AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Altså, jeg er overvektig. Jeg spiser for mye mat/kalorier. No shit. Men en ting jeg vet rimelig godt er at ligger jeg bare 1200 kalorier går jeg nedover. Jeg har snakket med ernæringsfysiologen også som sier at jeg mest sannsynlig må ligge på 1400 for å holde vekten når jeg er i normal bmi. Så vi skal generelt leve på «lite» kalorier. Men mange av disse som går på disse hjelpemidlene sier at de ikke går ned om de spiser lite. Den eneste en slankeoperasjon eller sprøytene gjør er at du spiser mindre. Så i teorien ville du ikke gått ned da heller? Syntes det blir så latterlig teit og komme med at de er super mennesker som ikke går ned selvom de spiser kjempe lite. Da ville ikke hjelpemidlene funket liksom. Blir overraskende provosert at dette som egentlig ikke angår meg. Men av og til popper det opp forskjellige plasser, og da blir jeg provoser 😂 Anonymkode: 1cc0a...c29 6 4
kahaki Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Det er vel heller sprøyten/operasjon som gjør at man fysisk ikke klarer å spise mye. Spiser man chips og sjokolade (kalorihøy mat) så går man jo opp i vekt selv om man tar sprøyter eller har liten magesekk.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Problemet med «oss slankeopererte/slankessprøyte-folk» er at vi gjerne går ned, men ikke klarer å holde vekta nede. Jeg har gått ned 15++ kilo opptil flere ganger, men aldri klart å gå ned mer enn maks 20 kilo, og jeg har alltid gått opp igjen alt jeg har gått ned, pluss litt til. Vektnedgang er mer enn bare kalorier inn/kalorier ut, det er mer sammensatt enn det. De som bruker sprøyte, sliter gjerne med sultfølelse; de kjenner seg sultne hele tiden og klarer derfor ikke å kontrollere inntaket på samme måte som andre. De sliter også med søtsug og kontrollere dette, og sprøyte hjelper på begge deler. Jeg er slankeoperert, og klarer endelig å holde vekta nede. Å gå ned i vekt var aldri problemet hos meg, problemet var å holde vekta nede. Anonymkode: 84b63...6bb 7 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 Du kan spise MER kalorier om du holder deg borte fra ultraprossesert mat. Hvordan kroppen reagerer HORMONELT på HVA du spiser er viktigere enn den fordummende holdningen om at det "kun" handler om å telle kalorier. Anonymkode: a35cf...b66 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 Ulike grunner: De tror de spiser mindre enn de gjør fordi de måler feil eller glemmer å ta med ting som stekefett, smaksprøver når de lager maten, munnfuller her og der. De tror de er mer aktive enn de er, ofte går hverdagsaktiviteten ned når en spiser mindre fordi en er litt mindre energisk. De følger ikke med på vekt og andre mål over lang nok tid, typisk faller motivasjonen etter en stund, da gjerne samtidig med at en får en liten brems i den raske vektnedgangen man har i starten. Det at vekta ikke rikker seg i kanskje 2-3 uker beviser da at det ikke nytter selv om sannheten er at vektnedgang går i rykk og napp og det er helt normalt å oppleve såkalte vektplatå. Det ER vanskelig å holde motivasjonen oppe i uke etter uke uten resultat og slik vil det oppleves om en feks belager seg på vekta alene. Hormoner, vann i kroppen, mat i tarmen og stress kan føre til stillstand og alt det pluss alt nevnt over til sammen kan skje i liten nok grad til at ingen av delene alene er årsaken. Da blir det vanskelig å tro på at det bare er å holde ut og fortsette. 1200-1400 kcal er forøvrig ikke holdbart for en normal voksen over tid med mindre denne personen er veldig innaktiv eller usedvanlig spedbygd. Anonymkode: 7f4db...34d 1
Hedda-78 Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan spise MER kalorier om du holder deg borte fra ultraprossesert mat. Hvordan kroppen reagerer HORMONELT på HVA du spiser er viktigere enn den fordummende holdningen om at det "kun" handler om å telle kalorier. Anonymkode: a35cf...b66 Har du en kilde på at man vil gå opp i vekt ved å spise samme antall kalorier med up-mat? 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 Jeg blir provosert av sånne utsagn selv. Vært normalvektig nesten hele livet, men vi er en familie hvor mange har store lår og rumper uansett hvor slanke vi er, og noen av disse har alltid vært overvektige eller fete. De har sagt ting som at det er genetisk, hormonelt og what not, og at det er en familiesvakhet som gjør at de (vi) ikke kan slanke oss ved å spise mindre. Det er mulig vi har en familiesvakhet, men det er i så fall at vi mangler evnen til å begrense oss. Har lagt på meg mye de siste par årene, og det kommer ene og alene av dårlig valg i matveien og svært lite bevegelse. Regnestykket er selvsagt det samme for meg som for andre: Mindre kalorier inn enn kroppen bruker = vektnedgang. Man må stå i mot fristelsene da, og det er jo der vi er forskjellige alle sammen. Noen klarer det, andre ikke. Jeg har klart det hele livet, men klarte ikke snu det på egenhånd nå, så jeg har prøvd sprøyte. Den smeltet ikke fettet mitt, den bare gjorde meg mindre sulten sånn at det ble fysisk umulig for meg å spise nok til å opprettholde (over)vekten eller legge på meg. Anonymkode: f9e1c...d69 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Problemet med «oss slankeopererte/slankessprøyte-folk» er at vi gjerne går ned, men ikke klarer å holde vekta nede. Jeg har gått ned 15++ kilo opptil flere ganger, men aldri klart å gå ned mer enn maks 20 kilo, og jeg har alltid gått opp igjen alt jeg har gått ned, pluss litt til. Vektnedgang er mer enn bare kalorier inn/kalorier ut, det er mer sammensatt enn det. De som bruker sprøyte, sliter gjerne med sultfølelse; de kjenner seg sultne hele tiden og klarer derfor ikke å kontrollere inntaket på samme måte som andre. De sliter også med søtsug og kontrollere dette, og sprøyte hjelper på begge deler. Jeg er slankeoperert, og klarer endelig å holde vekta nede. Å gå ned i vekt var aldri problemet hos meg, problemet var å holde vekta nede. Anonymkode: 84b63...6bb Poenget i HI handler ikke om hvor vanskelig det er, men de som benekter at man går ned hvis man ligger i kaloriunderskudd. Du skriver jo selv at slankeopererte og de som går på sprøyter får hjelp til å kontrollere det, og det kan oversettes til at de da spiser mindre = går ned i vekt. Anonymkode: f9e1c...d69 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan spise MER kalorier om du holder deg borte fra ultraprossesert mat. Hvordan kroppen reagerer HORMONELT på HVA du spiser er viktigere enn den fordummende holdningen om at det "kun" handler om å telle kalorier. Anonymkode: a35cf...b66 Nei, det kan du ikke. Men du kan spise et større VOLUM av mat hvis du holder deg borte fra ultraprosessert mat, da uprosessert mat stort sett inneholder færre kcal per 100 g. Anonymkode: 6cc39...870 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 Hedda-78 skrev (4 minutter siden): Har du en kilde på at man vil gå opp i vekt ved å spise samme antall kalorier med up-mat? Det ligger mye info ute på youtube. Ultraprossesert er i praksis et annet ord for delvis fordøyd. At vi spiser 100 kcal rå gulrot betyr IKKE at kroppen vår henter ut 100% av kaloriene. Når det kommer til grønnsaker osv er det bakterier i tarmene våre som hjelper til med å bryte ned karbohydrater. Som i praksis varierer fra person til person pga ulik sammensetning av bakterier i tarmen. Kroppene våre henter ikke ut 100% av kaloriene i feks rå grønnsaker. Protein, fra feks kyllingbryst, må kroppen bruke energi på for å fordøye. Av 100 kcal rent protein, må kroppen bruke 30 kcal, så man får kun 70 kcal man kan bruke. Altså det koster kroppen 30% å bryte ned protein. Men bare ca 10 % for karbs og fett. Ultraprossesert mat er mat som er brutt ned til molekylene de er lagd av. Og tilsatt smaker som ikke samsvarer med det vi får i oss. I tillegg til at det blir som å sette sprøyta rett i blodåra. Kroppen slipper mye av jobben med å fordøye maten. Blir litt som fuglemor som kaster opp maten til barna sine. Ultraprossesert mat er ofte det som før var avfallsprodukter, men som fikk "nytt liv" med å bli maskinelt bearbeidet. Denne artikkelen fra nrk om prossesert mat er verdt å få med seg; https://www.nrk.no/trondelag/finner-at-ultraprosessert-mat-kan-knyttes-opp-mot-over-30-alvorlige-helsetilstander-1.16781648 "the obesity code" av jason fung er ansolutt verdt å lese. "sjarmen med tarmen" forteller mye nyttig om hvor viktig bakterier er i fordøyelsen. (HVA man spiser, og hvor mye man får ut av det) Og mange dokumentarer på youtube, som nevnt. Så nettopp "low fat diet genocide" på youtube som var bra. Den var overdrevent positiv til keto dietten vil jeg påstå, men hadde mye bra. Chris van Tulleken har noen gode videoer om ultraprossesert mat. Det er MYE info om man googler litt. (Jeg får ikke til å legge ut lenker for mobilen kaster meg inn på yotube appen 🙈 ) Anbefaler også å lese om hvor viktig fiber er mtp insulin og vekt. Ren eplejuice og et eple (samme antall kcal) gir veldig forskjellig beskjed til kroppen mtp lagring av fett. Anonymkode: a35cf...b66 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men av og til popper det opp forskjellige plasser, og da blir jeg provoser 😂 Hvorfor? Anonymkode: 0b446...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, det kan du ikke. Men du kan spise et større VOLUM av mat hvis du holder deg borte fra ultraprosessert mat, da uprosessert mat stort sett inneholder færre kcal per 100 g. Anonymkode: 6cc39...870 Jo, det kan du. Du kan ha NØYAKTIG samme antall kcal på en diett av kun ultraprossesert mat og en diett av kun ferske ingredienser, og legge på deg av den ultraprosseserte og gå ned i vekt av den ferske dietten. Og dette pga av hvordan kroppen reagerer hormonelt. Anonymkode: a35cf...b66 1
Hedda-78 Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jo, det kan du. Du kan ha NØYAKTIG samme antall kcal på en diett av kun ultraprossesert mat og en diett av kun ferske ingredienser, og legge på deg av den ultraprosseserte og gå ned i vekt av den ferske dietten. Og dette pga av hvordan kroppen reagerer hormonelt. Anonymkode: a35cf...b66 Nrk-artikkelen du linket til lenger oppe nevner ingenting om dette. Det er en sammenheng mellom høyt inntak av up-mat og fedme, men det er uklart om det er en årsakssammenheng eller samvarians. Up-mat er ofte kaloririk, og det er åpenbart at et høyt inntak av kaloririk mat fører til fedme. Up-mat er også ofte veldig fristende og godt, og lett tilgjengelig, som gjør at man spiser mer av den. Dette er jo slett ikke det samme som at det er prosesseringen som gjør at de blir overvektige. Det er kaloriene. Ja, man blir overvektig av å spise kjøpekake i stedet for gulrøtter til middag. Men man hadde blitt like overvektig av å spise hjemmelagd kake til middag, gitt at det er like mye smør, sukker og krem i begge, mener jeg. Det er godt mulig at kjøpekake inneholder flere kalorier enn hjemmelagd kake, men jeg er ikke overbevist om at man blir fetere av kjøpekake enn av hjemmelagd kake med samme antall kalorier. Det er selvsagt uheldig å spise mye up-mat, man får ikke næringsstoffene man trenger, og får i seg for mye salt og sukker. Men akkurat nå diskuterer vi kalorier, ikke næringsinnhold. 2 1
Gregarious Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Altså, jeg er overvektig. Jeg spiser for mye mat/kalorier. No shit. Men en ting jeg vet rimelig godt er at ligger jeg bare 1200 kalorier går jeg nedover. Jeg har snakket med ernæringsfysiologen også som sier at jeg mest sannsynlig må ligge på 1400 for å holde vekten når jeg er i normal bmi. Så vi skal generelt leve på «lite» kalorier. Men mange av disse som går på disse hjelpemidlene sier at de ikke går ned om de spiser lite. Den eneste en slankeoperasjon eller sprøytene gjør er at du spiser mindre. Så i teorien ville du ikke gått ned da heller? Syntes det blir så latterlig teit og komme med at de er super mennesker som ikke går ned selvom de spiser kjempe lite. Da ville ikke hjelpemidlene funket liksom. Blir overraskende provosert at dette som egentlig ikke angår meg. Men av og til popper det opp forskjellige plasser, og da blir jeg provoser 😂 Anonymkode: 1cc0a...c29 Dette stemmer ikke, når du sier slankeoperasjon så er det flere typer, ut i fra hvilken type kan malabsorpsjon spille en signifikant rolle i vektnedgang. Det vil si at kroppen tar opp mindre av den maten som passerer gjennom fordøyelsessystemet. Eksempelvis er duodenal switch operasjon en metode som forårsaker stor malabsorpsjon og nesten ingen går opp i vekt igjen etter en slik operasjon. Men den har dessverre større bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 Skulle ønske jeg tok slankeoperasjon. Slanket meg 40 kg for 9 år siden, og må ligge på 650 kalorier og trene daglig for vedlikehold. Dette henger jo ikke på greip for en person på 70 kg med relativ grei muskelmasse. Så syns du er heldig som slipper å være sulten stort sett hele døgnet. Anonymkode: daf80...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #16 Skrevet 6. mars 2024 Det vanskelige selv etter slankeoperasjon var da jeg spiste nøyaktig det samme hver dag, til samme tid, etter planen jeg hadde fått satt opp. Jeg trente det samme hver uke, men jogget litt lengre på samme tid og økte tyngden på vektene sakte. Og vekta sto stille, før den plutselig hoppet opp to kg. Så sto den stille igjen, og plutselig hoppet den opp to kg. Og sånn fortsatte det. Jeg har blitt fulgt opp, jeg har vært jo ernæringsfysiologer og leger med spesialisering i fedme, jeg har tatt blodprøver, jeg har fulgt planer. Hva gjør man da? Mysimba funket. Den «slo av» hjernen så det ble stille. Jeg fulgte samme plan, jeg trente det samme. Begynner å lure på om jeg har hatt blackout i løpet av dagen tidligere hvor jeg går på butikken, eller om jeg søvnspiser ting jeg ikke vet jeg har i hus.. Det gir ikke mening, men sånn er det. Anonymkode: 1704a...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 Hedda-78 skrev (10 timer siden): Nrk-artikkelen du linket til lenger oppe nevner ingenting om dette. Det er en sammenheng mellom høyt inntak av up-mat og fedme, men det er uklart om det er en årsakssammenheng eller samvarians. Up-mat er ofte kaloririk, og det er åpenbart at et høyt inntak av kaloririk mat fører til fedme. Up-mat er også ofte veldig fristende og godt, og lett tilgjengelig, som gjør at man spiser mer av den. Dette er jo slett ikke det samme som at det er prosesseringen som gjør at de blir overvektige. Det er kaloriene. Ja, man blir overvektig av å spise kjøpekake i stedet for gulrøtter til middag. Men man hadde blitt like overvektig av å spise hjemmelagd kake til middag, gitt at det er like mye smør, sukker og krem i begge, mener jeg. Det er godt mulig at kjøpekake inneholder flere kalorier enn hjemmelagd kake, men jeg er ikke overbevist om at man blir fetere av kjøpekake enn av hjemmelagd kake med samme antall kalorier. Det er selvsagt uheldig å spise mye up-mat, man får ikke næringsstoffene man trenger, og får i seg for mye salt og sukker. Men akkurat nå diskuterer vi kalorier, ikke næringsinnhold. Du som drar inn næringsinnhold 🤷♀️ Du kan "mene" så mye du vil. Jeg gjentar bare det jeg har sett og lest. Ultraprossesert mat får skylden for en mengde helseproblemer og fedme. Ta et tradisjonelt japansk kosthold, 2000 kcal. Og et variert moderne vestlig kosthold, men der mesteparten består av ultraprossesert mat. 2000 kcal. Du tror kroppen vil reagere helt likt på de to diettene? Anonymkode: a35cf...b66 2 1
Hedda-78 Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta et tradisjonelt japansk kosthold, 2000 kcal. Og et variert moderne vestlig kosthold, men der mesteparten består av ultraprossesert mat. 2000 kcal. Du tror kroppen vil reagere helt likt på de to diettene? Anonymkode: a35cf...b66 Nei, det tror jeg ikke, de som spiser up mat får sannsynligvis diverse helseproblemer. Men jeg tror ikke at fedme er ett av dem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 Man responderer forskjellig ettersom hvordan kroppen er. Jeg har verken brukt sprøyter eller blitt slankeoperert, men har jo slanket meg x antall ganger oppigjennom livet. Jeg har tellet kalorier og trent, jeg har fulgt Roede-kurs, Vektklubben osv. Og jeg har vært supernøye på å loggføre alt jeg har spist og alt jeg har trent. Har ikke gått ned ett eneste gram noen av gangene.. Det eneste som funker for meg er å telle karbohydrater og leve på moderat lavkarbo, og da stramme til den lavkarboen når jeg skal gå ned litt, og da går jeg ned med EN gang. Så at noen som har brukt sprøyter eller blitt slankeoperert sier at de ikke går ned med kaloriunderskudd tror jeg så absolutt på. Det er ikke så enkelt som bare å innta færre kalorier enn det man bruker, kroppene vår er mer kompliserte enn som så. Anonymkode: aa23e...b8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå