Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overta huset etter samlivsbrudd. For at han skal få lån, må vi ordne med skjøte nå, og siden jeg skal overta bolig så må jeg ordne dette. 

Jeg har vært inne på kartverket og skrevet ut to eksemplarer av skjøte. Disse to skal sendes inn til kartverket. 

Utfra det jeg kan se, så er det egentlig alt som skal til for at huset er over på meg, er det virkelig så enkelt? 

Er det en advokat jeg kontakter for veiledning ved samlivsbrudd, er det noen gode nettsider dere kan tipse meg om, hvor man kan få informasjon og tips ved samlivsbrudd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må tinglyse skjøtet også, det er gratis for gifte /separerte. Det var iallefall det jeg gjorde da jeg kjøpte eksen ut av huset. Du finner all info lett på nett. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mer enn 2 stk skjøter sendt til kartverket som skal til nei. Å sende noe til kartverket er å tinglyse det. Husk å fylle ut skjøtet korrekt mtp verdi, avgiftsgrunnlag, vitner mm. 

Du slipper også å betale dokumentavgift for delen av boligen du overtar dersom dere har hatt samme folkeregistrert adresse i 2 år, eller har, venter eller har hatt felles barn 😊 Selve tinglysingen er ikke gratis som Hilda over skriver. Tinglysingen utløser uansett tinglysingsgebyr på kr 500. 

Anonymkode: 7650b...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...