AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Del Skrevet 6. mars 2024 Jeg sliter med mye rust på bremsene på bilen min. Jeg hadde bilen på service i dag og fikk beskjed om at både skiver og klosser foran og bak måtte byttes. Så det ble 11 000 kr ekstra på serviceregningen. Jeg byttet dette sist for 1,5 år siden og allerede etter 6 måneder da jeg var på garantiutløpstest hos NAF i fjor noterte de seg at det var mye rust på bremsene, så jeg var ikke overrasket at de måtte byttes nå et år senere. Min utfordring er nok at jeg bruker bilen lite, ca. 1-2 ganger i uken og sort sett kun for småkjøring. Utenom dette står bilen i ro på en utendørs parkering. Jeg har jo fått tips om at jeg må bremse kraftig en gang i blant og at det skal holde rusten borte og har har prøvd å gjøre dette, men jeg syns det er litt utfordrende å få gjort da det stort sett alltid er mye trafikk der jeg kjører så sjeldent jeg ikke har andre biler bak meg. Jeg er også litt usikker på om jeg gjør det korrekt når jeg først prøver. Hvor fort bør man kjøre før man bremser og hvor ofte bør man gjøre det for å holde rusten nede? Må man tråkke bremsen hardt helt inn, slik at bilen bråstopper, eller holder det å bare bremse litt kraftigere enn normalt? Siden jeg nå har fått helt nye bremser håper jeg på å kunne ta grep som gjør at jeg kan beholde disse lengre enn de forrige. Er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge rust? Jeg har ikke mulighet til å parkere under tak. Bilen min er en 2018 Skoda Fabia. Anonymkode: 82c93...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Del Skrevet 6. mars 2024 Spurte om dette på Møller bil da jeg hadde bilen på EU kontroll. Overraskende nok var mine bremseskiver ok nok for å bestå EU kontrollen. Fikk svar at jeg jevnlig må bråbremse fra 80 km i timen. Det er jo en utfordring å få til for å si det mildt. Anonymkode: 77c27...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Del Skrevet 6. mars 2024 Jeg kjører i 30km/t og bråbremser omtrent hver 14 dag på vinteren når det er mye salting og vått ute. Altså trår bremsen helt i bunnen. Jeg kjører omså en liten omvei for å kunne foreta en slik bråbremsing trygt. Kjenner jeg at det hakker, så gjør jeg det en gang til. Nylig hatt den på EU-kontroll, og ikke en eneste kommentar på bremser. Byttet bremser for ett år siden grunnet slitasje, ikke rust. Anonymkode: 0a388...a3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars 2024 #4 Del Skrevet 6. mars 2024 Du må bremse hardt innimellom, du trenger ikke å kjøre i 80 som før nevnt, men bremse som om du må foreta en nødbrems. Om bilen står mye så bør du likevel sette deg inn starte opp og bruke bremsene minst 1 gang i uken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Del Skrevet 6. mars 2024 Kjør litt i hastighet type 80km/t+...så bremser du lange bremselengder....hardt inn på slutten. Hver gang du kjører. Nå godtar de vel 50% rust på skiver, men du må BRUKE bremsene! Uansett lett å skifte skiver selv. Anonymkode: 5729f...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Del Skrevet 7. mars 2024 Dette har jo lenge vært en god og sikker inntektskilde for verkstedbransjen ifm EU-kontroller. Nå ble det vel slakket litt opp på kravene rundt rust på bremseskivene i fjor hvis jeg ikke tar feil. Typisk ruster bremseskivene bak (spesielt på elbiler) fordi de knapt blir brukt. Er det 70/30 foran/bak mon tro? Men som andre sier over her så er det KRAFTIGE nedbremsinger som må til for å dra av rust på skivene – "puse"bremser du så er det bare forbremsen som er med. Og dette bør du gjøre regelmessig, spesielt i vinterhalvåret! Anonymkode: a4589...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Del Skrevet 7. mars 2024 I løpet av de 13 årene jeg har hatt den gamle (2006 modell) så har jeg byttet bremseklosser foran 2 ganger på grunn av slitasje. Og i løpet av de 13 årene har jeg kjørt ca 200 000 km. Aldri byttet noe som helst på grunn av rust eller at kaliper og glidebolter sitter fast. Dette til tross for at bilen står ute hele året, og her salter de som bare f..... Jeg er også av typen som kjører forsiktig, og bremser lite under vanlig kjøring. Oppskriften på dette problemfrie bilholdet er enkelt, og noe min kjørelærer lærte meg når jeg skulle ta førerkortet på midten av 80-tallet. 1: Før hver eneste kjøretur så skal man trykke inn bremsepedalen så hardt man klarer. På denne måten så beveger man systemet, og ting setter seg ikke fast. Dessuten så er det bedre at en bremseslange eller ett bremserør sprekker når du står i ro. 2: En gang i uka så skal man bremse ned, så hardt man klarer uten å blokkere hjula, fra 80 kmt ned til 20-30kmt. Da fjernes allt tilløp til rust, og du får litt varme i skivene. Anonymkode: 913b0...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. mars 2024 #8 Del Skrevet 8. mars 2024 Trenger egentlig ikke å bremse så hardt. Like greit å sette bilen i fri i nedoverbakke og holde bremsepedalen inne. Da får man slipt godt. Har man elbil har de fleste en ganske fin knapp, ofte merket "P". Parkbrems. Finn tørr is/snøfri asfalt, kom deg opp i 60-70 og trykk på den, hold den inne. Da stopper bilen rimelig fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. mars 2024 #9 Del Skrevet 8. mars 2024 newman01 skrev (5 minutter siden): Trenger egentlig ikke å bremse så hardt. Like greit å sette bilen i fri i nedoverbakke og holde bremsepedalen inne. Da får man slipt godt. Har man elbil har de fleste en ganske fin knapp, ofte merket "P". Parkbrems. Finn tørr is/snøfri asfalt, kom deg opp i 60-70 og trykk på den, hold den inne. Da stopper bilen rimelig fort. 😬..Verste rådet så langt i dag. Setter en f.eks en Kia Soul i P under fart spenges reduksjonkassen eller girkasssen om du vil. På andre biler igjen vil den nappe til og slippe igjen, kjempefarlig å bremse bare bak hvis det er litt is på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. mars 2024 #10 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 13.28): Jeg sliter med mye rust på bremsene på bilen min. Jeg hadde bilen på service i dag og fikk beskjed om at både skiver og klosser foran og bak måtte byttes. Så det ble 11 000 kr ekstra på serviceregningen. Jeg byttet dette sist for 1,5 år siden og allerede etter 6 måneder da jeg var på garantiutløpstest hos NAF i fjor noterte de seg at det var mye rust på bremsene, så jeg var ikke overrasket at de måtte byttes nå et år senere. Min utfordring er nok at jeg bruker bilen lite, ca. 1-2 ganger i uken og sort sett kun for småkjøring. Utenom dette står bilen i ro på en utendørs parkering. Jeg har jo fått tips om at jeg må bremse kraftig en gang i blant og at det skal holde rusten borte og har har prøvd å gjøre dette, men jeg syns det er litt utfordrende å få gjort da det stort sett alltid er mye trafikk der jeg kjører så sjeldent jeg ikke har andre biler bak meg. Jeg er også litt usikker på om jeg gjør det korrekt når jeg først prøver. Hvor fort bør man kjøre før man bremser og hvor ofte bør man gjøre det for å holde rusten nede? Må man tråkke bremsen hardt helt inn, slik at bilen bråstopper, eller holder det å bare bremse litt kraftigere enn normalt? Siden jeg nå har fått helt nye bremser håper jeg på å kunne ta grep som gjør at jeg kan beholde disse lengre enn de forrige. Er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge rust? Jeg har ikke mulighet til å parkere under tak. Bilen min er en 2018 Skoda Fabia. Anonymkode: 82c93...4b6 Ta en skikkelig innbremsing gjerne fra minst 60 og ned like før du parkerer så bremseskivene er varme når du går fra bilen. Fjerner ikke problemet men vil halvere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. mars 2024 #11 Del Skrevet 8. mars 2024 (endret) 36 minutter siden, TomSawyer said: 😬..Verste rådet så langt i dag. Setter en f.eks en Kia Soul i P under fart spenges reduksjonkassen eller girkasssen om du vil. På andre biler igjen vil den nappe til og slippe igjen, kjempefarlig å bremse bare bak hvis det er litt is på veien. Vel, kanskje Soul er en dum bil. Parkeringsbrems - Denne kan være svært nyttig når du kjører (elbil24.no) Er ikke P nødbremsen nå for tiden også`? Eller har Soul bare droppet den fullstendig? Endret 8. mars 2024 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. mars 2024 #12 Del Skrevet 8. mars 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Vel, kanskje Soul er en dum bil. Parkeringsbrems - Denne kan være svært nyttig når du kjører (elbil24.no) Artikkelen er et makkverk. " Elektronisk håndbrekk" 🙈.. Elektrisk aktivert håndbrekk hadde hørtes lurere ut. Håndbrekket er akkurat likt det gode gamle men med en svær boks som drar i wirene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. mars 2024 #13 Del Skrevet 8. mars 2024 2 minutter siden, TomSawyer said: Artikkelen er et makkverk. " Elektronisk håndbrekk" 🙈.. Elektrisk aktivert håndbrekk hadde hørtes lurere ut. Håndbrekket er akkurat likt det gode gamle men med en svær boks som drar i wirene. Ikke helt sikker på om jeg skjønte deg rett her. Man skal ikke bruke P-knappen, selv om det står i manualen til bilen at man kan bruke den til nettopp nødstopp eller vaske bremseskiver. Du liker ikke artikkelen fordi de kaller det elektronisk håndbrekk? Burde heller hatt det mer harmoniske navnet "elektrisk aktivert håndbrekk" Og jeg veit ikke hvilken Kia Soul du har, men kanskje lurt å lese manualen til den neste bilen du kjøper deg? Der står det ganske mye nyttig, som for eksempel at du KAN aktivere EPB på en Soul. Kia Soul EV - Electric Parking Brake (EPB) Description and Operation - Parking Brake System (ksoulev.com) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå