AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Del Skrevet 6. mars 2024 Mulig dette er feil sted å poste, men prøver meg likevel her på KG da jeg tenker det er mange her inne og noen har kanskje gode tanker eller erfaring ift det jeg lurer på 😉 Faren min har overtatt familiested som jeg kommer til å ta over om noen år. Ca 6-8 mål jord har vært slått av nabobonden tidligere, men det er i dag ingen avtale om at de skal slå hos oss. Vi ønsker heller ikke at nabobonden skal slå jordet vårt da nabobonden er en lite trivelig fyr som vi ønsker å ha minst mulig med å gjøre. Da det er jeg som kommer til å ta over stedet ønsker jeg allerede nå å hjelpe faren min med å finne gode løsninger for å kunne holde jordet ved like til senere både for meg selv og etterkommere senere. Lurer på hva dere tenker er beste måten for å kunne slå et sånt lite jorde på 6-8 mål selv? Har sett noen slåmaskiner som virker ok, men er usikker på hvordan det blir om høyt gress blir liggende på bakken etter at vi har slått. Det er uaktuelt å måtte rake og kjøre vekk høyt gress i trillebår på et 6-8 mål stort jorde. En beitepusser/krattknuser vil bioklippe gresset mer, men disse koster også mye mer i innkjøp og er ofte tunge og vanskelige å frakte ut til et landsted uten vei helt frem. Er det mest fornuftig med mindre type slåmaskin eller beitepusser/krattknuser? Noen som evt har brukt liten type slåmaskin før? Vil gresset råtne og forsvinne av seg selv til året etter eller vil jordet bli humpete og stygt og helt ødelagt etterhvert? Har noen eventuelt annen erfaring med å slå mindre jorde/eng uten å måtte investere i traktor og masse utstyr for dette? Send gjerne inn eksempler på andre type maskiner enn liten slåmaskin. Evt ønsker jeg gjerne forslag til type hvis du har god erfaring med liten type slåmaskin som du ønsker å anbefale 😊 Legger ved eksempel på hva jeg mener med liten type slåmaskin som kun kapper gresset tvert av: Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Del Skrevet 6. mars 2024 Det tar tid å slå med den typen slåmaskin du har vist bilde av, men om det ikke er et problem fungerer de helt greit. Min erfaring med beitepussere er at de ikke takler langt gress og du må slå oftere enn med slåmaskin. Om du vil ha blomstereng vil beitepusser ikke fungere, da er det best med slåmaskin. Om du skal kjøpe slåmaskin vær obs på at de kommer i forskjellige bredder, til smalere de er til lengre tid tar det å klippe. Jeg hadde gått for bredest mulig. Du må regne med å måtte klippe gresset 3 ganger i løpet av en sesong om du bruker slåmaskin. Med beitepusser tror jeg du kanskje bør doble antallet klipper. Gresset forsvinner raskere med beitepusser siden den klipper gresset i mindre biter. Med slåmaskin ser det ikke så fint ut om du lar gresset ligge, men det går. Vi raker alltid førsteslåtten, men lar de neste ligge. Anonymkode: a066b...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Del Skrevet 6. mars 2024 Hvis du ikke skal tørke gresset til høy ville jeg heller undersøkt om du kan låne ut til beite. Dårlig idé å slå gresset og bare la det ligge, det vil hindre fremtidig plantevekst. Ev er det kanskje noen som vil ta på seg vending og henting om de får høyet. I tillegg oppfyller du ikke driveplikten ved å kun beitepusse. Vi har slåmaskin på tohjulstraktor som vi bruker til beitepussing. Fungerer greit på små arealer (ca 10 daa). Beiter med sau i forkant. Anonymkode: 855f5...d52 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Del Skrevet 6. mars 2024 Er enig med overstående ; lei ut til beite eller slått. Ingen vits å slå det og la det ligge og ingen vits å invistere i dyrt utstyr. Anonymkode: d4643...cbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Del Skrevet 6. mars 2024 Tusen takk for kjempegode innspill! At det tar tid å slå med slåmaskin skal gå greit. Ungene her kan få sommerjobb med å få slå jordet med slåmaskinen 😉 Så lenge slåmaskinen er bredere enn gressklipperen vi har (som uansett ikke vil takle høyden på gresset på jordet) tenker jeg det skal gå bra. Tar til meg tipset om bredest mulig knivbjelke. Forstår også at vi bør slå mer enn en gang som nabobonden her gjør. Han slår alle jorder kun en gang og lager rundballer til vinterfor av gresset. Ser også det tipses om å leie ut til beite, men stedet ligger et stykke fra andre gårder og det er vanskelig å komme til for å frakte dyr til/fra stedet. Jeg har forhørt meg med landbrukskontoret i kommunen som opplyste om at det var tilstrekkelig å slå jordet så det ikke gror igjen. Nabobonden som har slått hos oss før har kun slått gresset en gang årlig før det lages rundballer av gresset. Det er ikke blitt slått hvert år de siste årene og det er aldri gjort noe annet på jordet fra bondens side. Tidligere eier i familien har grøftet så det er god drenasje på jordet. Det vil ikke være behov for å grøfte på nytt på mange år. Ved å slå selv vil vi ivareta jordet vel så bra som nabobonden har gjort så lenge det ikke er et problem at gresset blir liggende. Har sjekket mye ift ulike slåmaskiner og ser de er populære og at mange bruker disse. Da tenker jeg det bør være en god løsning for oss med lite jorde som ligger i særdeles grisgrendt strøk 😅 Til info er dette en fritidsbolig og det er ikke boplikt eller konsesjon på stedet. Vi ønsker likevel å vedlikeholde jordet og holde jorda i hevd, noe som blir gjort vel så bra som i dag ved at vi tar ansvaret selv for å slå det lille jordet vårt. Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #6 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er enig med overstående ; lei ut til beite eller slått. Ingen vits å slå det og la det ligge og ingen vits å invistere i dyrt utstyr. Anonymkode: d4643...cbf Men hvis det ikke er noen å leie ut til for beite eller slått? Da er det vel bedre å slå og la gresset ligge for å hindre gjengroing med busker og trær? Gresset som blir liggende vil jo gå tilbake til jorda eller blåse vekk med tiden. Veldig dyrt utstyr er uansett uaktuelt, men litt penger kan vi investere i utstyr som er mulig å frakte dit. Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men hvis det ikke er noen å leie ut til for beite eller slått? Da er det vel bedre å slå og la gresset ligge for å hindre gjengroing med busker og trær? Gresset som blir liggende vil jo gå tilbake til jorda eller blåse vekk med tiden. Veldig dyrt utstyr er uansett uaktuelt, men litt penger kan vi investere i utstyr som er mulig å frakte dit. Anonymkode: 8d139...ff6 Hvorfor? Hva er galt med at natur vender tilbake til natur? La området i fred, gresset der har ingen verdi om det ikke skal brukes som dyrefôr. Anonymkode: 83ef7...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor? Hva er galt med at natur vender tilbake til natur? La området i fred, gresset der har ingen verdi om det ikke skal brukes som dyrefôr. Anonymkode: 83ef7...3f8 Hvis man ikke slår vil jordet gro igjen av busker og også trær. Det tillater ikke jordloven som pålegger oss å drive jorden ved at vi må slå for å holde jorden i hevd. Da holder vi muligheten åpen for at jordet kan brukes til å dyrke korn eller grønnsaker i fremtiden. Det kan eventuelt også brukes som beite hvis vi får behov for det. Men å la området være i fred er nok ikke beste løsning. At gresset ikke har verdi har lite å si så lenge driveplikten tilsier at driften ikke må være nyttig for at den skal opprettholdes 😉 Anonymkode: 8d139...ff6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Del Skrevet 6. mars 2024 Slåmaskin bakpå atv? Anonymkode: b5288...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. mars 2024 #10 Del Skrevet 6. mars 2024 Tohjul traktor en kan koble forskjellige redskaper til? Beitepusser, slåmaskin og snøfreser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 6. mars 2024 #11 Del Skrevet 6. mars 2024 Jeg synes det høres mye ut å gå med en slik slåmaskin på 6-8 daa, men samtidig vil det jo bli mye mindre vekst i graset når det ikke gjødsles. Derfor holder det nok med et par ganger i løpet av sommeren. Gjødselvirkningen av graset som blir liggende igjen er minimal i forhold til full drift med fullgjødsel. Bra du slår det for ellers kommer jordet til å gro igjen av løvtrær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Slåmaskin bakpå atv? Anonymkode: b5288...198 Det er vel drømmen hvis jeg kunne velge fritt. Kanskje ATV + beitepusser bakpå om noen år, men nå jeg nok begrense meg til en slåmaskin ser det ut til. Usikker på hvilken type og tar gjerne imot tips 🤔 Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Del Skrevet 6. mars 2024 Apis skrev (37 minutter siden): Tohjul traktor en kan koble forskjellige redskaper til? Beitepusser, slåmaskin og snøfreser? Kjenner du til noen som fungerer godt og som ikke er av de dyreste? Veldig bra å kunne kjøpe mer utstyr til etterhvert. Kanskje en liten plog/jordfres også kan bli aktuelt 🤔 Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #14 Del Skrevet 6. mars 2024 Wee.no har forskjellige beitepussere av bra kvalitet. For ditt vedkommende hadde jeg utelukkende gått for beitepusser, spes de med roterende kjettinger. Det gjør alt gress og kratt til omtrent støv. Anonymkode: b7c5b...8de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Del Skrevet 6. mars 2024 Hanne67 skrev (38 minutter siden): Jeg synes det høres mye ut å gå med en slik slåmaskin på 6-8 daa, men samtidig vil det jo bli mye mindre vekst i graset når det ikke gjødsles. Derfor holder det nok med et par ganger i løpet av sommeren. Gjødselvirkningen av graset som blir liggende igjen er minimal i forhold til full drift med fullgjødsel. Bra du slår det for ellers kommer jordet til å gro igjen av løvtrær. Jeg får prøve å finne en slåmaskin med litt bredde på knivbjelken som jeg fikk bra tips om tidlig i tråden 😊 Jeg vil ihvertfall gjøre mitt for at ikke jordet skal bli fullt av løvtrær og annet kratt 😊 Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #16 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Wee.no har forskjellige beitepussere av bra kvalitet. For ditt vedkommende hadde jeg utelukkende gått for beitepusser, spes de med roterende kjettinger. Det gjør alt gress og kratt til omtrent støv. Anonymkode: b7c5b...8de Tusen takk for svært nyttig tips 😊 Skal sjekke ut videre ift denne. Ser de har tohjulstraktor til 27500,- og så kommer knivbjelke på 120 cm til 12500,- og/eller beitepusser til 12500,-. Klarer en sånn beitepusser å klippe høyt gress eller må jeg først slå med knivbjelken og så gå over gresset på bakken med beitepusser etterpå? Hvis jeg må gå over to ganger blir det dyrt med utstyr og også tidkrevende 😬 Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #17 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 22.35): Tusen takk for svært nyttig tips 😊 Skal sjekke ut videre ift denne. Ser de har tohjulstraktor til 27500,- og så kommer knivbjelke på 120 cm til 12500,- og/eller beitepusser til 12500,-. Klarer en sånn beitepusser å klippe høyt gress eller må jeg først slå med knivbjelken og så gå over gresset på bakken med beitepusser etterpå? Hvis jeg må gå over to ganger blir det dyrt med utstyr og også tidkrevende 😬 Anonymkode: 8d139...ff6 Viss du er litt handy får du gamle tohjulstraktorer billig på finn. Vi har betalt et par tusen totalt for tohjulstraktor og slåmaskin. Har også annet utstyr på den som f.eks. jordfres. Hvis du skal kjøpe nytt ville jeg heller kjøpt ei slåmaskin ala de de selger på FK. Da slipper du unna mye billigere. Vil igjen minne om at du ikke oppfyller driveplikt ved å bare beitepusse, men veldig fint at dere er interesserte i å gjøre en så stor innsats på et feriested. Angående utlån som beite ville jeg sjekket om noen hestefolk er interesserte. Det er mye enklere å flytte med seg to hester enn en saueflokk, og de kan ris fra det nærmeste stedet der er praktisk å laste. Anonymkode: 855f5...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Viss du er litt handy får du gamle tohjulstraktorer billig på finn. Vi har betalt et par tusen totalt for tohjulstraktor og slåmaskin. Har også annet utstyr på den som f.eks. jordfres. Hvis du skal kjøpe nytt ville jeg heller kjøpt ei slåmaskin ala de de selger på FK. Da slipper du unna mye billigere. Vil igjen minne om at du ikke oppfyller driveplikt ved å bare beitepusse, men veldig fint at dere er interesserte i å gjøre en så stor innsats på et feriested. Angående utlån som beite ville jeg sjekket om noen hestefolk er interesserte. Det er mye enklere å flytte med seg to hester enn en saueflokk, og de kan ris fra det nærmeste stedet der er praktisk å laste. Anonymkode: 855f5...d52 Tusen takk for gode tips! Jeg skal sjekke ut hva de selger på Felleskjøpet også 😊 👍 Hva mener du må til for å oppfylle driveplikten? Kommunen opplyste at det var nok å slå jordet der ute. Mulig det ikke stilles så strenge krav til driften fordi det ligger svært øde til uten vei. Det er langt til vei og enkleste adkomstvei er via båt, men værhardt der ute og uten brygge/kai på stedet. Skal man ha hester gående må man ha tilsyn med de og det blir vanskelig. Tenker jeg forholder meg til det kommunen har opplyst om: At det er tilstrekkelig å slå på vårt jorde. Det er ikke boplikt eller konsesjon og det er regulert til fritidsbolig med kun 6-8 mål eng/gress/åker som har blitt slått av en bonde tidligere. Bonden har aldri gjort noe annet enn å slå gresset og bruke til dyrefor. Det har ikke vært gjødslet eller blitt ploget opp eller på noen måte kultivert jordet hos oss før. Kommunen sa at driften ikke trenger å være lønnsom på noen måte og at så lenge vi slår er det veldig fint. Mulig det er sånn at vi kan søke fritak for driveplikten, men vi ønsker jo å ta vare på jordet. Kanskje vi vil ploge opp og dyrke diverse på sikt og da er det fint å holde muligheten åpen 😊 Anonymkode: 8d139...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #19 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for gode tips! Jeg skal sjekke ut hva de selger på Felleskjøpet også 😊 👍 Hva mener du må til for å oppfylle driveplikten? Kommunen opplyste at det var nok å slå jordet der ute. Mulig det ikke stilles så strenge krav til driften fordi det ligger svært øde til uten vei. Det er langt til vei og enkleste adkomstvei er via båt, men værhardt der ute og uten brygge/kai på stedet. Skal man ha hester gående må man ha tilsyn med de og det blir vanskelig. Tenker jeg forholder meg til det kommunen har opplyst om: At det er tilstrekkelig å slå på vårt jorde. Det er ikke boplikt eller konsesjon og det er regulert til fritidsbolig med kun 6-8 mål eng/gress/åker som har blitt slått av en bonde tidligere. Bonden har aldri gjort noe annet enn å slå gresset og bruke til dyrefor. Det har ikke vært gjødslet eller blitt ploget opp eller på noen måte kultivert jordet hos oss før. Kommunen sa at driften ikke trenger å være lønnsom på noen måte og at så lenge vi slår er det veldig fint. Mulig det er sånn at vi kan søke fritak for driveplikten, men vi ønsker jo å ta vare på jordet. Kanskje vi vil ploge opp og dyrke diverse på sikt og da er det fint å holde muligheten åpen 😊 Anonymkode: 8d139...ff6 Skjønner utfordringene med beite når det er på ei øy! Men du snakker jo ikke om å slå enga, men å beitepusse. Det er ikke slått når du bare lar det ligge igjen. Uansett er det vel ingen fra kommunen som sjekker gamle enger ute på ei øy, så hadde tatt sjansen på at det går fint med beitepussing. (Driveplikt er ikke knyttet til boplikt eller konsesjon, det gjelder all full- og overflatedyrka jord.) Uansett veldig fint at dere er interesserte i å hindre igjengroing på øya, håper dere finner en løsning som fungerer for dere. De jeg mente på FK var noe ala dette: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/hagemaskiner/slaamaskin/ariens-bsm-70-50286427/?rToken=hwHwhgoMCN65ra8GELyv5pkCEAEaJDY1Zjg5ZWNjLTAwMDAtMjg2NS05NzhiLTA4OWUwODIyOGRlYyoVMTM5NjU5MjM0NS4xNzA5Mzc3NzA5MiSjgJciuJmhIo33pyLC8J4VxsvzF46-nRXUsp0VtreMLZD3pyI6DmRlZmF1bHRfc2VhcmNoSAFoAQ Fås kjøpt brukt også. Denne har bare 70 cm klippebredde, men de finnes med bredere også. Anonymkode: 855f5...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå