Gå til innhold

Når ett familiemedlem trenger hjelp til bankid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør en? Hvordan hjelpe? Er verge, men  det hjelper ikke

Anonymkode: 25bd1...544

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Banken 

Anonymkode: db761...26c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli med hen i banken

Anonymkode: 98a95...22c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har da hjulpet min 80 årige mor med bankid, null problem det.

Anonymkode: 42963...24e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bli med hen i banken

Anonymkode: 98a95...22c

Er ikke bare å gå i banken lenger. Skal en bestille time i banken hver gang en regning skal betales?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lovlig?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva han trenger hjelp med. Som verge har du ikke lovhjemmel til å bistå med bruk av BankID, ei heller som privatperson. Du kan naturligvis hjelpe med å følge til banken etc, men å bruke/sette opp BankID må man være i kognitiv og fysisk stand til å gjøre selv.

Anonymkode: f3902...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hva han trenger hjelp med. Som verge har du ikke lovhjemmel til å bistå med bruk av BankID, ei heller som privatperson. Du kan naturligvis hjelpe med å følge til banken etc, men å bruke/sette opp BankID må man være i kognitiv og fysisk stand til å gjøre selv.

Anonymkode: f3902...1d2

Bank er en ting, hva med helsenorge? Nav? Osv...

AnonymBruker
Skrevet

Hva er selve problemet da? Jeg ringte banken sammen med personen jeg hjalp. 

Anonymkode: d7428...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ta kontakt med banken å.få verge tilgang via sin egen bankid. Det fikk nå vi i hvertfall. Slik at vi fikk tilgang helenorge  nav, betaling av regninger osv

Anonymkode: af22c...59e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

80åringen må gi deg tilgang. Banken har ordning på dette, så kontakt banken. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bank er en ting, hva med helsenorge? Nav? Osv...

Hvis vedkommende er eldre og trenger hjelp til det på fast basis fremover så kan legen skrive om behovet. Det skrivet kan fremlegges til banken som da kan få det inn i systemet så en får disposisjonsfullmakt. Mulighetene finnes, alt er ikke bare svart hvitt.

Anonymkode: 8c869...eb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig hatt en slik midlertidig ordning i forbindelse med min manns sykdom. Jeg fikk tilgang til hans konto i min nettbank og jeg betalte med min  bankid. Regningene hans kom automstisk til min nettbank.

Det het å være disponent. Jeg tror bankene har forskjellig praksis i slike tilfeller. Det at vi hadde konto i samme bank var en fordel.

Å hjelpe noen med bankid-bruken uten en disponentordning høres uskyldig ut, men det er ikke lov. Blir det kjent at du hjelper noen med dette blir vedkommendes  bankid avsluttet. For å åpne den igjen må eieren av bankid bevise at hun/han er i stand til å benytte den på egenhånd.

Har opplevd dette selv og fikk til slutt hjelp av en sosionom på et sykehus. Var en fortvilet situasjon frem til det løste seg.

Anonymkode: 0b717...02e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

det er like fullt å bryte loven å logge inn med en annen sin bankid
Når mine foreldre sa i banken at jeg brukte betale regningene med deres banid ble denne avsluttet av banken og de må komme fysisk til banken med regninger, de er hhv 78 og 83 år gamle.. 

Anonymkode: 91a1f...dac

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ordna for min mor at jeg bruker min ID brikke ved innlogging. Banken fikk kopi av passet mitt og det er registrert at jeg har tillatelse å gå inn på konto, har framtidsfullmakt. Faren ved at hvis du bruker vedkommendes brikke hvis penger forsvinner fra konto og eier sier de ikke har tatt ut penger så kan det være straffbart. Dette skjer ofte når personen f.eks ikke er helt klar i hodet eller andre årsaker. For din egen sikkerhet snakk med banken. Når du logger inn så blir det registrert hvem som er på konto. 

Anonymkode: 03e36...cc4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har disposisjonsrett til mine foreldres brukskonto. Ordnet det i nettbanken, tok 2 minutter. Jeg kan derfor bruke egen bank id.

Problemet er å logge seg inn på HelseNorge og slike steder. Da sitter jeg ved siden av i fall de trenger hjelp. De er begge godt over 90.

Anonymkode: 42fa2...e62

Skrevet

Du er verge?

Hør med banken. De forklarer fremgangen.

Skrevet

En innkalling til Nav, gå gjennom praktiske greier, hvis en person har vært under vann over lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er å logge seg inn på HelseNorge og slike steder. Da sitter jeg ved siden av i fall de trenger hjelp. De er begge godt over 90.

Anonymkode: 42fa2...e62

Man kan fint gi fullmakt til andre på Helsenorge også.

Anonymkode: 02e7b...d23

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...