Gå til innhold

Hvordan henter man energi når man er utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med utbrenthet i ett år nå. Og følgesvennene angst og depresjon. Jeg merker at psyken begynner å få det bedre, men jeg blir ekstremt fort sliten. Skal heldigvis snart inn til DPS, men den frustrasjonen av at ting føles å bli bedre, men så blir jeg helt utmatta bare av å være sosial er en prøve. 

Jeg var ute med venner i går og klarte å være med på fritidsaktivitet, deretter gikk vi ut å bare tok noe lett å spise på om kvelden. Jeg merket jeg fort forsvant lenger og lenger inn i kvelden. Jeg synes det er litt vanskelig å legge merke til grensene mine enda, fordi dette er fortsatt nytt for meg. Men da jeg kom hjem, var jeg helt utslitt både fysisk og mentalt. Så landa litt før jeg la meg. Og sov 12-13 timer i natt. Og våkner egentlig like sliten om ikke mer. Jeg trodde ting begynte å bli bedre, men blir så fort utmatta. Hvor kan man hente energien?? 

Anonymkode: 51ad9...234

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har slitt med utbrenthet i ett år nå. Og følgesvennene angst og depresjon. Jeg merker at psyken begynner å få det bedre, men jeg blir ekstremt fort sliten. Skal heldigvis snart inn til DPS, men den frustrasjonen av at ting føles å bli bedre, men så blir jeg helt utmatta bare av å være sosial er en prøve. 

Jeg var ute med venner i går og klarte å være med på fritidsaktivitet, deretter gikk vi ut å bare tok noe lett å spise på om kvelden. Jeg merket jeg fort forsvant lenger og lenger inn i kvelden. Jeg synes det er litt vanskelig å legge merke til grensene mine enda, fordi dette er fortsatt nytt for meg. Men da jeg kom hjem, var jeg helt utslitt både fysisk og mentalt. Så landa litt før jeg la meg. Og sov 12-13 timer i natt. Og våkner egentlig like sliten om ikke mer. Jeg trodde ting begynte å bli bedre, men blir så fort utmatta. Hvor kan man hente energien?? 

Skal også sier jeg hadde på vekkeklokka i dag tidlig. Så skulle normalt fått 8-9 timer søvn, men det var helt umulig å stå opp. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det å komme seg ut i naturen

Anonymkode: 1ed76...3c0

• Liker 2
Skrevet

Energien hentes best av å balansere energiforbruket over tid. Da klarer du om ikke annet å stabilisere formen, og over tid bygge deg opp. Forhåpentligvis.

At du krasjer deg slik du gjorde i går med fritidsaktiviteter er det motsatte av å balansere, så da straffes du hardt for det. Kroppen er ikke nådig sånn sett. Og det har ingenting å si om aktiviteten og det sosiale var lysbetont og hyggelig. For kroppen din så er det ikke det. 

Men da lærte du iallfall mer om hva du tåler og ikke tåler, og så handler det om å bygge grenser utifra det. 

Husk at energibalansering/aktivitetsavpasning handler ikke om å hvile. Det handler egentlig om aktivitet, altså hva du kan gjøre og hvor mye for å ikke bli dårligere, med hvile som støtte.

Deretter er det bare å søke hjelp i de kanalene du får, for eks. DPS. Og så bruke tid. 

Det er også fordelaktig at du gjør noe rundt kosthold, at du søker til den dietten og de matvarene som gir deg mest.

Utbrenthet har ingen quick fix.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Det finnes det dessverre ikke et godt fasistsvar på. Men det var det legen sa til meg og. Finn noe som gir deg energi. Hvordan lurte jeg på. Det måtte jeg finne ut av selv...

Det er noen år siden nå men først nå føler jeg at jeg kanskje har funnet nøkkelen for meg. Balanse.

Det høres kanskje enkelt ut men for meg har det tatt lang tid å forstå konseptet rundt balanse. Nå når du var ute med venner i går så er det viktig å vite om det krever mye av deg, og at du må legge til rette for å hente deg inn igjen etterpå. Ikke om 2 uker eller i sommer. Men nå. Du må sørge for balanse nå.

Du kan ikke ta igjen søvn. Du må sørge for rett mengde søvn nå. Og skjer det noe som gjør at du ikke kan sove så mye du trenger må du kompensere med noe annet. Balanse.

Jeg kan jobbe mange timer overtid i en liten periode men jeg er da og nødt til å hente meg inn igjen. Ikke en gang i fremtiden. Der og da. Sørge for å oppnå balanse. Kanskje hvile litt ekstra i forkant, jobbe hardt, og så koble av etterpå. Kanskje det kan vente til helgen, kanskje, men det bør ikke vente for lenge. For ubalanse sliter veldig på en. Og så får en synliggjort kostnaden der og da, så en klarer å ta en bedre avgjørelse frem i tid på om det var verdt det.

Men hvordan koble av? Det er kanskje kjernen til de store spørsmålene. Og ofte enda verre å finne ut av etter min erfaring.

Før har jeg tenkt at hvile var å ligge på sofaen og scrolle på telefonen. Eller binge en serie. Kroppen er jo i ro. Hvorfor er ikke det avslapping?

Fordi det er stimuli. Hjernen din trenger fri fra stimuli for å kunne være fri og tenke fritt i perioder.

Og det er derfor så mange råder en til å gå turer utendørs. Frisk luft. Toppturer. Kajakk ++. Fordi det gir hjernen frihet til å være kreativ, tenke nye tanker (og gamle). Minne deg på ting du har glemt og ting du gjerne vil gjøre. Det er først da jeg opplever at hjernen lader batteriene sine. Noe kroppen har godt av. Kan og omtales som inspirasjon kanskje?

For meg fungerer det og å lese bøker. Da stimuleres hjernen til å være kreativ og slippe seg løs og det gir enormt mye i andre enden. Ikke lydbok eller e-bøker. Jeg hører på de og leser e-bøker og, men det er kun papir som gir meg den friheten hjernen trenger. Eller turer i skog og mark. Det har og en bonus med å være godt for kroppen.

Men oppi alt dette er altså balanse essensielt :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

Energien hentes best av å balansere energiforbruket over tid. Da klarer du om ikke annet å stabilisere formen, og over tid bygge deg opp. Forhåpentligvis.

At du krasjer deg slik du gjorde i går med fritidsaktiviteter er det motsatte av å balansere, så da straffes du hardt for det. Kroppen er ikke nådig sånn sett. Og det har ingenting å si om aktiviteten og det sosiale var lysbetont og hyggelig. For kroppen din så er det ikke det. 

Men da lærte du iallfall mer om hva du tåler og ikke tåler, og så handler det om å bygge grenser utifra det. 

Husk at energibalansering/aktivitetsavpasning handler ikke om å hvile. Det handler egentlig om aktivitet, altså hva du kan gjøre og hvor mye for å ikke bli dårligere, med hvile som støtte.

Deretter er det bare å søke hjelp i de kanalene du får, for eks. DPS. Og så bruke tid. 

Det er også fordelaktig at du gjør noe rundt kosthold, at du søker til den dietten og de matvarene som gir deg mest.

Utbrenthet har ingen quick fix.

Takk for gode svar! Jeg tenker mye på dette med kosthold og er opptatt av å få i meg den riktige maten. Prøver også å søke naturen for tiden. Håper det kan gi meg mer energi i den lange løp ❤️ Har også invitert par nære venner til å ta en overnattingstur i marka når det blir varmere ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skal også sier jeg hadde på vekkeklokka i dag tidlig. Så skulle normalt fått 8-9 timer søvn, men det var helt umulig å stå opp. Ts

men du klarer det

Anonymkode: 66e7a...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Yoga nidra

Anonymkode: 847e6...e35

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det vært viktig å ikke overdrive når jeg først gjør noe. Jeg klarer som oftest mindre enn jeg tror. 

Jeg kan hente motivasjon og glede fra å gjøre ting, men jeg FÅR ikke energi av det. Har gått på mange fatiguesmeller som det du beskriver, der formen blir adskillig dårligere i en periode etterpå, på dager eller uker. 

Jeg er utbrent på 19. måneden. Jeg er drittlei. Var ikke deprimert, men begynner å bli det. Livet suger. 

Heh... God bedring til deg ❤️ 

Anonymkode: 82065...32e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Yoga nidra

Anonymkode: 847e6...e35

Enig i denne. 

Og å rett og slett å logge deg av mobil, pc og skjerm. ❤️ 

Anonymkode: 6ed31...98c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 13.27):

Om nervesystemet har fått en overload så tar det utrolig lang tid før den stabiliserer seg. Jeg klarte få til balanse når jeg skaffet meg aktivitetsklokke og så hva div aktiviteter gjorde med stressresponsen min. Man må gjerne kutte mer ned på hva man gjør en man tror og man bruker gjerne utrolig  lang tid før man får ting til å snu. 

Anonymkode: bc0bf...501

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...