AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg har fullstendig oversett en parkeringsregning på 124kr. Jeg har fått varsel om purring/inkasso fra parkeringsselskapet i november, og plutselig idag fikk jeg beskjed om at den var oversendt til namsmann og har nå økt til 2600kr… Skal det ikke være noe mer varsel imellom der? det var selvfølgelig den eneste regninga i hele digiposten som ikke var markert som betalt. Sure penger. Anonymkode: 92e85...0a7
Taluno Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Du har som du selv sier fått ett inkassovarsel i november, så nei, da er det ikke nødvendig med flere varsler. 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Du skal få et varsel om tvangsfullbyrdelse med 14 dagers frist før saken sendes til namsmannen og gebyr påløper. For at inkassoselskapet skal kunne ta inkassosaker, skal du også ha mottatt en betalingsoppfordring. Anonymkode: 0b1e8...942 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 Taluno skrev (2 minutter siden): Du har som du selv sier fått ett inkassovarsel i november, så nei, da er det ikke nødvendig med flere varsler. Hvorfor svarer du når du ikke vet svaret? Man skal varsles før rettslige skritt som utleggsbegjæring. Anonymkode: 0b1e8...942 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du skal få et varsel om tvangsfullbyrdelse med 14 dagers frist før saken sendes til namsmannen og gebyr påløper. For at inkassoselskapet skal kunne ta inkassosaker, skal du også ha mottatt en betalingsoppfordring. Anonymkode: 0b1e8...942 Som vel er det TS har fått, i form av et inkassovarsel...? Anonymkode: f9ed7...0a3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som vel er det TS har fått, i form av et inkassovarsel...? Anonymkode: f9ed7...0a3 Nei. Inkassovarsel er ikke en inkassosak… Det er et varsel om at det blir det ved manglende betaling av forfall på brevet! slutt å gi råd om er felt du ikke kan noe om. Anonymkode: 043c1...649
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Inkassovarsel er ikke en inkassosak… Det er et varsel om at det blir det ved manglende betaling av forfall på brevet! slutt å gi råd om er felt du ikke kan noe om. Anonymkode: 043c1...649 Jeg gir ikke råd, jeg spør deg son gjør det med så stor selvsikkerhet til tross for at jeg finner helt andre svar når jeg googler.... Du hevder altså at når man får et inkassovarsel, hvor det i klartekst står at om denne regningen ikke betales innen fristen vil kravet bli sendt til inkasso og gebyr påløpe, så skal man få enda et varsel før dette faktisk skjer? Et inkassovarsel er egentlig et varsel om inkassovarsel? Nytt for meg, både i teori og praksis... Anonymkode: f9ed7...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 Inkassovarsel er kun et varsel om at kravet sendes til inkasso dersom kravet ikke betales. Det første brevet som sendes etter at kravet har blitt en inkassosak, er en betalingsoppfordring og TS nevner ikke i hovedinnlegget å ha mottatt dette. For å kunne begjære tvangsfullbyrdelse, må kunden/skyldneren varsles om dette. Anonymkode: 0b1e8...942
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg gir ikke råd, jeg spør deg son gjør det med så stor selvsikkerhet til tross for at jeg finner helt andre svar når jeg googler.... Du hevder altså at når man får et inkassovarsel, hvor det i klartekst står at om denne regningen ikke betales innen fristen vil kravet bli sendt til inkasso og gebyr påløpe, så skal man få enda et varsel før dette faktisk skjer? Et inkassovarsel er egentlig et varsel om inkassovarsel? Nytt for meg, både i teori og praksis... Anonymkode: f9ed7...0a3 Ja. Det er forskjell mellom at kravet blir «sendt til inkasso» og at det blir begjært tvangsfullbyrdelse hos namsmannen. At kravet blir «sendt til inkasso» innebærer bare at et inkassobyrå begynner å sende brev og ta salærer, og er ikke tilstrekkelig som varsel om tvangsfullbyrdelse. Før man kan gå til namsmannen må det ha blitt sendt et varsel om at rettslige skritt (tvangsfullbyrdelse) vil bli tatt, og de fleste inkassobyrå har med denne formuleringen i betalingsoppfordringen (første brev de sender ETTER at saken er «gått til inkasso») Så det er faktisk to varsler: Inkassovarsel = Varsel om at saken går til inkasso (et inkassobyrå kommer til å begynne å sende brev og kreve salærer) varsel om tvangsfullbyrdelse/betalingsoppfordring = Varsel om at namsmannen kommer til å bli bedt om å tvangsinndrive beløpet. Dette må man ha sendt før saken kan sendes til namsmann. Om det er lov å sende varsel om tvangsfullbyrdelse uten inkassovarsel først (f.eks. ved egeninkasso) er jeg usikker på, men jeg tror det er lov. Derimot må det ha blitt sendt et inkassovarsel for at et inkassobyrå skal kunne fakturere salær. Skjønner at det er lett å gå i surr om dette, det er jo finurligheter. Anonymkode: 1ca66...f47
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om det er lov å sende varsel om tvangsfullbyrdelse uten inkassovarsel først (f.eks. ved egeninkasso) er jeg usikker på, men jeg tror det er lov. Anonymkode: 1ca66...f47 Hvis man kan vise til at kravet er forfalt til betaling og at man har gyldig tvangsgrunnlag, så kan man sende varsel om tvangsfullbyrdelse og deretter begjæring til namsmannen, men man kan logisk nok ikke ta inkassosalær dersom det ikke formelt er en inkassosak 😊 Anonymkode: 0b1e8...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå