Gå til innhold

Heimevernet

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av HV
Skrevet

Jeg har nylig blitt flyttet over til Heimevernet ufrivillig. Tidligere var det jo slik at man kunne velge om man skulle ha rep.øvelse hvert 4 år, eller bli flyttet over til Heimevernet og ha øvelse en gang i året. Men tydeligvis er dette blitt endret på.

I tillegg til det at jeg har blitt flyttet over til Heimevernet, så er jeg også blitt beordret til å være lagfører. Dette innebærer at jeg i tillegg til en ukes øvelse i året må ha et lagfører kurs på 10 dager på andre sida av landet samt at jeg må ha en ekstra dag i året med møter og planlegging sammen med befal. Tidligere var også dette frivillig. Under førtegangstjenesten satt jeg for det meste på et depo og ryddet samt bestilte opp ting vi trengte og jeg vil selv si at jeg er absolutt uegnet som en lagfører, men nå viser det seg altså at de plukker ut hvem som helst og setter som lagførere.

De må jo skjønne at vi har et liv ved siden av, hva med kone, barn og jobb? Kan ikke regne med at man bare skal slippe alt dette og møte opp på en ukes varsel.

En annen ting jeg ikke liker ved Heimevernet er det med våpen i hjemmet. Jeg snakket med sjefen om de som var flyttet over til hans avdeling og det viste seg at de ikke hadde fått noe som helst papirer på soldatene og derfor måtte de bare plukke ut noen til å være lagførere. Så det vil si at en hel haug med folk som ikke har hvert i militæret på kanskje 10 år plutselig får utlevert våpen og skarpe skudd som de skal ha hjemme. Og ingen har sjekket ut bakgrunnen til disse. Temmelig mye kan ha skjedd med disse personene de 10 årene som har gått etter de dimiterte fra militæret til at de er flyttet over i HV, og det er det ingen som sjekker ut.

Jeg synes førstegangstjenste er greit til en hvis grad, men HV synes jeg er helt latterlig. Og kan ikke skjønne at de vil ha en hel haug med umotiverte folk utplassert framfor å plukke ut de som kanskje har lyst til å være f.eks. lagførere.

Jeg har det siste året også vært inn og ut hos leger for magesmerter som ingen finner ut av. Kan dette benyttes som en del av grunnen for hvorfor jeg bør slippe HV?

Noen som har noen synspunkter på innlegget mitt eller noen som har noen gode tips på hvordan jeg kan komme meg bort i fra dette? Kom gjerne med innspill.

Skrevet

Jepp, jeg skal svare deg, men har ikke tid akkurat nå...

Kommer tilbake til deg, jeg.

Klem fra jente i HV - som er der helt frivillig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke så stor peil på dette, men mannen min er i HV, men i den jobben som han hadde tidligere søkte om fritak for han og den ble innvliget...

Skrevet

Synd at du har den innstillingen til HV. Jeg tror at vi trenger HV, og at det er fremtiden i Forsvaret. Det er selvsagt dumt når det blir ufrivillig og man føler det dumt og vil ikke...

MEN - du kan velge å se det positive i det. Joda du kan!

Lagfører! Hvilken glimrende mulighet. Du får en lederutdanning som du ikke får i det sivilie, men som du kan bruke i det sivile. Du lærer masse! Jeg er ikke lagfører, men kan fungere som geværsoldat (men vil helst ha en annen stilling) og ser hva en lagfører er verdt. Du har en unik mulighet til å utvikle deg selv og ikke minst utfordre deg selv.

De som blir innrullert i HV regner man med har kommet en liten bit videre fra førstegangstjenesten - i livet sitt altså - og dermed har du vel evner til mer enn å sitte på depotet... dessuten er ikke det en jobb å kimse av - det skal gjøres det også. Hvis du synes det var en ape-jobb, vel, så har du muligheten til å gjøre noe med det nå, ikke sant?

I HV har man stort sett en øvelse i året - Årets øvelse. I Oslo er den på høsten en gang. Man blir ikke innkalt med en ukes varsel. Og ettervhert vet du sånn omtrent når den kommer i ditt distrikt, og burde være noenlunde forberedt når innkallingen kommer.

Du har selvsagt krav på fri fra jobb, du får en beordring og øvelsene varer stort sett fra mandag til fredag.

At du skal på lederkurs og sånn kommer i tillegg - men tenk nå - du er i HV enten du vil eller ei - hvorfor ikke ta med dette ekstra? Du har jo enda mer enn andre muligheten for en spennende tjeneste. Og kursene er bra!

Kone og barn - ja, det er vel liten trøst i at dette har mange, mange andre gjort før deg.

Det er nok sjelden at ikke kone og barn klarer seg selv i en fem dagers tid. Noen synes selvsagt at det er upraktisk og sånn - selvfølgelig - og er det helt spesielle årsaker til at du akkurat den uken ikke kan være hjemmefra, så søker du fritak det året. Min erfaring er imidlertid at de fleste synes det er litt deilig å få en uke "fri" og kunne tenke kun på seg selv. Jeg synes i hvert fall det, og et par i familien tenker det samme. De har koner som reiser med jobben. Og dette er deres "friuke".

Når det gjelder våpen, er jeg egentlig helt enig med deg. De jobber med dette nå, så det kommer til å skje noe, men jeg liker heller ikke å ha våpen hjemme. Jeg har ikke det heller, og gjør hva jeg kan for å fortsatt unngå det. Jeg har ikke et ok sted å oppbevare det pr. i dag, så foreløpig går det greit.

På innlegget ditt generelt - jeg synes du skal se det positive i det. At vi trenger HV er under enhver tvil fra mitt ståsted - du kan få mye igjen for HV-tjeneste - ta med deg det du kan få. Lederutdannelse fx. Du vil selvsagt bli sjant - hvis det betyr noe med grader.

Uansett, hvis du ikke blir fritatt, vær i hvert fall profesjonell og legg igjen holdningen din hjemme - for som sagt, ingen er tjent med umotiverte HV-soldater, og du kan faktisk gjøre noe med det selv.

Lykke til!

• 6 år senere...
Gjest michaks
Skrevet
<span style='color:green'>Synd at du har den innstillingen til HV. Jeg tror at vi trenger HV, og at det er fremtiden i Forsvaret. Det er selvsagt dumt når det blir ufrivillig og man føler det dumt og vil ikke...

MEN - du kan velge å se det positive i det. Joda du kan!

Lagfører! Hvilken glimrende mulighet. Du får en lederutdanning som du ikke får i det sivilie, men som du kan bruke i det sivile. Du lærer masse! Jeg er ikke lagfører, men kan fungere som geværsoldat (men vil helst ha en annen stilling) og ser hva en lagfører er verdt. Du har en unik mulighet til å utvikle deg selv og ikke minst utfordre deg selv.

De som blir innrullert i HV regner man med har kommet en liten bit videre fra førstegangstjenesten - i livet sitt altså - og dermed har du vel evner til mer enn å sitte på depotet... dessuten er ikke det en jobb å kimse av - det skal gjøres det også. Hvis du synes det var en ape-jobb, vel, så har du muligheten til å gjøre noe med det nå, ikke sant?

I HV har man stort sett en øvelse i året - Årets øvelse. I Oslo er den på høsten en gang. Man blir ikke innkalt med en ukes varsel. Og ettervhert vet du sånn omtrent når den kommer i ditt distrikt, og burde være noenlunde forberedt når innkallingen kommer.

Du har selvsagt krav på fri fra jobb, du får en beordring og øvelsene varer stort sett fra mandag til fredag.

At du skal på lederkurs og sånn kommer i tillegg - men tenk nå - du er i HV enten du vil eller ei - hvorfor ikke ta med dette ekstra? Du har jo enda mer enn andre muligheten for en spennende tjeneste. Og kursene er bra!

Kone og barn - ja, det er vel liten trøst i at dette har mange, mange andre gjort før deg.

Det er nok sjelden at ikke kone og barn klarer seg selv i en fem dagers tid. Noen synes selvsagt at det er upraktisk og sånn - selvfølgelig - og er det helt spesielle årsaker til at du akkurat den uken ikke kan være hjemmefra, så søker du fritak det året. Min erfaring er imidlertid at de fleste synes det er litt deilig å få en uke "fri" og kunne tenke kun på seg selv. Jeg synes i hvert fall det, og et par i familien tenker det samme. De har koner som reiser med jobben. Og dette er deres "friuke".

Når det gjelder våpen, er jeg egentlig helt enig med deg. De jobber med dette nå, så det kommer til å skje noe, men jeg liker heller ikke å ha våpen hjemme. Jeg har ikke det heller, og gjør hva jeg kan for å fortsatt unngå det. Jeg har ikke et ok sted å oppbevare det pr. i dag, så foreløpig går det greit.

På innlegget ditt generelt - jeg synes du skal se det positive i det. At vi trenger HV er under enhver tvil fra mitt ståsted - du kan få mye igjen for HV-tjeneste - ta med deg det du kan få. Lederutdannelse fx. Du vil selvsagt bli sjant - hvis det betyr noe med grader.

Uansett, hvis du ikke blir fritatt, vær i hvert fall profesjonell og legg igjen holdningen din hjemme - for som sagt, ingen er tjent med umotiverte HV-soldater, og du kan faktisk gjøre noe med det selv.

Lykke til!</span>

Veldi bra Sakt. er selv i innsatsstyrken derby. der er det max 25 dager øvelse i året. men der er det også bedre betalt. med bonuser og div.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...