Gå til innhold

Har hasselnøttallergi. Kjøpte en kroppsolje fra Clarins som inneholder hasselnøttolje. Kan den likevel brukes på huden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er min skyld at jeg ikke leste innholdsfortegnelsen før jeg kjøpte den, men det sto den var helt suveren sammen med et annet produkt. I tillegg hadde den egenskaper som jeg så etter. 

Min allergi viser seg, ved hasselnøtter, kun å være relatert til alt som er spiselig. Jeg har vært fanatisk påpasselig med å ikke få i meg noe som helst med hasselnøtter på 7 år, fra da jeg fant ut jeg var allergisk mot det. 

Mitt spørsmål er likevel om det er mulig å bruke denne kroppsoljen, eller om jeg utsetter meg ekstra for allergiske reaksjoner om jeg gjør det? 
Det er snakk om Clarins Body Treatment Oil 'Anti-Eau' 100 ml. 

Anonymkode: 9d1c1...c2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til Clarins Face Treatment Oil Santal Dry Skin 30ml, som jeg og kjøpte for huden i ansiktet… 

AnonymBruker
Skrevet

Risikabelt da. Du må ta det minste teste på et lite område først. 

Selv ville jeg bare styrt unna.

Anonymkode: 61048...93f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, eneste måten å vite med sikkerhet er jo å prøve. Men jeg ville egentlig unngått det, for å være på sikre siden. Hvis du vil prøve, test på et bittelite område først, og ha noen i nærheten i tilfelle det går ille og du må på legevakt. 

Anonymkode: dab32...855

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hasselnøttallergi, og kan bruke oljer/kremer med hasselnøtt på f.eks bena, men jo nærmere halsen jeg kommer jo mer reagerer jeg i form av at huden begynner å produsere en slags olje selv (også der jeg ikke har smurt) som klør noe helt sinnsykt, og i ansiktet blir jeg hoven og rødlig flekker. Så jeg hadde styrt unna. Men du kan prøve å smøre litt på den tynne huden bak øret og se om du får noen reaksjon de neste 24 timene. Om ikke, så er den nok trygg for deg. Bare ikke vær alene i de 24 timene i tilfelle du får en skikkelig reaksjon 😊

Anonymkode: cef30...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet dere hva, da setter jeg bare oljene inn i et skap og glemmer dem jeg 🫥 

-Ts

(Såå lei av å måtte finlese absolutt alt av ingredienser.)

AnonymBruker
Skrevet

For øvrig, finnes det noen annen kroppsolje/ansiktsolje som er oppstrammende og hjelper mot vann i kroppen? 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvilken allergi du har. Reagerer du på hasselnøtter i seg selv, eller er det en kryssallergi som kommer mest i pollensesongen?

)Er det en reell allergi, eller er det bare en sensibilisering i blodprøver som ikke har noen konsekvens i virkeligheten, som noen har tolket som en reell allergi?)

Mange ganger er slike oljer såpass renset at de allergene proteinene er borte, så det avhenger både av produktet og din situasjon.

Anonymkode: 4ea4a...c10

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange ganger er slike oljer såpass renset at de allergene proteinene er borte, så det avhenger både av produktet og din situasjon.

Dette er et viktig poeng.

Hør gjerne med produsenten hvordan oljen er behandlet. Hudpleie med såkalt "naturlige ingredienser" har selvsagt generelt høyere nivå av allergener, men det er jo i produsentens interesse at flest mulig skal tåle produktene deres, så oljer og ekstrakter er ofte ultrafiltrerte. Mange allergikere kan tåle dem godt.

Om du får svar at oljen er renset for å fjerne allergener kan du prøve forsiktig på et lite hudområde med de forholdsreglene som noen har skrevet over her.

Anonymkode: bf3fc...888

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommer jo an på hvilken allergi du har. Reagerer du på hasselnøtter i seg selv, eller er det en kryssallergi som kommer mest i pollensesongen?

)Er det en reell allergi, eller er det bare en sensibilisering i blodprøver som ikke har noen konsekvens i virkeligheten, som noen har tolket som en reell allergi?)

Jeg får anafylaktisk sjokk om jeg spiser noe med hasselnøtter i. Har alltid med epipenn. Går hele året på allergimedisiner. Reagerer på peanøtter, pistasjnøtter, bjørk, selleri og sesam/sesamolje i tillegg, hvilket innebærer at endel produkter (både kosmetisk og matvarer) ikke er for meg. 

Dette er et viktig poeng.

Hør gjerne med produsenten hvordan oljen er behandlet. Hudpleie med såkalt "naturlige ingredienser" har selvsagt generelt høyere nivå av allergener, men det er jo i produsentens interesse at flest mulig skal tåle produktene deres, så oljer og ekstrakter er ofte ultrafiltrerte. Mange allergikere kan tåle dem godt.

Om du får svar at oljen er renset for å fjerne allergener kan du prøve forsiktig på et lite hudområde med de forholdsreglene som noen har skrevet over her.

Anonymkode: bf3fc...888

Jeg finner ikke mer enn det her: https://www.clarins.ie/contour-body-treatment-oil-contouring-strengthening-C020301004.html

Hadde tenkt å kombinere litt olje i krem for så å ha på huden. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare returner den

Anonymkode: 4f6c9...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig individuelt. Jeg har flere typer matallergi og noen av de tingene kan jeg håndtere med hendene, men når det for eksempel kommer til sitrus så reagerer jeg bare jeg tar på en sitrusfrukt.

Anonymkode: 9120f...4f0

Skrevet

Jeg får anafylaktisk sjokk om jeg spiser noe med hasselnøtter i. Har alltid med epipenn. Går hele året på allergimedisiner. Reagerer på peanøtter, pistasjnøtter, bjørk, selleri og sesam/sesamolje i tillegg, hvilket innebærer at endel produkter (både kosmetisk og matvarer) ikke er for meg. 

Jeg finner ikke mer enn det her: https://www.clarins.ie/contour-body-treatment-oil-contouring-strengthening-C020301004.html

Hadde tenkt å kombinere litt olje i krem for så å ha på huden. 

Om du reagerer såpass ville jeg definitivt styrt unna.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare returner den

Anonymkode: 4f6c9...7b3

Får ikke returnert slik, gjør en?

AnonymBruker
Skrevet
On 3/6/2024 at 12:52 PM, Rosa Sitron said:

Om du reagerer såpass ville jeg definitivt styrt unna.

Brukte 2-3 dråper av den oljen blandet sammen med litt av en annen krem, og reagerte ikke i det hele tatt. Tror det går greit, så lenge jeg ikke bruker oljen alene…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...