Gå til innhold

Hva kan en nyutdannet med mastergrad innen offentlig styring og en del års erfaring forvente i lønn (staten)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobben er innenfor strategi og styring. Erfaringene er litt varierte, men noe kan gjøres relevant. 

Takk på forhånd :)  

Anonymkode: fa930...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Hva stod det i lønnsspennet i utlysningen?

Anonymkode: 60ca4...9df

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på lønnsspenn, ikke utd. Er du riktig uheldig - ltr 55

Anonymkode: ec707...996

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jobben er innenfor strategi og styring. Erfaringene er litt varierte, men noe kan gjøres relevant. 

Om  du har partiboka i orden kan du komme langt og tjene godt. Til og med journalister kan være administrerende direktør i BaneNor, så lenge de har vært medlem i Arbeiderpartiet først, og trofast mot dem. 

Du er riktignok nyutdannet, men det skader nok ikke å planlegge fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvor i staten også, lønna varierer mye mellom ulike etater…

Anonymkode: 963e2...85d

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Om  du har partiboka i orden kan du komme langt og tjene godt. Til og med journalister kan være administrerende direktør i BaneNor, så lenge de har vært medlem i Arbeiderpartiet først, og trofast mot dem. 

Du er riktignok nyutdannet, men det skader nok ikke å planlegge fremtiden. 

Haha - 80-tallet ringte og ville ha igjen holdningene sine 😛 

Anonymkode: da692...061

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo standard Frepperist (Frp) og Høøøirreee (Høyre) holdning hos de mørkeblå, også i 2024.

Heil Ernius + Sylvius Julius Gaius 😂

Anonymkode: 6fa5d...e23

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Han fikk jobben i 2023, så så 80-talls er det vel ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kommer an på lønnsspenn, ikke utd. Er du riktig uheldig - ltr 55

Anonymkode: ec707...996

600 000- 880 000

Dette lønnstrinnet inkluderer rådgiver og seniorrådgiver stilling, for seniorrådgiver kreves det mastergrad og det er den jeg sikter på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

600 000- 880 000

Dette lønnstrinnet inkluderer rådgiver og seniorrådgiver stilling, for seniorrådgiver kreves det mastergrad og det er den jeg sikter på. 

Hvis du er helt nyutdannet vil du ikke komme i øvre del av det sjiktet. 
Jeg er vant til at man i tillegg til master også krever flere år med relevant arbeidserfaring (for eksempel 5 år) for seniorrådgiver, men ikke sikkert det er sånn overalt, det vet jeg ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du er helt nyutdannet vil du ikke komme i øvre del av det sjiktet. 
Jeg er vant til at man i tillegg til master også krever flere år med relevant arbeidserfaring (for eksempel 5 år) for seniorrådgiver, men ikke sikkert det er sånn overalt, det vet jeg ikke. 

I det offentlige, absolutt.

Gjerne 10+. 

TS, du sier relevant erfaring - mener du da relevant for stillingen etter endt utdanning? 

Men ja - nyutdannet i stat med master ligger vel gjerne rundt 500.000. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Du er nyutdannet master? Og har en del års erfaring? Gått trainee i staten? Ellers har du null erfaring i en masterstilling. Utrolig hva folk egentlig tenker. Viser hvertfall forskjellen på en master i sosialefag og tekniske fag.

Anonymkode: ec9a6...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Er erfaringen din relevant for stillingen siden du nå er nyutdannet? Som i at du er selvgående på mye fra start? 

Det skal nok godt gjøres å komme over 600000 i lønn altså til å begynne med med mindre det følger noe personalansvar eller resultatansvar med på kjøpet. 

Anonymkode: 6e9b1...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett over 500 000 kr i lønn med mastergrad og 10 års erfaring. Begynte i det private i fjor og gikk betydelig opp i lønn. 

Anonymkode: fa8fd...9fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er erfaringen din relevant for stillingen siden du nå er nyutdannet? Som i at du er selvgående på mye fra start? 

Det skal nok godt gjøres å komme over 600000 i lønn altså til å begynne med med mindre det følger noe personalansvar eller resultatansvar med på kjøpet. 

Anonymkode: 6e9b1...d3b

Ja, noe er relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, noe er relevant. 

Men hva slags jobb er det du har hatt som er relevant? Hvis du er helt nyutdannet med master, vil de neppe regne ymse deltidsjobber du har hatt under studiene som relevant arbeidserfaring for en seniorrådgiverstilling. 
Hvis du har jobbet i flere år mellom bachelor og master i fulltidsstilling i en stilling som faktisk er relevant og med betydelig ansvar og faglig tyngde, kan det hende det telles med. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

I det offentlige, absolutt.

Gjerne 10+. 

TS, du sier relevant erfaring - mener du da relevant for stillingen etter endt utdanning? 

Men ja - nyutdannet i stat med master ligger vel gjerne rundt 500.000. 

Enig. Men minstelønn i staten i Akademikerne-området er 509 300kr. Legg til litt for å kompensere for årets lønnsoppgjør, som TS muligens ikke vil få med seg, og det er mulig man kan krype nærmere 550 000. Mer noen steder og/eller med enkelte utdanninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig. Men minstelønn i staten i Akademikerne-området er 509 300kr. Legg til litt for å kompensere for årets lønnsoppgjør, som TS muligens ikke vil få med seg, og det er mulig man kan krype nærmere 550 000. Mer noen steder og/eller med enkelte utdanninger.

Ja.

Er man natnat utdanna får man lettere litt høyere lønn enn alle andre. 

Oslo lønner høyere enn mange andre steder, særlig i kommunal sektor. 

I Oslo kommune tjent jeg nesten 100 K mer enn min statsansatte mann - samme utdanning og ansiennitet. Han måtte opp på nedre seniorrådgiverlønn for å få min rådgiverlønn. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer bl.a. an på hva slags stilling og hvilken virksomhet. Det er ingen felles lønnspolitikk på tvers av statslige virksomheter, dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...