Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Par med 3 barn, 2 i barnehage og 1 på barnehage. Bruker mellom ca 8 - 9.000.- per måned i mat. Kjøper mye frukt/grønt og fisk. Betaler for mat i fullkostbarnehage i tillegg. 

Anonymkode: 09774...d9e

AnonymBruker
Skrevet

1 voksen, J16 og G7; har 10 000 i budsjett for mat og husholdning. 

2500kr i uka rekker akkurat. Vi kjøper ikke «dyr» mat, spiser heller ikke mye noen av oss. Ikke noe brus/energidrikker. Godteri på helg for maks 100kr. Vi spiser dog mye frukt og bær, så går nok en god sum hit av budsjettet. Kjøper for det meste fryste grønnsaker til middagen. 

At matvareprisene har steget merkes godt, og det er nå siste året jeg har sett behovet for faktisk å føre budsjett/følge med på handlingen. Tidligere handlet jeg mer det jeg hadde lyst på, uten å se så mye på pris.

Anonymkode: 1efc8...4cd

Skrevet

Vi er to voksne, bruker ca. 4-6000 kr i måneden inkludert mye brus, ekskludert snus, alkohol og takeout. Vi er priviligerte med at jeg er glad i å lage mat og effektiv på kjøkkenet, og har ekstra tid til å preppe litt innimellom. Vi har heller ikke barn som må tas hensyn til, så jeg kan lage middag uforstyrret i løpet av 20 min. Skjønner at tidsklemma kan tvinge fram behov for dyrere halvfabrikata/kjappe løsninger, og at vi ikke har et høyt forbruk av yoghurt, melk, ferdigbrød osv. Nå vet jeg at du ikke eksplisitt har spurt etter innsparingsmetoder, men måten vi holder forbruket vårt relativt lavt på er:

- kjøper det meste av protein frossent (fisk har jo blitt fryktelig dyrt, men sei er fortsatt rimeligst OG smaker best) og har alltid noen pakker med frosne grønnsaker liggende. Vi prøver aktivt å spise mer plantebasert, fisk to ganger i uka, kjøtt kanskje én-to ganger

- kjøper mest rotgrønnsaker, kål, løk, grønnsaker med lav kilopris som metter godt, sper på med frisk salat og urter

- blander ut kjøttfarse ca 50/50 med linser, bønner, kikerter, sopp, squash og/eller løk - krydderet du blander inn smaker mer enn proteinet

- handler i kvanta når det er gode tilbud eller datovarer, og fryser inn i passende porsjoner (vi har vakuumpakker, men ofte ender jeg opp med å bare klemme noe nedi en ziplockpose)

- frokost er havregryn eller Wasa knekkebrød

- vi plukker sopp, bær og gratis nedfallsfrukt om høsten

- unner oss "luksusvarer" med høy kilopris som mango, avokado og friske bær sjeldnere (og nyter dem mer)

- lager opp større porsjoner med gryter, supper, gratenger osv. og fryser ned - det tar ca. like lang tid å lage dobbel porsjon, og er billigere å ta ut fra fryseren i nøden/travle tider enn å kjøpe noe raskt og enkelt, eller bestille noe

- baker brød, grove fylte horn og pizzabunner når jeg gidder og har tid og plass i fryseren

- sjekker fryser, kjøleskap og kjøkkenskap hver søndag og lager ukesmeny ut fra det, og handler ut fra den planen

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lemon01 skrev (12 timer siden):

Vi er to voksne, bruker ca. 4-6000 kr i måneden inkludert mye brus, ekskludert snus, alkohol og takeout. Vi er priviligerte med at jeg er glad i å lage mat og effektiv på kjøkkenet, og har ekstra tid til å preppe litt innimellom. Vi har heller ikke barn som må tas hensyn til, så jeg kan lage middag uforstyrret i løpet av 20 min. Skjønner at tidsklemma kan tvinge fram behov for dyrere halvfabrikata/kjappe løsninger, og at vi ikke har et høyt forbruk av yoghurt, melk, ferdigbrød osv. Nå vet jeg at du ikke eksplisitt har spurt etter innsparingsmetoder, men måten vi holder forbruket vårt relativt lavt på er:

- kjøper det meste av protein frossent (fisk har jo blitt fryktelig dyrt, men sei er fortsatt rimeligst OG smaker best) og har alltid noen pakker med frosne grønnsaker liggende. Vi prøver aktivt å spise mer plantebasert, fisk to ganger i uka, kjøtt kanskje én-to ganger

- kjøper mest rotgrønnsaker, kål, løk, grønnsaker med lav kilopris som metter godt, sper på med frisk salat og urter

- blander ut kjøttfarse ca 50/50 med linser, bønner, kikerter, sopp, squash og/eller løk - krydderet du blander inn smaker mer enn proteinet

- handler i kvanta når det er gode tilbud eller datovarer, og fryser inn i passende porsjoner (vi har vakuumpakker, men ofte ender jeg opp med å bare klemme noe nedi en ziplockpose)

- frokost er havregryn eller Wasa knekkebrød

- vi plukker sopp, bær og gratis nedfallsfrukt om høsten

- unner oss "luksusvarer" med høy kilopris som mango, avokado og friske bær sjeldnere (og nyter dem mer)

- lager opp større porsjoner med gryter, supper, gratenger osv. og fryser ned - det tar ca. like lang tid å lage dobbel porsjon, og er billigere å ta ut fra fryseren i nøden/travle tider enn å kjøpe noe raskt og enkelt, eller bestille noe

- baker brød, grove fylte horn og pizzabunner når jeg gidder og har tid og plass i fryseren

- sjekker fryser, kjøleskap og kjøkkenskap hver søndag og lager ukesmeny ut fra det, og handler ut fra den planen

Her var det mange tips, takk. Jeg skal prøve å kjøpe mer frosne grønnsaker, det kan jo være  med på å redusere matsvinnet også. Brød vet jeg er dyrt, og jeg burde absolutt bli flinkere til å bake selv. Har prøvd, men synes ikke det blir like bra, men får prøve igjen. Betaler ofte 40+ kr for et brød, så det går jo mye penger der, i allefall når jeg vil ha de grove typene. 

Det å bruke bønner/linser og blande ut kjøttdeig var et veldig godt tips. Jeg har en mann som er veldig negativ til bønner og linser (han skal helst ha kjøtt), men det er jeg som stort sett handler  og lager mat så da skal jeg prøve det. Kanskje det også kan motivere han til å gå inn på en butikk selv av og til, og lage middag han også😁 

Anonymkode: f6c2a...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brød vet jeg er dyrt, og jeg burde absolutt bli flinkere til å bake selv. Har prøvd, men synes ikke det blir like bra, men får prøve igjen. Betaler ofte 40+ kr for et brød, så det går jo mye penger der, i allefall når jeg vil ha de grove typene. 

Anonymkode: f6c2a...008

Det er lettere å få til skikkelig grove brød om du bruker surdeig (istedenfor gjær). Surdeig betyr jo også ingen utgifter til gjær.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg bor alene utenom skoleferier, bruker jeg mellom 2500 og 3000 på mat. Jeg bruker 0 kroner på alkohol og takeaway.

Anonymkode: 834fd...659

AnonymBruker
Skrevet

Meg alene, januar måned brukte jeg 4-5000 på mat og noen få husholdning ting som såpe, dopapir. Oga allergier og intoleranser så kjøper jeg den samme maten stort sett hele tiden, jeg har aldri betalt mer, samme handleliste kostet meg rundt 3500-3800 før. 

Anonymkode: 01029...1de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Når jeg bor alene utenom skoleferier, bruker jeg mellom 2500 og 3000 på mat. Jeg bruker 0 kroner på alkohol og takeaway.

Anonymkode: 834fd...659

Hvordan klarer du å bruke så lite?Spiser du mye frukt å grønt? Har du aldri lyst på takeaway? 

Anonymkode: cee8f...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan klarer du å bruke så lite?Spiser du mye frukt å grønt? Har du aldri lyst på takeaway? 

Ikke meg du spurte, men jeg føler at dette gjelder meg også.

Spiser ganske mye frukt og grønt. Velger det billigste av de akseptable alternativene.

Har aldri lyst på takeaway, ihvertfall aldri nok til å kjøpe, fordi jeg er flink til å lage mat og lager rett og slett mat jeg elsker. 

Oppsummert tror jeg at jeg bruker lite fordi jeg er flink til å lage mat og dermed vet hva jeg skal kjøpe og hvordan jeg skal bruke det, og liker det jeg lager så jeg ikke blir fristet til å kjøpe masse annet isteden.

Dette er ikke veldig avanserte skills, men det krever en innstilling som er annerledes enn den som virker fremherskende i dag - at alt skal være raskt og spennende. Man må omfavne langsomt og repetetivt arbeid. Jeg måtte selv bli godt voksen før jeg klarte det. Det hjalp veldig at jeg alltid hadde vært kritisk til forbrukersamfunnet og kapitalismen. Jeg trengte bare å få koblet sammen en masse ting jeg tenkte og mente og savnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke den du siterte,men det er ikke noe kunststykke å få det til. Selv spiser jeg fult vegansk så ja mye frukt og grønt og takeaway er ikke noe som frister.

Anonymkode: 8887e...c64

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og to barn (4 og 8 år) og bruker mellom 16 000 og 20 000 kr per måned. For bare noen år siden lå vi på 10-12 000 kr per måned og vi kjøper omtrent det samme som før. Mat har blitt DYRT!

Vi forsøker ikke og spare og kjøper akkurat det vi vil, inkludert litt takeaway, men tanken har meldt seg at det nok er en del å spare her! 

Anonymkode: 3ef54...396

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er to voksne og to barn (4 og 8 år) og bruker mellom 16 000 og 20 000 kr per måned. For bare noen år siden lå vi på 10-12 000 kr per måned og vi kjøper omtrent det samme som før. Mat har blitt DYRT!

Vi forsøker ikke og spare og kjøper akkurat det vi vil, inkludert litt takeaway, men tanken har meldt seg at det nok er en del å spare her! 

Dere kunne spart ganske mye.

Anonymkode: 8887e...c64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For noen år siden spiste nok ungene deres mindre også da

Anonymkode: 645da...e87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

For noen år siden spiste nok ungene deres mindre også da

Anonymkode: 645da...e87

Det er sant. Men likevel - det utgjør nok ikke så mange tusenlapper. Vi klarte å ligge på 8 000 kr i måneden når det ikke var jul, påske, bursdagsselskap osv. Maks 12 000 kr i de dyreste månedene. Nå kommer vi aldri under 16 000 kr i måneden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...