AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Hei. Har en sønn på 11 år, han kan tisse på seg når han spiller videospill, når han er ute med venner, er på skolen, er i byen med oss eller andre anledninger. Han gjør ikke nødvendigvis noe med det heller, kan gå uttisset. Virker ikke som han tisser ut alt, men letter på trøkket. Men kan være ganske mye. Det er tungvindt at han gjør det og enda mere tungvindt når han ikke sier i fra eller skifter/vasker seg. I dag skiftet han i det minste truse, men da jeg fant det ut (kun ved at han ikke hadde bukse på seg og jeg så at det ikke var den trusa han hadde på seg etter skolen), så oppdaget jeg det. Først når jeg spurte om han hadde skiftet truse sa han nei, men jeg sa at jeg så at han hadde skiftet. Han har ofte løyet for oss, så hver gang han kommer hjem fra skolen må jeg faktisk se trusa hans, stoler dessverre ikke på han lengre om han sier han er tørr. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Ekkelt for møbler også. Hender jeg bruker å ha tissealarm på han når han spiller, ikke prøvd det ofte, men det er for at vi voksne faktisk skal vite at han er våt, slik at han kan skifte. Det virker ikke som han bryr seg om han har tiss i trusa, det er ikke ekkelt for han. En annen dag dusjet han kun fordi han var svett i håret, men at han hadde tisset seg ut sa han ingenting om eller plaget han da jeg spurte om hvorfor han dusjet, da var det kun pga håret. Han har eksem, heldigvis ikke i skritt området, men det er jo ikke super bra med ofte dusjing da. Eksem på beina som igjen blir dårligere pga vann. Noen tips her? Føler ikke helsesykepleier eller sykehuset hjelper så mye. De mener gå på do hver 2.time, men de periodene vi prøvde det hjalp ikke det. Jeg er bekymret når han er hos venner, for at han skal være våt. Redd for at han skal bli oppdaget, om han ikke allerede er det og at han kan bli plaget. Å dette vil nok bli husket også siden de er så store. Anonymkode: c53b9...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Hvordan er do-rutinene hans? Sett opp at han MÅ tisse når han står opp, Må gå innom do før han går til skolen, når han kommer hjem fra skolen. Tisse etter middag, før dere går ut av huset på en aktivitet. Og ikke minst- han må sitte mår han tisser. Og ta seg tid til å sitte litt på do. Anonymkode: f4d35...892 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Dette er helt umulig å svare på da det kan skyldes 1000 ting. Hvordan går det i hjemmet, alt vel mellom mor og far, uttrykker dere kjærlighet mellom dere, krangler dere, dårlig stemning? er det annet i hjemmet som har vært en mental belastning de siste årene? Anonymkode: e594d...db2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan er do-rutinene hans? Sett opp at han MÅ tisse når han står opp, Må gå innom do før han går til skolen, når han kommer hjem fra skolen. Tisse etter middag, før dere går ut av huset på en aktivitet. Og ikke minst- han må sitte mår han tisser. Og ta seg tid til å sitte litt på do. Anonymkode: f4d35...892 Han er på do hver morgen, hver gang før han drar ut av huset (i utgangspunktet fordi jeg minner han på det), hver kveld før han legger seg, av og til på natta og jeg har sagt at han må tisse når han er på skolen, gjerne også før han sykler/går hjem. Å ved lengre bil/fly tur har vi rutiner med dogåing.Han sitter alltid på do når han tisser. Akkurat å ta seg så god tid når han spiller, vil jeg tro han ikke gjør. Ikke bare for meg alltid å vite når han er på do når han spiller, men merker det av og til. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er helt umulig å svare på da det kan skyldes 1000 ting. Hvordan går det i hjemmet, alt vel mellom mor og far, uttrykker dere kjærlighet mellom dere, krangler dere, dårlig stemning? er det annet i hjemmet som har vært en mental belastning de siste årene? Anonymkode: e594d...db2 Vi krangler ikke nei. Men nei, livet er ikke slik det en gang var. Men virker ikke som sønnen vår merker så stor forskjell på det. Men han har alltid vært plaget. Før var det på natta også, men ble bedre etter tissealarm på natta. Jeg har spurt han om han blir plaget på skolen eller noe sånt, for har tenkt tanken på om det kan være noe psykisk for han. Men virker som alt er ok. En urolog har målt urinmengden av blæra hans, den er litt liten. Han gir uttrykk for at han ikke alltid kjenner at han må tisse eller at det kan komme dråper. Men kjenner tilliten min til han er vanskelig, så vet ikke helt hva som er sant eller ikke. Anonymkode: c53b9...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Han er ikke alene. Vi har en gutt på tretten som fremdeles har uhell. Ikke sånn at det blir vått i møblene, men nok til at det kan lukte. Vår har hatt oppfølging av barnelege siden han var 4-5. I følge legen er det relativt vanlig. Råd: Øv på å tømme blæra skikkelig, gå på do, vent fem minutter, så gå på do igjen. Gjør det minst to ganger om dagen. Drikk godt tidlig på dagen. Gå på do hver andre time, om det går fint, drøy til hver tredje time. Han bør ha alarm på selv. For vår har det veldig gradvis gått bedre og bedre, er flere år siden det var synlige uhell, og det blir sjeldnere og sjeldnere at jeg lukter noe også. Nå er vi kanskje nede i en gang i måneden. Da han var elleve var det flere ganger i uka. Anonymkode: fa33b...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Legen vår sier forresten at det er viktig med rutiner for dogåing, både for å slippe mas, men også for å trene blæra. Faste tider er altså kjempeviktig. Men ta kontakt med fastlege, når han er så stor vil han få henvisning til urolog som kan hjelpe dere. Anonymkode: fa33b...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Jeg gjorde faktisk det samme da jeg var 7-8 år. Gadd ikke å gå på do, tenkte jeg bare skulle «lette trykket», altså tisse én dråpe. Vel, 1 dråpe ble fort mer, men jeg trodde ikke noen merka det. Helt til mamma merka det og jeg fikk tidenes skyllebøtte😅 gjorde det aldri etter det. Anonymkode: ff788...e33 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er ikke alene. Vi har en gutt på tretten som fremdeles har uhell. Ikke sånn at det blir vått i møblene, men nok til at det kan lukte. Vår har hatt oppfølging av barnelege siden han var 4-5. I følge legen er det relativt vanlig. Råd: Øv på å tømme blæra skikkelig, gå på do, vent fem minutter, så gå på do igjen. Gjør det minst to ganger om dagen. Drikk godt tidlig på dagen. Gå på do hver andre time, om det går fint, drøy til hver tredje time. Han bør ha alarm på selv. For vår har det veldig gradvis gått bedre og bedre, er flere år siden det var synlige uhell, og det blir sjeldnere og sjeldnere at jeg lukter noe også. Nå er vi kanskje nede i en gang i måneden. Da han var elleve var det flere ganger i uka. Anonymkode: fa33b...7e6 Men var/er han sløv med å skifte? Virker som sønnen min er så vant til å være våt i løpet av livet at det ikke plager han å være våt. Skjønner ikke den. Da han tisset seg ut i dag sier han at det var da han skulle gå å gjøre lekser, han ville bli ferdig med leksene. Men han hadde jo ikke startet en gang. Skjønner ikke hvorfor han tenker at det skal være raskere enn do, han må jo dusje når jeg oppdager det. Har ikke merket noe i møblene enda, men er jo skeptisk når han sitter i senga, sofaen eller gamingstolen etc. Har testet om han får tømt blæra, den er tom når han har tisset hos urolog. Anonymkode: c53b9...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legen vår sier forresten at det er viktig med rutiner for dogåing, både for å slippe mas, men også for å trene blæra. Faste tider er altså kjempeviktig. Men ta kontakt med fastlege, når han er så stor vil han få henvisning til urolog som kan hjelpe dere. Anonymkode: fa33b...7e6 Har vært hos urolog for flere år siden. Det var det samme gamle, dette er vanlig, gå på do hver 2.time osv. Men plutselig stoppet de å ringe, enda vi hadde en avtale. Da orket jeg dem ikke mere. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg gjorde faktisk det samme da jeg var 7-8 år. Gadd ikke å gå på do, tenkte jeg bare skulle «lette trykket», altså tisse én dråpe. Vel, 1 dråpe ble fort mer, men jeg trodde ikke noen merka det. Helt til mamma merka det og jeg fikk tidenes skyllebøtte😅 gjorde det aldri etter det. Anonymkode: ff788...e33 Fint for deg at du ikke gjorde det igjen og enkelt for foreldrene dine. Ikke noe godt med disse problemene. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Kan være en diagnose som er årsaken. En diagnose kan faktisk være epilepsi. Ved et kort anfall som heter abcens. Gjær at en kan miste kontroll og tisse seg ut. Disse anfallene behøver en ikke se. Hadde som foresatt tatt tur til lege og krevd en skikkelig utredning. Og fått og en eeg for å sjekket Anonymkode: 5ce9a...2ad
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan være en diagnose som er årsaken. En diagnose kan faktisk være epilepsi. Ved et kort anfall som heter abcens. Gjær at en kan miste kontroll og tisse seg ut. Disse anfallene behøver en ikke se. Hadde som foresatt tatt tur til lege og krevd en skikkelig utredning. Og fått og en eeg for å sjekket Anonymkode: 5ce9a...2ad Men må man ikke få anfall av å ha epilepsi? Eneste han har er lett pollen allergi og eksem. Å dysleksi. Ingen annen ting med han. Har ingen med epilepsi i familien, om det er arvelig. Han har hatt kontroll hos legen tidligere, vel og merke i 1.klassen, går nå i 6. Å urolog flere ganger etter den tid. Å virker på han at det er en del latskap. For hvis han gikk ned trappa og tisset seg ut i dag og alikavel gikk å satte seg ned for å gjøre lekser, i stedet for å gå på do når han alikavel gikk. Så høres det litt latskap ut i mitt hode. Han ville bli ferdig med leksene, men han satt jo ikke med dem. Men han satte seg ned med leksene med en våt truse, gjorde lekser ca 20 minutter før han gikk å byttet (uten å si i fra), men skiftet kun truse uten å vaske seg. Før han igjen gjorde annen lekse (fordi jeg ba han om det), å da et annet fag. Eller en annen dag der han tisset seg ut når han spilte dataspill, så gikk han å la seg i senga og så på telefonen sin. Han kunne jo skiftet klær da han flyttet seg fra ene rommet til det andre, når han alikavel måtte gå. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men må man ikke få anfall av å ha epilepsi? Eneste han har er lett pollen allergi og eksem. Å dysleksi. Ingen annen ting med han. Har ingen med epilepsi i familien, om det er arvelig. Han har hatt kontroll hos legen tidligere, vel og merke i 1.klassen, går nå i 6. Å urolog flere ganger etter den tid. Å virker på han at det er en del latskap. For hvis han gikk ned trappa og tisset seg ut i dag og alikavel gikk å satte seg ned for å gjøre lekser, i stedet for å gå på do når han alikavel gikk. Så høres det litt latskap ut i mitt hode. Han ville bli ferdig med leksene, men han satt jo ikke med dem. Men han satte seg ned med leksene med en våt truse, gjorde lekser ca 20 minutter før han gikk å byttet (uten å si i fra), men skiftet kun truse uten å vaske seg. Før han igjen gjorde annen lekse (fordi jeg ba han om det), å da et annet fag. Eller en annen dag der han tisset seg ut når han spilte dataspill, så gikk han å la seg i senga og så på telefonen sin. Han kunne jo skiftet klær da han flyttet seg fra ene rommet til det andre, når han alikavel måtte gå. Anonymkode: c53b9...6a9 Epileptiske anfall kan være veldig forskjellige. Mange tenker på epilepsi som krampeanfall, men det er mye vanligere med anfall som (nesten) ikke merkes av de rundt. Epilepsi er at hjernen sender ukontrollerte signaler, og hvordan anfallet blir, kommer an på hvor de ukontrollerte signalene kommer fra, og ikke minst om de kommer fra ett sted eller hele hjernen. Under et epileptisk anfall er det forholdsvis vanlig å miste kontroll på kroppsfunksjoner som blære. Hvor mye tisser han? Jeg har en gutt (nå 14) som lenge "letta på trykket". Jeg fant aldri noen annen årsak enn at han rett og slett ikke gadd å gå på do fordi han var opptatt med mer interessante ting. Det var imidlertid sjelden noe mer enn at det ble en våt flekk i trusa. Han måtte rett og slett få beskjed om at "nå må du gå og tisse". Anonymkode: 6c1e8...41b
Mumsmums Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 Min plagdes med dette. Var også forstoppet og det ble derfor mere press på blæra. Etter forstoppelsen ble under kontroll er dagvætingen blitt borte. Han har også blitt flinkere å gå på do, før han tisser på seg (før kunne han holde og holde til det ikke gikk mer). Han er 11. Må fortsatt ha bleie om natta da.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Epileptiske anfall kan være veldig forskjellige. Mange tenker på epilepsi som krampeanfall, men det er mye vanligere med anfall som (nesten) ikke merkes av de rundt. Epilepsi er at hjernen sender ukontrollerte signaler, og hvordan anfallet blir, kommer an på hvor de ukontrollerte signalene kommer fra, og ikke minst om de kommer fra ett sted eller hele hjernen. Under et epileptisk anfall er det forholdsvis vanlig å miste kontroll på kroppsfunksjoner som blære. Hvor mye tisser han? Jeg har en gutt (nå 14) som lenge "letta på trykket". Jeg fant aldri noen annen årsak enn at han rett og slett ikke gadd å gå på do fordi han var opptatt med mer interessante ting. Det var imidlertid sjelden noe mer enn at det ble en våt flekk i trusa. Han måtte rett og slett få beskjed om at "nå må du gå og tisse". Anonymkode: 6c1e8...41b Ja, er det inntrykket jeg har, at han ikke tar seg tid til å gå på do, for han vil gjøre det han holder på med. Do er liksom ikke viking for han. Det varierer litt hvor mye det er. Ikke ofte det vises på buksa, men det skjer av og til. Alt fra 1x1 cm til at det kan dekke hele midten på boxeren. Men heldigvis ikke super ofte det dekker store deler av boxeren. Så kan han av og til tisse seg ut om han ler. Den tiden vi hadde tisseliste hos urolog var det ca 200 ml på det meste, når vi målte 2 døgn hjemme. Så mindre enn normalt. Men han kunne også tisse seg ut etter 150 ml. Heldigvis ikke like ofte nå som da. Men flere ganger i måneden. Å av og til litt mere i perioder og litt tørrere i perioder. Anonymkode: c53b9...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men må man ikke få anfall av å ha epilepsi? Eneste han har er lett pollen allergi og eksem. Å dysleksi. Ingen annen ting med han. Har ingen med epilepsi i familien, om det er arvelig. Han har hatt kontroll hos legen tidligere, vel og merke i 1.klassen, går nå i 6. Å urolog flere ganger etter den tid. Å virker på han at det er en del latskap. For hvis han gikk ned trappa og tisset seg ut i dag og alikavel gikk å satte seg ned for å gjøre lekser, i stedet for å gå på do når han alikavel gikk. Så høres det litt latskap ut i mitt hode. Han ville bli ferdig med leksene, men han satt jo ikke med dem. Men han satte seg ned med leksene med en våt truse, gjorde lekser ca 20 minutter før han gikk å byttet (uten å si i fra), men skiftet kun truse uten å vaske seg. Før han igjen gjorde annen lekse (fordi jeg ba han om det), å da et annet fag. Eller en annen dag der han tisset seg ut når han spilte dataspill, så gikk han å la seg i senga og så på telefonen sin. Han kunne jo skiftet klær da han flyttet seg fra ene rommet til det andre, når han alikavel måtte gå. Anonymkode: c53b9...6a9 Nei epilepsi er så mye mer. Ting en ikke tenker på at kan være anfall. Alr har med hvor i hjernen det skjer og det er mye av hjernen. Anfall er så mangt. Alt fra de mister koordinasjon, stopper kort opp som et lite hak i tung, bare et blunk som gjør at de mister kontrollen. Kan og ha aktivitet som bare er der uten at en ser det. Anonymkode: 5ce9a...2ad
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Mumsmums skrev (2 minutter siden): Min plagdes med dette. Var også forstoppet og det ble derfor mere press på blæra. Etter forstoppelsen ble under kontroll er dagvætingen blitt borte. Han har også blitt flinkere å gå på do, før han tisser på seg (før kunne han holde og holde til det ikke gikk mer). Han er 11. Må fortsatt ha bleie om natta da. Ok. De har sjekket litt om forstoppelse, men kanskje vi skulle sjekket en gang til. Anbefaler deg tissealarm på natta. Det er tungt den første tiden, men til slutt hjalp det for sønnen vår. Vi har boxer med tisselarm i, som kan vaskes på 60 grader og tørketrommelen. Så kan den som piper enten være i stikkontakten eller med batteri i. Piper i forskjellige volum og lyder. Vi hadde det og engangskladder. Husker ikke hvor lenge vi holdt på, men kortere enn vi trodde. Har kommet uhell en gang i blandt i ettertid. Så lurt å beholde den en stund til selvom han virker tørr. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei epilepsi er så mye mer. Ting en ikke tenker på at kan være anfall. Alr har med hvor i hjernen det skjer og det er mye av hjernen. Anfall er så mangt. Alt fra de mister koordinasjon, stopper kort opp som et lite hak i tung, bare et blunk som gjør at de mister kontrollen. Kan og ha aktivitet som bare er der uten at en ser det. Anonymkode: 5ce9a...2ad Det visste jeg ikke. Anonymkode: c53b9...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 Har en syvåring med samme problem, men han skifter hvis han merker at han har hatt uhell da, og lyver ikke. Jeg syns det er veldig vanskelig og hemmende sosialt. Han kan jo ikke bli med noen hjem etter skolen fordi han må hjem og skifte. Ofte uhell på skole og sfo for ingen greier å minne han på dette ofte nok... Han har fått seg smartklokke så vi kan ringe han og minne han om å gå på do mens han er hos venner, men i skoletiden går jo ikke det. Er så slitsomt og leit for han. 💔 Anonymkode: defd5...793 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå