Gå til innhold

Har du endret mening om å få barn med Downs syndrom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når mer eller mindre kjente og innflytelsesrike personer bruker sosiale medier til å være talspersoner MOT abort av fostre med Downs (eller andre kromosomavvik), endrer det ditt syn og ditt standpunkt, hvis du hadde ett?

For min del må jeg si at jeg selvsagt forstår at man elsker barnet uansett syndrom og diagnose, det er fint med bevissthet rundt temaet, og det er jo flott at folk er fornøyde med valget de tok for seg og sin familie, men jeg tenker fremdeles at JEG ville valgt abort hvis jeg var i den situasjonen. 

Jeg påvirkes ikke av prat om et nådeløst sorteringssamfunn, det berører meg lite når foreldre til barn med Downs snakker om hvor hjerteknusende de synes det er at unger som deres velges bort, og for eksempel KrFs menneskeverd-pjatt er bare fullstendig uinteressant for meg.

Er jeg ufølsom eller er det flere som meg?

Anonymkode: e2fa2...92b

• Liker 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det det? Mine forutsetninger endres ikke av rikinger og kjentfolk som leker moralens voktere. 

Det er også slemt å flagge med nok så velfungerende personer med Downs syndrom som representanter for hva man velger å drepe i en abort. Downs og andre kromosomavvik, drar ofte med seg andre alvorlige diagnoser. Alle er absolutt  ikke høytfungerende, og det må være familiene selv som bestemmer hva de er kapable til å håndtere. 

• Liker 31
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt abort om jeg hadde fått vite om downs under svangerskapet.

Forstår selvfølgelig at alle foreldre elsker barna sine, det hadde jeg og gjort come what may.

Anonymkode: 54417...5e1

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville abortert alt av avvik.

Anonymkode: bee0e...db1

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg. Valgte å ta utvidet nipt og bærertest i utlandet for å øke sannsynligheten for å føde friske barn. Heldigvis var testene fine, hadde de vist avvik som feks downs hadde jeg valgt abort.

Anonymkode: 4d8c3...082

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en familie hvor foreldrene er på min alder (rett over 40), hvor de fikk en sønn med DS da de var i tjueåra. De har ett annet barn også. Deres sønn er «hardt ramma» om man kan si det sånn. Han er i tenåra nå, og må ha én voksen til stede som passer på han hele tida. De har avlastning en helg i måneden, men det er veldig lite når man vet hvor mye jobb det er med tenåringen. Hvem som helst kan ikke passe han heller, så det blir til at en av dem alltid må være hjemme. Det virker helt enormt slitsomt, de har et «barn» for livet. De har hatt mange kamper med kommunen for å få den hjelpa de har krav på, det virker helt utmattende. 

Jeg hadde valgt abort om jeg visste jeg venta et barn med DS. 

Anonymkode: 11435...e74

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville abortert alt av avvik.

Anonymkode: bee0e...db1

Så om du visste at barnet ville blitt nærsynt/langsynt/overbitt/underbitt/plattfot, hadde dysleksi, var fargeblind e.l. så hadde det blitt abort?

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg hadde tatt abort ved downs ja

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Så om du visste at barnet ville blitt nærsynt/langsynt/overbitt/underbitt/plattfot, hadde dysleksi, var fargeblind e.l. så hadde det blitt abort?

Du glemte skjevhendt 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt i alle år at om det ble oppdaget downs/andre lignende greier i tide, så ville jeg tatt abort. JA til å velge sjæl.

Anonymkode: 23a0b...8c3

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt andre barn 33 år gammel. Var ingen tilbud direkte om ekstra testing, men jeg visste at dette kunne gjøres privat. Er fysioterapeut av yrke, mulig dette innvirket på min avgjørelse av å ikke sjekke for avvik. Har to friske barn. Nå i etterkant har jeg sett hvor vanskelig familier med barn med funksjonsnedsettelser har det. I retrospekt ville jeg sjekket for avvik, men tror det skulle mye til for at jeg hadde klart å ta abort. 

Anonymkode: 55c45...cd4

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår at ikke alle føler at de klarer å ta vare på et barn som krever såpass mye, og derfor velger abort. Men synes det er positivt om noen kjendiser tar til orde for å beholde barn med DS. Det har vært mye press andre veien også. At det nærmest er forventet både av helsepersonell og andre å ta abort ved påviste avvik. Foreldre til barn med DS som opplever hets fordi de ikke tok abort...

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ikke undersøke mulige avvik, selv om de to siste barna er født etter at jeg fylte 40. Jeg har lagt til grunn at man får de barna nan får, og har aldri sett på abort på grunn av DS eller andre avvik forenlig med liv som et alternativ. 

Jeg har ikke fått med meg disse influenserne, men de ville.ikke fått meg til å endre mening.

Anonymkode: 89db9...c43

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uten tvil tatt abort. Har jobbet med gruppen i over 30 år, ja ting har blitt bedre, men kommunene er veldig gode på å avslå søknad om avlastning, og å skrive avvik på tjenester. Ofte følger det med andre alvorlige diagnoser, som i seg selv er mer krevende enn syndromet alene.  Har stor respekt for de foreldrene som står i situasjonen, men hadde jeg fått valget så hadde det blitt abort.

Anonymkode: 0dbd8...0b5

• Liker 15
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når mer eller mindre kjente og innflytelsesrike personer bruker sosiale medier til å være talspersoner MOT abort av fostre med Downs (eller andre kromosomavvik), endrer det ditt syn og ditt standpunkt, hvis du hadde ett?

For min del må jeg si at jeg selvsagt forstår at man elsker barnet uansett syndrom og diagnose, det er fint med bevissthet rundt temaet, og det er jo flott at folk er fornøyde med valget de tok for seg og sin familie, men jeg tenker fremdeles at JEG ville valgt abort hvis jeg var i den situasjonen. 

Jeg påvirkes ikke av prat om et nådeløst sorteringssamfunn, det berører meg lite når foreldre til barn med Downs snakker om hvor hjerteknusende de synes det er at unger som deres velges bort, og for eksempel KrFs menneskeverd-pjatt er bare fullstendig uinteressant for meg.

Er jeg ufølsom eller er det flere som meg?

Anonymkode: e2fa2...92b

Aborttallene når man får vite at man bærer på et foster med downs forteller at det er mange som er enig med deg.

Anonymkode: 93e92...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uten tvil tatt abort. Det er både i hensyn til meg selv og mitt liv, og til mine andre barn. 

Anonymkode: d4690...10a

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg. 

Anonymkode: c88f6...83d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en bror med downs syndrom. Hadde selv valgt vekk om jeg kunne det. Ikke fordi jeg ikke elsker min bror, men fordi samfunnet ikke er bygd opp til at min bror skal lykkes. Vi må mase og kreve med advokat oppfølging han har rett på… han får ikke utnytte sitt potensiale og ha et ok verdig liv. Familie måtte alltid støtte han i hans livsløp. Jeg elsker han. Men ønsker ikke samme belastning selv. Om jeg alikevel føder eg barn med down syndrom kommer jeg ikke til adoptere det vekk. Men jeg kommer til å ta tester for minimerer risikoen og ha mulighet til abort. 

Anonymkode: b9ee5...581

• Liker 12
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...