Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #1 Del Skrevet 6. mars 2024 Det er rolig dag på jobben og jeg har tid til overs. Nå har du sjansen til å spørre en med dyp kjennskap til krypto, hva enn du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Del Skrevet 6. mars 2024 Hvordan fungerer bitcoin?Hvor setter jeg inn penger i bitcoin? Hva er bitcoin? Anonymkode: 40311...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Del Skrevet 6. mars 2024 Hva er verdien om 10 år? Anonymkode: eb029...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 6. mars 2024 #4 Del Skrevet 6. mars 2024 Jeg føler meg gammel og regelrett som idiot når det gjelder krypto generelt, så jeg har noen spørsmål som sikkert er like idiotisk som den bakgrunnen er. Jeg kan forstå nytten av et par typer slike valutaer, men det oppstår stadig flere. Hvordan oppstår en kryptovaluta? Og hvordan ta ulike typer seriøst når det blir så mange? Wallet skal være sikrere, men må man ha det? Virker også utrygt når man må ivareta en kode. Om man dør, hva med kryptovaluta man har? Uansett om de er på handelsplattform (jeg bruker Firi og eToro), hvordan går dette i arv? Spesielt om ligger i Wallet, hvor man kun personlig har tilgang. Ikke akkurat rettet mot bitcoin bare altså, men jeg synes kryptovaluta generelt er vesentlig å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Del Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (31 minutter siden): Det er rolig dag på jobben og jeg har tid til overs. Nå har du sjansen til å spørre en med dyp kjennskap til krypto, hva enn du lurer på. Hvordan skal økonomien takle svindel og kriminalitet, når en har "kontroll" over "egne" penger ? Vanligvis kan staten kreve inn penger fra folk som skylder penger f.eks, som gjør at samfunnet fungerere. Om staten ikke kan kreve inn (fordi de har ikke nøkkelen til kontoen) vil du måtte gå over til kriminelle bander som skal kreve in penger, binde folk og torturere dem eller noe for å få dem til å røpe "koden" til bitcoinene som folk skylder? Er det planen din.... Eller hva er planen din ? Hvordan kreve inn penger, når bitcoin er pengene og ikke i banken. All krypto folk virker se fordelene, men virker mest være å lure seg unna verktøyene staten har for å sørge for et velfungerende samfunn. Men, vi lever i et samfunn.... lovløse samfunn, blir ikke trivelige, selv om du har "kontroll" over egne penger, så holder som regel ikke det altså. Anonymkode: a2013...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 6. mars 2024 #6 Del Skrevet 6. mars 2024 tidsfordriv2023 skrev (38 minutter siden): Det er rolig dag på jobben og jeg har tid til overs. Nå har du sjansen til å spørre en med dyp kjennskap til krypto, hva enn du lurer på. LOL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Del Skrevet 6. mars 2024 bvp skrev (Akkurat nå): LOL Jobben er nok å selge bitcoin, så det gir mening. Har vært en ganske lukrativ jobb, så langt Kundene vil nok ikke være like fornøyde om noen år, men hvem bryr seg om det. Anonymkode: a2013...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #8 Del Skrevet 6. mars 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan fungerer bitcoin?Hvor setter jeg inn penger i bitcoin? Hva er bitcoin? Anonymkode: 40311...17f Tenk deg at du har et spill som candy crush. Og hver gang du levler opp får du par coins. Men det er max 21 level. Og max coins. Dette er bitcoin. Spill er de folka som gjor jobben får å lage disse bitcoins og vi andre kjøper det fra dem utafør spillet. Rent teknisk er dette mer komplisert men men. Du må gå på et sted for å kjøpe dette. Sånn som finn.no bare mer kompliserte saker. Dette kalles en exchange. En norsk en er firi. En kjent utenlandk er coinbase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #9 Del Skrevet 6. mars 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er verdien om 10 år? Anonymkode: eb029...8eb Mer enn idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #10 Del Skrevet 6. mars 2024 32 minutter siden, Trolltunge said: Jeg føler meg gammel og regelrett som idiot når det gjelder krypto generelt, så jeg har noen spørsmål som sikkert er like idiotisk som den bakgrunnen er. Jeg kan forstå nytten av et par typer slike valutaer, men det oppstår stadig flere. Hvordan oppstår en kryptovaluta? Og hvordan ta ulike typer seriøst når det blir så mange? Wallet skal være sikrere, men må man ha det? Virker også utrygt når man må ivareta en kode. Om man dør, hva med kryptovaluta man har? Uansett om de er på handelsplattform (jeg bruker Firi og eToro), hvordan går dette i arv? Spesielt om ligger i Wallet, hvor man kun personlig har tilgang. Ikke akkurat rettet mot bitcoin bare altså, men jeg synes kryptovaluta generelt er vesentlig å forstå. Jeg bruker spill for å illustrere poenget siden mange forstår kanskje dette bedre. En kryptovaluta er som et spill og det fins 1000vis av spill. Hvorfor det? Fordi det er bare program kode på en maskin som alle kan lage. Alle kryptovaluta er bare kode som alle kan programere og kopiere. Både du og jeg. Derfor er det hundrevis av disse «valutane». Ikke at de nødvendigsvis har en verdi. Men det er veldig lett å lage dem. Under dotcom boomen på 2000 tallet kom det mange selskaper på nett. Selskaper som selger såpe på internett var verdsatt til miliærder. Bare fordi det er dårlige egg i handlekurven betyr ikke at alle egg er dårlig. Ut av dot com boomen kom selskaper som amazon ut. For vanlige folk er det vannskelig å skille ut gode kryptovaluta eller krypto teknologi over dårlige, det hjelper å forstå hvordan ting fungerer som er altfor komplisert for folk flest. Jeg skriver videre når jeg kommer hjem. Fant ut at å skrive lange svar på mobilen er ikke fult så praktisk 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #11 Del Skrevet 6. mars 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan skal økonomien takle svindel og kriminalitet, når en har "kontroll" over "egne" penger ? Vanligvis kan staten kreve inn penger fra folk som skylder penger f.eks, som gjør at samfunnet fungerere. Om staten ikke kan kreve inn (fordi de har ikke nøkkelen til kontoen) vil du måtte gå over til kriminelle bander som skal kreve in penger, binde folk og torturere dem eller noe for å få dem til å røpe "koden" til bitcoinene som folk skylder? Er det planen din.... Eller hva er planen din ? Hvordan kreve inn penger, når bitcoin er pengene og ikke i banken. All krypto folk virker se fordelene, men virker mest være å lure seg unna verktøyene staten har for å sørge for et velfungerende samfunn. Men, vi lever i et samfunn.... lovløse samfunn, blir ikke trivelige, selv om du har "kontroll" over egne penger, så holder som regel ikke det altså. Anonymkode: a2013...cf6 Du stiller et etisk spørsmål og dette er nok ikke tråden. Men jeg forstår hva du sier og har en mening om saken, men syns vi skal holde oss innenfør å forklare folk hva bitcoin og krypto er for noe. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Del Skrevet 6. mars 2024 1 hour ago, tidsfordriv2023 said: Det er rolig dag på jobben og jeg har tid til overs. Nå har du sjansen til å spørre en med dyp kjennskap til krypto, hva enn du lurer på. Ok, sett at jeg kjøpte BTC fra den tiden det startet opp, hvor mye måtte jeg betalt for 1 BTC? Hvor mye ville det ha vært hvis jeg i dag for eksempel hadde hatt 10000 BTC? Hadde det vært best å hatt de stående, eller tatt dem ut? (Jeg angrer seff på at jeg aldri kjøpte noen 😞) Anonymkode: 60fcc...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #13 Del Skrevet 6. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, sett at jeg kjøpte BTC fra den tiden det startet opp, hvor mye måtte jeg betalt for 1 BTC? Hvor mye ville det ha vært hvis jeg i dag for eksempel hadde hatt 10000 BTC? Hadde det vært best å hatt de stående, eller tatt dem ut? (Jeg angrer seff på at jeg aldri kjøpte noen 😞) Anonymkode: 60fcc...0e6 9. august 2010 kunne du kjøpt Bitcoin for $0.05 dollar. Prisen idag er $66.000,- dollar. Nå kan du regne ut hvor mye du ville hatt 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 6. mars 2024 #14 Del Skrevet 6. mars 2024 Hva er det som gjør at krypto kan i ene øyeblikket falle med 60%, ligge lavt i ca. 2 år, for så sprette opp 100% igjen? Hva styres svingningene av? Og hva er det som gjør en kryptovaluta "god" eller "dårlig" ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Del Skrevet 6. mars 2024 3 minutter siden, tidsfordriv2023 said: 9. august 2010 kunne du kjøpt Bitcoin for $0.05 dollar. Prisen idag er $66.000,- dollar. Nå kan du regne ut hvor mye du ville hatt 👍 Japp, da hadde jeg levd godt. Sånn ca 6,9 milliarder. Shit, hadde jeg turt. 😮 Hvor mye har du selv? Anonymkode: 60fcc...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #16 Del Skrevet 6. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Japp, da hadde jeg levd godt. Sånn ca 6,9 milliarder. Shit, hadde jeg turt. 😮 Hvor mye har du selv? Anonymkode: 60fcc...0e6 Hehe, ikke nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 6. mars 2024 #17 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok, sett at jeg kjøpte BTC fra den tiden det startet opp, hvor mye måtte jeg betalt for 1 BTC? Hvor mye ville det ha vært hvis jeg i dag for eksempel hadde hatt 10000 BTC? Hadde det vært best å hatt de stående, eller tatt dem ut? (Jeg angrer seff på at jeg aldri kjøpte noen 😞) Anonymkode: 60fcc...0e6 Du er ikke eneste som angrer. Jeg var tidlig på en forelesning der vi ble anbefalt å kjøpe litt bitcoin, og jeg tenkte "Why not? Kan kjøpe bare litt, så får vi nå se.", men da jeg skulle kjøpe synes jeg det var for komplisert å gjøre det i praksis, skjønte det ikke helt, og droppet ideen. Ba forsåvidt en kamerat om hjelp, og han skulle det, men så skjedde det likevel ikke, og ble bare droppet totalt sett. Det var jo sikkert bare tull uansett. Pokker og! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 6. mars 2024 #18 Del Skrevet 6. mars 2024 14 minutter siden, Bombasi said: Hva er det som gjør at krypto kan i ene øyeblikket falle med 60%, ligge lavt i ca. 2 år, for så sprette opp 100% igjen? Hva styres svingningene av? Og hva er det som gjør en kryptovaluta "god" eller "dårlig" ? Når du har svigninger i markedet så er det pga at markedet (du, jeg og alle andre som kjøper og selger) over vedsetter prisen eller under vedsetter prisen. Enten dette er amazon, tesla, olje eller bitcoin. Alle ting som er fritt tilgjengelig for salg og kjøp, kommer til å ha svigninger fordi forskjellige folk verdetter ting forskjellig. Kanskje du syns at prisen for tesla aksjen er verdt 1000 dollar fordi selskapet gjor det bra, men jeg syns ikke det. Derfor kommer jeg til å selge når du kjøper. Men markedet som helhet finner balanse over tid. Dette er det vi kaller volatilitet i en aksje. Nye ting har oftere mye høyere volatilitet fordi prisen blir grovt overkjøpt eller grovt solgt pga forskjellige ting. Så svigninger er helt normale selv om folk kan bli skremt av 60% svigninger. Men dette er ikke unormalt. Nylig falt netflix aksjen 75% halvt år. Facebook gikk ned 77%, snap gikk ned 90% Vi kan også si det på en annen måte. Når folk er glade og tror at prisen går til himmels, så har folk for vane å kjøpe i altfor høye verdier. Spesielt folk som ikke forstår hva er høyt og ikke. Dermed tar det tid for prisen å korrigere til normale verdier, men folk blir skremt og selger mye lavere enn hva den er verdt. Så det blir oversolgt. Dette er en dypere emne som heter markedets syklus og innebærer mye psykologi. Det som gjor en valuta god eller dårlig er blanding av underligende teknologi og markedets nytteverdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #19 Del Skrevet 6. mars 2024 Hvorfor investere i ett tåkeslott som krypto? Hele prinsippet går ut på at det finnes en annen idiot som er villig til å betale mer for.....ingenting. (satt litt på spissen) Artig at du nevner dotcom boblen, husker du Opticom? Jeg vurderer krypto til å være i samme gate. Ikke misforstå meg, jeg har selv tjent penger på krypto, men som investor og trader så kunne det aldri falt meg inn å gå inn i ett så volatilt,useriøst og uregulert "marked", utover for kriminelle - hvilken rolle ser du for deg at krypto skal spille i fremtiden? Anonymkode: e4e65...a43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #20 Del Skrevet 6. mars 2024 Hvorfor går prisen opp så mye nå? Anonymkode: 92730...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå