Gå til innhold

Spm ang sterilisering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på "time til utredning" på sykehuset/gyn avd ang sterilisering. Og lurer på hva den timen går ut på? Er det kun prating, undersøker de, eller hva? (Stod ikke noe om det i innkallingsbrevet, annet enn å fylle ut helseopplysninger)

Og dere som er sterilisert, ca hvor lenge måtte dere vente på operasjon etter den timen?

Og hvordan gikk det første tiden etter operasjon?

Anonymkode: 3f089...24d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri utredning, ble kalt direkte inn til kirurgi. 

Tiden etter operasjonen ble tøff, men de fant masse endometriose underveis, så det gikk fra en enkel sterilisering, til sanering av endometriose + sterilisering. Det gikk derfor fra 2 virkedager med sykemelding, til to uker med sykemelding. Var veldig hoven i ca tre uker etter operasjonen, og hadde sterke smerter i en uke, deretter moderate smerter de neste to ukene. Luftsmertene etter operasjonen hadde jeg i ca to uker, hovedsaklig sentrert rundt skuldrene. Jeg fikk "forbud" mot å bade, svømme og å ha sex de første to ukene etter operasjonen, grunnet infeksjonsfare. Jeg måtte ha noen over 18 år, som sov i samme husstand som meg, den første natten etter operasjonen. 

Anonymkode: cb661...647

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk aldri utredning, ble kalt direkte inn til kirurgi. 

Tiden etter operasjonen ble tøff, men de fant masse endometriose underveis, så det gikk fra en enkel sterilisering, til sanering av endometriose + sterilisering. Det gikk derfor fra 2 virkedager med sykemelding, til to uker med sykemelding. Var veldig hoven i ca tre uker etter operasjonen, og hadde sterke smerter i en uke, deretter moderate smerter de neste to ukene. Luftsmertene etter operasjonen hadde jeg i ca to uker, hovedsaklig sentrert rundt skuldrene. Jeg fikk "forbud" mot å bade, svømme og å ha sex de første to ukene etter operasjonen, grunnet infeksjonsfare. Jeg måtte ha noen over 18 år, som sov i samme husstand som meg, den første natten etter operasjonen. 

Så du var ikke inne for konsultasjon i det hele tatt før operasjon?

Takk for utfyllende svar. Regner med det går enklere her, da det forhåpentligvis kun er sterilisering. Men sliter med mye smerter fra el og ut mensen, så vet aldri hva som kan skjule seg der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du var ikke inne for konsultasjon i det hele tatt før operasjon?

Takk for utfyllende svar. Regner med det går enklere her, da det forhåpentligvis kun er sterilisering. Men sliter med mye smerter fra el og ut mensen, så vet aldri hva som kan skjule seg der.

Nei, jeg var aldri inne for konsultasjon før operasjonen. Måtte bare fylle ut erklæring på at jeg ønsket sterilisering, også måtte jeg besvare et skjema med helseopplysninger, to uker innen operasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan svare på egen tråd hvis noen andre lurer en dag.

Legen informerte om de to forskjellige måtene å sterilisere på (fjerne hele eggleder, eller kun brenne de), og hvilken jeg foretrakk, jeg skrev under på begjæring om sterilisering, tok celleprøve og innvendig ultralyd der legen sjekket livmor og eggstokker. Hadde på forhånd fylt ut helseopplysninger. Nå er det bare å vente på operasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Ble sterilisert under KS.

Jeg sa ifra da jeg var på vei til å trilles inn at jeg ville dette, de løp og hentet et skjema, jeg signerte og så fortsatte de å trille inn.

Anonymkode: 770e1...78f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan svare på egen tråd hvis noen andre lurer en dag.

Legen informerte om de to forskjellige måtene å sterilisere på (fjerne hele eggleder, eller kun brenne de), og hvilken jeg foretrakk, jeg skrev under på begjæring om sterilisering, tok celleprøve og innvendig ultralyd der legen sjekket livmor og eggstokker. Hadde på forhånd fylt ut helseopplysninger. Nå er det bare å vente på operasjonen.

Dette var sånn jeg også hadde det for ca. 7 år siden.

1 møte SKAL være å utrede/se på deg, deretter gi deg god og forståelig informasjon om hva som skal skje og hvordan det vil være etterpå og deretter få bekreftet om du fortsatt samtykker og vil dette. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med gynekolog / overlege om dette på barsel, så trengte ingen samtale i forkant. Ble kalt inn til operasjon, og måtte signere på et skjema også ha en liten samtale der for operasjon. 

Pga mye arrvev, sammenvoksninger og endometriose ble bare egglederne mine klippet av. Gynekologen hadde ikke nok kunnskap om endometriose til at han ville gjøre mer, men 4 tidligere operasjoner i magen ga litt dårlige forhold. 

De første dagene var tøffe, men etter en to ukers tid var alt greit.

Anonymkode: e462a...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...