Gå til innhold

Endometriose - hvilke symptomer har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hva slags utredning og behandling har du mottatt.

Anonymkode: e5d83...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri oppsøkt lege for dette og derav ikke fått noen diagnose.

Har noen symptomer som gjør at jeg mistenker tilstanden, men kan jo ikke vite sikkert.

Har under mensen sterke krampaktige smerter i blære og endetarm i tillegg til kraftige blødninger. Dette har over mange år gitt meg kronisk jernmangelanemi. Smertene er heldigvis kun sykliske og til å leve med, men blir stort forbruk av Paracet og Ibux de dagene det står på som mest :) 

Anonymkode: e1e80...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg «får lov» til å svare, men jeg har adenomyose, som er en liknende/beslektet sykdom. Endometriose betyr at jo at man har slimhinne-liknende vev utenfor livmor, mens adenomyose betyr at man har slikt vev inne i livmorveggen.

Mange med adeno har også endo, men foreløpig er det ikke funn av sistnevnte hos meg. Begge tilstander er dessverre ofte vanskelig å oppdage, så det er godt mulig jeg har begge.

Hovedsymptom for meg er voldsomme smerter - likner menssmerter. Har blitt verre og verre over flere år, og har nå smerter hver eneste dag. Aller verst under mensen. Kraftige blødninger er også et symptom jeg har. 

Har prøvd hormonspiral uten bedring og har nå begynt på GnRH-analoger, som gis både mot endo og adeno. Det betyr at kroppen settes i en kunstig overgangsalder for å kutte produksjonen av østrogren. Sykdommen trenger østrogen for å være aktiv. Har foreløpig ikke gått på det lenge nok til å rapportere effekt, det skal være effektivt - MEN kan ha ganske kjipe bivirkninger.

Siste utvei er hysterektomi for å fjerne livmor. Det hjelper vel så vidt jeg har forstått kun på adeno, som sitter i livmorveggen. Så regner med kikkhullsdiagnostikk for å sjekke for endo eventuelt vil bli gjort først. 

Anonymkode: ad96a...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke mensensmerter i mage, rygg og nedover beina. Generelt smerter i bekkenet, mye oppblåst, hyppig vannlating og ømhet nedentil. Kraftige blødninger, smerter i tarmene under mensen. Muligens feilaktig fått diagnosen IBS pga problemer med fordøyelsen. Gått på hormonprevensjon de siste 15 årene, men det hadde redusert effekt på smertene de siste 4-5 årene.. nå fått fjernet endometriosen, men ble anbefalt å fortsette med hormonprevensjon. Kjente ikke sånn voldsom bedring etter endometriosen ble fjernet, dag 1 var litt mindre smertefull, men dag 2 & 3 var vonde nok til at jeg tok reseptbelagt smertestillende. 
Ble aldri utredet, de fant det da jeg ble operert for noe annet. 

Anonymkode: 9dad8...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 Jeg har vel egentlig alle de symptomene som blir nevnt i de andre innleggene! Men mitt «problem» er att de ikke finner noen tegn på endometriose. Selv etter en operasjon fordi jeg hadde så mye smerter og blødninger der jeg måtte fjerne livmor, livmorhals og eggledere. De fant betennelse i buken og noen områder med sammenvoksninger, men ikke en eneste prøve ble tatt i fra vevet, selv om kirurgen sa etter operasjonen att slik livmoren såg ut, var han nesten helt sikker på att jeg hadde endometriose, og jeg måtte vurdere å fjerne eggstokkene siden de var dekket av akkurat samme type vev!  
Har vert til flere gynekologiske undersøkelser, medisiner, og leger i ettertid, men ingen funn! Eneste jeg ble kvitt etter operasjonen var blødningene…ellers er alt helt likt!
Lever i ett smertehelvete, og opplever å ikle bli trodd, eller få hjelp i dette dritt helsevesenet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...