Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år gammel og ble ferdig på vgs i 2022. Jeg tok meg et friår rett etter jeg ble ferdig, også begynte jeg på en bachelor i sosiologi ifjor høst. Fant fort ut at dette studiet ikke var noe for meg og sluttet 2 mnd senere. Jeg skal studere igjen til sommeren, og tenkte at IT og informasjonssystemer ved UIA kunne vært spennende. Jeg har ingen forkunnskaper når det gjelder koding og programmering, men jeg er villig til å begynne å lære litt nå før sommeren :)

Jeg vet at det ikke er noen spesielle mattekrav for å komme inn på det studie, og at det er lite/ingen matte gjennom det. Jeg har ikke noe imot matematikk (synes at det er et gøy fag) men jeg valgte den enklere matematikken på vgs ettersom jeg fikk 3 i matematikk ut av 10.klasse (med lite innsats). Men klarte, etter hardt arbeid, å få bedre karakterer på vgs (fikk 4 i 1P og 5 i 2P). 

Mitt spørsmål blir dermed: tror dere jeg kan klare å studere IT uten å ha hatt mer avansert matematikk? Selv om det er lite matematikk i dette studiet, så lurer jeg på om dette vil påvirke meg senere i arbeidslivet ettersom at de fleste andre IT-utdanninger krever R1 eller S1+S2 og at disse kanskje stiller sterkere enn meg? Jeg tenker å bli en IT-konsulent, og kanskje ta master i Cybersikkerhet (innenfor sikkerhetsledelse) Men kan godt være at jeg endrer i løpet av studiet.

Jeg har også lest mange tråder om dette temaet, men de fleste er uenig om hvorvidt man trenger å kunne avansert matte eller ikke for å kunne bli god i IT. Så jeg ble bare mer usikker om jeg bør velge IT eller ikke. Folk nevnte også diskret matematikk som jeg ikke har vært borte i eller hørt noe særlig mye om. Jeg vil også si at jeg er villig til å jobbe hardt med matten hvis det kreves av meg senere. Men uansett, tusen takk for at du tok deg tid til å lese og jeg er veldig takknemlig for alle innspill/råd/svar😊

Anonymkode: 0548a...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fakta er at du vil få matte på studiet som er relativt hardt, så all matte fra vgs er bare forberedende for å overleve dette.

Så lenge du dekker de formelle kravene for å søke er det greit, men forvent noen harde semestre dypt inn i matte innleveringer med påfølgende eksamen.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Fakta er at du vil få matte på studiet som er relativt hardt, så all matte fra vgs er bare forberedende for å overleve dette.

Så lenge du dekker de formelle kravene for å søke er det greit, men forvent noen harde semestre dypt inn i matte innleveringer med påfølgende eksamen.

Akkurat det studiet jeg skal søke på har ikke noe særlig matte. Og jeg hadde så klart ønsket at jeg hadde en sterkere bakgrunn i matematikk enn P-matte. Jeg lurte på om mangelen på avansert matte vil påvirke meg i arbeidslivet og min sjanse til å bli god i IT.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det studiet jeg skal søke på har ikke noe særlig matte. Og jeg hadde så klart ønsket at jeg hadde en sterkere bakgrunn i matematikk enn P-matte. Jeg lurte på om mangelen på avansert matte vil påvirke meg i arbeidslivet og min sjanse til å bli god i IT.

Alle de jeg kjenner som koder og jobber i IT på et litt mer avansert nivå har relativt sterk matte bakgrunn, så ja jeg vil si at hvis du skal bli noe mer enn en nettverk admin eller på det nivået er avansert matematikk nok en sterk ulempe. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (11 minutter siden):

Her er et grunnleggende NTNU emne for matematikk i programmering:

https://www.ntnu.no/studier/emner/BMA1020#tab=omEmnet

God beskrivelse av emner det tar opp 

Fikk sett gjennom det, og det studiet krever at man R1. Derfor jeg er usikker om å velge IT. Det at noen IT-studier krever avansert matte, mens andre ikke gjør det, synes jeg er rart. Jeg kjenner noen som går/gikk på det studiet jeg skal søke inn på, og de har sagt at de ikke har noen matte på studie, og han ene studerer cybersikkerhet innenfor sikkerhetsledelse, og han har enda svakere matte bakgrunn enn meg. Hvordan skal disse klare seg videre i IT? Jeg ble enda mer usikker på om jeg bør velge IT nå.

Skrevet

Spørs litt hva man skal gjøre. Man klarer det meste, men har man dyskalkuli kan algoritmer, en del sikkerhet og analyse være vanskelig. Men på generelt grunnlag er det viktigere å kunne lære seg spansk enn matte om man vil kode

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som studerer it. Der er det stort frafall og det mener han er pga vanskelig matte. Men om du er motivert tror jeg det kan gå fint.

Anonymkode: 6534f...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 20 år gammel og ble ferdig på vgs i 2022. Jeg tok meg et friår rett etter jeg ble ferdig, også begynte jeg på en bachelor i sosiologi ifjor høst. Fant fort ut at dette studiet ikke var noe for meg og sluttet 2 mnd senere. Jeg skal studere igjen til sommeren, og tenkte at IT og informasjonssystemer ved UIA kunne vært spennende. Jeg har ingen forkunnskaper når det gjelder koding og programmering, men jeg er villig til å begynne å lære litt nå før sommeren :)

Jeg vet at det ikke er noen spesielle mattekrav for å komme inn på det studie, og at det er lite/ingen matte gjennom det. Jeg har ikke noe imot matematikk (synes at det er et gøy fag) men jeg valgte den enklere matematikken på vgs ettersom jeg fikk 3 i matematikk ut av 10.klasse (med lite innsats). Men klarte, etter hardt arbeid, å få bedre karakterer på vgs (fikk 4 i 1P og 5 i 2P). 

Mitt spørsmål blir dermed: tror dere jeg kan klare å studere IT uten å ha hatt mer avansert matematikk? Selv om det er lite matematikk i dette studiet, så lurer jeg på om dette vil påvirke meg senere i arbeidslivet ettersom at de fleste andre IT-utdanninger krever R1 eller S1+S2 og at disse kanskje stiller sterkere enn meg? Jeg tenker å bli en IT-konsulent, og kanskje ta master i Cybersikkerhet (innenfor sikkerhetsledelse) Men kan godt være at jeg endrer i løpet av studiet.

Jeg har også lest mange tråder om dette temaet, men de fleste er uenig om hvorvidt man trenger å kunne avansert matte eller ikke for å kunne bli god i IT. Så jeg ble bare mer usikker om jeg bør velge IT eller ikke. Folk nevnte også diskret matematikk som jeg ikke har vært borte i eller hørt noe særlig mye om. Jeg vil også si at jeg er villig til å jobbe hardt med matten hvis det kreves av meg senere. Men uansett, tusen takk for at du tok deg tid til å lese og jeg er veldig takknemlig for alle innspill/råd/svar😊

Bare fordi UiA ikke har et hardcore krav om matte, så betyr det ikke at det ikke anbefales på et generelt grunnlag eller at du ikke vil få uttelling for det senere i livet.

Har du spurt deg selv heller hvorfor er IT og informasjonssystemer noe du plutselig ønsker å gjøre etter at du prøvde så vidt sosiologi? For sosiologi må ha virket "spennende" det også siden du startet, så droppet ut. IT kan være veldig mye, akkurat som økonomi kan være veldig mye og samfunnsvitenskap og humaniora kan være veldig mye forskjellig.

Prøver du liksom å finne IT sin utgave av "HR / markedsføring / sosialantropologi / sosiologi" o.l, som har minst mulig eller ingen matte?

For det er stor forskjell på sosiologi og samfunnsøkonomi (men begge regnes som samfunnsvitenskap) og det er forskjell også på HR og markedsføring på den ene siden og mange av de andre fagene innenfor samme område. 

Er det denne mastergraden du tenker på når det gjelder cybersikkerhet?

https://www.uia.no/studier/cybersikkerhetsledelse

Anonymkode: a1810...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke mer avansert matte for å klare studiet hvis det ikke er krav til det for opptak. Men, hvis du skal videre på master så kan det jo uansett være lurt å lese litt matte, men det finner du jo ut av på veien. 

Anonymkode: 8c962...538

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare fordi UiA ikke har et hardcore krav om matte, så betyr det ikke at det ikke anbefales på et generelt grunnlag eller at du ikke vil få uttelling for det senere i livet.

Har du spurt deg selv heller hvorfor er IT og informasjonssystemer noe du plutselig ønsker å gjøre etter at du prøvde så vidt sosiologi? For sosiologi må ha virket "spennende" det også siden du startet, så droppet ut. IT kan være veldig mye, akkurat som økonomi kan være veldig mye og samfunnsvitenskap og humaniora kan være veldig mye forskjellig.

Prøver du liksom å finne IT sin utgave av "HR / markedsføring / sosialantropologi / sosiologi" o.l, som har minst mulig eller ingen matte?

For det er stor forskjell på sosiologi og samfunnsøkonomi (men begge regnes som samfunnsvitenskap) og det er forskjell også på HR og markedsføring på den ene siden og mange av de andre fagene innenfor samme område. 

Er det denne mastergraden du tenker på når det gjelder cybersikkerhet?

https://www.uia.no/studier/cybersikkerhetsledelse

Anonymkode: a1810...fb8

Haha, nei. Jeg velger ikke IT fordi jeg vil ha minst mulig eller ingen matte. Jeg var faktisk først interessert i det men bytta rekkefølgen siste liten på Samordna opptak. Jeg er ikke redd for arbeidsmengden jeg evt kommer til å få på studie. Jeg er klar til å jobbe hardt👌

Og hvis du ser på innlegget mitt så ser du at jeg stusset på akkurat det samme når det gjelder mattekravet på UIA. Hvorfor har ikke de et mattekrav hvis en del andre studier har det? Og ja, det var den mastergraden jeg tenkte på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du trenger jo ikke mer avansert matte for å klare studiet hvis det ikke er krav til det for opptak. Men, hvis du skal videre på master så kan det jo uansett være lurt å lese litt matte, men det finner du jo ut av på veien. 

Anonymkode: 8c962...538

Jeg vet. Spørsmålet mitt går egentlig litt mer ut på om jeg kan bli god i IT uten veldig sterk bakgrunn i matematikk. Altså om det vil få uttelling/konsekvenser for meg senere i arbeidslivet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også gjerne høre erfaringer med flere som studerer/studerte IT. Må man kunne avansert matte for å klare seg godt på studiet/arbeidslivet?

AnonymBruker
Skrevet

Men, hvordan er arbeidsmulighetene etter det konkrete studiet på UiA? Er det mulig å finne ut noe om det?

Som du er inne på TS: Kanskje kandidater fra "tyngre" IT-studier med mer matematikk er det arbeidsgivere foretrekker? I så fall er det vel bedre om du avlegger privatisteksamen i R-matte først som sist  og heller søker deg inn på et av de andre studiene.

Anonymkode: 19051...56f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, hvordan er arbeidsmulighetene etter det konkrete studiet på UiA? Er det mulig å finne ut noe om det?

Som du er inne på TS: Kanskje kandidater fra "tyngre" IT-studier med mer matematikk er det arbeidsgivere foretrekker? I så fall er det vel bedre om du avlegger privatisteksamen i R-matte først som sist  og heller søker deg inn på et av de andre studiene.

Anonymkode: 19051...56f

Jeg kjenner to person går/har gått på studiet ved UIA. Han ene holder på med 2.året mens han andre tar master i cybersikkerhet (sikkerhetsledelse) og han har sagt at han ikke har møtt på noe matte verken på bacheloren eller masteren, og at jeg derfor kan søke med god samvittighet. Han har også sagt at det er et hav av jobbmuligheter etter endt studie, og at det ikke er noe å bekymre seg for. Men jeg tenkte å opprette denne tråden for å få andre perspektiver angående dette. 

Jeg tenker å jobbe som en IT-konsulent og f.eks hjelpe bedrifter med hvordan de bruker IT og IT-systemer i bedriften. Må jeg kunne matte til dette? For å poengtere igjen: jeg har ingenting imot matematikk i arbeidsoppgavene, bare lurer på hva slags matte og hvor mye det brukes isåfall slik at jeg er klar over det. Tenker å studere cybersikkerhet men da mer samfunnsrettet (sikkerhetsledelse).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 timer siden):

Hvilken IT studie og hvor, sikter du på med det utsagnet der?

Anonymkode: d1896...057

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke R-matte opptakskrav på IT da?

Anonymkode: df4aa...bcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du får mange feil råd fra flere som ikke har peiling her inne. På UiA så har vi matte, men den bruker du kun innenfor bedriftøkonomi (som er kun basert på formler, og du kan bruke kalkulator til å regne dem ut. Så lenge du kan formelen de spør om, så er du good to go), og data algoritmer. Ellers er det ingenting "vanskelig matte" du må forholde deg til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken IT studie og hvor, sikter du på med det utsagnet der?

Alle studier med til og med grunnleggende mattematikk på høyskole/universitets (inkludert IT) har en latterlig høy frafall og stryk på mattefagene.

Så ikke vær spesiell nå

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Alle studier med til og med grunnleggende mattematikk på høyskole/universitets (inkludert IT) har en latterlig høy frafall og stryk på mattefagene.

Så ikke vær spesiell nå

Okei, hvilken fag sikter du på? Det jeg vet er at de fleste dropper ut pga programmerings fagene, og ikke matte fagene. Bortsett fra bedriftsøkonomi så har vi ingen matte fag på UiA. Lurer da på hvilken skole/studieprogram du sikter på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...