Gå til innhold

Videregåendelærer synes skoleguttene ikke er mandige nok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/klart-rad-til-unge-menn/81077677

En 55 år gammel kvinnelig videregåendelærer synes guttene hun er lærer for ikke er mandige nok.

"Ifølge Sebjørnsen har det mannlige kjønnet «mistet det helt», og det har ifølge henne blitt en mangel på maskulinitet blant menn.

Det er en mangel på mandighet, og de gjemmer seg vekk bak parfymen, sier 55-åringen til Dagbladet."

Er du enig?

Anonymkode: 4b08f...ad2

Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er for mye bruk av parfyme i det norske samfunnet. Men jeg syns hun bommer her. Jentene er desidert verst. Og parfymen til gutta er heller ikke noen årsak til at de ikke får seg dame.

Edit: er ikke enig med henne hva angår maskulinitet. Gutta skal ikke være "toxic maskuline" heller da...

Endret av Bromance
edit
Gjest Blåmonster
Skrevet (endret)

Sitter stille i båten jeg, skal ha taco til middag i dag🙂, om du er snill og grei så kan du gjøre som du vil.

Endret av Blåmonster
Skrevet

Utrolig merkelig uttalelse. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det er for mye bruk av parfyme i det norske samfunnet. Men jeg syns hun bommer her. Jentene er desidert verst. Og parfymen til gutta er heller ikke noen årsak til at de ikke får seg dame.

En rar sak. Dama misliker parfyme og skriver om det i avisen.

Jeg hadde håpt på en bredere diskusjon om hvordan unge menn/gutter er mandig i dag kontra når hu lærern var ung.

Sitat

Edit: er ikke enig med henne hva angår maskulinitet. Gutta skal ikke være "toxic maskuline" heller da...

Pass på så du ikke blir toxic feminin nå da

Anonymkode: 18cda...c87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med henne i at parfymestanker er plagsom. Spesilet for oss som har astma eller andre luftveisproblemer.

Er uenige at normen skal være at menn/gutter skal være maskuline. Synes uttalelsen hennes er med på å begrense kjønnsrollen for gutter og menn og det er stikk motsatt av som trengs.

Om gutter liker neglelakk og mascara så er det helt innafor.

Anonymkode: eec1c...f1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At tenåringer generelt bruker for mye parfyme er ikke noe nytt. De finner jo fortsatt ut av ting, mengde parfyme/voks/sminke, stil osv.. Du blir ikke mindre mandig av parfyme, jeg foretrekker det over svette. Mengden kan derimot reduseres ja.

Anonymkode: ab1fe...22e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Pass på så du ikke blir toxic feminin nå da

Anonymkode: 18cda...c87

Er festlig hvordan de hordene med kvinnfolk skal legge seg opp i hvordan menn er uten å se på seg selv først

Ellers er jeg enig med læreren. Norske menn blir stadig mer feminine for hvert år som går. Ender ikke bra for samfunnet.

Anonymkode: 90b10...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, la nå ungdommen bruke parfyme! Ville ellets sett på hvordan vi som samfunn behandler de som utviser en tradisjonell maskulinitet.....hvis det ikke blir satt pris på, selv om det faktisk er utrolig viktige egenskaper,så må vel ungdommen prøve seg på andre ting for å bli akseptert. En lei utvikling. 

Anonymkode: 5c077...9f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om en 55 år gammel mannlig lærer hadde uttalt i media at jentene han underviser ikke får sex fordi de er for lite feminine... At han liker feminine damer og jentene han underviser er ikke sånn som han blir tiltrukket av. Som jo er det som ble sagt her, men med kjønnene snudd om.

Kan love dere han ville mista jobben og blitt "kansellert". Det ville blitt debattprogrammer på TV om det og det ville blitt slått stort opp i media.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herlighet, la nå ungdommen bruke parfyme! Ville ellets sett på hvordan vi som samfunn behandler de som utviser en tradisjonell maskulinitet.....hvis det ikke blir satt pris på, selv om det faktisk er utrolig viktige egenskaper,så må vel ungdommen prøve seg på andre ting for å bli akseptert. En lei utvikling. 

Du har kanskje ikke noen i din krets som blir veldig syke av parfyme? Tenk deg da 30 forskjellige parfymer inni et vanlig klasserom, det blir en eim av forskjellige kjemikalier. Det er ikke sunt. Men som nevnt over her så er jentene / damene verst, og ikke nødvendigvis bare de unge damene, men mye av de eldre damene også.

Dette har uansett ikke så mye sammenheng med at gutter / unge menn sliter med å finne seg en dame da. Er nok andre årsakssammenhenger til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk om en 55 år gammel mannlig lærer hadde uttalt i media at jentene han underviser ikke får sex fordi de er for lite feminine... At han liker feminine damer og jentene han underviser er ikke sånn som han blir tiltrukket av. Som jo er det som ble sagt her, men med kjønnene snudd om.

Kan love dere han ville mista jobben og blitt "kansellert". Det ville blitt debattprogrammer på TV om det og det ville blitt slått stort opp i media.

Hehe, høres ut som en av mine gamle lærere på vgs. Men, ja, syns trådtittelen var noe nasty. 

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (1 minutt siden):

Du har kanskje ikke noen i din krets som blir veldig syke av parfyme? Tenk deg da 30 forskjellige parfymer inni et vanlig klasserom, det blir en eim av forskjellige kjemikalier. Det er ikke sunt. Men som nevnt over her så er jentene / damene verst, og ikke nødvendigvis bare de unge damene, men mye av de eldre damene også.

Dette har uansett ikke så mye sammenheng med at gutter / unge menn sliter med å finne seg en dame da. Er nok andre årsakssammenhenger til det. 

Hvos noen har parfymeallergi SKAL det taes på alvor, med f.eks parfymefrie klasserom. Hvis en dame på 55 bare ikke liker ungdommenns parfyme kan hun ta seg en bolle.

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvos noen har parfymeallergi SKAL det taes på alvor, med f.eks parfymefrie klasserom. Hvis en dame på 55 bare ikke liker ungdommenns parfyme kan hun ta seg en bolle.

Det er faktisk nesten umulig å få til parfymefrie klasserom. Fordi det er parfyme i ganske mye annet enn det folk flest forbinder med parfyme. Sjampo, balsam, såper, hudkremer, tøymykner (som blir sittende igjen i klær), vaskemidler osv osv. 

Jo mer parfyme man har generelt i samfunnet jo verre er det for de som ikke tåler det. Man kan da ikke oppholde seg i miljøer hvor dette finnes. (miljøhemming). Om dette er gjeldende for den kvinnen som har skrevet artikkelen eller ikke vet jeg ikke. Jeg bare syns det var rart den koblingen mellom parfymerte unggutter og det å få seg dame, jeg syns ikke det gir noen sammenhengende mening (om ikke da disse damene som guttene vil bli sammen med er miljøhemmede da). 

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk nesten umulig å få til parfymefrie klasserom. Fordi det er parfyme i ganske mye annet enn det folk flest forbinder med parfyme. Sjampo, balsam, såper, hudkremer, tøymykner (som blir sittende igjen i klær), vaskemidler osv osv. 

Jo mer parfyme man har generelt i samfunnet jo verre er det for de som ikke tåler det. Man kan da ikke oppholde seg i miljøer hvor dette finnes. (miljøhemming). Om dette er gjeldende for den kvinnen som har skrevet artikkelen eller ikke vet jeg ikke. Jeg bare syns det var rart den koblingen mellom parfymerte unggutter og det å få seg dame, jeg syns ikke det gir noen sammenhengende mening (om ikke da disse damene som guttene vil bli sammen med er miljøhemmede da). 

Ok, enig i at det er en rar kobling, men det er ikke jeg som gjør den koblinga, det dama i artikkelen som kobler parfyme til en slags feminiseribg av gutter, men gutter har da visserligen overforbrukt parfyme og deo i uminnelige tider.

Alt kan ikke tilpasses de som er allergisk, men parfymefrie klasserom skal inkludere all parfyme, tøymykner, hårspray osv. Om folk følger det er jo en annen sak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

. Norske menn blir stadig mer feminine for hvert år som går. Ender ikke bra for samfunnet.

Helt klart !    Ellers har denne læreren en tendens til å uttale seg om mange saker til avisene, er ikke like velfundamentert alt nei.

AnonymBruker
Skrevet

Husker en som brukte så mye parfyme at jeg kjennte det på andre siden av huset når han kom hjem, det var intenst. 

Men er det virkelig nytt at tenåringen bruker parfyme? Å hvorfor er det mindre maskulint? 

Anonymkode: 1cebd...17e

Skrevet
Bromance skrev (6 timer siden):

Der er jeg ikke enig. Noen gutter er helt ukjent med begrepet «less is more» og lukter kvalmende sterkt av aftershave/parfyme🤮. Flere jenter enn gutter bruker parfyme, men flere gutter enn jenter misbruker parfyme, og problemet er nok større blant unge gutter som nettopp har begynt å bruke parfyme/aftershave og som ikke har lært å moderere seg ennå. Mange innvandrergutter- og menn fra Pakistan er også litt overivrige med parfymen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er enig med henne i at parfymestanker er plagsom. Spesilet for oss som har astma eller andre luftveisproblemer.

Er uenige at normen skal være at menn/gutter skal være maskuline. Synes uttalelsen hennes er med på å begrense kjønnsrollen for gutter og menn og det er stikk motsatt av som trengs.

Om gutter liker neglelakk og mascara så er det helt innafor.

Anonymkode: eec1c...f1e

Synes du at det er mandig/maskulint? Jeg synes ikke det, men selvsagt får de gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg tolker det slik at hun viser til gutter og menn som sprayer seg ned med parfyme/deo (bruker man fortsatt axe?) som en erstatter for normal hygiene: "God, gammel svette forsvinner ikke av dæsj på dæsj med parfyme"

Og vi husker vel alle lukten av de guttene som spraya seg ned med axe africa i stedet for å dusje etter gymmen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...