Gå til innhold

Når 3 åringen våkner kl 05, hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han våkner kl 5 hver morgen, men er stuptrøtt kl 1745, sovner 1800. Klarer ikke holde han våken lengre. 

Anonymkode: ec6e4...605

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg ville gjort? Stått opp så klart. Sånn er det å ha små barn (for veldig menge).

Anonymkode: 64a79...99c

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De gangene hun kommer før 6 om morran, har jeg pleid å legge henne igjen. I blant skiftet ei bleie, for hun kan våkne av at det er tissi bleia og det liker hun ikke. Legger henne, og sier det er natta fortsatt og at hun må sove litt til. 
Funker som regel, men de gangene det ikke går, står vi opp. Kan ikke tvinge henne til å sove. 

Hvis han fortsatt sover dupp på dagtid; kutt den ut, eller reduser den.
Prøv og finne på noe gøy med en del aktivitet fra ca 1730 og frem til 1830, da kan det hende han ikke kjenner han er trøtt før dere går på badet. Kanskje det bare er nødvendig å gjøre en liten periode, til han får snudd om på eget mønster. 

Anonymkode: e1882...806

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok lagt ned en iherdig innsats over dager/uker på å vise han at det fremdeles er natta.

Ikke stå opp, men få en madrass inne på rommet hans eller noe og vær der sammen med ham. Ha det rolig og mørkt og legg deg ned selv. Kanskje?

Klarer dere å tyne ut tiden en times tid på kvelden kan det også gjøre underverker. Fantorangen, spill eller annet gøy på skjerm gjør underverker for å holde de små våkne.

Mulig jeg fremstår helt på jordet nå, men ingen av alternativene er hverken farlig eller skadelig for barnet over en kortere periode.

Derimot er det tøft å skulle stå opp 05 hver dag. Min lille gjorde det en periode og jeg tålte det usedvanlig dårlig. Kveldene er fulle av husarbeid. Tar man seg 1 liten time til seg selv også er kl fort minst 23 før man er i seng, da er det ikke mange timene igjen til 05. 

Anonymkode: 01b82...20e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han våkner kl 5 hver morgen, men er stuptrøtt kl 1745, sovner 1800. Klarer ikke holde han våken lengre. 

Stått opp selvsagt

Anonymkode: 4263b...6e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sagt at det er natta og at han må være i senga si en time til. 

Anonymkode: cf4e5...968

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort rommet helt mørkt. 

Har 4 batn pga det er det eneste som funker.  Da vet de ikke at det er dag og du kan opptre som om det fortsatt er natt. 

Anonymkode: 147bc...a0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sagt at det er natta😅

Står aldri opp før 07 her, men har i perioder våknet i 6 tiden, da har vi bare fortsatte som at det er natta og ikke tid for å stå opp enda. Etter noen dager har det gått seg til… 

Samsove når barnet våkner eventuelt? 

Anonymkode: 109f7...303

• Liker 6
Skrevet

Sover han på dagen? Maks 1 time? 

AnonymBruker
Skrevet

La barnet komme opp i foreldresenga med øretelefoner og skjerm🙈 i alle fall i helgene…

Anonymkode: 6e7d0...6fa

AnonymBruker
Skrevet

05, det er ikke morgen enda. Sov videre enten i egen seng eller hos meg. Hos meg sov alle ungene til 08, hos far sto de opp 04-05...gjett hva han gjorde.

Anonymkode: 445ab...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fulgt rytmen til barnet. Er det et problem han legger seg 18?

Anonymkode: dbe29...761

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er jo faktisk en mer korrekt døgnrytme en hva vi voksne driver med i henhold til dagslys.

Anonymkode: a7d7f...67e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, det er dama sitt problem, ikke mitt.

Anonymkode: 9f606...b77

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha behov for en kortere hvil i barnehagen? Barn er forskjellig. 

Klarer dere over tid å flytte leggetid 10min senere over flere dager? I håp om at han legges 1830-19 og sover til 06-0630?

Nødløsning er ipad/mobil i sengen deres, eller sette på tv i stuen. Men da bør døgnrytmen være slik og ikke fordi han vil stå opp tidlig for å se tv. 

Anonymkode: 72968...a51

AnonymBruker
Skrevet

Er det et problem å stå opp klokka 5?

Anonymkode: 58cef...a4a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stått opp kanskje? Er som ofte våken i rundt den tiden uansett.

Anonymkode: d811a...baa

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det et problem å stå opp klokka 5?

Anonymkode: 58cef...a4a

Er det er problem å stå opp klokken 04? Klokken 03? Klokken 02? Klokken 01?

Ikke alle synes det er rise and shine når klokka er 05. Det ER tidlig. Småbarn eller ei. Og det sier jeg som står opp fast 0515 hver dag pga jobb.

De gangene barnet vårt våknet mellom 4 og 6 synes jeg var pyton. Også fordi nettene oftest var urolige i tillegg. At noen da skulle ha respondert med; er det noe problem er så lite sympatisk. Så møkkalei av idioter her på kg som kun er ute etter at folk skal føle seg rævva. Vi er forskjellige! Forsøk å vær litt rause med hverandre ✌️

Anonymkode: 2e0a3...5cc

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Stått opp. Og gradvis forskjøvet leggetiden. 10 min, 15 min hver kveld.

Snart skal vi stille klokka, så da vil 05.00 plutselig være 06.00.

Anonymkode: db57b...97b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenkt at det er rutinen vår, da hadde lagt meg til å sove i kurant tid slik jeg fikk stått opp 05.00 og fikk 7 timer søvn , kona kunne fått litt alene tid på kvelden, men kanskje gjort klar noe rundstykker elle noe til morgen dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...