AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Ok, pussig overskrift. Jeg finner ikke igjen videoen som er opphavet til disse tankene, men gjengir etter beste evne. Det har gått en video i sosiale medier om at menn i forhold lever lengre, og er lykkeligere, enn menn som er single. Kvinner i forhold, derimot, lever kortere, og er mindre lykkelige, enn single kvinner. Løsningen som foreslås i videoen, er altså at kvinner skal "ta på sin egen oksygenmaske først". Oversatt må kvinner i forhold bli mer egoistiske, og sette sine egne behov først. Er dette virkelig en god løsning? Får man lykkelige forhold ut av at begge parter skal søke sin egen lykke? Og hva med eventuelle barn i et slikt forhold? Det er mulig jeg er skadet etter å ha vært i et forhold med en mann som gang på gang satte seg selv først, uten tanke for hvordan det påvirket meg, men jeg bare nekter å godta at dette er løsningen. Skulle jeg prioritert på samme måte, ville vi levd separate, parallelle liv. Joda, jeg tror nok en del damer, spesielt i familieliv, trenger å ta litt mer vare på seg selv i forholdet. Jeg synes likevel også et viktig aspekt ved et parforhold er å ta vare på hverandre, og noen ganger sette seg selv til side for partnerens/forholdets/familiens beste. Hva tenker andre? Anonymkode: 5b298...72e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Gifte kvinner lever lengre enn single kvinner. Vet ikke hvilke video du har sett men det er ganske lett å google opp statistikken. Anonymkode: 986eb...843
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Selvsagt. Det er fremdeles slik at jenter oppmuntres av samfunnet til å sette andre først. Gutter på den andre siden oppfordres til å tenke på seg selv. Det er klart dette preger folk også i voksen alder. Veldig mange damer er så selvoppofrende at de knapt har et eget liv. For svært mange damer, dreier ALT seg om mann, barn og hus. Anonymkode: c55a1...417 5 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Det er forskjell på å sette seg selv først uten tanke på hvordan det påvirker parner og familie, og det å finne ting som gjør en lykkelig i hverdagslivet samtidig som man tar hensyn til partner og barn. Å ta på sin egen oksygenmaske først handler om at man skal klare å ha overskudd til å kunne være til stede for partneren sin. Anonymkode: b7596...f7a 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Det går jo begge veier da. Vi har tre barn. Vi begge trener 3-4 ganger i uka, møter venner osv. Etter jobb lager en middag og har ungene. Den andre drar ut. Trener stort sett eller møter en venn, og lignende. Vi begge gir og tar. På kvelden har vi tid sammen. Anonymkode: 231c9...95b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Å ta på egen oksygenmaske betyr ikke å være egoist. Det betyr å prioritere "self care" så man har overskudd til å være et medmenneske. Å ikke miste seg selv mens man kun tenker på andre. Anonymkode: d00cf...f11 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det går jo begge veier da. Vi har tre barn. Vi begge trener 3-4 ganger i uka, møter venner osv. Etter jobb lager en middag og har ungene. Den andre drar ut. Trener stort sett eller møter en venn, og lignende. Vi begge gir og tar. På kvelden har vi tid sammen. Anonymkode: 231c9...95b Når er dere familie med ungene? Anonymkode: 42dc8...df3 3
skreppamedleppa Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Ja en bør absolutt ta på seg sin egen oksygenmaske først. Uten å gjøre dette vil en ikke kunne hjelpe andre. En hjelper med andre ord andre mennesker med å overleve og tenke på seg selv først. Det er ikke egoistisk, det er slik vi mennesker fungerer. "you can't pour from an empty cup" Og som innlegg #3 i tråden sier er dette klassisk for kvinner å gjøre, og hva er resultatet: utmattelse, dundre inn i veggen så det jomer etter, flink pike syndrom, en nesten ustoppelig selvutslettelse, pliktoppfyllende karakter som går på helsa og livet løs mange ganger, og hvem hjelper en da? Barna sine? Partneren sin? Virkelig??? Nei, fakta er at med dette hjelper en absolutt ingen! Når koppen er tom er det ingenting mer å hente, for noen. Det handler ikke om å være egoistisk, ikke se den andre, gi blaffen i andres behov og tenke "meg, meg, meg" hele tiden, det er ikke det som menes med dette utrykket, men det handler om noe så basalt viktig som at en må ha overskudd for å gi. Det sier seg selv. Går en i underskudd hele tiden og setter alle andre sine behov foran dine egne vil du tilslutt befinne deg i en posisjon der både andre forventer at du skal ta deg av de før du tar deg av deg selv og du vil befinne deg midt i møte med den berømte veggen. Kvinner i langt større grad enn menn møter den veggen, fordi de skal være så forbanna pleasende, så omtenksom, så selvutslettende, så flinke piker, så ettergivende, så rause mot alle, og sette alle andres behov foran sine egne 24/7. Det går svært skjeldent i lengden. 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Er kvinne, jeg trives best i forhold og snart forhåpentligvis familie. Man må ha godt forhold og føle at man ikke blir tært av noen i et forhold men gjensidig kjærlighet og pleie. Har hatt det fint som singel, men aller best med samboeren jeg deler livet med nå. 🥰 Anonymkode: bb5b3...2ac
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ok, pussig overskrift. Jeg finner ikke igjen videoen som er opphavet til disse tankene, men gjengir etter beste evne. Det har gått en video i sosiale medier om at menn i forhold lever lengre, og er lykkeligere, enn menn som er single. Kvinner i forhold, derimot, lever kortere, og er mindre lykkelige, enn single kvinner. Løsningen som foreslås i videoen, er altså at kvinner skal "ta på sin egen oksygenmaske først". Oversatt må kvinner i forhold bli mer egoistiske, og sette sine egne behov først. Er dette virkelig en god løsning? Får man lykkelige forhold ut av at begge parter skal søke sin egen lykke? Og hva med eventuelle barn i et slikt forhold? Det er mulig jeg er skadet etter å ha vært i et forhold med en mann som gang på gang satte seg selv først, uten tanke for hvordan det påvirket meg, men jeg bare nekter å godta at dette er løsningen. Skulle jeg prioritert på samme måte, ville vi levd separate, parallelle liv. Joda, jeg tror nok en del damer, spesielt i familieliv, trenger å ta litt mer vare på seg selv i forholdet. Jeg synes likevel også et viktig aspekt ved et parforhold er å ta vare på hverandre, og noen ganger sette seg selv til side for partnerens/forholdets/familiens beste. Hva tenker andre? Anonymkode: 5b298...72e Jeg tror du, og andre, har misforstått 🙇♀️ Du tar ikke på din egen «maske» for å hjelpe deg selv, for så å bli sittende å se på de andre. Du tar den på NETTOP for å kunne være i stand til å kunne hjelpe og bistå andre. Altså som ellers i livet, hold deg frisk og oppegående, så du kan ta deg av feks din familie osv. Og det gjelder uansett kjønn! Anonymkode: 1e11c...000 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 Uttrykket å ta på sin egen maske først, er ikke motstridende til det å gjøre hverandre godt. Har du det bra, er du en god og støttende partner, har du det dårlig, er du oftest ikke det. Anonymkode: 58776...e35 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 Det er selvfølgelig viktig å ta vare på seg selv og egne behov så en har det bra med seg selv. Da får en energi og overskudd til å være en god partner og kjæreste❤️ Stor forskjell på å være narsissist og kun tenke på seg selv i alt, men å være litt egoistisk og tenke på hva en trenger for å være lykkelig er bare sunt.
Cuntzilla Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 Jeg tenker at du har misforstått dette "ordtaket", eller glemt siste delen av det: Du skal sette på din egen oksygenmaske først - før du hjelper andre. Årsaken til at du skal ta på egen oksygenmaske først når det er trykkfall i flyet, er at du ikke er til spesielt stor hjelp for barna dine om du svimer av pga okysgenmangel mens du prøver å få maskene på dem. Du skal ikke ta på egen oksygenmaske først sånn at du kan sitte og se på barna dine kveles liksom.. Det er altså ikke en egoistisk handling, snarere tvert imot. Det handler om å huske å ta vare på seg selv nettopp sånn at man kan være en god partner eller forelder, og kunne gi til andre. 2 2
Gammelsmurfen Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det går jo begge veier da. Vi har tre barn. Vi begge trener 3-4 ganger i uka, møter venner osv. Etter jobb lager en middag og har ungene. Den andre drar ut. Trener stort sett eller møter en venn, og lignende. Vi begge gir og tar. På kvelden har vi tid sammen. Anonymkode: 231c9...95b Gi og ta. Det er DET som er det kanskje aller viktigste i et forhold, men som så veldig få skjønner. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 Mange menn må øve på å la andre slippe mer til. Mens mange kvinner som er gode på å ta hensyn, må lære seg å sitte foten mer ned og si "dette trenger jeg for å ha det bra" og for å ha balanse så jeg også kan gi til andre uten å bli tom. Alt fra søvn og hvile til bli litt mer ego i senga til mat og velvære til å ta små "husmorferier" Anonymkode: b04cb...79b 1 1
sicario Skrevet 6. mars 2024 #16 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Joda, jeg tror nok en del damer, spesielt i familieliv, trenger å ta litt mer vare på seg selv i forholdet. Jeg synes likevel også et viktig aspekt ved et parforhold er å ta vare på hverandre, og noen ganger sette seg selv til side for partnerens/forholdets/familiens beste. Hva tenker andre? Anonymkode: 5b298...72e Jeg tenker at det ikke trenger å være en motsetning i «ta på oksygenmasken selv først» og samtidig sette seg selv til side noen ganger/prioritere andre først noen ganger. Jeg vil absolutt si at jeg og min samboer igjennom de siste 20 årene på noen måter lever parallelle liv der vi i relativt stor grad prioriterer oss selv. Interesser på hver vår kant, studier, jobb, hobbier «egne» venner man pleier kontakt med, reiser bort alene eller med kompiser/venninner osv osv. Vi klarer helt fint å samtidig prioritere oss, familien og ta vare på hver andre. Jeg vil påstå at en av grunnene til at vi har det så fint sammen etter 20 år og flere barn sammen, er Nettop fordi vi hele veien har vært bevisste på at vi også er individer med ulike ønsker og behov som må pleies. Vi er et par og en familie, men vi er fortsatt enkeltindivider. Det er når egne interesser ofte kommer i konflikt med partner sine behov og ønsker man kan havne i trøbbel relasjonsmessig, men dette har vi helt fint klart å unngå. Samtidig er vi rause med hverandre, noe jeg tror er viktig i det lange løp. Jeg er feks positiv og oppmuntrende til at samboeren min kan ta en uke i New York med venninner mens jeg «styrer butikken» på hjemmebane. Kjører henne med glede til Gardermoen og ønsker henne en fantastisk tur. Hun gjør det samme med glede når jeg reiser til USA på roadtrip med kompiser. I retur så får jeg en samboer som kommer hjem fra venninneturer med masse morsomme opplevelser, glede og overskudd. Dette kommer meg og barna til gode også 😊. Samtidig klarer vi å prioritere flotte opplevelser sammen som par og som familie. Jeg tror begge deler er viktig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #17 Skrevet 6. mars 2024 Erfaringsmessig har jeg stort sett hatt det bedre når jeg har vært singel. Tror jeg har for mye morsinstinkt til å la være å ta vare på mennene 😅 Opplever dessverre de som litt svakere emosjonelt . Men håper jeg treffer en som er likeverdig en dag. Hvis ikke så klarer jeg meg ekstremt godt som singel. Er happy Anonymkode: 788d4...c4b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #18 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når er dere familie med ungene? Anonymkode: 42dc8...df3 Hverdager fra 06.00 til 07.45 Hverdager fra 18.00- 21.00 Helger fra 09.00- 21.00 Anonymkode: 231c9...95b 1
Cor Cubiculum Skrevet 6. mars 2024 #19 Skrevet 6. mars 2024 Mange nok har kommentert på at det å ta på oksygenmaska først, ikke har noe med egoisme og det å sette seg selv først å gjøre. Slik er det. Men selve premisset for den videoen, at menn i forhold lever lenger og er lykkeligere enn menn uten forhold. Og at det motsatte gjelder for kvinner, er tvilsomt. Og en enda mer tvilsom begrunnelse for at kvinner bør være mer egoistiske. Det første er korrekt, menn i forhold lever lengre. Men det andre finnes det ikke støtte for i forskningen så vidt jeg vet. Forskning viser at ugifte personer har en betydelig høyere dødelighet sammenlignet med gifte personer. Dette gjelder både menn og kvinner. Fra 1975 til nå har forskjellen i dødelighet mellom ugifte og gifte økt fra rundt 20 prosent til over 80 prosent. Det er flere mulige forklaringer på dette, blant annet at ugifte kanskje ikke bruker helsetilbudet like mye som gifte, eller at de kan ha en livsstil som er mindre gunstig for helsen. Denne utviklingen peker på behovet for mer forskning og eventuelle tiltak for å adressere helseforskjellene mellom ugifte og gifte personer Det er forskning som tyder på at å være i et sunt og støttende forhold kan ha positive effekter på helse og velvære for både menn og kvinner. Når det spesifikt gjelder menn, viser enkelte studier at gifte menn ofte har bedre helse og lever lengre enn sine enslige motparter. Dette kan delvis skyldes de sosiale og emosjonelle støttesystemene som et forhold kan tilby, samt tendensen til at gifte mennesker ofte fører sunnere livsstiler. Videre kan det å være i et forhold bidra til en følelse av lykke og tilfredshet, som også kan ha en positiv innvirkning på helsen. Det er viktig å merke seg at kvaliteten på forholdet er avgjørende; å være i et konfliktfylt eller usunt forhold kan ha motsatt effekt og føre til negative helseutfall. Videre er det mange faktorer som bidrar til helse, lykke og levealder, og å være i et forhold er bare en av mange faktorer som kan påvirke disse aspektene av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå