klær og mat, men synes innlegget ditt skinner av mange fordommer mot folk som er fattige. Anonymkode: 8e4f7...e4c Jeg har ikke skrevet det der Anonymkode: 22af8...00f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #105 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har ikke skrevet det der Anonymkode: 22af8...00f Ok, da var det feil person, beklager! Men det var det innlegget jeg reagerte på Anonymkode: 8e4f7...e4c
Gjest casca Skrevet 10. mars 2024 #106 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Snakk å vri pp ting. Hvor står det at jeg mener at de bare lager pølser og pizza? Nei, riktig det står ingen steder for jeg har ikke skrevet det🙄 Du vet det det finnes barn son ikke får nok mat, barn som går i dor små/hullete klær psv og det er de jeg mener ikke bør ha barn, har ikke nevnt et ord om at man ikke kam bo i blokk osv! Traff åpenbart en nerve hos deg siden du dikter opp en gel masse ting jeg ikke har skrevet.. Det er uredelig debattteknikk Anonymkode: 22af8...00f Du kan ha fattige foreldre som gir barnet masse kjærlighet og emosjonell stabilitet - også kan du ha rike foreldre som overlater barneoppdragelsen til en assistent eller au pair. Er enig i at det burde være noen kriterier for å få barn, men det er veldig få som lever i dyp fattigdom i Norge, også har vi også velferd og tiltak som gjør at de som er fattige kan få dagene til å gå rundt til en viss grad. Personlig ville jeg lagt andre faktorer enn økonomi først, som at du er en generelt stabil person som har ressurser (ikke bare økonomiske) til å ta vare på et annet liv og å forberede samt veilede det gjennom et kynisk kapitalistisk samfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå