Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker dere på mat pr måned nå for tiden? Og hvor mange er dere? Jeg synes det går så mye penger. Vi kjøper ikke så mye fancy greier heller, kjøper helt vanlig mat. Jeg prøver å spise sunt og noe av det jeg da kan unne meg er mye bær, selv om jeg synes det er dyrt. Drikker aldri alkohol eller slike dyre energidrikker osv.

Har 3 barn, to i bhg og en på småtrinnet så synes ingen av de spiser spesielt mye enda heller. Nå har vi 12 000 i matbudsjett, men jeg ser det ikke er nok. Jeg prøver å handle smart, kjøpe ting på tilbud osv, men likevel flyr pegene. 

Anonymkode: 8ef2e...78c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også tre barn, dog litt eldre enn dine. Vi ligger på rundt 10 000 og synes ikke vi er sånn suuuperstrenge med budsjettet, det går helt fint for oss. Vi ukeshandler (bestiller fra Oda), kaster aldri mat og spiser mye plantebasert. Og unner oss både brus og lørdagsgodt osv. 

Anonymkode: a2331...2af

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er enselig, bruker ca 150 i snitt om dagen til vanlig.

Noen uker spiser jeg hjemme hos foreldrene mine, gjør jeg det så kan jeg fort klare meg på 100 kroner om dagen, men selvsagt det blir jo mye penger ut av det.

Så 4000 - 5000 her, avhengig av hvor ofte jeg spiser hjemme.

Er jo svindyrt med mat for tiden, og det er spesielt vanskelig når man er singel.

Også har vi hu blåste dama i statsnett med 6.7 millioner i året, som sier hu er flau på nordmenns vegne fordi hu mener strømregninger på 6-10000 er altfor lave.

Nei, det skal ikke være lett.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

K45, M50, J16 vi bruker 8500 kr på mat pr mnd, ikke beregnet take-away 

Endret av MarianneE
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn, hvor 2 er på småtrinnet. Bruker 16000 pr måned hvor 3-4000 av det er take away.

Anonymkode: 5272f...994

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn, 17,13 og11 og bruker 16 000 på matbutikken. Dette inkluderer noe øl og alle dagligvarer. Det er under sifo sin beregning for vår familie, men syns det er mye. 

Anonymkode: 3d9df...868

AnonymBruker
Skrevet

1 voksen, 2 småbarn. Inkl snus og øl. Bruker ca 10000kr :o Vi er alle normalvektige. 

Anonymkode: 51225...a56

AnonymBruker
Skrevet

2 voksne og bruker alt fra 6000-8000 i mnd ink husholdningsartikler 🙂

Anonymkode: d381f...904

AnonymBruker
Skrevet

To voksne og to barn på 9 og 11. Bruker ca 8000 på alt Ivar dagligvarer. Vi spiser plantebasert ca 4 dager i uka, og handler frukt og grønt på grønnsaksbutikk 

Anonymkode: 69e4b...778

AnonymBruker
Skrevet

Vi et seks i familien, hvorav fire barn 10-16 år. Vi bruker rundt 13000 inkludert matpakker. Storbandet en gang i uka, fyller opp med frukt og grønt samt melk og småting en gang i løpet av uka. Hjembakt brød, og mye grønnsaker. Vi lager ikke mer middag enn nødvendig, og kaster ikke mat. Blir noen sultne ut på kvelden tar de en brødskive. 

Lite alkohol, heller ikke mye snop.

Anonymkode: 8ba00...4ae

AnonymBruker
Skrevet

Familie på 5. Bruker ca 11000 pr mnd

Anonymkode: 47036...d68

AnonymBruker
Skrevet

Fem personer, barn på 11, 15 og 19. Bruker i snitt 11 000 i måneden inkludert restaurant. Vi er dessverre ikke så gode til å spise mye frukt, men vi har bær i fryseren fra i fjor og spiser noe grønnsaker. Har også en del viltkjøtt i fryseren.

Anonymkode: 91f0c...c0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

kjøper helt vanlig mat. Jeg prøver å spise sunt og noe av det jeg da kan unne meg er mye bær, selv om jeg synes det er dyrt. 

Der har du svaret. 

Vi mennesker er mye mer lettpåvirkelige enn vi vil innrømme. Det er viktig for oss å oppføre oss bra. Men akkurat hva dette betyr, er ganske komplisert, så vi ser til andre mennesker, som enten også synes det er vanskelig, eller de som tjener penger på at mennesker synes det er vanskelig, for råd. Dette er katastrofalt.

Man kan ta mer for matvarer når man setter på en merkelapp og kaller det sunt, lett, økologisk, barnevennlig, enkelt, raskt, lavkarbo, kortreist, fri for osv osv, fordi det appellerer til det moderne menneskets konstant dårlige samvittighet.

Bær er en sånn vare. En liten eske med 100 gram lettbedervelig miniatyrfrukt til 100 kroner kiloen? Bær har et omdømme som "sunt", så det rettferdiggjør prisen, for ureflekterte kunder.

Denne uka kan man finne epler, bananer, pærer og appelsiner til 10-20 kroner kiloen i kundeavisene for norske kjedebutikker.

I våre dager har "unne seg" tatt over for "koste på seg". Det gjør det mye lettere å lukke øynene for at alt har en pris, og at ved å velge noe, må man velge bort noe annet.

Bærene er bare en liten bit i et større mønster: "Det er jo bare litt". Ser du nøyere etter, vil du helt sikkert oppdage at du tar mange, mange valg i løpet av en dag, basert på samme tankegang.

Anonymkode: fb238...54b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg prøver å spise sunt og noe av det jeg da kan unne meg er mye bær, selv om jeg synes det er dyrt. Drikker aldri alkohol eller slike dyre energidrikker osv.

Jeg bruker 2600 kr på mat ca. 500-600 kr pr uke. Enslig på AAP.

Sunn mat er jo billigere enn usunn mat. 400 g med bær får du for under 30 kr. 

Anonymkode: 094ea...cbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1,5 i husstand og bruker ca 4000 i mat i mnd..

Anonymkode: 7bc7c...ffd

Annonse
Skrevet

2 voksne i husstanden. Bruker opp til 8000 kroner i dagligvarebutikk i mnd. Dette inkluderer altså ikke restaurant/cafe, take away, kaffe, te og alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet

K49, M53, G18, J12. Gutten spiser mest av alle, han trener mye. Vi bruker 15.000 på matbutikken, og 2.000 i måneden på take away. Jeg spiser lavkarbo, dvs ingen billige karbohydrater som pasta eller ris. Veldig mye grønnsaker, rent fisk og kjøtt, belgfrukt. Sjeldent helfabrikat, lite halvfabrikat. Alle unntatt meg elsker lettbrus, gutten får 3 bokser energidrikk i uka. Ingen røyk, snus, alkohol. Jeg spiser også bær men som regel  frossen med mindre de er på tilbud.

Syns det er ille at grønnsaker har blitt så dyre. Jeg spiser lett en hel brokkoli alene.

Anonymkode: 269fa...416

Skrevet

Vi er to voksne og to jenter på 7 og 9. Spiser mest mulig råvarebasert og veldig lite ultraprosessert. Drikker ikke brus/energidrikk. Mannen jakter, så har en del viltkjøtt i fryseren. Fisker litt om sommeren og fryser også ned bær. Har endel epletrær i hagen så er selvforsynte fra sommer til nærmere jul. Bruker 9-10000,- i måneden og synes vi lever godt på dette.

Skrevet

Vi har fire barn/ungdommer hjemme, bruker mellom 6-10000 på butikken hver måned. Men vi har så og si alt kjøtt og fisk i fryseren, og veldig mye bær og grønnsaker. Så ja, det er dyrt. At noen klarer å bruke under ti tusen inkludert kjøtt skjønner jeg ikke at går an.

Vi kjøper økologisk melk/ost/grønnsaker/bær, men det er ikke sååå mye dyrere. 

AnonymBruker
Skrevet

2 voksne, G14, to små barn. G14 trener mye og spiser MYE. Setter av 15k i mnd til mat men går alltid mer, ofte 16-17 minst. Spiser normalt sunt, lite hel og halvfabrikata. Inkludert alt av husholdning, samt bleier og øl. Ingen tobakk.

Anonymkode: c078f...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...