Gå til innhold

Hvem får skattefradraget for pass av barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordeles det likt mellom gifte foreldre eller må man selv fordele hvem som skal ha det/hvor mange prosent hver?

Tenker på fradraget i skattemeldingen for betaling av barnehageplass.

Anonymkode: b55af...c68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må fordele det selv om det skal på noen andre enn den som får regningen i sitt navn.

Anonymkode: 2c044...376

Skrevet

Jeg får vårt ettersom jeg betaler mest toppskatt. Du må fordele det selv ja.

Skrevet

Vanligvis 50/50 men spiller egentlig ingen rolle så lenge den ene ikke tjener veldig lite

Påvirker ikke toppskatt som noen tror

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må fordele det selv om det skal på noen andre enn den som får regningen i sitt navn.

Anonymkode: 2c044...376

T-AA skrev (11 minutter siden):

Loff77 skrev (10 minutter siden):

Vanligvis 50/50 men spiller egentlig ingen rolle så lenge den ene ikke tjener veldig lite

Påvirker ikke toppskatt som noen tror

Dette er jo tre helt ulike svar😅😅😅

Er det noen som faktisk vet eller skjønner spørsmålet?

Det er snakk om hvis verken jeg eller mannen foretar oss noe, hvem får fradraget?

AnonymBruker
Skrevet

I fjor fikk jeg regningen i mitt navn og jeg betalte av min konto. Skattefradraget var forhåndsfordelt på meg og barnefar 50/50 hos skatteetaten. Så jeg måtte forandre dette i selvangivelsen for at jeg skulle få hele fradraget selv.

Anonymkode: 8a981...b84

• Liker 1
Skrevet

F.eks ved 2 barn er det maks 40 000 kr i fradrag. Man skal skrive ned 40 000 kr selv om man har brukt 60 000 kr sånn jeg har forstått. Er man alene om foreldreansvaret så skal skrive ned 40 000 kr i sin oppgave. Om man har delt/felles foreldreansvar så blir det 20 000 kr på hver av dem evt det man blir enige om. 

Dette finner du informasjon om når du googler: 

"Du kan kreve fradrag i inntekten for dokumenterte utgifter til pass og stell av barn du bor sammen med. I skattemeldingen din finner du mer om hvem som har rett til foreldrefradrag. Du må betale for barnepass via bank for å ha fradragsrett ved utbetaling som samlet i løpet av året utgjør 10 000 kroner eller mer."

"Fradraget er begrenset til 25 000 kroner for ett barn og 15 000 kroner i tillegg for hvert barn utover det første."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fradraget kommer til den som er registrert som betaler. Altså den som mottar fakturaen i sitt navn.

Anonymkode: f41b0...ca1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er snakk om hvis verken jeg eller mannen foretar oss noe, hvem får fradraget?

Er det første gang med fratrekket? Hvis ikke så settes det vel samme som i fjor, er jo bare å vente på skattemeldingen å se

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordeles det likt mellom gifte foreldre eller må man selv fordele hvem som skal ha det/hvor mange prosent hver?

Tenker på fradraget i skattemeldingen for betaling av barnehageplass.

Normalt sett blir fradraget gitt til den personen som mottar regningen. Kun en av foreldrene står som regel oppført. 

Det er deretter opp til hver enkelt om de fordeler den på begge parter eller om den blir stående på den ene foreldren. 

Altså - man må fordele den selv. 

Anonymkode: 286f7...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fradraget kommer til den som er registrert som betaler. Altså den som mottar fakturaen i sitt navn.

Anonymkode: f41b0...ca1

Er du sikker? Jeg mener det var slik før, men mener å huske i fjor at det var likt fordelt mellom meg og far selv om jeg hadde betalt alt og alt står i mitt navn..

Anonymkode: 92081...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innrapportert beløp/fradragsbeløpet fordeles automatisk likt mellom ektefeller/samboere med felles barn.

Anonymkode: 3b45d...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Første året fikk far alt (selv om regningen stod i mitt navn, men den gikk fra regningskontoen som han åpnet). Vi flyttet manuelt så det ble 50/50.

Deretter har vi fått 50/50 påfølgende år.

Anonymkode: e10d4...3cf

Skrevet
T-AA skrev (1 time siden):

Toppskatt har ikke fradrag men ok, kun 22% fradrag hos alle 

Skrevet

Jeg og mannen min fikk det automatisk fordelt 50/50 i fjor iallefall. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
T-AA skrev (1 time siden):

Det spiller ingen rolle for verdien av fradraget, det er i nettoinntekt.

Anonymkode: 7b290...879

Skrevet

Gite kan fordele som de vil, samboende må dele 50/50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet man kan fordele selv som gift, jeg lurer kun på hvordan skatteetaten setter det opp første gangen før man foretar seg noe som helst inkludert en fordeling. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hos oss har det vært delt 50/50 hvert år. Selv om det bare er en av oss som står som betaler 

Anonymkode: bd1fa...4a0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...