AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #21 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det normalt å tenker at en venninne er teit fordi hun tar ubetalt fri for å reise på ferie? Ikke i min verden. TS har godt av å prøve å godta at folk er forskjellige og tar ulike valg, uten at det er dumme og teite valg bare fordi TS ville valgt noe annet. Anonymkode: ba7e9...f19 Det var et eksempel. Vi irriterer oss over forskjellige ting, selvfølgelig. Anonymkode: 7b6c3...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #22 Del Skrevet 10. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det var et eksempel. Vi irriterer oss over forskjellige ting, selvfølgelig. Anonymkode: 7b6c3...fd8 Eksemplet er høyst relevant for tråden. og ble nevnt av TS selv. Jeg syns TS høres negativ og kjip ut. Denne typen ovenfra og ned-holdning på innsiden har en tendens til å sive ut på omgivelsene enten man vil eller ei. Hyggelig å stå å fortelle om ferien du skal på når du ser at kollegaen din formelig himler med øynene på innsiden. Heldigvis kan man snu tankemønstre og bli en bedre versjon av seg selv, som møter verden på en mer åpen og aksepterende måte. Anonymkode: ba7e9...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. mars 2024 #23 Del Skrevet 10. mars 2024 Det er interessant at du mener at du blir et bedre menneske om du takler egne tanker på en bedre måte. Hva du tenker påvirker ikke andre enn deg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #24 Del Skrevet 10. mars 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Eksemplet er høyst relevant for tråden. og ble nevnt av TS selv. Jeg syns TS høres negativ og kjip ut. Denne typen ovenfra og ned-holdning på innsiden har en tendens til å sive ut på omgivelsene enten man vil eller ei. Hyggelig å stå å fortelle om ferien du skal på når du ser at kollegaen din formelig himler med øynene på innsiden. Heldigvis kan man snu tankemønstre og bli en bedre versjon av seg selv, som møter verden på en mer åpen og aksepterende måte. Anonymkode: ba7e9...f19 Jeg har en relativt stor omgangskrets og gode venner, så jeg tror ikke jeg er sånn altfor kjip, altså. Dette er først og fremst et problem for meg selv, for det er så utrolig unødvendig å bruke energi på. Dessverre synes jeg det er vanskelig å kontrollere egne tanker, og håper på (og får!) litt inspirasjon gjennom denne tråden. 6 hours ago, Helene1982 said: Det er interessant at du mener at du blir et bedre menneske om du takler egne tanker på en bedre måte. Hva du tenker påvirker ikke andre enn deg selv. For meg er det viktig å være den best mulige utgaven av meg selv, det innebærer å være god både mot meg selv og andre. Anonymkode: 8b49b...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #25 Del Skrevet 10. mars 2024 On 3/9/2024 at 11:28 AM, AnonymBruker said: Det finnes masse selvhjelps bøker om dette og lignende tema, det handler om å akseptere følelsene slik de er, uten å prøve kontrollere de. er det egentlig så stygt og uvanlig å tenke at andre gjør dumme ting og at du blir irritert? tenk at det er greit å ha følelser, å være misunnelig og irritert på andre. se her: https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/acceptance-and-commitment-therapy og det finnes mye bøker om emnet på Amazon f eks Anonymkode: 40e79...d77 Takk for tips! Jeg skal ta en titt. 6 hours ago, AnonymBruker said: Ut fra meg selv, folk jeg kjenner, livet generelt og KGs mange innlegg tror jeg du tar feil her. Virker som det er høyst normalt å irritere seg over småting hos andre Ts sin ittitasjon over andres dumskap og forfengelighet kjenner jeg meg igjen i, men så lenge man ikke på noen måte uttrykker oppgittheten over verdens dumskap, ser jeg ikke at det er noe veldig stort problem. Det sagt, så tenker jeg det alltid er viktig å streve etter å bli et bedre menneske. Anonymkode: 7b6c3...fd8 Takk for forståelsen. 6 hours ago, AnonymBruker said: Er det normalt å tenker at en venninne er teit fordi hun tar ubetalt fri for å reise på ferie? Ikke i min verden. TS har godt av å prøve å godta at folk er forskjellige og tar ulike valg, uten at det er dumme og teite valg bare fordi TS ville valgt noe annet. Anonymkode: ba7e9...f19 Nå er det mer til denne historien. Jeg vet såpass om hennes finansielle situasjon at det objektivt sett ER veldig teit av henne å ta tre uker ubetalt fri. Anonymkode: 8b49b...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #26 Del Skrevet 15. mars 2024 Kan du ha med deg ting fra oppvekst som er internalisert? Barnet - du har en dyp indre tro på at rare navn gjør barnet til mobbeoffer og du blir frustrert fordi dem vil barnet sitt så vondt. Asia - handler det kanskje mer om den ulønnede fri'en? Det er økonomisk uansvarlig/ man taper mye penger på det og slikt gjør man bare ikke. Bilen - aner ikke 😅 men du ser kanskje poenget? Min eks lot seg provosere av sykdom. Man skal bare ikke være syk. Det er jo helt absurd, men det sitter i han fra oppveksten uten at han kan peke på at han husker å ha lært noe om det. Man skal heller ikke pusse opp eller fornye noe som fungerer og han synes selvsagt at de som gjør det er skikkelig teite. Du har kommet et steg lenger ved at du selv er nysgjerrig på hva som driver deg. Men du må nok lete på steder du egentlig ikke vil kikke, for det kan gjøre litt emosjonelt vondt. Og ærlig talt - jeg tror ikke du kan være helt fornøyd med deg og ditt, innerst inne. Men pleier ikke å ha sånne tanker ovenfor andre da, er jeg veldig sikker på. Anonymkode: ef132...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #27 Del Skrevet 15. mars 2024 Helene1982 skrev (På 10.3.2024 den 7.46): Det er interessant at du mener at du blir et bedre menneske om du takler egne tanker på en bedre måte. Hva du tenker påvirker ikke andre enn deg selv. Det er veldig utviklende å være nysgjerrig på og nøste i hvor slike tanker kommer fra. Og selvsagt får man det bedre med seg selv om man får jobbet seg vekk fra slike tanker. Et bedre menneske utad, neida. Ha det bedre med seg selv, jepp. Anonymkode: ef132...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #28 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 15.05): Jeg tenker så mye stygt om andre og trenger hjelp til å snu tankegangen min. Noen eksempler: • En venninne har fått barn, og jeg synes de har gitt barnet sitt verdens teiteste navn. Det tenker jeg unødvendig mye på, jeg finner det nærmest provoserende, enda det ikke er min sak i det hele tatt, og det skader meg heller ikke på noe vis. • En annen venninne snakker til stadighet om hvordan hun og mannen skal på tur til Asia. Hun får det til å fremstå som om de skal reise rundt, egentlig skal de tilbringe tre uker i samme land. Igjen blir jeg provosert og sur - igjen, ikke min sak. • Vennepar har kjøpt ny, fin bil. Mannen kan aldri bare referere til «bilen», men må alltid si «audien». Samme reaksjon. Jeg er sosialt oppegående, altså, og evner å holde kjeft, si det som forventes, og ikke hva som foregår i hodet mitt, men det er slitsomt å ha det sånn. Det holder ikke med «dette er ikke din sak, ikke tenk på det». Har noen støtt på noe lignende og funnet en måte å endre tankemønster på? Anonymkode: 8b49b...98c Ingen kan styre hvordan du tenker og føler. Det viktigste er hvordan du håndterer disse følelsene. At du ikke sier høyt til vedkommende hva som irriterer deg og innser at du ikke har noe med det er jo en svært god start. Og kanskje det viktigste. Når du tenker ‘jeg har jo ikke noe med det’, forsøk da å samtidig legge lokk på det. Bli ferdig med det. Du kan ikke styre det, så da er det ikke vits å kaste bort energi på det. Det er egentlig ikke så mange andre måter å endre tankemønster på. Men et tips er å samtidig tenke på noe som virkelig er verdt å irritere seg over. Feks urettferdige lønnsforskjeller, elendige politikere, problemer i samfunnet. Her kan du nemlig bruke de negative tankene dine til noe positivt. Engasjere deg politisk, lønnsforhandle, gå i demonstrasjonstog;) Rett og kjefte på folk og systemer som faktisk fortjener det. Anonymkode: 9911c...3dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KCM Skrevet 15. mars 2024 #29 Del Skrevet 15. mars 2024 I mine øyne er dette da helt normale tanker? Jeg har tenkt mye liknende selv. Det vi tenker, er ikke nødvendigvis det vi faktisk mener. Jeg kan f. eks. tenke at jeg synes mannen min er en idiot, mens vi krangler. Men jeg synes jo egentlig ikke det! Jeg kan tenke at jeg hater jobben min når det er mye slitsomt å gjøre, men jeg hater jo ikke jobben min. Du er i hvert fall ikke noe dårlig menneske bare fordi du irriterer deg over hva noen kaller bilen sin! Det viktige er at du A, forstår at det ikke er alt man bør si høyt, for det kan fort misforstås, og B, ať du ikke selv er plaget av disse tankene. Og det er vel det siste som egentlig er problemet? Mitt råd er: La deg selv være kjip inni hodet ditt. Finn en venn du kan snakke åpent og ærlig med, og del disse tankene med dem. Gjør det humoristisk! Og prøv å tenk på hva du faktisk mener og føler. ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 15. mars 2024 #30 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 15.05): Jeg tenker så mye stygt om andre og trenger hjelp til å snu tankegangen min. Noen eksempler: • En venninne har fått barn, og jeg synes de har gitt barnet sitt verdens teiteste navn. Det tenker jeg unødvendig mye på, jeg finner det nærmest provoserende, enda det ikke er min sak i det hele tatt, og det skader meg heller ikke på noe vis. • En annen venninne snakker til stadighet om hvordan hun og mannen skal på tur til Asia. Hun får det til å fremstå som om de skal reise rundt, egentlig skal de tilbringe tre uker i samme land. Igjen blir jeg provosert og sur - igjen, ikke min sak. • Vennepar har kjøpt ny, fin bil. Mannen kan aldri bare referere til «bilen», men må alltid si «audien». Samme reaksjon. Jeg er sosialt oppegående, altså, og evner å holde kjeft, si det som forventes, og ikke hva som foregår i hodet mitt, men det er slitsomt å ha det sånn. Det holder ikke med «dette er ikke din sak, ikke tenk på det». Har noen støtt på noe lignende og funnet en måte å endre tankemønster på? Anonymkode: 8b49b...98c Du blir et bedre menneske den dagen du klarer kontrollere tankene dine, ikke verre enn det. Se rundt deg, alt du ser av menneskeskapte ting startet som en tanke.Sånn er det med deg og, du blir det du tenker. Tankene dine blir ordene dine, ordene blir handlingene dine og handlingene dine blir deg...og tenkte du feil blir du din egen ulykkes smed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 15. mars 2024 #31 Del Skrevet 15. mars 2024 (endret) 3 hours ago, TomSawyer said: Du blir et bedre menneske den dagen du klarer kontrollere tankene dine, ikke verre enn det. Se rundt deg, alt du ser av menneskeskapte ting startet som en tanke.Sånn er det med deg og, du blir det du tenker. Tankene dine blir ordene dine, ordene blir handlingene dine og handlingene dine blir deg...og tenkte du feil blir du din egen ulykkes smed. 🤭 Jeg ser hva du vil frem til, men du trenger ikke gjøre om uttrykket. Man er sin egen lykkes smed, det er jo hele poenget. Endret 15. mars 2024 av Norja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
somler Skrevet 15. mars 2024 #32 Del Skrevet 15. mars 2024 Om man hver dagen blir noen prosent bedre, vil det gjør ekstrem forskjell på totalen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 15. mars 2024 #33 Del Skrevet 15. mars 2024 Norja skrev (7 minutter siden): 🤭 Jeg ser hva du vil frem til, men du trenger ikke gjøre om uttrykket. Man er sin egen lykkes smed, det er jo hele poenget. ☺️ Bruk denne slutten da -Og tenkte du riktig blir du din egen lykkes smed..bedre nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #34 Del Skrevet 17. mars 2024 On 3/15/2024 at 3:44 PM, TomSawyer said: Du blir et bedre menneske den dagen du klarer kontrollere tankene dine, ikke verre enn det. Se rundt deg, alt du ser av menneskeskapte ting startet som en tanke.Sånn er det med deg og, du blir det du tenker. Tankene dine blir ordene dine, ordene blir handlingene dine og handlingene dine blir deg...og tenkte du feil blir du din egen ulykkes smed. «Ikke verre enn det» sier du, men det er jo nettopp det jeg synes er utfordrende. On 3/15/2024 at 2:15 AM, AnonymBruker said: Kan du ha med deg ting fra oppvekst som er internalisert? Barnet - du har en dyp indre tro på at rare navn gjør barnet til mobbeoffer og du blir frustrert fordi dem vil barnet sitt så vondt. Asia - handler det kanskje mer om den ulønnede fri'en? Det er økonomisk uansvarlig/ man taper mye penger på det og slikt gjør man bare ikke. Bilen - aner ikke 😅 men du ser kanskje poenget? […] Anonymkode: ef132...3d9 Jeg tror ikke dette handler om barndomstraumer, altså, men jeg setter pris på forslaget. Barnenavnet handler til en viss grad om at jeg synes foreldrene har gjort det unødvendig vanskelig både for barnet og oss som skal samhandle med barnet på jevnlig basis. Asia-turen er todelt; de skal til ett land. Dermed blir det å snakke om at de skal til «Asia» like presist (og dumt) som når amerikanere sier at de skal til Frankrike men finer seg til ved å si «Europa». Den andre siden er at i mine øyne ekstremt uansvarlig og korttenkt å ta ubetalt ferie når du samtidig klager over dårlig råd. Bilen…bil er bil. Jeg vet at han kjører en Audi. Det er ingen big deal 🤷🏼♀️ Anonymkode: 8b49b...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå