Gå til innhold

Hvor skal jeg begynne - trening er vanskelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri trent noe særlig. Begynte litt på treningssenter før koronaen, hadde en time med pt, fikk et program for styrke også døde det litt ut da senteret stengte i 2020.

Programmet har jeg fortsatt, og jeg minst like svak. Tynn er jeg, har ikke noe ekstra fett på kroppen, men eier ikke en muskel, og det er det jeg vil ha, jeg vil bli sterk! 

Har meldt meg inn på treningssenter igjen men føler meg malplassert der og gruer meg fryktelig for å gå inn. Har ikke råd til pt ellers hadde det vært det beste for meg. 

Hvordan skal jeg komme over denne kneika? Om jeg følger programmet jeg fikk sist, hvordan vet jeg når jeg skal øke vekten  på apparatene og hvor mye? Hvor ofte bør jeg trene? Og hvordan tør man nærme seg vektavdelingen uten å kunne noe😩😩

Hjelp!!!! Hilsen dame 41

Anonymkode: e6c3e...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker best å trene hjemme, bruker treningsvideoene til Fitnessblender (gratis) på YouTube. De viser riktig løfteteknikk, for de som er nye.

Anonymkode: dd226...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg liker best å trene hjemme, bruker treningsvideoene til Fitnessblender (gratis) på YouTube. De viser riktig løfteteknikk, for de som er nye.

Har du kjøpt mye utstyr? Som hva? Jeg tenker at jeg kan kjøpe mye for prisen av det det koster å bruke senter år etter år. Og siden det er så ubehagelig for meg så gjør det jo ikke treningen til noe lystbetont heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kjøpt mye utstyr? Som hva? Jeg tenker at jeg kan kjøpe mye for prisen av det det koster å bruke senter år etter år. Og siden det er så ubehagelig for meg så gjør det jo ikke treningen til noe lystbetont heller. 

Jeg har en treningsmatte (yogamatte) og et justerbart vektsett (korte håndmanualer og en lang stang, samt ulike vektskiver). Dette holder i massevis for min del, man kan fint trene hele kroppen på denne måten.
Jeg synes dette er helt topp. Slipper å stresse med ubehagelige treningssentre, det er mye billigere og jeg kan gjøre det hjemme i mitt eget hus. :)  Terskelen for å trene har blitt mye lavere etter at jeg kuttet ut treningssentre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foretrekker å trene hjemme i stua, finner diverse "beginner-videoer" på YouTube som jeg trener etter. Til treningsutstyr bruker jeg det jeg finner i huset som gryter, flasker (fine de små Jif flaskene med hank) Viktig å ikke ta for hardt i i starten men begynne i det små og øke etterhvert som man blir sprekere/sterkere

Anonymkode: 36312...018

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er mest opptatt av seg selv på trening. Jeg koser meg med musikk, radio på øret. Tenker ikke på å sosialisere der, er et fristed for meg. Mange steder har gratis PT i starten, en time eller noe. Jeg lærer veldig mye ved å se på andre, ikke glane da, men da kan en hente inn forskjellig inspirasjon. Nå er jeg så dårlig form at det eneste jeg gjør er å gå sakte oppover på mølla, men folk er veldig behjelpelig hvis du spør.

Endret av Hoia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har aldri trent noe særlig. Begynte litt på treningssenter før koronaen, hadde en time med pt, fikk et program for styrke også døde det litt ut da senteret stengte i 2020.

Programmet har jeg fortsatt, og jeg minst like svak. Tynn er jeg, har ikke noe ekstra fett på kroppen, men eier ikke en muskel, og det er det jeg vil ha, jeg vil bli sterk! 

Har meldt meg inn på treningssenter igjen men føler meg malplassert der og gruer meg fryktelig for å gå inn. Har ikke råd til pt ellers hadde det vært det beste for meg. 

Hvordan skal jeg komme over denne kneika? Om jeg følger programmet jeg fikk sist, hvordan vet jeg når jeg skal øke vekten  på apparatene og hvor mye? Hvor ofte bør jeg trene? Og hvordan tør man nærme seg vektavdelingen uten å kunne noe😩😩

Hjelp!!!! Hilsen dame 41

Du setter realistiske mål og lukker ørene litt for PT og andre overivrige folk. Gjør enkle øvelser og til å begynne med la apparatene hjelpe deg til sener, ledd og muskler har vent seg til trening. 
Benpress, leg extensions, situps i maskin, bredt nedtrekk for rygg, en øvelse for skulder, skråbenk i maskin, en øvelse for biceps og triceps. 35 minutter maks tre dager i uken, ferdig snakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

gjør trening enkelt , men ikke lett!

- Tren 3 dager i uka 

- 3 baseløft hver økt

- unn deg 3 minutter pause mellom setts 

-  fredags  økten før du tar 72 timer hvile , så legg til 3 støtte øvelser

Typ man, ons, fre, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det beste hadde vært pt. Det nestbeste er en venn som kan bli med, støydempende hodetelefoner/øreplugger og å trene når det er minst travelt. 

Start med programmet du har, det er du trygg på. Når du kjenner at du kan løfte vekten på programmet uten problemer, kan du øke. Du kan også prøve deg fram. På mitt program har jeg 8-10 repetisjoner, og klarer jeg 11, er det på tide å øke! 

Min pt sa at man bør trene 3 ganger i uka for å bli sterkere, det kan også være lurt å gå ofte i begynnelsen bare for å venne seg til å gå dit. 

Til slutt spør du hvordan du skal tørre å nærme deg vektavdelingen uten å kunne noe. Er du sikker på at du ikke kan noe? Har du ikke vært der før med pt og lært øvelsene? I så fall burde du jo få opplæring først! Men kanskje er det heller selvtilliten din som er problemet? 

I så fall er løsningen som beskrevet over: tren når det er lite folk, ta med en venn, bruk musikk på ørene. Start med øvelsene du er tryggest på. Og det er helt ok å spørre andre om hjelp. 

Anonymkode: 71033...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (2 timer siden):

gjør trening enkelt , men ikke lett!

- Tren 3 dager i uka 

- 3 baseløft hver økt

- unn deg 3 minutter pause mellom setts 

-  fredags  økten før du tar 72 timer hvile , så legg til 3 støtte øvelser

Typ man, ons, fre, 

Dette er veldig gode tips, men hvis du ikke føler deg trygg på forskjellige øvelser, så velg tre maskiner i stedenfor :)

Beinpress, brystpress og en maskin for ryggtrening er en god start. Så tar du et sted mellom 5 - 10 repetisjoner og gjør 3 - 4 sett. Er maskinene helt ledige kan du hoppe mellom dem og halvere pausen. Når du klarer 8 - 10 repetisjoner på et par av settene dine, så øker du vekta. Prøv å fokusere på å trene så tungt at du føler at du ikke klarer mer enn 1 - 2 repetisjoner til.

Der har du enkel trening som vil fungere i lang tid!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Velg gjerne maskiner ja. Begynn med korte økter til å begynne med og bestem at i dag skal du prøve maskin x og y. Neste økt prøver du én til. 

Du kan også be om veiledning på senteret, mange sentere har gratis introtime. Bare spør om de kan vise deg de viktigste apparatene. 

Det er minst folk på dagtid, lørdag kveld og søndag morgen. 😄 

Når du føler deg tryggere kan du begynne å bruke frivekter (manualer eller stang) til flere av øvelsene. 

Støtter forslag om å økte vekten når du greier mer enn 8-10 repetisjoner. Vekten kan du øke neste økt. I begynnelsen trenger du ikke fokusere så mye på dette, men bli kjent med bevegelsene. 

To ganger i uka er fint til å begynne med (og for "alltid" hvis du synes de to øktene holder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør som meg, begynn med Crossfit. Nå er jeg så sprek som jeg aldri har vært og jeg er 43.

Anonymkode: d6e30...383

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet med HIIT hjemme, med Victoria Goller (Teamjegliker). Søk henne opp på Facebook. Du kan trene hjemme. 
Treningssenter er ikke noe for meg, og jeg får helt angst bare av å tenke på å gå inn døren der. 

Jeg har blitt supersterk og fit i løpet av et år med henne. 

Anonymkode: 8183d...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjør som meg, begynn med Crossfit. Nå er jeg så sprek som jeg aldri har vært og jeg er 43.

Anonymkode: d6e30...383

CrossFit har utviklet seg litt i feil retning mener jeg,  for mye variasjon samt høy skade risiko når man skal utføre komplekse bevegelse under tid. Jeg liker bedre å skille ut kodisjon trening og styrke , kjøre dem uavhengig av hverandre.  Men i light versjon så hadde det hatt noe for seg som et vedlegg til styrke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg startet med HIIT hjemme, med Victoria Goller (Teamjegliker). Søk henne opp på Facebook. Du kan trene hjemme. 
Treningssenter er ikke noe for meg, og jeg får helt angst bare av å tenke på å gå inn døren der. 

Jeg har blitt supersterk og fit i løpet av et år med henne. 

Anonymkode: 8183d...372

Dette med å trene hjemme er også mere min vibe, starte slik som deg og har treningsrom hjemme nå på nedbetaling som tilsvare mnd gebyr jeg hadde på treningsentre, klart jeg har mindre utstyr, men snart eier jeg alt, klar for neste pandemi! Nei da😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også fersk på treningssenter og JA, man er skikkelig klein og utrygg i begynnelsen. Det som hjelper meg er at samboer og jeg trener sammen, og det er skikkelig teit å si, men jeg hadde slitt skikkelig med å dra inn de første gangene uten han... 

Men nå er vi godt i gang. Jeg fikk óg gratis PT time ved innmelding som lagde program til meg og viste meg hvordan man bruker de forskjellige apparatene. Hun har vært PT i mange år, men sa at til og med hun sliter litt når hun skal inn på et helt nytt, fancy treningssenter og blir litt usikker og nervøs, så hun skjønte godt hvorfor jeg var supernernøs  første gangen - og det hjalp masse å høre. 

De aller fleste apparatene på mitt senter har QR-kode hvor man scanner og får opp instruksjonsvideo på hvordan apparatet brukes. Jeg har brukt en del QR-koder utover de apparatene jeg fikk opplæring i. Jeg tilhører et lite senter i en liten by, så regner med at de større og mer fancy senterne har likt opplegg - de QR-kodene er masse til hjelp! 😊🫶🏼

Anonymkode: 0bbbc...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 3/6/2024 at 7:10 AM, Sandum.PT said:

Dette er veldig gode tips, men hvis du ikke føler deg trygg på forskjellige øvelser, så velg tre maskiner i stedenfor :)

Beinpress, brystpress og en maskin for ryggtrening er en god start. Så tar du et sted mellom 5 - 10 repetisjoner og gjør 3 - 4 sett. Er maskinene helt ledige kan du hoppe mellom dem og halvere pausen. Når du klarer 8 - 10 repetisjoner på et par av settene dine, så øker du vekta. Prøv å fokusere på å trene så tungt at du føler at du ikke klarer mer enn 1 - 2 repetisjoner til.

Der har du enkel trening som vil fungere i lang tid!

Hvilke maskiner for ryggtrening anbefaler du?

Anonymkode: 12f8c...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rygghev, sittende roing, nedtrekk velg en av disse.

tar du Rygghev nå  så kan du ta roing neste økt. 

facepulls kan du legge inn som oppvarming nesten uansett hva du skal trene. 

Økt 1

- Rygghev 

- brystpress

- Lårcurl 

økt 2

- beinpress

- skuldrepress

- roing

eksempelvis, lag deg 3 økter , tren med 48-72 timers mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, sittende roing eller nedtrekk er fint. Sittende roing finnes i ren maskinvariant (ikke kabel) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 23.15):

Hjelp!!!! Hilsen dame 41

To tanker:

Tynne damer er aldri malplassert på treningssenter.  Men  føler du deg alt for tynn så kan du gå i joggedress eller treningsdrakt.

Når utgangspunktet er at du er tynn uten fett så er all muskelbygging avhengig av at du spiser vesentlig mye mer, uten byggemateriale får du ikke bygget noe som helst. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...