Gå til innhold

Hva kjennetegner dårlige foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nutz skrev (På 6.3.2024 den 19.32):

Folk som får barn over evne. Altså de får barn de ikke har råd til og må tigge etter julegaver, klær og annet på finn og oppretter spleis for å sende barna på leirskole. Å får barn uten å være økonomisk klar for det syntes jeg vitner om dårlig vurderingsevne.
Det er ikke en menneskerett å få barn og ingen kan leve på luft og kjærlighet.

Hvis ingen fattige fikk barn ville store deler av verdens befolkning dødd ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 11.06):

Herregud..!!

Det er jo  ikke rart at folk ikke får barn. Det er ingen som er gode foreldre. Det er jo blitt helt uoppnåelig å bli en god foreldre. Du er dømt til å mislykkes. Det er feil om du forsørger barnet og går på jobb, og det er feil om du oppdrar barnet, og feil om du ikke sørger for at det ser perfekt ut...

Jeg er bare glad jeg er ferdig før det ble et styr uten like der man slår løs på foreldre. Det er jo ikke rart at foreldre får all slags depresjoner osv. 

Ta dere sammen. Hilsen X- generasjon. 

Anonymkode: 0a57b...b51

Ikke enig. Det er flusst av gode foreldre. Ingen er perfekte, men de er gode likevel  Det er dessverre noen som er dårlige. Det er disse denne tråden handler om. 

Anonymkode: 205ed...666

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 11.06):

Herregud..!!

Det er jo  ikke rart at folk ikke får barn. Det er ingen som er gode foreldre. Det er jo blitt helt uoppnåelig å bli en god foreldre. Du er dømt til å mislykkes. Det er feil om du forsørger barnet og går på jobb, og det er feil om du oppdrar barnet, og feil om du ikke sørger for at det ser perfekt ut...

Jeg er bare glad jeg er ferdig før det ble et styr uten like der man slår løs på foreldre. Det er jo ikke rart at foreldre får all slags depresjoner osv. 

Ta dere sammen. Hilsen X- generasjon. 

Og der kom den obligatoriske sytekommentaren. Så fort som folk begynner å uttrykke litt standarder til hvordan barneoppdragelsen skal foregå, så renner det inn med kommentarer som det her. Ja, man må faktisk tenke over hva slags beslutninger man gjør som forelder. 

Du burde heller være takknemlig for at samfunnet får mer og mer tilgang til (barne)psykologi, ernæring, fysisk aktivitet, helse, læring, fordeler/ulemper ved forskjellig teknologi etc. Ta heller nytte av denne informasjonen i stedet for å klage.

Det er også slik at mye av den barneoppdragelsen som foregikk i tidligere tiår var preget av masse ignoranse og unødvendige tabber - bevisst ignorering av gråtende babyer, emosjonell neglisjering, dasking, mangel på bevisstgjøring av kroppslig autonomi og grenser, dårlige foreldrestiler og (passiv) røyking. Dette er noe de aller fleste i dag vet er feil, og noe samfunnet har lært basert på godt formidlet forskning (og takk gud for det!).

Vi trenger konstant forskning og bevisstgjøring på hvordan forskjellige ting påvirker barna, spesielt etter hvert som samfunnet forandrer seg. Det gjør deg ikke til et bedre eller smartere menneske å ignorere denne informasjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg handler det om foreldre som kritiserer barna sine, og ødelegger selvtilliten deres - i steden for å bygge den og barna sine opp. For min del er det noe av det styggeste man kan gjøre. 

Anonymkode: 11f7f...596

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som reiser til syden og drikker seg kanakkas hver eneste kveld. Raver rundt og lar ungene være på hotellrommet alene i et fremmed land. Sover ut rusen dagen etterpå og får ikke med seg om ungene evt går ut, med alt som er i nærheten av basseng og veier.

Anonymkode: 9cb7a...720

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke greier å akseptere at at et barn har en annen personlighet enn de hadde forestilt seg, og dermed prøver å presse barnet til å være en annen enn det det er fordi det passer bedre til foreldrenes forventninger.

Anonymkode: 128fc...856

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som skiller seg.

Det å gå gjennom en skilsmisse, er langt mer negativt for et barn enn å gå med litt skitne klær eller se litt for mye på tv. Det blir bare peanøtter i forhold.

Anonymkode: d7824...a3e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det å gå gjennom en skilsmisse, er langt mer negativt for et barn enn å gå med litt skitne klær eller se litt for mye på tv. Det blir bare peanøtter i forhold.

Dette stemmer ikke. Det er mye mer negativt for barn om man har foreldre som "holder sammen for barna" Når de egentlig ikke vil bo sammen mer, og forholdet de lærer barna er påtvunget, kjærlighetsløst og bittert

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, PURE/HONEY said:

Om man har dårlig råd og velger å få barn så er man en dårlig forelder, punktum. Man kan ikke utelukke viktigheten av god nok økonomi om man skal ha barn. Nå skal det sies at det er én ting å først få barn for å så bli uforventet uføretrygdet. Det er dessverre altfor mange som er fattige, vet at de er fattige og likevel får barn fordi de har lyst til det. Det er en uting.

Barn burde få slippe å ha dårlige klær, mangle diverse fritids- og fremkomstmidler og å stå på utsiden av fritidsaktiviteter. Om økonomien er så dårlig at man ikke kan dekke noe av dette, ikke få barn.

Nå er det også slik at bare fordi man har dårlig råd, så betyr det ikke at det er en unnskyldning til å servere pasta, pizza, lasagne etc. flere ganger i uken. Det er tvert i mot ofte billigere å servere sunn mat med uprosesserte, én-ingrediensprodukter, så lenge man handler inn og planlegger på riktig måte.

Så uenig. Fattigdom i seg selv er ikke farlig. Man kan låne utstyr, kjøpe brukt,  spise sunt men rimelig, gå til subsidierte fritidsaktiviteter,  reise på telttur o.lign. Fattigdom er "farlig" for barn når foreldrene også er utmattet og handlingslammet.

Anonymkode: 07f5a...d6c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (På 8.3.2024 den 11.01):

Moren min prøvde hardt, m2n synes keg kjenner henne igjen i omtrent hver eneste kommentar 🙈 Heldigvis hadde jeg andre voksne rundt meg da. Ut ifra dette kan jeg jo helle fortelle hva jeg syntes var det mest skadelige:

- kommentsrer angående kropp og hva som ikke så bra ut på meg - at kroppen var ikke iderll på den-og-den måten, så da kunne jeg ikke gå med *slike* klær. Sammenlignet også min vekt med andres. Jeg utvikket etter hvert anoreksi. Kslte med skitten og "monster" fordi jeg hadde kviser

- ga meg aldri klemmer, strøk på håret e.l., for hun likte ikke gjøre slikt

- kommenterte mye negativt om andre: jeg hadde veldig mye negative følelser forbundet med hvordan folk så ut, som tom meg mange år å bli kvitt og fikk meg til å føle meg som et dårlig menneske som tenkte slik om folk 

- hun da at ting skulle være/gjøres slik hun sa, uten å forklare hvorfor, og sa ifra rett før vi skulle dra noe sted. Det føltrs som hun hverken respekterte minr meninger eller tid

- hun syntes det var morsomt å lære meg ting feil innimellom, slik at jeg da rare ting, skuk som f.eks byttet om på ordene middag og lunch, at agurker trengte regnbuer for å vokse o.l. Plutsekig tvilte jeg på at noe av det jeg kunne var riktig

- lærte meg ikkr om økonomi, selv om hun har utdannelse i det

- jeg har ADHD, og glemmte derfor en del ting i hverdagen, og min mor påsto at det var ikke fordi jeg glrmtr, men VALGTE å late som jeg ikke hører, og var en egoistisk narsisist... som 7-åring og utover

- ga ansvaret for å passe mitt lillesøsken til meg fra jeg var ca 5

- sa jeg oppførte meg som om jeg var kongelig og fisefin fordi jeg likte å kle meg fint, lage mat, pynte på rommet, ikke likte møkk fra dyr o.l... selv om jeg hadde ansvaret for dyrene vi hadde, jobbet på gård på sommeren. I dag har moren min et skittent, overfylt hus, samme med mitt lillrsøsken. Jeg vil ha det rent, har god økonomi, har hoppet opp en del på samfunnsstigen, men har fortsatt kontakt med og hjelper dem

Jeg vet at det ikke nødvendigvis er en trøst for deg, men jeg er også vokst opp med en sånn mor. Jeg har mye problemer i dag og er nylig diagnostisert med C-PTSD (en diagnose mamma ikke tror på…). 

Jeg jobber meg gjennom alle skadene jeg ble påført som barn og ungdom av blant annet mamma. Det er skikkelig tøft, men jeg tror på at jeg skal få det bedre. 

Det er ikke noe galt med deg. Du er ikke feil. Det som ble gjort mot deg er galt. Det finnes et bedre liv. Klem. 

Anonymkode: 6d382...c35

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (32 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det er mye mer negativt for barn om man har foreldre som "holder sammen for barna" Når de egentlig ikke vil bo sammen mer, og forholdet de lærer barna er påtvunget, kjærlighetsløst og bittert

Dårlige foreldre uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dårlige foreldre uansett.

I forhold til hva? Man kan se at det er skadelig for barn om en forelder forlater dem og lager en ny familie, og det er trist at det å møte opp ikke er en selvfølge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det dårlige foreldre, men synes alt for mange er for overbeskyttende/og for snill ovenfor ungene. 
Havner ungene i en konflikt er det foreldrene som styrer med å ordne opp, barna blir kjørt alle veier, og man skal for all del ikke heve stemmen til barnet. 

Anonymkode: 7e5db...db5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener man må holde sammen for enhver pris om man har barn?

AnonymBruker
Skrevet
PURE/HONEY skrev (11 timer siden):

Om man har dårlig råd og velger å få barn så er man en dårlig forelder, punktum. Man kan ikke utelukke viktigheten av god nok økonomi om man skal ha barn. Nå skal det sies at det er én ting å først få barn for å så bli uforventet uføretrygdet. Det er dessverre altfor mange som er fattige, vet at de er fattige og likevel får barn fordi de har lyst til det. Det er en uting.

Barn burde få slippe å ha dårlige klær, mangle diverse fritids- og fremkomstmidler og å stå på utsiden av fritidsaktiviteter. Om økonomien er så dårlig at man ikke kan dekke noe av dette, ikke få barn.

Nå er det også slik at bare fordi man har dårlig råd, så betyr det ikke at det er en unnskyldning til å servere pasta, pizza, lasagne etc. flere ganger i uken. Det er tvert i mot ofte billigere å servere sunn mat med uprosesserte, én-ingrediensprodukter, så lenge man handler inn og planlegger på riktig måte.

Også helt uenig i dette, for en trangsynt kommentar. Heldigvis finnes det utrolig masse fine foreldre som har lite penger! Vi hadde nesten ingen penger når jeg var liten, jeg hadde en fantastisk barndom. Hadde verken skøyter, ski eller hytte, men vi fikk låne, det gjorde ikke oss noe. Min mor har alltid laget god og sunn mat, min far var morsom og leken, fant på mye gøy med oss. Vi dro på turer dit vi kunne, dro til besteforeldre, fisket, lekte ute.. Så trist for deg at du tror det er pengene som gjør deg til en god forelder, det er virkelig ikke min erfaring. 

Anonymkode: 8e4f7...e4c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (23 minutter siden):

Man skal være trygg på forholdet før man får barn, og jobbe beinhardt i forholdet. Skilsmissestatistikken skyter i været fordi ingen prøver å reparere og holde vedlike lenger.

Anonymkode: ed8c0...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (30 minutter siden):

Hvis folk skal ha krav på å være rike nok til å få barn, så må de vel kunne velge en partner som de kan holde sammen med!! Slik at barnet får en trygg oppvekst uten å måtte pendle mellom  to hjem, diverse ste-forteldre som er mer eller mindre bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så uenig. Fattigdom i seg selv er ikke farlig. Man kan låne utstyr, kjøpe brukt,  spise sunt men rimelig, gå til subsidierte fritidsaktiviteter,  reise på telttur o.lign. Fattigdom er "farlig" for barn når foreldrene også er utmattet og handlingslammet.

Anonymkode: 07f5a...d6c

Enig

Lever på livsopphold men setter barnas aktiviteter først, er sjelden på noe fritidsaktivitet selv. 

mange som skyver barna foran seg for å berike seg selv med tobakk og pepsi max

Anonymkode: 99339...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foe noe tull! 

Anonymkode: 22af8...00f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Også helt uenig i dette, for en trangsynt kommentar. Heldigvis finnes det utrolig masse fine foreldre som har lite penger! Vi hadde nesten ingen penger når jeg var liten, jeg hadde en fantastisk barndom. Hadde verken skøyter, ski eller hytte, men vi fikk låne, det gjorde ikke oss noe. Min mor har alltid laget god og sunn mat, min far var morsom og leken, fant på mye gøy med oss. Vi dro på turer dit vi kunne, dro til besteforeldre, fisket, lekte ute.. Så trist for deg at du tror det er pengene som gjør deg til en god forelder, det er virkelig ikke min erfaring. 

Anonymkode: 8e4f7...e4c

Selvsagt bør man ha ok økonomi før man får barn og det å si at at man er uenig i set blir for dumt. Jo barn lider om man ikke har klær , får nok mat osv som det står i innlegget 

Anonymkode: 22af8...00f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...