AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg skriver gode søknader og blir innkalt til intervju relativt ofte ift hvor mange stillinger jeg søker på. Siden januar har jeg vært på 4 intervju, samt 2 andregangsintervju og ikke fått noen av jobbene. Mister mer og mer selvtillit for hver gang, selv om jeg vet at jeg burde se på det som "god trening". Går jo ikke på disse intervjuene for treningens skyld, har jo et ønske om å få jobben! Jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Har hatt både god og dårlig følelse etter intervju men selv med en skikkelig bra feeling så klaffer det ikke. Noen tips og råd? Er så lei..og trenger virkelig ny jobb. Anonymkode: a7924...99c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Hvilke spørsmål er det du har fått på intervjuene, og hvordan har du svart på disse? Er du flink nok til å selge deg selv? Mener ikke at du skal være veldig skrytete, men at du fokuserer på hvorfor du er den beste kandidaten. Er du f.eks veldig fleksibel / god i språk/programmering/har stor arbeidskapasitet (eller hva som passer), bare få frem hva du tidligere har jobbet med og hva du har gjort. Har du kanskje jobbet med opplæring, deltatt i et prosjekt, laget en app+++? Klarer du generell small talk, eller er du en sjenert person? Jeg har en bekjent som gå på intervju etter intervju og fucker opp hver gang. Hun har Asperger og sier alt rett ut, og har fortsatt ikke fått jobb, etter 3 års jobbsøking. Når hun blir spurt om hva hun driver med på fritiden og sånn så har hun svart "Ingenting. Jeg ser på tv." Og når hun blir spurt om hva som er hennes sterke sider: "Eh jeg vet ikke hva jeg skal si." Hun sier at alt bare låser seg for henne, hun blir svett og får hjertebank så da kommer det mye rart ut. Mener ikke at man skal lyve på seg masse sære hobbyer, men det går jo an å være litt mer meddelsom. "Jeg er veldig filminteressert så bruker litt tid på det, men er også glad i å være i skogen/båten/fjellet". Som et mer positivt eksempel. Vet intervjuer er vanskelig, og man føler seg dritt når man får avslag gang på gang Men du har hvertfall hatt litt intervjuer, og blitt kalt inn siden søknaden din + cv har vært bra. Husk det! Jeg har kun hatt 1 intervju på 4 uker og venter svar på om jeg kommer videre. Lykke til, håper det ordner seg for deg snart ❤️ Anonymkode: 8795a...761 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 1. Du må be om en tilbakemelding når du har vært på intervju og ikke går videre. 2. Du må rett og slett øve deg på typiske intervjuspørsmål og forsøke å forestille deg hva de er interessert i ut ifra utlysningen. 3. Øv deg sammen med noen som er gode på intervju. Anonymkode: e67ed...e08 1 3
endo Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: 1. Du må be om en tilbakemelding når du har vært på intervju og ikke går videre. 2. Du må rett og slett øve deg på typiske intervjuspørsmål og forsøke å forestille deg hva de er interessert i ut ifra utlysningen. 3. Øv deg sammen med noen som er gode på intervju. Anonymkode: e67ed...e08 Dette!!!! 1
Gjest Hoia Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 Jeg sier ingenting rett ut, er rund i kantene, men det har tatt sykt tid her også. Noen ganger er det bare ikke omstendighetene, det trenger ikke å handle om deg. Tenk hvor lite arbeidsgivere kjenner deg, et intervju sier ingenting om hvem du er. Så her må du ta frem en innstilling fra idretten, fotball, håndball, bowling eller hva som helst. Noen ganger treffer andre mål raskere enn deg, det handler ikke om at du ikke kunne ha truffet mål.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 Hoia skrev (1 minutt siden): Jeg sier ingenting rett ut, er rund i kantene, men det har tatt sykt tid her også. Noen ganger er det bare ikke omstendighetene, det trenger ikke å handle om deg. Tenk hvor lite arbeidsgivere kjenner deg, et intervju sier ingenting om hvem du er. Så her må du ta frem en innstilling fra idretten, fotball, håndball, bowling eller hva som helst. Noen ganger treffer andre mål raskere enn deg, det handler ikke om at du ikke kunne ha truffet mål. Dette er vel et av hovedpoengene med jobbintervju? Anonymkode: e67ed...e08 3
Gjest Hoia Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er vel et av hovedpoengene med jobbintervju? Anonymkode: e67ed...e08 Ja, men arbeidsgiver er jo ikke ute etter din indre sjel, bare vite at du gjør jobben din og er hyggelig, omgjengelig. Har du vært sammen med en fyr i tjue år, som så stikker, så skjønner jeg at en får en knekk, men jobbintervju er jo mer på overflaten. De fleste voksne slipper ikke arbeidslivet inn på sjela si, og en bør heller ikke la intervjuer gjøre det. En er jo ikke roboter, og det handler ofte ikke om sympatier, antipatier etc. Endret 6. mars 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 Hoia skrev (Akkurat nå): Ja, men arbeidsgiver er jo ikke ute etter din indre sjel, bare vite at du gjør jobben din og er hyggelig, omgjengelig. Har du vært sammen med en fyr i tjue år, som så stikker, så skjønner jeg at en får en knekk, men jobbintervju er jo mer på overflaten. De fleste voksne slipper ikke arbeidslivet inn på sjela si, og en bør heller ikke la intervjuer gjøre det. En er jo ikke roboter, men det handler ofte ikke om sympatier, antipatier etc. Vet ikke hva dette har med å være sammen med en fyr i tjue år, men slik jeg ser det er et av hovedpoengene med jobbeintervju å vise hvem man er (nei, selvsagt ikke vrenge sjela si) og hvordan man er, og ikke minst - hva man kan. Å være for rund i vendingene og ikke svarer direkte vil kunne bli oppfattet som unnvikende og det kan være vanskelig å få grep om hva slags person det er man har fremfor seg. Dette vil igjen kunne føre til usikkerhet hos arbeidsgiver. En typisk feil i jobbintervju er å ikke svare på det man blir spurt om. Anonymkode: e67ed...e08 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 8 minutter siden, Hoia said: Ja, men arbeidsgiver er jo ikke ute etter din indre sjel, bare vite at du gjør jobben din og er hyggelig, omgjengelig. Har du vært sammen med en fyr i tjue år, som så stikker, så skjønner jeg at en får en knekk, men jobbintervju er jo mer på overflaten. De fleste voksne slipper ikke arbeidslivet inn på sjela si, og en bør heller ikke la intervjuer gjøre det. En er jo ikke roboter, og det handler ofte ikke om sympatier, antipatier etc. Jobber du i vernet bedrift? (Ikke at det er noe galt i det altså) ? Anonymkode: 9bf70...84e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 Fikk denne lenken på kurs. Super måte å forberede seg på. Trykk på "intervjutrening", https://www.ntnu.no/karriere/tips-til-jobbintervjuet Anonymkode: 733df...d08 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skriver gode søknader og blir innkalt til intervju relativt ofte ift hvor mange stillinger jeg søker på. Siden januar har jeg vært på 4 intervju, samt 2 andregangsintervju og ikke fått noen av jobbene. Mister mer og mer selvtillit for hver gang, selv om jeg vet at jeg burde se på det som "god trening". Går jo ikke på disse intervjuene for treningens skyld, har jo et ønske om å få jobben! Jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Har hatt både god og dårlig følelse etter intervju men selv med en skikkelig bra feeling så klaffer det ikke. Noen tips og råd? Er så lei..og trenger virkelig ny jobb. Anonymkode: a7924...99c Tidligere har det gått an å kjøpe Refleksjonskortstokker, intervju kortstokker. Kanskje det hadde vert noe? Så kan du få andre til å spørre deg? Anonymkode: 3b8d4...444
Gjest Hoia Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vet ikke hva dette har med å være sammen med en fyr i tjue år, men slik jeg ser det er et av hovedpoengene med jobbeintervju å vise hvem man er (nei, selvsagt ikke vrenge sjela si) og hvordan man er, og ikke minst - hva man kan. Å være for rund i vendingene og ikke svarer direkte vil kunne bli oppfattet som unnvikende og det kan være vanskelig å få grep om hva slags person det er man har fremfor seg. Dette vil igjen kunne føre til usikkerhet hos arbeidsgiver. En typisk feil i jobbintervju er å ikke svare på det man blir spurt om. Anonymkode: e67ed...e08 Nå mener jeg ikke akkurat det du beskriver der, den virkeligheten opplever ikke jeg. Jeg er for eksempel veldig lojal med arbeidsgivere der jeg har opplevd irregulære greier, et par steder jeg har sluttet. Mest for min egen skyld. Fordi det ikke hører hjemme på et intervju, og fordi jeg ikke liker å omtale andre i negative ordelag. Men å svare på konkrete spørsmål om interesse for arbeidet, ha en oppriktig interesse for området, gi eksempler på hva du har gjort tidligere som passer for jobben, er lett. Konkretisere er helt sentralt. Når trådstarter sier det går utover selvtilliten sin, så er vel bare innlegget mitt bare en støtte til vedkommende om at et avslag ikke bør ha noe å si for selvtilliten din. De vet ikke hvordan vedkommende er som person. Jeg vet ikke om du skjønte den nyansen der? Noen opplever avvisning som vanskeligere enn andre, selv om det bare er et upersonlig jobbintervju. Det handler bare om det. Jeg for min del tenker ikke på jobbintervju på den måten, noen ser på det som avslag på personligheten sin. Dette mener jeg med et skille mellom jobb og fritid. Jeg, for eksempel, lar meg ikke påvirke av kommentaren din, fordi jeg vet at de jobbene jeg søker på, de er jeg kvalifisert for, og at i noen tilfeller må man være rund i kantene i arbeidslivet. En kan ikke gå rundt som en følende ubåt. Folk skal ha en dugande ansatt, de skal ikke ansette noen etter en personlighetsanalyse. Endret 6. mars 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 Hoia skrev (38 minutter siden): Nå mener jeg ikke akkurat det du beskriver der, den virkeligheten opplever ikke jeg. Jeg er for eksempel veldig lojal med arbeidsgivere der jeg har opplevd irregulære greier, et par steder jeg har sluttet. Mest for min egen skyld. Fordi det ikke hører hjemme på et intervju, og fordi jeg ikke liker å omtale andre i negative ordelag. Men å svare på konkrete spørsmål om interesse for arbeidet, ha en oppriktig interesse for området, gi eksempler på hva du har gjort tidligere som passer for jobben, er lett. Konkretisere er helt sentralt. Når trådstarter sier det går utover selvtilliten sin, så er vel bare innlegget mitt bare en støtte til vedkommende om at et avslag ikke bør ha noe å si for selvtilliten din. De vet ikke hvordan vedkommende er som person. Jeg vet ikke om du skjønte den nyansen der? Noen opplever avvisning som vanskeligere enn andre, selv om det bare er et upersonlig jobbintervju. Det handler bare om det. Jeg for min del tenker ikke på jobbintervju på den måten, noen ser på det som avslag på personligheten sin. Dette mener jeg med et skille mellom jobb og fritid. Jeg, for eksempel, lar meg ikke påvirke av kommentaren din, fordi jeg vet at de jobbene jeg søker på, de er jeg kvalifisert for, og at i noen tilfeller må man være rund i kantene i arbeidslivet. En kan ikke gå rundt som en følende ubåt. Folk skal ha en dugande ansatt, de skal ikke ansette noen etter en personlighetsanalyse. Det er vel opplagt at man ikke snakker negativt om tidligere arbeidsgivere eller kollegaer på jobbintervju? Det var ikke helt lett å forstå den nyansen med tanke på sammenlikningen du gjorde, men jeg har jo ingen problemer med å skjønne at avslag kan påvirke selvtilliten. Usikker på hvorfor mitt svar på ditt innlegg skulle påvirke deg? Anonymkode: e67ed...e08 2
Gjest Hoia Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vel opplagt at man ikke snakker negativt om tidligere arbeidsgivere eller kollegaer på jobbintervju? Det var ikke helt lett å forstå den nyansen med tanke på sammenlikningen du gjorde, men jeg har jo ingen problemer med å skjønne at avslag kan påvirke selvtilliten. Usikker på hvorfor mitt svar på ditt innlegg skulle påvirke deg? Anonymkode: e67ed...e08 For meg påvirker det ikke selvtilliten, jeg har vært så lenge i arbeidslivet at det skal mye til før jeg blir påvirket av avslag, det er bare irriterende med tanke på regninger etc. Det er ikke fordi jeg er så "god" på avslag, det er bare det at det ikke påvirker meg med tanke på selvtillit, årene en har søkt, startet, sluttet etc. Men i starten av arbeidslivet gjør det gjerne det, før man har lært seg skillet mellom arbeidsliv og øvrig liv. En kan bare foreta den reisen selv. Lære samtidig som man jobber seg fremover. Det å stå på andre gir deg ikke selvtillit, vil jeg tro. Du skrev et innlegg på mitt svar til trådstarter??? Endret 6. mars 2024 av Hoia
Gjest Hoia Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber du i vernet bedrift? (Ikke at det er noe galt i det altså) ? Anonymkode: 9bf70...84e Nei, jeg kunne aldri ha jobbet i vernet bedrift. Det er vel ikke hjemmel til å putte meg i vernet bedrift heller.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #16 Skrevet 6. mars 2024 Hoia skrev (5 minutter siden): For meg påvirker det ikke selvtilliten, jeg har vært så lenge i arbeidslivet at det skal mye til før jeg blir påvirket av avslag, det er bare irriterende med tanke på regninger etc. Det er ikke fordi jeg er så "god" på avslag, det er bare det at det ikke påvirker meg med tanke på selvtillit, årene en har søkt, startet, sluttet etc. Men i starten av arbeidslivet gjør det gjerne det, før man har lært seg skillet mellom arbeidsliv og øvrig liv. En kan bare foreta den reisen selv. Lære samtidig som man jobber seg fremover. Det å stå på andre gir deg ikke selvtillit, vil jeg tro. Du skrev et innlegg på mitt svar til trådstarter??? TS sier at det påvirker hennes selvtillit, og det har jeg ikke noen problemer med å skjønne. Vet ikke hva du mener med "Det å stå på andre gir deg ikke selvtillit, vil jeg tro." Ja, jeg svarte og poenget mitt var at det ikke var noe der å bli påvirket av. Anonymkode: e67ed...e08 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #17 Skrevet 6. mars 2024 Samme her ts. Har opplevd det mange ganger at jeg har blitt kalt inn til intervju og at de virket fornøyde med søknaden min og erfaring / utdanning, og sitter etter intervjuet igjen med en god følelse og så hører jeg aldri tilbake. Det er en sur følelse, spesielt i de tilfellene hvor de har på slutten av intervjuet tatt meg i hånden og sagt "du hører fra oss" også gjør man aldri det. Hadde faktisk noen ganger vært greit å bare fått beskjed om at noen andre fikk stillingen istedenfor å være i en limbo hvor man ikke vet om man ikke fikk den eller om de bare bruker lang tid på å bestemme seg. Anonymkode: fbe26...41e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #18 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her ts. Har opplevd det mange ganger at jeg har blitt kalt inn til intervju og at de virket fornøyde med søknaden min og erfaring / utdanning, og sitter etter intervjuet igjen med en god følelse og så hører jeg aldri tilbake. Det er en sur følelse, spesielt i de tilfellene hvor de har på slutten av intervjuet tatt meg i hånden og sagt "du hører fra oss" også gjør man aldri det. Hadde faktisk noen ganger vært greit å bare fått beskjed om at noen andre fikk stillingen istedenfor å være i en limbo hvor man ikke vet om man ikke fikk den eller om de bare bruker lang tid på å bestemme seg. Anonymkode: fbe26...41e Det der er ordentlig dårlig stil. Men, som jeg forestår for TS; be om tilbakemelding. Anonymkode: e67ed...e08 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #19 Skrevet 6. mars 2024 Hvordan er håndtrykket ditt? Har du øyekontakt? Smiler du? Er du nervøs? Lov å være nervøs, jeg har til og med sagt det, beklager jeg er litt nervøs, men jeg er veldig glad for å være her på intervju. Spør spm om bedriften, vis interesse. Stemmer det du skriver overens med teksten? Anonymkode: 03cbe...4cc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan er håndtrykket ditt? Har du øyekontakt? Smiler du? Er du nervøs? Lov å være nervøs, jeg har til og med sagt det, beklager jeg er litt nervøs, men jeg er veldig glad for å være her på intervju. Spør spm om bedriften, vis interesse. Stemmer det du skriver overens med teksten? Anonymkode: 03cbe...4cc Håndtrykket mitt er fast, har øyekontakt, fokus på dette og å prate til alle i rommet. Prøver å roe nervene men blir kjempestressa og ekstra nervøs hvis intervjueren ser sur eller uinteressert ut. Har ikke vært så mange relevante spørsmål å stille, har alltid noe jeg lurer på men føler ofte at de forteller alt jeg lurer på i starten av intervjuet når de presenterer seg selv. Så sier alltid at jeg fikk svar på alt jeg lurte på.. Søknaden min er ikke løgn hvis det er det du mener? Smører selvfølgelig på ekstra for å selge meg inn men alle egenskapene jeg trekker frem er reelle. Men er kanskje litt fot ydmyk på intervju. Syns det er vanskelig å skryte av seg selv så burde prøve å selge meg inn mer på intervju òg.. Ts Anonymkode: a7924...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå