Gå til innhold

Redd romkamerat i kollektiv som plutselig begynte å kjefte på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Hadde skrevet dette innlegget på reddit, men jeg fikk så mye kjeft og negative tilbakemeldinger, når jeg spesifikt ba om ordentlige råd. Setter veldig stor pris på om innlegget kan leses nøye, da det var mange på reddit som ignorerte viktig informasjon og jeg konstant måtte forklare meg.

Jeg er student og bor i en leilighet sammen med 1 fremmed. Kjente henne ikke da jeg flyttet inn, da vi kun leier av noen andre. Jeg synes hun er trivelig og hyggelig å omgås med, og vi klarer alltid å ha fine samtaler sammen. Pleier å spise frokost sammen om vi noen ganger tilfeldigvis gjør det samtidig, noe jeg liker veldig godt - da det er viktig å ha et godt forhold til de man bor med, selv om man er fremmede. Jeg anser oss ikke for å være direkte venner, da vi ikke tilbringer noe tid sammen pga ulike timeplaner osv. Vi blir også ofte slitne etter en lang skoledag, så vi bruker egentlig all vår tid på våre egne rom.

For noen dager siden oppstod det derimot en veldig ubehagelig situasjon som gjorde meg veldig redd og lei meg. Det var tomt for dopapir, og det var hennes tur å fylle på. Hun mente det var "normal folkeskikk" å fylle på om det var tomt, men vi hadde bodd sammen lenge og hadde alltid fulgt regelen om at det skulle være annenhver gang. Hun begynte da å kjefte, rope på meg og smelte igjen døra. Noe slikt hadde jeg aldri opplevd før, særlig da hun er en fremmed. Jeg ble selvfølgelig veldig redd, og helt sjokkert - da det ikke er normal oppførsel å klikke på en fremmed person på den måten. Jeg forsto selvfølgelig situasjonen, og kjeftet ikke tilbake og hadde forståelse for at hun var sliten osv, og ønsket ikke at situasjonen skulle bli verre. Etter raserianfallet ble jeg kjemperedd, og måtte dra til kjæresten min med en gang. Følte meg ikke lenger trygg i hjemmet mitt.

Hun beklaget dagen etterpå, og jeg satte stor pris på unnskyldningen. Valgte derimot å legge situasjonen bak meg, da det ikke hjelper å ha dårlig stemning - og jeg vil fortsette å ha en vennlig tone. Hun forklarte da at hun i tillegg hadde begynt å bli lei av at kjæresten min er så ofte hos oss, og han hun ikke er komfortabel i hjemmet sitt. Fikk høre at hun ikke er komfortabel til å gå rundt i string i leiligheten, noe jeg ikke helt fortsto. Hun sa også at hun følte at hun bodde med 2 andre, istedenfor 1.

Viktig: Kjæresten min overnatter kun i helgene (en sjelden gang i ukedagene), dette informerer jeg henne om. Han dusjer ikke hos oss, lager ikke mat hos oss, og har med eget dopapir. Vi er alltid på rommet mitt, og bruker aldri fellesområdene. Han er og supersjenert, så vi bråker aldri og tar så mye hensyn som vi kan til at jeg bor med en annen person. Jeg er også hos han et par ganger. I tillegg pleier jeg å dusje på treningssenter istedenfor hos oss, slik at vi skal spare penger (noe hun bare gjør en gang i blant, noe som er helt greit. Det er mitt eget valg å dusje et annet sted).

Jeg spurte henne hva hun tenker jeg kunne gjøre annerledes, da jeg selvfølgelig vil høre om hennes preferanser og jeg synes det er viktig å ha en god dialog med henne om det, ettersom vi begge betaler for å bo her. Jeg foreslo han kunne være her maks antall ganger i uka, som feks kun fra lørdag til søndag (hvor jeg også er til han. Det er ikke fast at han er til meg) - men hun ønsket gjerne kun å få vite når han er på besøk. Dette kan jeg godt være med på.

Problemet er at jeg rett og slett er superredd for å bo med denne personen. Hun klikket helt plutselig på meg, og jeg er redd for å trå feil nå for absolutt alt. Jeg kommer ikke til å tørre å ha besøk lenger, i tilfelle hun skulle begynne å kjefte - hvem vet hva hun kan finne på å gjøre. Andre jeg har spurt som har møtt henne, har følt at det har vært noe rart ved henne - noe som gjør meg veldig usikker.

Beklager for en utrolig lang post. Setter pris på tilbakemeldinger på råd!

Anonymkode: 01497...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er merkelig at du blir redd fordi hun kjeftet på deg. 

Å være superredd fordi man har fått verbal kjeft 1 gang, virker som litt i overkant. En helt annet ting hadde vært dersom hun hadde vært voldelig mot deg. 

Så på meg virker det som om du overreagerer. 

Anonymkode: 8ac31...5de

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde i et kollektiv at det flyttet inn en kjæreste. Det var ikke gøy. Det var veldig lytt, og jeg hørte stemmen hans hele natten og at de lå å hadde sex, løp i gangen og herjet, råklinet på stua osv. skjønt at dere et roligere… folk er forskjellig… hun har mer temperament. Mitt råd er å prøve å bli bedre kjent med henne. Gå på fest sammen? Ellers kan du vel alltids flytte? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke hvordan du kunne gjort noe annerledes her, eller hvordan du kunne få så mye kjeft på reddit. men folk er jo idioter, så.

Kan det være bare at hun hadde en jævlig dårlig dag? Hvis hun ellers er OK? Det kan renne over for alle innimellom. Jeg tror ikke det er noen grunn til å gå rundt og være livredd henne.

Og jeg kan til dels skjønne at det er irriterende når det plutselig er kjærester som renner inn døra når som helst. For det gjør det ustabilt for henne. Jeg tror du ville hadd den samme opplevelsen om det var noe hun gjorde. Jeg ville da heller lovt henne at det er BARE  x dager at typen din er på besøk, aldri utenom. Så har hun noe å forholde seg til.

Uansett er det jo ofte slik i et kollektiv....hvis hun vil gå rundt i string hele dagen, så må hun heller bo alene.

Kan hende du må prøve å dyrke et bånd mellom dere. Spør du noen ganger hvordan det går med henne osv? Det er ikke sikkert hun er interessert i vennskap, men kanskje det hjelper at du prøver i alle fall.

Anonymkode: 5d796...8d0

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at det er mye å ha en tredje person i hus hver helg (lørdag OG søndag). Jeg tror ikke du trenger å være redd for å bli kjeftet på når andre er der. Det blir mindre farlig når dere er flere, og jeg tror sannsynligheten for at det skjer er mye mindre.

For mange er det helt naturlig å heve stemmen når man blir engasjert eller irritert. Og smelle litt med dører eller støvsuge litt hardt. Noen synes det er ubehagelig, men det tror jeg er et fåtall, men blant annet meg og deg? Men det er ikke farlig. Øv deg på å tenke at det er vanlig engasjement. Jeg har lært å ikke bli redd når mannen min hever stemmen, så jeg tror du og kan klare det. En konflikt er heller ikke farlig. Øv deg på å tåle ubehag. Det vil du trenge resten av livet også. 

Anonymkode: f7afc...0bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Jeg forstår at hun ikke føler seg komfortabel til å gå rundt i stringtruse når du har kjæresten på besøk, så om hun liker det, forstår jeg at hun gjerne vil ha informasjon om besøk. Dog litt rart det med stringtrusen...

2. Jeg forstår ikke at du ble redd for en uoverensstemmelse. Superredd? Du virker ekstremt sart og konfliktsky.

3. Dere har vel lov å ha besøk? Tenker det burde være greit at kjæresten sover over en dag i uken, og at hun er informert om hvilken dag dette gjelder.

4. Har hun beklaget sin oppførsel og at hun kjeftet på deg? Eller virker det som hun så på sitt tilsvar som helt berettiget? Hadde kanskje vært normalt med en beklagelse fra henne også. 

Anonymkode: ccd9b...5d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje du og kjæresten kan flytte sammen?

Anonymkode: bb915...468

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å være superredd fordi man har fått verbal kjeft 1 gang, virker som litt i overkant. En helt annet ting hadde vært dersom hun hadde vært voldelig mot deg. 

Jeg forstår godt at TS er redd. Du har tydeligvis aldri gått på eggeskall i ditt eget hjem som barn. 

Det går ann å kommunisere uten å heve stemmen eller kjefte. Skal ikke være nødvendig i det hele tatt.

Anonymkode: 8e0bf...542

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Glemte helt å informere om at hun tidligere har nevnt at hun kan slå og kaste ting om hun blir kjempesint.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, stemmer at jeg kanskje overreagerer! Har opplevd en del vold fra jeg var yngre, så er nok litt sensitiv pga det. Spør derfor om spesifikke konstruktive råd om hva jeg kan gjøre. Å påpeke at man er sensitiv føler jeg ikke hjelper særlig.

Ble bare mest sjokkert over at hun faktisk klikket på meg. Måten hun kjeftet på meg, pleier man å gjøre innad familien, ikke på en person man bor i kollektiv med, som man har kjent i noen måneder.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du og kjæresten kan flytte sammen?

Anonymkode: bb915...468

Ja, hadde tenkt å gjøre det fra høsten av🙌 takk for svar😊

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere virker litt umodne begge to.

Har du vokst opp i et hjem der folk aldri hever stemmen? Eller er irrasjonelle innimellom? 

Hun oppfører seg som en fjortis som bor hjemme og burde skjønne at hun nå er voksen og må justere seg litt og ikke behandle fremmede som familie.

Du blir satt ut av at hun er ulik deg og lar følelser styre oppførsel. Noe som faktisk er veldig vanlig at folk gjør og noe man bør lære seg å håndtere i livet. 

Hvis du er såpass tander (folk er jo forskjellige, noen orker ikke konflikt) er det sikkert bedre å bo med noen du kjenner og er trygg på som ligner mer på deg.  

Edt 

Hvis du har opplevd vonde ting er det jo helt forståelig at du ikke vil bo med en du opplever som uberegnelig, jeg ville planlagt å flytte. Man trenger jo ikke å utsette seg for belastninger det er lett å unngå. 

Endret av Elle Melle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bare sagt at fremover så henger dere en kalender på kjøleskapet hvor dere noterer ned besøk og når dere selv reiser bort. Det har vi hatt i alle mine kollektiv og det gjør alt enkelt, og det er deilig når man vet at man er hjemme alene en kveld og man slipper å sitte å lure på når de andre kommer tilbake. Ang toalettpapir bør dere enkelt og greit kjøpe et lager, og avtale at dette fylles når man tar den siste rullen. Stringtruse kan hun ikke gå rundt i i fellesområdene. Vi bodde med en jente som gjorde det og da sa vi rett ut at det er uhygienisk og ekkelt for oss andre. Man har på seg klær når man deler hjem med andre man ikke er i familie med. 

Anonymkode: 47046...37a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, Elle Melle said:

Dere virker litt umodne begge to.

Har du vokst opp i et hjem der folk aldri hever stemmen? Eller er irrasjonelle innimellom? 

Hun oppfører seg som en fjortis som bor hjemme og burde skjønne at hun nå er voksen og må justere seg litt og ikke behandle fremmede som familie.

Du blir satt ut av at hun er ulik deg og lar følelser styre oppførsel. Noe som faktisk er veldig vanlig at folk gjør og noe man bør lære seg å håndtere i livet. 

Hvis du er såpass tander (folk er jo forskjellige, noen orker ikke konflikt) er det sikkert bedre å bo med noen du kjenner og er trygg på som ligner mer på deg.  

Edt 

Hvis du har opplevd vonde ting er det jo helt forståelig at du ikke vil bo med en du opplever som uberegnelig, jeg ville planlagt å flytte. Man trenger jo ikke å utsette seg for belastninger det er lett å unngå. 

I min familie har vi krangling som enhver familie har. Synes det var skummelt å oppleve at en total fremmed kunne klikke på meg som hun gjorde. Vi er ikke så komfortable og er redde for å skape en diskusjon. Så da det plutselig eksploderte slik det gjorde ble det ubehagelig. Hun har alltid vært rolig ellers, men noe ved henne har vært litt «off». Jeg har bodd i kollektiv tidligere hvor det aldri hadde vært problemer. De jeg bodde med var litt eldre enn meg, så de hadde aldri slike sinneanfall, og sa heller ifra på en ordentlig måte om noe plaget dem. Er vel også en grunn til at jeg ble så usikker som jeg ble.. men er vel litt læring at noen mennesker bare har kort lunte😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde bare sagt at fremover så henger dere en kalender på kjøleskapet hvor dere noterer ned besøk og når dere selv reiser bort. Det har vi hatt i alle mine kollektiv og det gjør alt enkelt, og det er deilig når man vet at man er hjemme alene en kveld og man slipper å sitte å lure på når de andre kommer tilbake. Ang toalettpapir bør dere enkelt og greit kjøpe et lager, og avtale at dette fylles når man tar den siste rullen. Stringtruse kan hun ikke gå rundt i i fellesområdene. Vi bodde med en jente som gjorde det og da sa vi rett ut at det er uhygienisk og ekkelt for oss andre. Man har på seg klær når man deler hjem med andre man ikke er i familie med. 

Anonymkode: 47046...37a

Var faktisk et superbra råd ang kalender på kjøleskapet! Skal ordne det. Tusen tusen takk!😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun har irritert seg over deg en stund, og at dopapiret var dråpen som fikk begeret til å renne over. Dere er neppe en god match for kollektiv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å bli redd av litt kjeft er virkelig ikke normalt.

Anonymkode: f068f...c33

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min familie har vi krangling som enhver familie har. Synes det var skummelt å oppleve at en total fremmed kunne klikke på meg som hun gjorde. Vi er ikke så komfortable og er redde for å skape en diskusjon. Så da det plutselig eksploderte slik det gjorde ble det ubehagelig. Hun har alltid vært rolig ellers, men noe ved henne har vært litt «off». Jeg har bodd i kollektiv tidligere hvor det aldri hadde vært problemer. De jeg bodde med var litt eldre enn meg, så de hadde aldri slike sinneanfall, og sa heller ifra på en ordentlig måte om noe plaget dem. Er vel også en grunn til at jeg ble så usikker som jeg ble.. men er vel litt læring at noen mennesker bare har kort lunte😅

Det er unektelig litt spesielt at du omtaler en du har bodd med i flere måneder som "en total fremmed", men antar du gjør det for å få frem et eller annet poeng. Ordvalget svekker egentlig bare sympatien du ellers kunne fått. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kelsier said:

Høres ut som hun har irritert seg over deg en stund, og at dopapiret var dråpen som fikk begeret til å renne over. Dere er neppe en god match for kollektiv. 

Jeg har bodd i flere kollektiv tidligere. Har aldri vært et problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke problemet. Hvorfor er denne oppførselen gal nåt en kvinne oppfører seg slik mot en annen kvinne, men når hun oppfører seg slik mot en mann så er det mannens feil at hun oppførte seg slik? 

Anonymkode: 30f11...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...