Gå til innhold

Fryse tørrfôr til hund? Erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liten hund, stor fôrsekk, et lite problem. De på butikken sa man fint kan fryse fôret.  

Finner så mange motstridende svar på nett. Svarene er nesten 50/50. Blir helt tullete av å lese. 
Noen sier det bevarer vitaminene og er også anbefalt for å unngå midd i maten. Samtidig så skriver noen at det kan føre til mugg. 
Noen skriver det ikke gjør noe med holdbarheten, mens andre skriver den blir forlenget. 
Noen skriver at man skal tine det først, andre gir det frossent men ingen sier noe om oppbevaring etter at det er tint. 

Så er problemet å luke ut de som mener freeze dried dog food oppi alle artiklene. For det finnes vist det også, noe som er nytt for meg. Så noen av svarene kan være snakk om både våtfôr og freeze dried. 

Det er snakk om kornfritt tørrfôr, aner ikke om det utgjør en forskjell at det er mer protein-basert. 

Erfaring med å fryse ned tørrfôr? Tips? 

Anonymkode: 75683...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt supert!

All næring blir bevart. Det eneste er fettet som kan harskne etter opptining. Men det gjør det uansett etter holdbarhetsdato. 
Men om du fryser ned i mindre poser slipper du dette og kondens som kan dukke opp etter opptining. Da tar du vare opp det du trenger fortløpende. Hell det over i en annen beholder og luft noen timer slik at fuktighet slipper ut igjen. 
Det er tross alt tørrfôr og det sier seg selv at det ikke er så mye som fryser i iskrystaller. 

Anonymkode: 78a07...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det går helt supert!

All næring blir bevart. Det eneste er fettet som kan harskne etter opptining. Men det gjør det uansett etter holdbarhetsdato. 
Men om du fryser ned i mindre poser slipper du dette og kondens som kan dukke opp etter opptining. Da tar du vare opp det du trenger fortløpende. Hell det over i en annen beholder og luft noen timer slik at fuktighet slipper ut igjen. 
Det er tross alt tørrfôr og det sier seg selv at det ikke er så mye som fryser i iskrystaller. 

Anonymkode: 78a07...a08

Hvordan unngå at det harskner? 

Kan jeg ha det i mindre bokser også ta ut én porsjon og la det tine i noen minutter/halvtime i skålen? I stede for å ta opp for en hel uke å ha liggende i en beholder. Vil det hjelpe? 

Jeg har plastikkmatbokser, store ziplock poser og brødposer/fryseposer i plastikk å velge mellom. Men er så usikker på hvilket alternativ er det beste og mest praktisk. 😅

Det mest logiske for meg er å ta opp en porsjon om gangen rett fra fryseren. Men vet ikke om det er mulig eller smartest. Eller om jeg bør gå for å fryse ned en uke i pose, tine på benk og overføre til matboks for oppbevaring etter tining. 

Anonymkode: 75683...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...