AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #21 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er ikke R-matte opptakskrav på IT da? Anonymkode: df4aa...bcb Ikke ved alle IT-studier. Jeg tenkte å søke på IT og informasjonssystemer ved UiA. Der er det ingen krav bortsett fra GENS. Anonymkode: 0548a...147
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #22 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du får mange feil råd fra flere som ikke har peiling her inne. På UiA så har vi matte, men den bruker du kun innenfor bedriftøkonomi (som er kun basert på formler, og du kan bruke kalkulator til å regne dem ut. Så lenge du kan formelen de spør om, så er du good to go), og data algoritmer. Ellers er det ingenting "vanskelig matte" du må forholde deg til. Anonymkode: d1896...057 Har faktisk hatt det faget på videregående og fikk god karakter i det, så er godt kjent med formlene allerede! Anonymkode: 0548a...147
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #23 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Okei, hvilken fag sikter du på? Det jeg vet er at de fleste dropper ut pga programmerings fagene, og ikke matte fagene. Bortsett fra bedriftsøkonomi så har vi ingen matte fag på UiA. Lurer da på hvilken skole/studieprogram du sikter på. Anonymkode: d1896...057 Det høres ut som du har gått på IT på UiA. Kan jeg spørre deg om hvordan arbeidsmulighetene var etter endt studie? Vil du si at mangelen på matematikk på ditt studie skapte konsekvenser for deg senere i arbeidslivet?😊 Anonymkode: 0548a...147
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #24 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men, hvordan er arbeidsmulighetene etter det konkrete studiet på UiA? Er det mulig å finne ut noe om det? Som du er inne på TS: Kanskje kandidater fra "tyngre" IT-studier med mer matematikk er det arbeidsgivere foretrekker? I så fall er det vel bedre om du avlegger privatisteksamen i R-matte først som sist og heller søker deg inn på et av de andre studiene. Anonymkode: 19051...56f Jeg fant dette på UiAs nettside angående jobbmuligheter: «Du får en relevant utdanning med mulighet for mange ulike arbeidsoppgaver innenfor offentlig og privat sektor. Mange av våre tidligere studenter jobber i dag som IT- konsulenter, utviklere, prosjektmedarbeidere, prosjektledere og rådgivere. De løser oppgaver innenfor utvikling og drift, opplæring, implementering, evaluering og kvalitetssikring av IT-systemer. Noen tidligere studenter har også startet egne virksomheter.» Anonymkode: 0548a...147
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #25 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fant dette på UiAs nettside angående jobbmuligheter: «Du får en relevant utdanning med mulighet for mange ulike arbeidsoppgaver innenfor offentlig og privat sektor. Mange av våre tidligere studenter jobber i dag som IT- konsulenter, utviklere, prosjektmedarbeidere, prosjektledere og rådgivere. De løser oppgaver innenfor utvikling og drift, opplæring, implementering, evaluering og kvalitetssikring av IT-systemer. Noen tidligere studenter har også startet egne virksomheter.» Anonymkode: 0548a...147 For å si det sånn: alle studier som bare tar en generell beskrivelse av hva en kan jobbe med, bør man ta med en klype salt. For eksempel, når de sier at "mange av våre tidligere studenter jobber med blah blah", så burde det være en smal sak for de som angivelig vet at tidligere studenter får jobb, å lage en arbeidsrapport eller hva man skal kalle det. På engelsk heter det Employer Report som viser oversikt over hvor mange fikk jobb og helst hvor. Jeg blir selv irritert hver gang jeg leser sånne generelle beskrivelser, uansett hvilket studium, det er snakk om, for når de sier at "mange av våre tidligere studenter får jobb i blah blah", så burde dem spikret sammen en "Report" på det. Den siste setningen er også litt morsomt der de sier at "noen tidligere studenter har også startet egne virksomheter". Det betyr som regel at de er arbeidsledige, får ikke jobb noe sted, så de måtte "starte noe eget" via enkeltmannsforetak og tilby sine tjenester "out there" og håpe på det beste. Men det høres så mye finere ut når de sier at "man startet eget enkeltmannsforetak", for da kan man putte det inn i kategorien "entreprenør og grunder", men egentlig er det bare desperasjon fordi man er arbeidsledig. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sendt dem mail og spurt om de ikke kan sende deg en Employer Report på uttalelsen om at "mange av våre tidligere studenter jobber med blah blah". Spør etter: "hva er mange"? Andel prosent. Hvor jobber de som ble uteksaminert i 2022 og 2023? Skal vedde på at de vil komme med en unnskyldning over at de ikke har "detaljert oversikt". 🤣 Anonymkode: a1810...fb8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå