AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #21 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Curling-foreldere. Som ikke lar barna prøve seg selv og dermed oppleve hvordan takle utfordringer, og oppleve mestring ved å klare noe. Som ringer rektor når barna har fått IV (ikke vurdering) fordi poden har brukt AI på skriveøkta, som forsøker å bestemme hvem eleven skal ha som lærer eller hvem barnet skal sitte samme ned i klasserommet, som lar barnet være hjemme fra skolen når det møter litt motgang, og som utelukkende tar barnet sitt parti dersom det har vært konflikter med andre. Og som ikke er interessert i å gå i dialog rundt sine avgjørelser overfor barnet, men totalt kjører eget løp. Og gjerne klager til alle instanser som klages kan om man ikke får viljen sin (gjerne ressurssterke foreldre som man ikke skulle tro holder på slik). Som forelder og lærer selv blir jeg svært frustrert over slike foreldre, som det stadig blir flere av - mest fordi jeg ser at det er skadelig for barnet/ungdommen, med også fordi de er med å å undergrave skolen som institusjon og som skolen/lærere må bruke store ressurser på. Anonymkode: 2f3ed...b12 Dette! Curlingforeldre. Helt enig. Denne diskusjonen har vi også hatt på jobb (er pedagogisk leder). Anonymkode: 5bece...605 11
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #22 Skrevet 7. mars 2024 Foreldre som forskjellsbehandler barna sine, særlig der hvor ett av barna blir favorisert. Det kan ødelegge selvfølelsen til den som blir tilsidesatt og gå utover søskenforholdet Anonymkode: af54c...679 10
MollyJones Skrevet 7. mars 2024 #23 Skrevet 7. mars 2024 Anononyma skrev (9 timer siden): Wow. Skal ikke mye til for å bli dårlig forelder gitt. Ser mange av dere ramser opp mange ting som skjer i den gjengse familie. Ting velmenende foreldre gjør i en travel hverdag mens de forsøker å få alle kabaler til å gå opp. Min 1,5 åring ser tv mens jeg lager middag. Jepp, tv er barnevakt den halvtimen. Det er rett og slett 100% umulig å lage god og næringsrik middag mens han sliten etter bhg surrer på kjøkkenet. Alternativet er pølser - men dårlig kosthold gjør meg også til en dårlig mor, så den kan jeg ikke vinne. Jeg er nok også til en viss grad både helikopter og curligforelder. Fordi jeg elsker den gutten så ubeskrivelig høyt. Skulle helst pakket han inn i bobleplast og holdt han trygg og god inntil meg for alltid. Jeg vet likevel at han trenger friheten sin og jeg prøver å minne meg på at han må få prøve seg selv. Det er vel ikke ideelt å være hønemor+, men at det rett og slett gjør meg til en dårlig mor synes jeg blir for enkelt. Alle familier er forskjellige, har forskjellige vaner, oppdragerstiler og ønsker for seg og sine. Det må være lov å være forskjellig uten å bli stemplet som dårlig. Dårlig forelder er de som nekter å innse at de har fått barn, som bare fortsetter å leve sitt eget liv uten å ta de hensynene og tilpasningene som trengs. De som gir blanke i barnets ve og vel. Så de som får dette til å lage mat næringsrik mat uten at barnet ser skjer - de utfører magi? Noen tips til deg: - La barnet være med - gi barnet en kniv og grønnsaker/frukt - og la barnet hjelpe til. - La barnet leke - det trengs kanskje litt tilvenning om det er vant til å se på tv, men gi det en uke eller to så vil barnet leke på egenhånd når du lager mat - om du legger til rette for det. - Foodprep - lag mat på kvelden før/klargjør mat på kvelden før, slik at du ikke trenger å gjøre hele jobben der og da. Når det er sagt - jeg ser ikke problemet med at barnet får skjerm en halvtime mens man lager mat. Men at det er en naturlov som tilsier at det er 100 % umulig å få til noe annet - det synes jeg ikke du skal etablere som en sannhet - for da lurer du deg selv. 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #24 Skrevet 7. mars 2024 MollyJones skrev (3 minutter siden): Så de som får dette til å lage mat næringsrik mat uten at barnet ser skjer - de utfører magi? Noen tips til deg: - La barnet være med - gi barnet en kniv og grønnsaker/frukt - og la barnet hjelpe til. - La barnet leke - det trengs kanskje litt tilvenning om det er vant til å se på tv, men gi det en uke eller to så vil barnet leke på egenhånd når du lager mat - om du legger til rette for det. - Foodprep - lag mat på kvelden før/klargjør mat på kvelden før, slik at du ikke trenger å gjøre hele jobben der og da. Når det er sagt - jeg ser ikke problemet med at barnet får skjerm en halvtime mens man lager mat. Men at det er en naturlov som tilsier at det er 100 % umulig å få til noe annet - det synes jeg ikke du skal etablere som en sannhet - for da lurer du deg selv. Hvis du forventer at en halvannetåring som har vært i barnehagen hele dagen skal leke for seg selv i en halvtime uten å klenge på mamma, da har du store forventninger til barn. Min ville aldri ha klart det i den alderen, og ikke ville jeg ha forlangt det heller. (Prepping på forhånd er en god idé, derimot. ) Anonymkode: 6e142...7e3 9 3
Anononyma Skrevet 7. mars 2024 #25 Skrevet 7. mars 2024 (endret) MollyJones skrev (11 minutter siden): Så de som får dette til å lage mat næringsrik mat uten at barnet ser skjer - de utfører magi? Noen tips til deg: - La barnet være med - gi barnet en kniv og grønnsaker/frukt - og la barnet hjelpe til. - La barnet leke - det trengs kanskje litt tilvenning om det er vant til å se på tv, men gi det en uke eller to så vil barnet leke på egenhånd når du lager mat - om du legger til rette for det. - Foodprep - lag mat på kvelden før/klargjør mat på kvelden før, slik at du ikke trenger å gjøre hele jobben der og da. Når det er sagt - jeg ser ikke problemet med at barnet får skjerm en halvtime mens man lager mat. Men at det er en naturlov som tilsier at det er 100 % umulig å få til noe annet - det synes jeg ikke du skal etablere som en sannhet - for da lurer du deg selv. Jeg gjør det akkurat sånn det passer vår familie og vårt barn best jeg Han er sliten etter bhg og koser seg den halvtimen med rolig avslapping med tv. Tar jeg han med på kjøkkenet blir det sutring, vil ikke, skal bæres etc. kjøpte kjøkkenhjelper nettopp av den grunn at han skulle få være med. Han HATER den. Han vil ikke. Klatrer ned, setter seg fast, hyler. Kjempestemning. Mitt barn vil ikke. De 30 minuttene med tv hver dag er faktisk ikke skadelig. Ikke gjør det meg til en dårlig mor at jeg ikke tvinger han opp på kjøkkenbenken for mer læring etter en lang dag i bhg heller (slapp av, han har bare 5-6t i bhg, men for han som er liten er det en lang dag). For oss er det en etablert sannhet at han pr dags dato ikke er interessert. Blir han det på senere tidspunkt skal han få prøve seg da. Hvordan andre gjør det skal ikke jeg legge meg borti Endret 7. mars 2024 av Anononyma 7 1 2
MollyJones Skrevet 7. mars 2024 #26 Skrevet 7. mars 2024 Anononyma skrev (Akkurat nå): Jeg gjør det akkurat sånn det passer vår familie og vårt barn best jeg Han er sliten etter bhg og koser seg den halvtimen med rolig avslapping med tv. Tar jeg han med på kjøkkenet blir det sutring, vil ikke, skal bæres etc. kjøpte kjøkkenhjelper nettopp av den grunn at han skulle få være med. Han HATER den. Han vil ikke. Klatrer ned, setter seg fast, hyler. Kjempestemning. Mitt barn vil ikke. De 30 minuttene med tv hver dag er faktisk ikke skadelig. For oss er det en etablert sannhet at han pr dags dato ikke er interessert. Blir han det på senere tidspunkt skal han få prøve seg da. Hvordan andre gjør det skal ikke jeg legge meg borti Og som sagt - det handlet ikke om hvordan du legger det opp, men hvordan du omtaler det - som 100% umulig. Det er det ikke - det er et valg og en prioritering du (helt forståelig) har tatt. Men - det er flisespikkeri fra min side! 4 2 1
Anononyma Skrevet 7. mars 2024 #27 Skrevet 7. mars 2024 MollyJones skrev (1 minutt siden): Og som sagt - det handlet ikke om hvordan du legger det opp, men hvordan du omtaler det - som 100% umulig. Det er det ikke - det er et valg og en prioritering du (helt forståelig) har tatt. Men - det er flisespikkeri fra min side! Og det er ikke et valg som gjør meg, eller andre som tar snarveien om skjerm, til dårlige foreldre. Noen ganger er det nødvendig. Enkelte i denne tråden påberoper seg derimot retten til å omtale alle foreldre som «bruker skjerm som barnevakt» som dårlige foreldre. Prøver å få frem at det er nyanser i alle familier og en del småting mammapolitiet plukker på er rett og slett kun vanlige mennesker som prøver sitt beste. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #28 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Foreldre som er mer opptatt av å være kompis/venninne enn faktisk være en forelder. Anonymkode: 44f29...98f Altså ALLE dagens foreldre? Anonymkode: 41eb0...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #29 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Foreldre som ikke følger opp utstyr barnet trenger, fri oppdragelse, ikke følger med på hva ungen driver med på mobil/internett og lar de laste ned og ha fri tilgang til ting langt over deres aldersgrense bare fordi «alle andre» har det, ikke følger opp i matveien slik at ungen/ungene bare eter naugatti, nuggets, pasta osv, ikke følger opp dårlig oppførsel eller frekke kommentarer eller vanlig folkeskikk. Listen er lang. Anonymkode: da74b...790 De som ikke bruket punktum og normal setningsoppbygging. Anonymkode: f6239...ff0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #30 Skrevet 7. mars 2024 Dårlige foreldre er de som ikke oppdrar barna sine og lar de få utvikle atferd som er problematisk når de skal bygge relasjoner og fungere med andre mennesker. Det er dårlig gjort mot barna. Dårlige foreldre steller ikke barna skikkelig før de skal i barnehagen eller skolen, bustete hår HVER dag, dårlige, ubehagelig klær. Det er vi som er ansvarlige for at barna skal ha be beste forutsetninger. Vi foreldre elsker jo barna uansett, men det er lettere for barn å passe inn og bli møtt med godvilje om de kan oppføre seg og om de er stelt/kledt etter situasjonen. Anonymkode: 338dd...63d 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #31 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dårlige foreldre steller ikke barna skikkelig før de skal i barnehagen eller skolen, bustete hår HVER dag, dårlige, ubehagelig klær. Det er vi som er ansvarlige for at barna skal ha be beste forutsetninger. Der er jeg ikke helt enig med deg. Enkelte barn er sensitive og utfordrende å håndtere i selvstendighetsalderen og en god foreldre kan velge sine kamper. Om ikke man får gredd håret på morgenen men man har tart barnets følelse på alvor så er man god foreldre. Anonymkode: a2d2b...e2e 8 1
~white lady~ Skrevet 7. mars 2024 #32 Skrevet 7. mars 2024 Anononyma skrev (18 minutter siden): Jeg gjør det akkurat sånn det passer vår familie og vårt barn best jeg Han er sliten etter bhg og koser seg den halvtimen med rolig avslapping med tv. Tar jeg han med på kjøkkenet blir det sutring, vil ikke, skal bæres etc. kjøpte kjøkkenhjelper nettopp av den grunn at han skulle få være med. Han HATER den. Han vil ikke. Klatrer ned, setter seg fast, hyler. Kjempestemning. Mitt barn vil ikke. De 30 minuttene med tv hver dag er faktisk ikke skadelig. Ikke gjør det meg til en dårlig mor at jeg ikke tvinger han opp på kjøkkenbenken for mer læring etter en lang dag i bhg heller (slapp av, han har bare 5-6t i bhg, men for han som er liten er det en lang dag). For oss er det en etablert sannhet at han pr dags dato ikke er interessert. Blir han det på senere tidspunkt skal han få prøve seg da. Hvordan andre gjør det skal ikke jeg legge meg borti Det er ikke slike som deg tråden handler om, du er ikke en dårlig forelder🤗 Poenget vedkommende gjerne ville fram til er bruk av skjerm på bekostning av emosjonell kontakt med foreldrene (skjermen brukes som avledning/bestikkelse om barnet er lei seg eller trist) samt i stedet for fysisk aktivitet og lek og samspill med andre. MYE skjermbruk, med andre ord. 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #33 Skrevet 7. mars 2024 Foreldre som gir opp ethvert forsøk på å oppdra ungen etter at adhd-diagnosen er i boks. Anonymkode: ed7e4...ae2 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #34 Skrevet 7. mars 2024 Dårlige foreldre er de som setter seg selv først. De som ikke greier å tilbringe tid med eget barn, men er nervøs for helga hvis de ikke har aktiviteter planlagt sammen med andre utenfor hjemmet. De som streber etter stadig høyere inntekt, for å kunne ha en dyr livsstil og et såkalt vellykket liv, ikke for å kunne tilbringe mer tid til ungen(e). Ungene er i bhg eller skole og sfo, når de til slutt blir hentet, drar de på den ene aktiviteten etter den andre. Og i helga er det og kjøpte aktiviteter som fyller tiden. Feriene er turer i alle himmelretninger, og gjerne ei ferieuke hos besteforeldre, så mor og far får litt barnefri. Det er foreldre som ikke tar seg tid til å bli kjent med egne barn. De er dårlige foreldre. Anonymkode: 6523b...ae0 8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #35 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Der er jeg ikke helt enig med deg. Enkelte barn er sensitive og utfordrende å håndtere i selvstendighetsalderen og en god foreldre kan velge sine kamper. Om ikke man får gredd håret på morgenen men man har tart barnets følelse på alvor så er man god foreldre. Anonymkode: a2d2b...e2e Ikke heng deg opp i detaljer, jeg snakker om ustelt HVER dag, de fleste må gi tapt mot klokka eller dårlig stemning noen ganger. Hvis barnet er ustelt og i dårlige/ubehagelige klær HVER dag, så er det noe som skurrer Anonymkode: 338dd...63d 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #36 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vet vi jo at økonomien kan endre seg raskt, selv om man egentlig har hatt grei økonomi til vanlig. Anonymkode: 34be6...327 Det er derfor det er lurt å planlegge før man velger å få barn. Hvor mange barn har vi økonomi til. Hvor mye reduksjon i inntekt har man kapasitet til med x antall barn. Anonymkode: 32133...edf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #37 Skrevet 7. mars 2024 Foreldre som sender barn i barnehagen når de er 10 måneder. Foreldre som ikke leser seg opp på tilknytning og forskning på spedbarn og småbarn og bare følger strømmen. Anonymkode: c91e8...03f 3 1 1
Husmuse Skrevet 7. mars 2024 #38 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dårlige foreldre er de som setter seg selv først. De som ikke greier å tilbringe tid med eget barn, men er nervøs for helga hvis de ikke har aktiviteter planlagt sammen med andre utenfor hjemmet. De som streber etter stadig høyere inntekt, for å kunne ha en dyr livsstil og et såkalt vellykket liv, ikke for å kunne tilbringe mer tid til ungen(e). Ungene er i bhg eller skole og sfo, når de til slutt blir hentet, drar de på den ene aktiviteten etter den andre. Og i helga er det og kjøpte aktiviteter som fyller tiden. Feriene er turer i alle himmelretninger, og gjerne ei ferieuke hos besteforeldre, så mor og far får litt barnefri. Det er foreldre som ikke tar seg tid til å bli kjent med egne barn. De er dårlige foreldre. Anonymkode: 6523b...ae0 Enig i denne. Alt for mange foreldre havner dessverre i denne kategorien. Jeg syns synd på mange barn. 1
fru Alving Skrevet 7. mars 2024 #40 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så vet vi jo at økonomien kan endre seg raskt, selv om man egentlig har hatt grei økonomi til vanlig. Anonymkode: 34be6...327 Det er selvfølgelig riktig men er neppe tilfelle for alle som sliter økonomisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå