AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Hei! har en datter på 5mnd som har blå øyne mens både jeg og far har brune. Når skiftet deres barn øyenfarge? (er sefølgelig like glad i henne uansett hvilken farge hun får på øynene, jeg bare lurer😂❤️❤️) Anonymkode: 11eb8...fcf
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! har en datter på 5mnd som har blå øyne mens både jeg og far har brune. Når skiftet deres barn øyenfarge? (er sefølgelig like glad i henne uansett hvilken farge hun får på øynene, jeg bare lurer😂❤️❤️) Anonymkode: 11eb8...fcf Skiftet fra blå til grønn når han var ett og et halvt år gammel Anonymkode: bfc92...303
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 De skiftet aldri øyenfarge. En med lyseblå øyne og en med mørkeblå øyne. Ofte skjer det i løpet av de første årene hvis det skjer. Anonymkode: c74fe...af5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Jeg har et barn med brune øyne og et med sånn grønn-brune. Han med brune øyne så jeg veldig tidlig at ville få brune øyne. Øynene hadde en sånn mørk grumse-farge da han ble født, og så ble de brune ganske fort. Noen uker? Den grønn-øyde hadde imidlertid blå øyne ganske lenge, nærmere et år, før de gradvis ble mer grønne med noe brunt i. Hvis øynene er ganske lyse, klare blå, vil jeg tro de forblir blå. Hvis de er mørkere, og/eller fargen er mer uklar, kan det hende de skifter farge. Anonymkode: 14f88...93b
Anononyma Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Han ble født med dypblå øyne, de ble mørk brune som mine etter ca en uke 🥰
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 2 av 3 byttet farge rundt 1 år.. Anonymkode: 02d9a...e62
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har et barn med brune øyne og et med sånn grønn-brune. Han med brune øyne så jeg veldig tidlig at ville få brune øyne. Øynene hadde en sånn mørk grumse-farge da han ble født, og så ble de brune ganske fort. Noen uker? Den grønn-øyde hadde imidlertid blå øyne ganske lenge, nærmere et år, før de gradvis ble mer grønne med noe brunt i. Hvis øynene er ganske lyse, klare blå, vil jeg tro de forblir blå. Hvis de er mørkere, og/eller fargen er mer uklar, kan det hende de skifter farge. Anonymkode: 14f88...93b De er nok så lyse og nesten græ, men ser veldig forskjellig ut i ulike lys og ser grønne/lysebrune ut når man ser på øynene fra siden. Synest de ser så annerledes ut for hver dag. Anonymkode: 11eb8...fcf
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Vår har hatt blå øyne hele tiden. Jeg har blå og far grønne. Men øyefarge er mer komplisert enn kun hvilken farge mor og far har. Trenger ikke få lik farge som foreldrene. Anonymkode: 7cd3d...594 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Vår har hatt blå øyne hele tiden. Jeg har blå og far grønne. Men øyefarge er mer komplisert enn kun hvilken farge mor og far har. Trenger ikke få lik farge som foreldrene. Anonymkode: 7cd3d...594 Ingen av våre har vår øyenfarge. Og jeg har ikke samme som foreldrene mine. Så det handler om mye mer. Anonymkode: c74fe...af5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 Min førstefødte byttet til brune rundt ett år. Nr. 2 ble ett år denne uka og n har nå grønne øyne. Aner ikke om det holder seg eller ikke. Anonymkode: fcc70...184
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 Mine har beholdt sine blå Anonymkode: feb40...e5e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 Ne 1 og nr 2 hadde veldig blå når de ble født, har enda blå øyne. nr3 ble født med en litt mørkere grumsete farge, og de går nå over i brunt. far har blå og mor har brune Anonymkode: 5ae29...48e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ne 1 og nr 2 hadde veldig blå når de ble født, har enda blå øyne. nr3 ble født med en litt mørkere grumsete farge, og de går nå over i brunt. far har blå og mor har brune Anonymkode: 5ae29...48e Hvor gammel var nr 3 når de begynnte å endre seg? Anonymkode: 11eb8...fcf
Million Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 Min sønn hadde knallblå øyne de første månedene av sitt liv. Men når jeg ammet ham, kunne jeg se i profil at det lå en gråbrun "skygge" over øyets "glass" over iris. Jeg visste derfor før alle andre at han ville ende opp med brune øyne, som meg. Ingen trodde meg, for han hadde så knallblå øyne (som sin far). Men da barnet var rundt 8 mnd var øynene blitt hasselgrønne, ser jeg på bilder fra den tiden. Og når han så rundet ett år, var de blitt brune, som mine. Og som sin farmor sine.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 Har dere mye blått i familien? Kan hende de forblir blå. Brunt er ikke dominant, bare mer representert. Anonymkode: 8b36b...df4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #16 Skrevet 6. mars 2024 Million skrev (Akkurat nå): Min sønn hadde knallblå øyne de første månedene av sitt liv. Men når jeg ammet ham, kunne jeg se i profil at det lå en gråbrun "skygge" over øyets "glass" over iris. Jeg visste derfor før alle andre at han ville ende opp med brune øyne, som meg. Ingen trodde meg, for han hadde så knallblå øyne (som sin far). Men da barnet var rundt 8 mnd var øynene blitt hasselgrønne, ser jeg på bilder fra den tiden. Og når han så rundet ett år, var de blitt brune, som mine. Og som sin farmor sine. Jeg ser også skyggen som er grønn/brun når jeg ammer eller ser henne fra siden, derfor jeg også tror de vil bli enten grønn eller brun Spennede, leste at det har med melaninen som kommer etter hvert som barnet blir eldre. Morsomt hvordan kroppen fungerer🤣 Anonymkode: 11eb8...fcf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #17 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere mye blått i familien? Kan hende de forblir blå. Brunt er ikke dominant, bare mer representert. Anonymkode: 8b36b...df4 Nei, har egentlig veldig lite, nesten ingen blåe øyner i familien. På begge sider. Anonymkode: 11eb8...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #18 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): De er nok så lyse og nesten græ, men ser veldig forskjellig ut i ulike lys og ser grønne/lysebrune ut når man ser på øynene fra siden. Synest de ser så annerledes ut for hver dag. Anonymkode: 11eb8...fcf Jeg leste en gang at hvis babyens øyne ser gylne ut fra siden så er det et tegn på at pigment utvikles i regnbuehinnen og de kommer til å skifte fra blå/grå til en mørkere farge. Det stemte på barnet mitt😊 Jeg kommer fra en familie der alle har blå øyne, og mannen min kommer fra en (ikke-norsk) familie der alle har mørkebrune øyne. Så det lå liksom i kortene at ungen vår ikke kom til å forbli blåøyd! Men barnet var over ett år før øyefargen skiftet helt. Forandringen skjedde gradvis. Først var øynene mørkeblå, så ble de lysegrå (!), deretter grågrønne, så helt grønne og tilslutt grønnbrune. Barnet er 10 år nå, og øynene ser helt gyllenbrune ut i enkelte belysninger og mer "militærgrønne" ut i andre. Hazel, ville vel en engelsktalende kalt dem. Så ja, sånn som du beskriver det så tror jeg barnet ditt ender opp med en variant av brun😊 Anonymkode: 0055c...ff9 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #19 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg leste en gang at hvis babyens øyne ser gylne ut fra siden så er det et tegn på at pigment utvikles i regnbuehinnen og de kommer til å skifte fra blå/grå til en mørkere farge. Det stemte på barnet mitt😊 Jeg kommer fra en familie der alle har blå øyne, og mannen min kommer fra en (ikke-norsk) familie der alle har mørkebrune øyne. Så det lå liksom i kortene at ungen vår ikke kom til å forbli blåøyd! Men barnet var over ett år før øyefargen skiftet helt. Forandringen skjedde gradvis. Først var øynene mørkeblå, så ble de lysegrå (!), deretter grågrønne, så helt grønne og tilslutt grønnbrune. Barnet er 10 år nå, og øynene ser helt gyllenbrune ut i enkelte belysninger og mer "militærgrønne" ut i andre. Hazel, ville vel en engelsktalende kalt dem. Så ja, sånn som du beskriver det så tror jeg barnet ditt ender opp med en variant av brun😊 Anonymkode: 0055c...ff9 Takk for svar jeg har også Hazel øyne som du beskriver, men er alltid litt vanskelig og forklare til folk på norsk når vi faktisk ikke har ett ord for det her i norge😅 Anonymkode: 11eb8...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #20 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor gammel var nr 3 når de begynnte å endre seg? Anonymkode: 11eb8...fcf 2 mnd Anonymkode: 5ae29...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå