Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #21 Skrevet 6. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor investere i ett tåkeslott som krypto? Hele prinsippet går ut på at det finnes en annen idiot som er villig til å betale mer for.....ingenting. (satt litt på spissen) Artig at du nevner dotcom boblen, husker du Opticom? Jeg vurderer krypto til å være i samme gate. Ikke misforstå meg, jeg har selv tjent penger på krypto, men som investor og trader så kunne det aldri falt meg inn å gå inn i ett så volatilt,useriøst og uregulert "marked", utover for kriminelle - hvilken rolle ser du for deg at krypto skal spille i fremtiden? Anonymkode: e4e65...a43 Fordi krypto er mer enn bare valuta. Valuta er en av mange funksjoner en krypto kan ha. Det som gjor krypto verdifull er den underliggende teknologien bak, som er revolusjonerende innen finans. Tenk at jeg skal sende deg noe penger. Da må jeg gå gjennom banken. Men med krypto fjerner vi mellommannen. (Banken). Men dette har mangle flere bruks områder. Hvis du skal selge huset ditt så må huset bli registrert i en register over hvem som eier den, hvem solgte og hvem kjøpte osv. Dette holder på å bli implementert nå. Dette er det vi kaller tokenazation of real world assets. Eller RWA kort. En token kan inneholde all nødvendig informasjon slik at du nesten kan bare vipse meg huset ditt. I et annet land. I løpet av 1 minutt og eierskapet bytter hånd. Husk, selve valuta er bare en liten del av dette. Underliggende teknologi er grunnen til at dette er så stort.
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #22 Skrevet 6. mars 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor går prisen opp så mye nå? Anonymkode: 92730...b53 Prisen har i gjennomsnittet steget helt siden den startet i 2009. Og prisen over tid har steget hele tiden. Det du referer til er den siste svingen. Grunnen til det er at prisen har ligget kunstig lavt over en god stund (juni 2022 - december 2023, mellom 20-15k) og det var ikke flere som ville selge. Nå går prisen opp og kommer til å forsette i 3mnd - et år til tenker vi innen prisen er altfor høy overkjøpt. For deretter falle mye tilbake igjen. Bitcoin prisen er kostnad som kreves for å utvinne den bitcoin + en viss profitt. Denne utvinningen har kostad som forandrer seg over tid. Dette er det som heter real value price. Men svigninger er altfor høye fra denne normal verdien av flere forskjellige grunner.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #23 Skrevet 6. mars 2024 Tror du ethereum vil gjøre det like godt som bitcoin? Anonymkode: 8c4ac...1f2
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #24 Skrevet 6. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Tror du ethereum vil gjøre det like godt som bitcoin? Anonymkode: 8c4ac...1f2 Ja.
Trolltunge Skrevet 6. mars 2024 #25 Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (16 minutter siden): Ja. Kjekt å høre. Jeg må si at jeg anser dette med krypto litt som å spille lotto. Jeg setter litt penger inn på det hver måned, men ikke mer enn at jeg har råd til å tape det. Så har jeg bestemt meg for at det bare får stå, og gå som det går. Det litt irriterende er at det stadig kommer flere ulike kryptovaluta, og jeg tenker at ok, så får jeg spre det på dem, så jeg ikke senere tenker "Akkurat det kjøpte jeg ikke." om noe som plutselig øker veldig. Samtidig blir jo min spareavtale mer og mer idiotisk i at det spres på så mye. Akkurat nå ser den slik ut: Er det lurt eller bare tåpelig å håndtere min "lotto"- innsats slik?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #26 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan fungerer bitcoin?Hvor setter jeg inn penger i bitcoin? Hva er bitcoin? Anonymkode: 40311...17f For den som ikke har mye peiling vil jeg anbefale å kjøpe en Bitcoin ETF på f.eks Nordnet. IBIT er den største. En ETF er et børsnotert fond som du kjøper på samme måte som aksjer. Bitcoin ETFene investerer i Bitcoin og verdien av de følger derfor BTC. Da får man del i all verdistigningen uten å måtte kjøpe Bitcoin selv med de risikoene som følger med. Alt blir også enklere skattemessig, Nordnet melder inn de nødvendige tallene til Skatteetaten og du betaler dine 22% på gevinsten. Anonymkode: f2deb...77c
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #27 Skrevet 6. mars 2024 12 minutter siden, Trolltunge said: Kjekt å høre. Jeg må si at jeg anser dette med krypto litt som å spille lotto. Jeg setter litt penger inn på det hver måned, men ikke mer enn at jeg har råd til å tape det. Så har jeg bestemt meg for at det bare får stå, og gå som det går. Det litt irriterende er at det stadig kommer flere ulike kryptovaluta, og jeg tenker at ok, så får jeg spre det på dem, så jeg ikke senere tenker "Akkurat det kjøpte jeg ikke." om noe som plutselig øker veldig. Samtidig blir jo min spareavtale mer og mer idiotisk i at det spres på så mye. Akkurat nå ser den slik ut: Er det lurt eller bare tåpelig å håndtere min "lotto"- innsats slik? Det er smart fordi det er på en måte som å investere i en index av krypto. Når man ikke vet hva er det man kjøper så er det beste å spre det stort. Gevisten som helhet blir ikke den største, men så lenge krypto som helhet går opp, så får man en gevinst. Det blir litt som når du vil investere i teknologi men vet ikke hvilken selskap. Så da kjøper du bare en teknologi index som førlger 10-20 selskaper. Og får en gjennomsnitlit avkastning.
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #28 Skrevet 6. mars 2024 24 minutter siden, Trolltunge said: Kjekt å høre. Jeg må si at jeg anser dette med krypto litt som å spille lotto. Jeg setter litt penger inn på det hver måned, men ikke mer enn at jeg har råd til å tape det. Så har jeg bestemt meg for at det bare får stå, og gå som det går. Det litt irriterende er at det stadig kommer flere ulike kryptovaluta, og jeg tenker at ok, så får jeg spre det på dem, så jeg ikke senere tenker "Akkurat det kjøpte jeg ikke." om noe som plutselig øker veldig. Samtidig blir jo min spareavtale mer og mer idiotisk i at det spres på så mye. Akkurat nå ser den slik ut: Er det lurt eller bare tåpelig å håndtere min "lotto"- innsats slik? Jeg vil bare påpeke at på listen din har du DAI, usd coin og tether. Disse er det vi kaller stable coins. Poenget med dem er at de skal være lik dollar verdien alltid. Så de har mekanismer bak som gjor at hvis prisen stiger over dollaren så blir den dytta ned, og går den under dollaren så blir prisen dytta opp. Slik at den er alltid tilnærmet lik en dollar. Dvs, kanskje du skal bytte dem til noe annet som kan kanskje stige i verdi? 👍
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #29 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For den som ikke har mye peiling vil jeg anbefale å kjøpe en Bitcoin ETF på f.eks Nordnet. IBIT er den største. En ETF er et børsnotert fond som du kjøper på samme måte som aksjer. Bitcoin ETFene investerer i Bitcoin og verdien av de følger derfor BTC. Da får man del i all verdistigningen uten å måtte kjøpe Bitcoin selv med de risikoene som følger med. Alt blir også enklere skattemessig, Nordnet melder inn de nødvendige tallene til Skatteetaten og du betaler dine 22% på gevinsten. Anonymkode: f2deb...77c Er vel 38% skatt nå på gevinst? Økt sinnsykt siste 10 år Anonymkode: 0d3d5...421
EbbaGrønn Skrevet 6. mars 2024 #30 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er vel 38% skatt nå på gevinst? Økt sinnsykt siste 10 år Anonymkode: 0d3d5...421 Krypto beskattes som kapitalinntekt med 22%. 1
Callisto83 Skrevet 6. mars 2024 #31 Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (1 time siden): Fordi krypto er mer enn bare valuta. Valuta er en av mange funksjoner en krypto kan ha. Det som gjor krypto verdifull er den underliggende teknologien bak, som er revolusjonerende innen finans. Som regel kan man bruke ordentlige penger til noe. Med krypto kan man ikke det. Mange skriver om potensiale, men det er alltid inn i fremtiden, og det budskapet har blitt forkynnet i flere år nå. Foruten lyssky aktivitet på nettet, som gjerne er ulovlig av en god grunn, finnes det fremdeles ikke noe bruk for krypto. tidsfordriv2023 skrev (1 time siden): Tenk at jeg skal sende deg noe penger. Da må jeg gå gjennom banken. Men med krypto fjerner vi mellommannen. (Banken). Gjør man nå det.. Det er bare å lese på tilbakemeldinger fra folk på coinbase nå hvor umulig det er å få ut pengene sine. Dessuten mangler man all den sikkerheten man har via en bank, hvis man skulle gjøre en feil eller bli svindlet. Hvis folk lurer på hvorfor Bitcoin av og til går opp i verdi som i det siste, foreslår jeg de undersøker Tether, som printer luftpenger rett og slett. (Beklager at jeg er så negativ, men jeg har sett og hørt så mye trist i forbindelse med krypto, så føler det som en plikt å advare andre hva de bør gjøre med sine dyrebare penger. Kryptoforumene hadde link til "Suicide hotline" for en stund tilbake.) 2
Trolltunge Skrevet 6. mars 2024 #32 Skrevet 6. mars 2024 (endret) tidsfordriv2023 skrev (48 minutter siden): Jeg vil bare påpeke at på listen din har du DAI, usd coin og tether. Disse er det vi kaller stable coins. Poenget med dem er at de skal være lik dollar verdien alltid. Så de har mekanismer bak som gjor at hvis prisen stiger over dollaren så blir den dytta ned, og går den under dollaren så blir prisen dytta opp. Slik at den er alltid tilnærmet lik en dollar. Dvs, kanskje du skal bytte dem til noe annet som kan kanskje stige i verdi? 👍 Tusen takk! 😊 Da gjør jeg som du sier. Fikset det med en gang. Godt med folk som vet ting man selv ikke vet. 👍😄 Endret 6. mars 2024 av Trolltunge
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #33 Skrevet 6. mars 2024 12 minutter siden, Callisto83 said: Som regel kan man bruke ordentlige penger til noe. Med krypto kan man ikke det. Mange skriver om potensiale, men det er alltid inn i fremtiden, og det budskapet har blitt forkynnet i flere år nå. Foruten lyssky aktivitet på nettet, som gjerne er ulovlig av en god grunn, finnes det fremdeles ikke noe bruk for krypto. Gjør man nå det.. Det er bare å lese på tilbakemeldinger fra folk på coinbase nå hvor umulig det er å få ut pengene sine. Dessuten mangler man all den sikkerheten man har via en bank, hvis man skulle gjøre en feil eller bli svindlet. Hvis folk lurer på hvorfor Bitcoin av og til går opp i verdi som i det siste, foreslår jeg de undersøker Tether, som printer luftpenger rett og slett. (Beklager at jeg er så negativ, men jeg har sett og hørt så mye trist i forbindelse med krypto, så føler det som en plikt å advare andre hva de bør gjøre med sine dyrebare penger. Kryptoforumene hadde link til "Suicide hotline" for en stund tilbake.) Det fins en bok som heter Why Nations Fail. Den er veldig interesant. Syns du skal lese den.
Callisto83 Skrevet 6. mars 2024 #34 Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (2 timer siden): Det fins en bok som heter Why Nations Fail. Den er veldig interesant. Syns du skal lese den. Handler den om hvor dårlig det gikk med Bitcoin eventyret i El Salvador etter 2021? 2
linsejesus Skrevet 6. mars 2024 #35 Skrevet 6. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor investere i ett tåkeslott som krypto? Hele prinsippet går ut på at det finnes en annen idiot som er villig til å betale mer for.....ingenting. (satt litt på spissen) Anonymkode: e4e65...a43 Men er det ikke det vanlige aksjer også er? Med mindre du har utbytteaksjer som betaler deg en viss prosent av selskapets inntjening, så er vel en vanlig aksje egentlig ingenting? Den har ingen verdi før du selger den til noen som er villig til å betale mer enn du gjorde. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #36 Skrevet 6. mars 2024 Mitt spørsmål er hvordan TS tenker at en kryptovaluta som er så ressurskrevende å utvinne er bærekraftig? Når man vet at det finnes langt mindre ressurskrevende kryptovalutaer? Anonymkode: f0592...86d
Gjest Fonda Skrevet 6. mars 2024 #37 Skrevet 6. mars 2024 EbbaGrønn skrev (3 timer siden): Krypto beskattes som kapitalinntekt med 22%. Men ikke krypto-fond?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #38 Skrevet 6. mars 2024 linsejesus skrev (1 time siden): Men er det ikke det vanlige aksjer også er? Med mindre du har utbytteaksjer som betaler deg en viss prosent av selskapets inntjening, så er vel en vanlig aksje egentlig ingenting? Den har ingen verdi før du selger den til noen som er villig til å betale mer enn du gjorde. Nei. Aksjer gir deg eierskap i et selskap, og det selskapet har normalt endel verdier på balansen. Som f eks eiendom, varebeholdning etc Anonymkode: cd660...831 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #39 Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (6 timer siden): Du stiller et etisk spørsmål og dette er nok ikke tråden. Men jeg forstår hva du sier og har en mening om saken, men syns vi skal holde oss innenfør å forklare folk hva bitcoin og krypto er for noe. 👍 Det er ikke kun et etisk spørsmål, det er også spørsmål om egenskapene til kryptovaluta og i høyeste grad relevant hvis man skal diskutere hva bitcoin og krypto er for noe. Oppgjør, sentralisert vs desentralisert finans, fiat vs digitalvaluta, finansiell stabilitet, risikomomenter - alt dette er jo relevant hvis man skal ha en god diskusjon noe sted på hva kryptovaluta er for noe. Forøvrig finnes det ikke noen hundre valutaer, det finnes titusenvis - det meste shitcoins. Anonymkode: cd660...831
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #40 Skrevet 6. mars 2024 Callisto83 skrev (4 timer siden): Som regel kan man bruke ordentlige penger til noe. Med krypto kan man ikke det. Mange skriver om potensiale, men det er alltid inn i fremtiden, og det budskapet har blitt forkynnet i flere år nå. Foruten lyssky aktivitet på nettet, som gjerne er ulovlig av en god grunn, finnes det fremdeles ikke noe bruk for krypto. Gjør man nå det.. Det er bare å lese på tilbakemeldinger fra folk på coinbase nå hvor umulig det er å få ut pengene sine. Dessuten mangler man all den sikkerheten man har via en bank, hvis man skulle gjøre en feil eller bli svindlet. Hvis folk lurer på hvorfor Bitcoin av og til går opp i verdi som i det siste, foreslår jeg de undersøker Tether, som printer luftpenger rett og slett. (Beklager at jeg er så negativ, men jeg har sett og hørt så mye trist i forbindelse med krypto, så føler det som en plikt å advare andre hva de bør gjøre med sine dyrebare penger. Kryptoforumene hadde link til "Suicide hotline" for en stund tilbake.) Hvorfor er det umulig å få ut pengene på Coinbase? Anonymkode: 57ca9...a1a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå