AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg mistenker hveteallergi for mine problemer med mage. Jeg har mange allergier fra før av, men usikker på om jeg har blitt sjekket. Nå er det ikke cøliaki jeg mener, men allergi for hvete. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt mye problemer med mage, jeg kaster opp mye, har enten forstoppelse eller diare, og smertene er ekstreme til tider. Siden jeg har tatt koloskopi, gastroskopi og ingen finner noe så har jo helsevesenet bare konkludert med ibs. Magen har forverret seg de siste to årene, så jeg har selv kuttet ut matvarer for å se hva det kan være. Jeg kuttet først ut melk, ble ikke spesielt bedre, så jeg tok det tilbake i kosten min, så kuttet jeg ut brød. Ble litt bedre, men ikke voldsomt. Så jeg kuttet ut alt med hvete og da er magen bedre, ikke de smertene og litt bedre fordøyelse. (Ikke helt i mål) Så spiste jeg hvete igjen og smertene kom kort tid senere, og jeg ble veldig dårlig. Nå skal jeg til legen å høre om det kan være dette, men hvordan er din allergi? Og slo den ut på prøver? Anonymkode: bc3ad...917
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Jeg har hvete allergi, fått positivt utslag på allergi prøver, både blodprøve og pirke prøver. Her så har jeg mange allergier, og blir jevnlig testet. Så da jeg fikk påvist dette, så kuttet jeg ut hvete, men jeg la best merke til bedring i luftveiene, jeg har astma, litt bedring i mage. Men hadde ikke store problemer med magen. Fikk gjerne litt vondt etter pasta eller pizza middag. Nå spiste jeg nesten aldri brød før, enten hjemmelagde knekkebrød uten hvete, grøt, frukt, salat osv. Fastlegen kan ta denne blodprøven av deg. Anonymkode: a9d20...68f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Har cøliaki, ikke hveteallergi, så har ingen erfaringer å dele. Men kom til å tenke på at cøliakiforeningen også dekker hveteallergi. Fant litt info der: https://ncf.no/coliaki/andre-former-for-glutenintoleranse/hveteallergi De har også en fin spørre-tjeneste som er gratis. Kanskje det kan være til hjelp? https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter Anonymkode: 3de5e...5a9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 Jeg var hos spesialist som sa at alle matvarene jeg reagerte på var kryssallergier. Han tok blodprøve og testet for reaksjoner på alle kjente grupper for gress, sa det var derfra hveteallergien kom fra. Jeg gjennomfører aldri en eliminasjon før jeg fjerner en matvare. Jeg tar 3-5 runder med matvaren ute og tilbakeført før jeg om den ser ut til å gi utålelige plager kutter den ut fult og helt. Spesifikt på hveteallergi er melstøv noe å obs på, da det bakes og lages sauser mm. Brødsmuler er også en snikende sak som av og til lager problemer. Noe annet er å forklare voksne mennesker at krutonger inneholder hvete. I mitt tilfelle er hele gruppa med gress - altså korn gått ut. Altså ikke bare hvete, men bygg, rug, havre mm. De som havner mer mot intolerant kan av og til spise brød igjen om de går over til urkorn og surdeigsbrød. Det er også anekdoter på at allergier går over, de som ikke kan måles i blodet virker å kunne gå over raskere enn de som kan måles. Anonymkode: f4973...e39
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Datteren min har hveteallergi.....og bygg + rug. Altså ikke cøliaki, men allergi vist på test hos lege. Reagarer med magesmerter og slapphet ved inntak. Anonymkode: 46c1a...a09
IkkeStudentLenger Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var hos spesialist som sa at alle matvarene jeg reagerte på var kryssallergier. Han tok blodprøve og testet for reaksjoner på alle kjente grupper for gress, sa det var derfra hveteallergien kom fra. Jeg gjennomfører aldri en eliminasjon før jeg fjerner en matvare. Jeg tar 3-5 runder med matvaren ute og tilbakeført før jeg om den ser ut til å gi utålelige plager kutter den ut fult og helt. Spesifikt på hveteallergi er melstøv noe å obs på, da det bakes og lages sauser mm. Brødsmuler er også en snikende sak som av og til lager problemer. Noe annet er å forklare voksne mennesker at krutonger inneholder hvete. I mitt tilfelle er hele gruppa med gress - altså korn gått ut. Altså ikke bare hvete, men bygg, rug, havre mm. De som havner mer mot intolerant kan av og til spise brød igjen om de går over til urkorn og surdeigsbrød. Det er også anekdoter på at allergier går over, de som ikke kan måles i blodet virker å kunne gå over raskere enn de som kan måles. Anonymkode: f4973...e39 Seriøst, vet ikke folk at krutonger er brød og derfor inneholder hvetemel? At det går an.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå