Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en x narkoman mann i midten av livet. Har 20 år som narkoman bak meg, begynte i slutten av barneskole alder. Møtte den ene personen i verden som fikk meg til å tro på og ønske at jeg kunne noe annet enn å ruse meg.  La vekk hele det gamle livet, og så meg aldri tilbake. Det er nå 3 år siden.  Er ekstremt lykkelig sammen med denne fantastiske jenta, de to barna hun har fra før og barnet vi har fått sammen! Pga manglende arbeidserfaring og ekstremt hullete CV, har jeg måttet delta i kvalifiseringsprogrammet. Har nå endelig fått fast 100% stilling.   Problemet er at jeg selvfølgelig har gjeld. Faktisk ikke så mye tatt i betraktning, opprinnelig godt under 100 000k.  Men pga renter og diverse inkasso salær, så er gjelden vertfall doblet.  Et krav på 3000, er nå på 14000 osv.  Hvordan ville dere gått frem? Antar at jeg raskt får store trekk i lønn nå når jeg får litt mer enn jeg gjorde i kvalifiseringsprogrammet.  Ønsker å gå frem på den smarteste måten.   Må selvsagt gjøre opp for meg, men er det en reell mulighet å forhandle ned på noe? Dette virker liksom helt uoverkommelig.  Det er også veldig vondt å fremdeles ikke kunne bidra noe særlig til husholdningen. Er vondt at samboer får konsekvenser av mitt tidligere liv, når jeg så gjerne skulle gitt henne og barna alt i hele verden.  Hun blir etter som jeg skjønner det også med på å skulle "forsørge" meg når vi er samboere, ved at jeg får redusert livsopphold pga vi bor sammen. (altså hva jeg har rett til å beholde før trekk). 

Noen med tips til hvordan gå frem? 

Anonymkode: 86f6c...bbf

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen gode tips! Men ikke mist håpet, stå på! Heier på deg🥳

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Bromance
Skrevet

Kanskje du kan få refinansiert gjelden din?

Hvis du ikke får refinansiering så er det 2 måter å gå fram på.

Enten å betale de minste enkeltbeløpene først, eller å sjekke ut hvilken gjeld det er høyest rente på, og betale ned denne gjelden først.

Skrevet

Hei.

Gratulerer med å ha kommet tilbake til livet 😀

Det er vanskelig å få reforhandlet gjelden uten noe å vise til.

Men skaff deg oversikt over alle kreditorer. 

Ta kontakt med dem. Forklar situasjonen,  si at du vil inngå avtale om å gjøre opp men at du har flere kreditorer. 

Be om at all innbetaling skal gå til hovedstol (opprinnelig krav/gjeld). 

Gjør avtale om et fast beløp å betale.  Beløpet må være overkommelig for deg, det må være sikkert at du klarer det. Si gjerne at du betaler mer enkelte måneder hvis du ser at du har råd. 

Når du har avtale og gjennomfører det, så pleier kreditorer å være greie.

Ingen tvangskrav og - iallefall i mitt tilfelle - betalingsanmerkninger ble etter en stund fjernet.

Å betale ned gjelden vil nok ta tid. 

Prøv å betale ned mest til kreditorer med høy rente. 

Kanskje kan det gå an, når hovedstol er betalt,  å forhandle med den kredittkort om å få ettergitt resten av renter og omkostninger..

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer som rusfri. ❤️ Jeg har vært gjennom noe av det samme. Et liv i rus og uten ansvar som måtte ordnes opp i. 

Jeg startet med å lage meg en oversikt, og sortere kravene etter både størrelse og renter. Jeg hadde for det meste mange mindre krav på meg, så det jeg gjorde var at jeg lagde en plan for hvordan jeg på kort sikt kunne kvitte meg med de dyreste småkravene før jeg ringte de større kreditorene. Fikk ordnet meg en rentefri periode på 4 måneder sånn at jeg kunne fokusere på å bli kvitt mindre krav med høy rente først og dermed ha mer penger disponibelt til å betale større avdrag på de høyeste kravene. 

Opplevde det som enkelt å få forhandlet frem dette, da jeg hadde laget en plan som viste hvordan de fikk mer og raskere innfrielse. Måtte vente litt for å få nødvendige godkjenninger. 

På litt over halvannet år ble jeg kvitt alt. 400 000 til sammen. Godt hjulpet av at jeg fikk jobbet litt overtid og sendte alt til ekstra nedbetaling. 

Anonymkode: 09767...db1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Har betalingsanemerkninger. Så ingen mulighet for refinansiering. Hvor kan jeg finne fullstendig oversikt? I mange år har jeg hverken hatt fast bosted ei heller postkasse. Har null oversikt.    Hva mener du med at jeg sa be om å betale på hovedstol? Altså at den skal betales først? Hvilken hensikt har det?  Kan jeg stoppe gjelden, slik at den ikke blir mer..? Bør jeg inngå avtale med alle samtidig, for å unngå at noen skal gå til namsmannen, eller avtale med en og en? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer som rusfri. ❤️ Jeg har vært gjennom noe av det samme. Et liv i rus og uten ansvar som måtte ordnes opp i. 

Jeg startet med å lage meg en oversikt, og sortere kravene etter både størrelse og renter. Jeg hadde for det meste mange mindre krav på meg, så det jeg gjorde var at jeg lagde en plan for hvordan jeg på kort sikt kunne kvitte meg med de dyreste småkravene før jeg ringte de større kreditorene. Fikk ordnet meg en rentefri periode på 4 måneder sånn at jeg kunne fokusere på å bli kvitt mindre krav med høy rente først og dermed ha mer penger disponibelt til å betale større avdrag på de høyeste kravene. 

Opplevde det som enkelt å få forhandlet frem dette, da jeg hadde laget en plan som viste hvordan de fikk mer og raskere innfrielse. Måtte vente litt for å få nødvendige godkjenninger. 

På litt over halvannet år ble jeg kvitt alt. 400 000 til sammen. Godt hjulpet av at jeg fikk jobbet litt overtid og sendte alt til ekstra nedbetaling. 

Anonymkode: 09767...db1

Ts helt fantastisk å høre!! 🥳 Godt å høre det er mulig! 

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts. Har betalingsanemerkninger. Så ingen mulighet for refinansiering. Hvor kan jeg finne fullstendig oversikt? I mange år har jeg hverken hatt fast bosted ei heller postkasse. Har null oversikt.    Hva mener du med at jeg sa be om å betale på hovedstol? Altså at den skal betales først? Hvilken hensikt har det?  Kan jeg stoppe gjelden, slik at den ikke blir mer..? Bør jeg inngå avtale med alle samtidig, for å unngå at noen skal gå til namsmannen, eller avtale med en og en? 

Prøv på gjeldsregisteret.com (ikke sikkert alle småbeløp ligger der, men det meste gjør nok det).  Du kan også ta kontakt med en gjeldsrådgiver på nav som kan hjelpe deg videre. 

https://www.nav.no/okonomi-gjeld

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo rett og slett kontakte de ulike inkassoselskapene også, og høre om de har noen saker på deg.

Jeg har gjort dette for et familiemedlem, og det var bare hyggelige! Flere steder kunne jeg ta det på chat, det føles kanskje mindre skummelt en telefon for mange.

Anonymkode: f0bfc...ca1

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at noen steder kan du bare logge inn selv med BankID og sjekke om det ligger noe der, det gjelder jo også Statens Innkrevingssentral.

AnonymBruker
Skrevet

Huff! Jeg synes først og fremst du kunne ha spart dama di for det der. Hvorfor skal du dumpe ditt rot i fanget på henne? Jeg seriøst mener det. Er du glad i henne flytter du ut og bor for deg selv til du har rydda opp. Forferdelig egoistisk av deg. 

Men slik gjør du det til å begynne med: 

Se om du husker alle adresser du har bodd på og gå inn på posten.no og omadresser til nåværende adresse. 

Sjekk gjeldsregisteret. 

Få oversikt over alle inkassoselskaper som finnes og ring de. 

Så betaler du gjelda di. 

Anonymkode: ae3c7...533

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff! Jeg synes først og fremst du kunne ha spart dama di for det der. Hvorfor skal du dumpe ditt rot i fanget på henne? Jeg seriøst mener det. Er du glad i henne flytter du ut og bor for deg selv til du har rydda opp. Forferdelig egoistisk av deg. 

Men slik gjør du det til å begynne med: 

Se om du husker alle adresser du har bodd på og gå inn på posten.no og omadresser til nåværende adresse. 

Sjekk gjeldsregisteret. 

Få oversikt over alle inkassoselskaper som finnes og ring de. 

Så betaler du gjelda di. 

Dust! 

Bare ignorer dette oppgulpet TS! 

Vi heier på deg og synes det er fantastisk at du har fått så orden på livet ditt. Fra rusmisbruker til familiefar med fast jobb på 3 år er heelt suverent!! 
Heia!!

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der er jeg helt uenig i!

I den store sammenhengen er ikke dette et stort problem, jeg er sikker på at TS klarer å rydde opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det der er jeg helt uenig i!

I den store sammenhengen er ikke dette et stort problem, jeg er sikker på at TS klarer å rydde opp.

Skulle likt å høre hvordan hun har det. 

Men å rydde opp er faktisk å ta et slik valg. 

Om ts flytter ut vil han ha mer penger til rådighet. Og hun vil absolutt ha det, som alenemor. 

Det kommer mye mer penger inn om de bor hver for seg til ts har betalt gjelda si. 

Han er sikkert også bidragsudyktig. Men når han blir flytter han inn igjen. 

Menn med gjeld er ei fordømt belastning. Ikke kom å fortell meg noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Tusen takk for mange gode råd! Og til dere andre, takk for at dere minner meg på hvor fantastisk heldig jeg er som fant en som så verdi i meg på tross av levd liv og gjeld. Og ikke minst for at mitt levde liv har gitt meg innsikt og forståelse for at livet ikke er svart hvitt, og at jeg kan ha empati og aksept for mennesker som inne er plettfri. Samt et ønske om å bygge andre mennesker opp, og ikke tråkke ned! Jeg tror det både gir meg mer lykke, og tar meg lengre i denne verden enn dere som må hetse og tråkke på et annet menneske som enda står litt utstøtt etter å ha stablet seg på beina🙃

• Liker 1
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faktisk ikke så mye tatt i betraktning, opprinnelig godt under 100 000k. 

100 000k??? Hvordan klarte du å få HUNDRE MILLIONER i gjeld?

Anonymkode: d2979...6fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skulle likt å høre hvordan hun har det. 

Men å rydde opp er faktisk å ta et slik valg. 

Om ts flytter ut vil han ha mer penger til rådighet. Og hun vil absolutt ha det, som alenemor. 

Det kommer mye mer penger inn om de bor hver for seg til ts har betalt gjelda si. 

Han er sikkert også bidragsudyktig. Men når han blir flytter han inn igjen. 

Menn med gjeld er ei fordømt belastning. Ikke kom å fortell meg noe annet. 

Så han skal flytte ut fra sin egen unge til han har nedbetalt gjelden sin mener du?

Anonymkode: aea04...508

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

100 000k??? Hvordan klarte du å få HUNDRE MILLIONER i gjeld?

Anonymkode: d2979...6fb

Mangler en r der. 

Anonymkode: f15a8...80b

AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du.

Nav eller banken din kan være behjelpelig. Først må du få oversikt over alle krav, så du kan forhandle frem en avtale. 

Anonymkode: f6bfc...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...