Gå til innhold

Hva kjennetegner dårlige foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldre som sender barn i barnehagen når de er 10 måneder. Foreldre som ikke leser seg opp på tilknytning og forskning på spedbarn og småbarn og bare følger strømmen.

Anonymkode: c91e8...03f

Dette er ikke foreldrene men systemet rundt dem som gjør, må foreldrene bruke barnehagen så tidlig så er det ofte en god grunn til det. Da må man melde seg politisk opp skal man få opp rettigheter iforhold til tilknytningsmodellen og forskning. Men ser ytterst få som melder sin interesse når det er protester eller barnehager som roper varsko. 

Anonymkode: 04cf2...71c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som distraherer barnet med skjerm gjentatte ganger, istedenfor å la dem stå i og tåle følelser (sinne,kjede seg, frustrasjon, trishet. Det er så viktig for barn å oppleve slike følelser, og hvordan de går over). En sjelden gang i blant har vi vel alle gjort det, men hvis det skjer daglig eller mange ganger i uka så mister barnet evne til selvregulering. F.eks. gir barnet mobil som de kan se på når de sitter i vogna. Eller når de spiser. Eller bruker flere timer daglig på å se på tv. Jeg tror det er skikkelig skadelig. Men, jeg tror ikke alle foreldre er klar over det dessverre.

Anonymkode: bb2e9...02a

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som lærer opp barna til at kos = mat. Kjærlighet = mat. Trøst = mat. Fritid = mat. Kjede seg = mat. Overvektige foreldre med forskrudd forhold til mat som viderefører alt dette til barna sine.

Anonymkode: 07f5a...d6c

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som ikke klarer å sette rimelige grenser. 

Anonymkode: a1889...84a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som ikke ønsker å være sammen med eller følge opp barna sine. Som aldri stiller på dugnad i fotball-laget eller bidrar med noe til barnas interesser. Som hater ferie fordi da er barna hjemme og det er så slitsomt. Som benytter hver anledning til å sende barna til barnevakt, og egentlig er for opptatt av egne hobbyer og selvrealisering enn å være sammen med barna sine. 

Synes det er veldig rart (og trist) å først velge å få barn, også ikke ønske å være sammen med dem… 

Anonymkode: 41ae5...fde

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alle foreldre gjør et eller annet uklokt. Det er ikke full enighet rundt hvordan en skal oppdra barna, og barn er også ulike. 

Jeg mener jeg er en dårlig forelder når jeg blir for irritert i stemmen til fireåringen fordi han søler med maten. Jeg må skjerpe meg på det. Ikke at han skal søle når det er med vilje, men det finnes mange bedre måter å jobbe med det på. Og så er det ikke lenge siden jeg var for irritert på femåringen og ba henne gå på rommet og legge seg igjen med for irritert stemme da hun kom ut gang på gang med nye spørsmål etter leggetid og jeg hadde vondt i hodet. Det viste seg at hun også holdt på å bli syk og hadde kanskje vondt i hodet selv. 

Anonymkode: 791c6...316

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Foreldre som lærer opp barna til at kos = mat. Kjærlighet = mat. Trøst = mat. Fritid = mat. Kjede seg = mat. Overvektige foreldre med forskrudd forhold til mat som viderefører alt dette til barna sine.

Anonymkode: 07f5a...d6c

Mye bedre å lære ungene at det er mye "farlig" mat der ute enn å lære dem variert kosthold også inneholder nei mat. Gud forby at de får ett balansert forhold til kostholdet sitt. 

Det er jo nettopp dette som er grunnen til at voksne idag sliter med ett "normalt" forhold til kroppen sin. De fleste av oss har vokst opp med mødre på konstant slankekur siden 70 tallet i ulike former. Da tar jeg heller en burger og blir med ungene ut med sykkelen i finværet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye bedre å lære ungene at det er mye "farlig" mat der ute enn å lære dem variert kosthold også inneholder nei mat. Gud forby at de får ett balansert forhold til kostholdet sitt. 

Det er jo nettopp dette som er grunnen til at voksne idag sliter med ett "normalt" forhold til kroppen sin. De fleste av oss har vokst opp med mødre på konstant slankekur siden 70 tallet i ulike former. Da tar jeg heller en burger og blir med ungene ut med sykkelen i finværet. 

Å lære barna våre å navigere i et matmiljø som gir majoriteten av befolkningen dårlig helse på sikt er faktisk en viktig foreldreoppgave i dag, som er grovt undervurdert av mange. Å lære barna våre at maten vi spiser påvirker hvordan vi har det fysisk og psykisk, gir ikke barn spiseforstyrrelser eller et anstrengt forhold til mat. Tvert i mot handler det å begrense søppelmat om egenomsorg og evne til utsatt belønning.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så mange foreldre med barn i barnehage og skolen som er fysisk aktive med ungene sine hver dag etter skole og barnehage?

Nå snakker jeg ikke om å gå til og fra skolen, organisert idrett og leke i hagen, men ut på skiturer/gåturer/trening/svømming osv.

Anonymkode: d675c...5f5

AnonymBruker
Skrevet
Chestnut skrev (1 time siden):

Å lære barna våre å navigere i et matmiljø som gir majoriteten av befolkningen dårlig helse på sikt er faktisk en viktig foreldreoppgave i dag, som er grovt undervurdert av mange. Å lære barna våre at maten vi spiser påvirker hvordan vi har det fysisk og psykisk, gir ikke barn spiseforstyrrelser eller et anstrengt forhold til mat. Tvert i mot handler det å begrense søppelmat om egenomsorg og evne til utsatt belønning.

Det er en del av foreldreoppgaven og vise skjønn til en god del ting og mat er også en av de. Jeg så dokumentaren som heter "sugar" for noen år siden som tar opp problematikken rundt overvekt og sukker. Så den belønningsbiten eller at feiringer består av sukker var med i den så jeg skjønner hva du mener. En god del er sirkulert rundt sukker iforhold til belønninger og feiringer i livet. 

Men overvekt handler allikevel om en ubalanse. Det jeg snakker om er balanse og ett avslappet forhold til mat og kropp. Hysteri og shaming av overvektige som hun jeg svarte er ikke holdninger jeg lærer mine barn. Som også er en viktig del av foreldreansvaret. Det handler om måten man omtaler andre på og hva slags verdier man lærer bort. Det tror jeg på sikt heller ikke hjelper noen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldre som ikke evner å møte barnas følelser - samtidig som de klarer å sette grenser. 

Foreldre som syns det er slitsomt og stressende å være sammen med barna sine. 

Foreldre som aldri leker med barna sine. 

Foreldre som lar barn væte hjemme alene altfor tidlig (reiser vekk mens barna sover hjemme alene). 

Foreldre som drikker seg fulle eller bruker andre rusmidler mens barna er tilstede. 

Foreldre som prioriterer karriere i småbarnsfasen. 

• Liker 1
Skrevet

De som ikke kan elske barnet sitt ubetinget for den det er 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldre som distraherer barnet med skjerm gjentatte ganger, istedenfor å la dem stå i og tåle følelser (sinne,kjede seg, frustrasjon, trishet. Det er så viktig for barn å oppleve slike følelser, og hvordan de går over). En sjelden gang i blant har vi vel alle gjort det, men hvis det skjer daglig eller mange ganger i uka så mister barnet evne til selvregulering. F.eks. gir barnet mobil som de kan se på når de sitter i vogna. Eller når de spiser. Eller bruker flere timer daglig på å se på tv. Jeg tror det er skikkelig skadelig. Men, jeg tror ikke alle foreldre er klar over det dessverre.

Anonymkode: bb2e9...02a

Her fikk vi faktisk tips av både lege og helse stasjon en periode om å la barnet få se på skjerm mens han spiste. Grunnen: jo for å unngå at han stappet inn mat, og det bare kom opp igjen.  Med skjerm foran seg så spiste han mer sakte og kontrollert, og han fikk i seg mer.

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

De som ikke kan elske barnet sitt ubetinget for den det er 

Da er vi vel inne på omsorgssvikt. 

Men jeg er helt enig ❤️❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Foreldre som tror barn fra 9/10 års alderen bare kan slippes løs på TikTok, Snapchat osv. Null kontroll og sjekk av hva de faktisk ser på og holder på med. Eller snakk om nettvett med barna. Foreldre som tenker at endelig er barna store nok til å klare seg selv, så da er det bare å la vær å følge de opp noe særlig mer. I den alderen og tenårene er de årene de trenger som mest at foreldrene er påskrudd og oppmerksomme. Utallige av barn som har det slik, og det går sjeldent så veldig bra.

Anonymkode: fb834...ece

Dette er veldig sant! Noen foreldre er sløve og dårlig på å følge opp hele veien, men det er jammenimeg mange som gjør som det du beskriver også. Slipper helt taket så fort ungen når en viss alder og slutter å følge opp hva barnet driver med. Det er en dårlig utvikling.

Anonymkode: 92e56...db3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som bruker minimalt med tid sammen med barna, og har hovedfokus på de materialistiske behovene, og glemmer de andre viktigere behovene barn har. 

Curlingforeldre, her ender barna fort opp som bortskjemte uten evne til å fungere godt i samfunnet. 

Anonymkode: d510e...1f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som tror barnet kan oppdras ved å lese bok og tar alt i  boka bokstavelig. 

overvektige foreldre som gir barna sine samme dårlige livsstil

Anonymkode: 14f2a...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som ikke egner å se barnet som en del av ett fremtidig samfunn. Oppdragelse handler om å oppdra dem til å bli selvstendige og gode mennesker for seg selv og andre. Flere skriver ting som vitner om manglende empati og sympati som jeg mener er en av de viktigste egenskapene ett menneske kan ha.

Vi hadde foreldre som ikke hadde den kunnskapen vi har idag og vi har flere pedagoger og flere utdannende flinke mennesker rundt barna som blir møtt av foreldre som hudfletter dem. Manglende respekt for autoriteter er ett voksende problem og barna blir frekkere og styggere mot hverandre og voksne. Jeg mener dette er en grunnleggende svikt iforhold til barnet og deres utvikling. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at foreldre som ikke setter grenser for barna sine er dårlige foreldre. Altfor mange barn som er uoppdragne og ufyselige fordi foreldrene ikke klarer å sette grenser. Stakkars barn, det er dem det slår negativt tilbake på. 

Anonymkode: fbe1a...0e9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldre som ikke egner å se barnet som en del av ett fremtidig samfunn. Oppdragelse handler om å oppdra dem til å bli selvstendige og gode mennesker for seg selv og andre. Flere skriver ting som vitner om manglende empati og sympati som jeg mener er en av de viktigste egenskapene ett menneske kan ha.

Vi hadde foreldre som ikke hadde den kunnskapen vi har idag og vi har flere pedagoger og flere utdannende flinke mennesker rundt barna som blir møtt av foreldre som hudfletter dem. Manglende respekt for autoriteter er ett voksende problem og barna blir frekkere og styggere mot hverandre og voksne. Jeg mener dette er en grunnleggende svikt iforhold til barnet og deres utvikling. 

Mange vokste opp med foreldre som igjen hadde blitt i oppdratt i en autoritær foreldrestil, der tilknytning og empati dessverre ikke var kjente begreper. 

Jeg er vokst opp i et slikt hjem, der det i tillegg var lite grenser og faste regler, og mer en holdning om at "dette burde vi skjønne på egenhånd". Jeg ønsket virkelig å oppføre meg pent, både på skolen og på besøk hos andre, men tråkket ofte i salaten med begge beina fordi jeg ikke skjønte spillereglene,  og ble flau og skammet meg. Siden jeg ikke hadde lært å takle følelser på en empatisk måte, ble jo ofte reaksjonene mine når jeg ble "ydmyket" uttrykt som sinne, noe som gjorde situasjonen enda verre. 

Det positive med den "frie" barneoppdragelsen jeg ble utsatt for var at jeg fikk utforske mye og ble selvstendig, sammen med vennene mine. Det var en indre justis med de jeg vokste opp med, og vi hadde gode verdier, så vi var gode på å korrigere hverandre. Akkurat dette tror jeg mangler litt i dagens samfunn, ved at foreldrene styrer alt for mye. 

Anonymkode: 44e23...13a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...