AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Jeg er i ferd med å opprette en ASK, for å komme igang med fondsparing. Jeg tenkte å spare i KLP Aksjeglobal index P, og lurer da på om det er best å opprette ASK i KLP. Det er der det er billigst, men er det noen ulemper med ASK i KLP? Ser at man bare kan ha KLPs aksjefond i KLP. Nå er det jo et KLP-fond jeg vil kjøpe da. Men hva om jeg senere ønsker å bytte til et annet? Må jeg da evt opprette en ASK i Nordnet for å kjøpe andre fond, og dermed ha ASK to steder? Kan jeg da på et senere tidspunkt flytte midlene fra aksjefondet i KLP til Nordnet kostnadsfritt/skattefritt? Anonymkode: 5e86d...91f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Må jeg da evt opprette en ASK i Nordnet for å kjøpe andre fond, og dermed ha ASK to steder? Ja. Ikke noe problem å ha mange ASK. Du kan også ha flere ASK i samme bank om du vil. Anonymkode: 4c7d4...142
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja. Ikke noe problem å ha mange ASK. Du kan også ha flere ASK i samme bank om du vil. Anonymkode: 4c7d4...142 Tusen takk for svar😊 Vet du om man kan flytte midlene fra en ASK i KLP til en ASK i Nordnet skattefritt og kostnadsfritt? Anonymkode: 5e86d...91f
Schmuhu Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser at man bare kan ha KLPs aksjefond i KLP. KLP fondene er tilgjengelig i mange banker. Nordnet tilbyr noen av de. Samme gjelder DNB. Når du flytter din ASK så beholder du andelene dersom fondet er tilgjengelig. Hvis fondet ikke er tilgjengelig, så finnes det ofte et tilsvarende alternativ. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan jeg da på et senere tidspunkt flytte midlene fra aksjefondet i KLP til Nordnet kostnadsfritt/skattefritt? Kostnadsfri er jo alltid en sånn sak. Her er tilbydere sikkert litt forskjellig. Men har aldri hørt om store beløp som går. Så dette takler du. Skattefri er det når du flytter det uten å selge. De fleste bank har egen knapp for å flytte ASK fra en annen bank. KLP pleier å være et solid valg. Sikter du på en global indeks finner du billigste tilbud hos Kron for tiden. Lykke til med sparing! Schmuvu
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Schmuhu skrev (9 minutter siden): KLP fondene er tilgjengelig i mange banker. Nordnet tilbyr noen av de. Samme gjelder DNB. Når du flytter din ASK så beholder du andelene dersom fondet er tilgjengelig. Hvis fondet ikke er tilgjengelig, så finnes det ofte et tilsvarende alternativ. Kostnadsfri er jo alltid en sånn sak. Her er tilbydere sikkert litt forskjellig. Men har aldri hørt om store beløp som går. Så dette takler du. Skattefri er det når du flytter det uten å selge. De fleste bank har egen knapp for å flytte ASK fra en annen bank. KLP pleier å være et solid valg. Sikter du på en global indeks finner du billigste tilbud hos Kron for tiden. Lykke til med sparing! Schmuvu Takk😊 Klp Aksjeglobal index koster 0,22 hos Kron, og 0.19 (syns jeg å huske) hos Klp. Det positive med Nordnet, er kanskje at man da er uavhengig en bank? Men der koster det samme aksjefondet 0,29. Klarer ikke bestemme meg hvor jeg skal kjøpe😄 Anonymkode: 5e86d...91f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk😊 Klp Aksjeglobal index koster 0,22 hos Kron, og 0.19 (syns jeg å huske) hos Klp. Det positive med Nordnet, er kanskje at man da er uavhengig en bank? Men der koster det samme aksjefondet 0,29. Klarer ikke bestemme meg hvor jeg skal kjøpe😄 Anonymkode: 5e86d...91f Klp er jo åpenbart billigst. Ingen vits å kaste penger ut av vinduet hos de andre. Anonymkode: 4c7d4...142 1
Schmuhu Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk😊 Klp Aksjeglobal index koster 0,22 hos Kron, og 0.19 (syns jeg å huske) hos Klp. Det positive med Nordnet, er kanskje at man da er uavhengig en bank? Men der koster det samme aksjefondet 0,29. Klarer ikke bestemme meg hvor jeg skal kjøpe😄 Anonymkode: 5e86d...91f Kron Global Index hos Kron koster 0,15%. Innholdet er det samme som i KLP Alsje Global. Ønsker du KLP produktet s åpner du ASK hos KLP. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 Schmuhu skrev (4 timer siden): Kron Global Index hos Kron koster 0,15%. Innholdet er det samme som i KLP Alsje Global. Ønsker du KLP produktet s åpner du ASK hos KLP. Schmuhu Ok, takk😊 Anonymkode: 5e86d...91f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 Schmuhu skrev (4 timer siden): Kron Global Index hos Kron koster 0,15%. Innholdet er det samme som i KLP Alsje Global. Ønsker du KLP produktet s åpner du ASK hos KLP. Schmuhu Kan jeg spørre et sikkert veldig dumt spørsmål? KLP leverer jo tjenester for offentlige virksomheter, kan alle privatpersoner likevel opprette ASK hos de? Må man evt være medlem, eller er det bare å opprette ASK like lett der, som i f.eks Nordnet? Anonymkode: 5e86d...91f
Schmuhu Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan jeg spørre et sikkert veldig dumt spørsmål? KLP leverer jo tjenester for offentlige virksomheter, kan alle privatpersoner likevel opprette ASK hos de? Må man evt være medlem, eller er det bare å opprette ASK like lett der, som i f.eks Nordnet? Anonymkode: 5e86d...91f Ja, alle kan få seg ASK hos KLP. https://www.klp.no/fond/aksjesparekonto Lykke til med sparingen. Schmuhju
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 Schmuhu skrev (5 minutter siden): Ja, alle kan få seg ASK hos KLP. https://www.klp.no/fond/aksjesparekonto Lykke til med sparingen. Schmuhju Tusen takk😊 Anonymkode: 5e86d...91f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja. Ikke noe problem å ha mange ASK. Du kan også ha flere ASK i samme bank om du vil. Anonymkode: 4c7d4...142 Ja, det er null problem. Men noen banker har en grense for hvor mange ASK du kan ha hos dem, for eksempel 5 hos Sbanken, og kun én hos KLP. Anonymkode: bd4fe...81c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 Har AKS i Eika, Klp, Nordnet. Null problem - kjøper de fondene jeg vil i den institusjonen det er billigst, og kan alltids samle de ett sted senere om man ønsker. Anonymkode: b93b0...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 18.12): Har AKS i Eika, Klp, Nordnet. Null problem - kjøper de fondene jeg vil i den institusjonen det er billigst, og kan alltids samle de ett sted senere om man ønsker. Anonymkode: b93b0...bfc Godt å høre! Da valgte jeg å spare hos både Nordnet og Klp😊 Jeg opprettet brukskonto hos KLP først, men er det egentlig nødvendig? Kan jeg ikke bare føre penger rett fra kontoen i banken jeg bruker, rett inn på ASK i Klp? En annen ting, det er nå to dager siden jeg gjorde et prøvekjøp begge steder, 100kr på hvert fond i hver aktør. Hos Nordnet står det «under behandling» fortsatt, og hos Klp vises det ikke en gang at et kjøp er gjort. Tar det flere virkedager før kjøpene går gjennom? Anonymkode: 5e86d...91f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godt å høre! Da valgte jeg å spare hos både Nordnet og Klp😊 Jeg opprettet brukskonto hos KLP først, men er det egentlig nødvendig? Kan jeg ikke bare føre penger rett fra kontoen i banken jeg bruker, rett inn på ASK i Klp? En annen ting, det er nå to dager siden jeg gjorde et prøvekjøp begge steder, 100kr på hvert fond i hver aktør. Hos Nordnet står det «under behandling» fortsatt, og hos Klp vises det ikke en gang at et kjøp er gjort. Tar det flere virkedager før kjøpene går gjennom? Anonymkode: 5e86d...91f Ja, det tar flere dager før kjøpet er gjennomført og vises for deg. Anonymkode: bd4fe...81c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det tar flere dager før kjøpet er gjennomført og vises for deg. Anonymkode: bd4fe...81c Ok, takk😊 Anonymkode: 5e86d...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå