AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #61 Skrevet 8. mars 2024 Det er dårlig i seg selv å sette mennesker til verden sånn som det er nå og med tanke på fremtiden. Det er faktisk ikke noe å diskutere. Mennesket holdt sannsynligvis på å dø ut for en million år siden, men har allikevel aldri vært mer utrydningstruet enn nå. Noe som er forårsaket av oss selv, og vi tar like gjerne med oss alle andre arter ned i dragsuget også. Anonymkode: 36640...9e7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #62 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 17.30): Om vi ser vekk i fra det aller mest fæle og skadelige, slik som verbal, fysisk eller seksuell mishandling. Hva er typiske «hverdagslige» kjennetegn ved dårlige foreldre? Anonymkode: d6926...8f7 Influensere som deler alt ved barna. Anonymkode: e61d2...15e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #63 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dårlig i seg selv å sette mennesker til verden sånn som det er nå og med tanke på fremtiden. Det er faktisk ikke noe å diskutere. Mennesket holdt sannsynligvis på å dø ut for en million år siden, men har allikevel aldri vært mer utrydningstruet enn nå. Noe som er forårsaket av oss selv, og vi tar like gjerne med oss alle andre arter ned i dragsuget også. Anonymkode: 36640...9e7 Mennesker for milioner av år siden ja. Kanskje like greit vi dør ut du 😄 Anonymkode: e61d2...15e 2
Gjest casca Skrevet 8. mars 2024 #64 Skrevet 8. mars 2024 Foreldre som ikke gir barnet trygghet. De som ikke "ser" barnet
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #65 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mennesker for milioner av år siden ja. Kanskje like greit vi dør ut du 😄 Anonymkode: e61d2...15e https://illvit.no/mennesket/nesten-utryddet-for-en-million-ar-siden-kan-det-ha-vart-bare-1300-individer-igjen-pa-jorden Anonymkode: 36640...9e7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #66 Skrevet 8. mars 2024 Foreldre som involverer barna i voksenproblematikk, som slanking/misnøye med egen kropp, problemer på jobb etc. Vokste selv opp med en overvektig mor som slanket seg hele oppveksten min, og som dro meg med når hun skulle shoppe slik at jeg måtte bedømme hvorvidt hun så tjukk ut i den og den buksa. Verste jeg visste. Foreldre som baksnakker foreldrene til barnas venner, naboer etc. Anonymkode: 9ee09...18d 6
katties Skrevet 8. mars 2024 #67 Skrevet 8. mars 2024 (endret) Moren min prøvde hardt, men synes jeg kjenner henne igjen i omtrent hver eneste kommentar 🙈 Heldigvis hadde jeg andre voksne rundt meg da. Ut ifra dette kan jeg jo helle fortelle hva jeg syntes var det mest skadelige: - kommentarer angående kropp og hva som ikke så bra ut på meg - at kroppen var ikke ideell på den-og-den måten, så da kunne jeg ikke gå med *slike* klær. Sammenlignet også min vekt med andres. Jeg utvikket etter hvert anoreksi. Kalte med skitten og "monster" fordi jeg hadde kviser - ga meg aldri klemmer, strøk på håret e.l., for hun likte ikke gjøre slikt - kommenterte mye negativt om andre: jeg hadde veldig mye negative følelser forbundet med hvordan folk så ut, som tok meg mange år å bli kvitt og fikk meg til å føle meg som et dårlig menneske som tenkte slik om folk - hun sa at ting skulle være/gjøres slik hun sa, uten å forklare hvorfor, og sa ifra rett før vi skulle dra noe sted. Det føltes som hun hverken respekterte mine meninger eller tid - hun syntes det var morsomt å lære meg ting feil innimellom, slik at jeg da rare ting, slik som f.eks byttet om på ordene middag og lunch, at agurker trengte regnbuer for å vokse o.l. Plutselig tvilte jeg på at noe av det jeg kunne var riktig - lærte meg ikke om økonomi, selv om hun har utdannelse i det, som ga meg veldig mye stress rundt det senere - jeg har ADHD, og glemmte derfor en del ting i hverdagen, og min mor påsto at det var ikke fordi jeg glemte, men VALGTE å late som jeg ikke hører, og var en egoistisk narsisist... som 7-åring og utover - ga ansvaret for å passe mitt lillesøsken til meg fra jeg var ca 5, som gjorde at jeg ikke ville ha barn veldig lenge. Ikke fordi jeg ikke likte søstera mi, men det var bare for mye ansvar - sa jeg oppførte meg som om jeg var kongelig og fisefin fordi jeg likte å kle meg fint, lage mat, pynte på rommet, ikke likte møkk fra dyr o.l... selv om jeg hadde ansvaret for dyrene vi hadde, jobbet på gård på sommeren. I dag har moren min et skittent, overfylt hus, samme med mitt lillesøsken. Jeg vil ha det rent, har god økonomi, har hoppet opp en del på samfunnsstigen, men har fortsatt god kontakt med og hjelper dem, men før det ble slik måtte jeg bo langt unna i flere år, og moren min har jobbet mye med seg selv. Endret 30. juni av katties 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #68 Skrevet 8. mars 2024 Herregud..!! Det er jo ikke rart at folk ikke får barn. Det er ingen som er gode foreldre. Det er jo blitt helt uoppnåelig å bli en god foreldre. Du er dømt til å mislykkes. Det er feil om du forsørger barnet og går på jobb, og det er feil om du oppdrar barnet, og feil om du ikke sørger for at det ser perfekt ut... Jeg er bare glad jeg er ferdig før det ble et styr uten like der man slår løs på foreldre. Det er jo ikke rart at foreldre får all slags depresjoner osv. Ta dere sammen. Hilsen X- generasjon. Anonymkode: 0a57b...b51 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #69 Skrevet 8. mars 2024 Foreldre som ikke overholder aldersgrenser på sosiale medier og begrunner det med at «alle andre har», eller «stakkars Nora eller Per som ikke har det». Når de ikke klarer dette så lurer jeg på hva mer som foregår innenfor husets fire vegger. Foreldre som «kjøper» barna istedenfor å tilbringe tid med dem. Vet om flere par som såvidt ser ungene før leggetid for at de selv skal få prioritert trening, jobb, hobbyer med mer. Foreldre som får barn over evne. Ja, man kan bli syk etter man har fått barn. Foreldre som ikke lærer barn normal høflighet som «takk», «Værsågod», «kan jeg være så snill» osv. Anonymkode: e445e...722 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #70 Skrevet 8. mars 2024 De følger ikke opp skole og fritidsaktiviteter. Tar aldri noen verv. Ikke sunn mat (mye kjøttdeigmat, som burgere, pasta, lasagne, pizza osv flere ganger i uka), barnet har dårlige klær og utstyr (mangler ofte ski, sykkel, skøyter osv, og får ikke vært med når andre barn bruker det). Barnet er dårlig oppdratt, og ikke vant til at man har krav og forventninger. Mangler respekt for andre. Snakker stygt, med mye bannskap/er frekk. Anonymkode: 27715...9f7 6
Trolltunge Skrevet 8. mars 2024 #71 Skrevet 8. mars 2024 Anononyma skrev (På 7.3.2024 den 0.02): Wow. Skal ikke mye til for å bli dårlig forelder gitt. Ser mange av dere ramser opp mange ting som skjer i den gjengse familie. Ting velmenende foreldre gjør i en travel hverdag mens de forsøker å få alle kabaler til å gå opp. Min 1,5 åring ser tv mens jeg lager middag. Jepp, tv er barnevakt den halvtimen. Det er rett og slett 100% umulig å lage god og næringsrik middag mens han sliten etter bhg surrer på kjøkkenet. Alternativet er pølser - men dårlig kosthold gjør meg også til en dårlig mor, så den kan jeg ikke vinne. Jeg er nok også til en viss grad både helikopter og curligforelder. Fordi jeg elsker den gutten så ubeskrivelig høyt. Skulle helst pakket han inn i bobleplast og holdt han trygg og god inntil meg for alltid. Jeg vet likevel at han trenger friheten sin og jeg prøver å minne meg på at han må få prøve seg selv. Det er vel ikke ideelt å være hønemor+, men at det rett og slett gjør meg til en dårlig mor synes jeg blir for enkelt. Alle familier er forskjellige, har forskjellige vaner, oppdragerstiler og ønsker for seg og sine. Det må være lov å være forskjellig uten å bli stemplet som dårlig. Dårlig forelder er de som nekter å innse at de har fått barn, som bare fortsetter å leve sitt eget liv uten å ta de hensynene og tilpasningene som trengs. De som gir blanke i barnets ve og vel. Men kjære deg, du har en 1 1/2 åring. Du kan være helikopter og curle så mye du bare ønsker akkurat nå. Om du skriver og gjør det samme for ham som nå når gutten er 6, 10, 12, 15, 17 og 20 år og så videre, da svikter du derimot som mamma. Du har en baby nesten. Et småbarn. Nyt det, og forbered deg mentalt på at årene som kommer må du slippe mer og mer tak, og gi ham mulighet til å lære, utvikle seg og kunne stå på egne ben, samt å oppføre seg ansvarlig og anstendig. 4 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #72 Skrevet 8. mars 2024 De som kjøper pad til ett åringen sin med fri bruk. Og de som meer sin unge aldri gjør noe galt og skylder på alle andre Anonymkode: 2e1b7...963 7
Chestnut Skrevet 8. mars 2024 #73 Skrevet 8. mars 2024 Foreldrene til de tiltalte i gruppevoldtektssaken i Bergen. Holdningene og mangel på grunnleggende oppdragelse disse ufyselige guttene forfektet i full offentlighet på sosiale medier, hadde fått varsellampene til å lyse hos oppegående foreldre lenge før anklagene om voldtekt. 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #74 Skrevet 8. mars 2024 1 hour ago, katties said: Moren min prøvde hardt, m2n synes keg kjenner henne igjen i omtrent hver eneste kommentar 🙈 Heldigvis hadde jeg andre voksne rundt meg da. Ut ifra dette kan jeg jo helle fortelle hva jeg syntes var det mest skadelige: - kommentsrer angående kropp og hva som ikke så bra ut på meg - at kroppen var ikke iderll på den-og-den måten, så da kunne jeg ikke gå med *slike* klær. Sammenlignet også min vekt med andres. Jeg utvikket etter hvert anoreksi. Kslte med skitten og "monster" fordi jeg hadde kviser - ga meg aldri klemmer, strøk på håret e.l., for hun likte ikke gjøre slikt - kommenterte mye negativt om andre: jeg hadde veldig mye negative følelser forbundet med hvordan folk så ut, som tom meg mange år å bli kvitt og fikk meg til å føle meg som et dårlig menneske som tenkte slik om folk - hun da at ting skulle være/gjøres slik hun sa, uten å forklare hvorfor, og sa ifra rett før vi skulle dra noe sted. Det føltrs som hun hverken respekterte minr meninger eller tid - hun syntes det var morsomt å lære meg ting feil innimellom, slik at jeg da rare ting, skuk som f.eks byttet om på ordene middag og lunch, at agurker trengte regnbuer for å vokse o.l. Plutsekig tvilte jeg på at noe av det jeg kunne var riktig - lærte meg ikkr om økonomi, selv om hun har utdannelse i det - jeg har ADHD, og glemmte derfor en del ting i hverdagen, og min mor påsto at det var ikke fordi jeg glrmtr, men VALGTE å late som jeg ikke hører, og var en egoistisk narsisist... som 7-åring og utover - ga ansvaret for å passe mitt lillesøsken til meg fra jeg var ca 5 - sa jeg oppførte meg som om jeg var kongelig og fisefin fordi jeg likte å kle meg fint, lage mat, pynte på rommet, ikke likte møkk fra dyr o.l... selv om jeg hadde ansvaret for dyrene vi hadde, jobbet på gård på sommeren. I dag har moren min et skittent, overfylt hus, samme med mitt lillrsøsken. Jeg vil ha det rent, har god økonomi, har hoppet opp en del på samfunnsstigen, men har fortsatt kontakt med og hjelper dem Har du fått noen forståelse/forklaring som voksen av hvorfor moren din oppførte seg slik? Er moren din neurodivers, hatt en dårlig oppbekst selv e.l.? Anonymkode: 9b6d0...d78
katties Skrevet 8. mars 2024 #75 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du fått noen forståelse/forklaring som voksen av hvorfor moren din oppførte seg slik? Er moren din neurodivers, hatt en dårlig oppbekst selv e.l.? Anonymkode: 9b6d0...d78 Ja, på et tidspunkt sa hun at depresjon var bare noe folk sa at de hadde når de følte for å være late. Jeg begynte å gråte og sa at JEG har depresjon - mener hun at jeg er lat?! Jeg hadde da skole, jobb ved siden av hver dag til kl 21 på kvelden, og hjalp til å forsørge familien (vi var veldig fattige). Jeg fortalte henne om alle tingene hun gjør og sier til meg og at det at hun i tillegg tror at depresjon ikke finnes får meg til å bare ville flytte så langt unna som mulig (noe som var akkurat det jeg gjorde så snart jeg var ferdig med VGS). Mesteparten av hennes egen barndom var hun heldig: det verdte hun kan huske var at min bestemor tvang henne til å lære å spille piano. Hun hadde snille foreldre, med eget hus på et fint sted. Min bestemor kommenterte aldri på hvordan kroppen til moren min så ut - hun sa bare alltid at hun var fin og at hun elsket henne (hun hadde problemer med litt andre ting da). Moren min opplevde senere at bestemor fikk psykiske problemer og måtte da selv gå en del til psykolog og jobbe med seg selv, så hun oppfører seg ikke slik nå som hun gjorde før. Hun har unnskyldt seg for tingene hun gjorde og sa at hun vet ikke helt hva som er galt med henne - kanskje hun er litt på autismespekteret og veldig introvert, for hun har egentlig aldri følt at hun trenger så mye folk rundt seg. Heldigvis har hun også lært en del om ting hun før uttalte swg om, og skjønner i dag at noen av de tingene var ikke greit. I andre tilfeller så vet hun å bare la være å snakke. I dag har vi et fint forhold, men det har tatt over 15 år å komme dit. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #77 Skrevet 8. mars 2024 Influensere som selger barnas integritet og privatliv for penger og eget behov for oppmerksomhet og bekreftelse. Må være toppen av egoisme. Anonymkode: cbcd5...779 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #78 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Røyker. Anonymkode: 452da...cf8 Ja, da tenker du helt uavhengig av hvordan man ellers er som forelder? Enig i at det ikke er optimalt å røyke når man har barn, men herregud.. Anonymkode: 8e4f7...e4c 1
tussi84 Skrevet 8. mars 2024 #79 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De følger ikke opp skole og fritidsaktiviteter. Tar aldri noen verv. Ikke sunn mat (mye kjøttdeigmat, som burgere, pasta, lasagne, pizza osv flere ganger i uka), barnet har dårlige klær og utstyr (mangler ofte ski, sykkel, skøyter osv, og får ikke vært med når andre barn bruker det). Barnet er dårlig oppdratt, og ikke vant til at man har krav og forventninger. Mangler respekt for andre. Snakker stygt, med mye bannskap/er frekk. Anonymkode: 27715...9f7 Wow.. har du tenkt på at noen barn ikke har alt dette fordi foreldrene ikke har råd? Kanskje alene foreldre som har blitt uføretrygdet? Eller foreldre som ikke ser til hensikt å bruke penger på Kanskje skøyter pga en skøytedag i året på skolen? Å ha alle disse materiale tingene er ikke noe symbol på hvor god omsorgsevnen er. Å være en god foreldre er å se barnet sitt/være glad i barnet for den som barnet er. Vise interesse for det barnet interesser seg for, veilede og støtte gjennom ulike valg, motivere samtidig som man respekterer barnets grenser. Det er også å være emosjonelt til stede, gi ros og anerkjennelse samtidig som man gir konsekvenser hvis barnet oppfører seg dårlig/ikke respekterer grenser som foreldrene har satt. I tillegg kommer klær og mat, og oppfølging av helse. Mer trenger man ikke for å være en god foreldre, men mangler Man mye på listen over så er man en dårlig foreldre. 2 1
PURE/HONEY Skrevet 9. mars 2024 #80 Skrevet 9. mars 2024 tussi84 skrev (På 8.3.2024 den 14.54): Wow.. har du tenkt på at noen barn ikke har alt dette fordi foreldrene ikke har råd? Kanskje alene foreldre som har blitt uføretrygdet? Eller foreldre som ikke ser til hensikt å bruke penger på Kanskje skøyter pga en skøytedag i året på skolen? Å ha alle disse materiale tingene er ikke noe symbol på hvor god omsorgsevnen er. Å være en god foreldre er å se barnet sitt/være glad i barnet for den som barnet er. Vise interesse for det barnet interesser seg for, veilede og støtte gjennom ulike valg, motivere samtidig som man respekterer barnets grenser. Det er også å være emosjonelt til stede, gi ros og anerkjennelse samtidig som man gir konsekvenser hvis barnet oppfører seg dårlig/ikke respekterer grenser som foreldrene har satt. I tillegg kommer klær og mat, og oppfølging av helse. Mer trenger man ikke for å være en god foreldre, men mangler Man mye på listen over så er man en dårlig foreldre. Om man har dårlig råd og velger å få barn så er man en dårlig forelder, punktum. Man kan ikke utelukke viktigheten av god nok økonomi om man skal ha barn. Nå skal det sies at det er én ting å først få barn for å så bli uforventet uføretrygdet. Det er dessverre altfor mange som er fattige, vet at de er fattige og likevel får barn fordi de har lyst til det. Det er en uting. Barn burde få slippe å ha dårlige klær, mangle diverse fritids- og fremkomstmidler og å stå på utsiden av fritidsaktiviteter. Om økonomien er så dårlig at man ikke kan dekke noe av dette, ikke få barn. Nå er det også slik at bare fordi man har dårlig råd, så betyr det ikke at det er en unnskyldning til å servere pasta, pizza, lasagne etc. flere ganger i uken. Det er tvert i mot ofte billigere å servere sunn mat med uprosesserte, én-ingrediensprodukter, så lenge man handler inn og planlegger på riktig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå