Gå til innhold

Katt fødsel, spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har tatt til meg en pus som venter kattunger og har noen spørsmål.

Har hatt flere katter, men disse var kastrerte og jeg har ikke vært med på fødsel tidligere.
Hu får masse kos, mat/vann, fødekasse i orden etc..

Noen som kan fortelle meg hvordan de første ukene/månedene er og litt om prossessen? Noen tips/råd? Vil at mor og kattunger skal ha det så bra som mulig😊

Noe spesielt jeg burde være forberedt på eller kjøpe inn som er lurt å ha (utenom fødekasse etc såklart..)? Takk på forhånd.

PS: Pus var gravid når jeg fikk henne så trenger ikke moralpreken. Hu blir sterilisert med en gang det er mulig etter fødsel/før hun slippes ut. 

Anonymkode: 600f6...ed5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan kastrere drektige katter, vi trenger ikke flere kattunger i Norge nå, vi trenger flere gode hjem. 

Anonymkode: 19dba...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Har tatt til meg en pus som venter kattunger og har noen spørsmål.

Har hatt flere katter, men disse var kastrerte og jeg har ikke vært med på fødsel tidligere.
Hu får masse kos, mat/vann, fødekasse i orden etc..

Noen som kan fortelle meg hvordan de første ukene/månedene er og litt om prossessen? Noen tips/råd? Vil at mor og kattunger skal ha det så bra som mulig😊

Noe spesielt jeg burde være forberedt på eller kjøpe inn som er lurt å ha (utenom fødekasse etc såklart..)? Takk på forhånd.

PS: Pus var gravid når jeg fikk henne så trenger ikke moralpreken. Hu blir sterilisert med en gang det er mulig etter fødsel/før hun slippes ut. 

Den ene katten vår viste ingen interesse for å bite over navlestrengen på kattungene sine. Så jeg måtte gjøre dette. Da er det lurt med sterilisert utstyr. Les litt om hvordan du klipper på forhånd. Ha noen rene håndklær på plass også hvis hun trenger hjelp til å få de rene. Men pus bør klare dette selv. Men greit å passe på. Lurt å ha en vekt tilgjengelig slik at du kan veie dem og notere hva de veier. En fordel å skrive ned signalement på dem da. Så du vet hvem som er hvem og du kan følge med på vekta. 😊 Mamma rydder opp etter kattungene sine den første tida. Men ha en lav kattedo tilgjengelig når kattungene blir mobile så de lærer seg å bruke kassa. Utsett dem for lyd, andre dyr, unger og svigermor i trygge omgivelser 😊 Så får du trygge kattunger. Mange gode lister og tips du kan finne på nett. Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tid på å trygge mor og vis henne at du respekterer hennes grenser og gir henne det rommet hun trenger. 

jeg har brukt banankasser for fødsel. Med dynetrekk i. Du vil ha behov for flere, så du kan vaske ved behov. Unngå frotté (håndklær o.l.) da kattungeklørne kan sette seg fast. Og ha kattungene på badet/rom med varmekabler mens de er små med dårlig temperaturregulering er behagelig og trygt. Mine katter har ønsket at jeg skal være med dem under fødselen, og det har vært lett å merke at fødselen skjer i dag. I form av sekret fra skjede, verbal aggresjon mot andre, og at pus er aktivert og prøver å lede meg til hvor hun har planlagt å føde) 

Kattemor forstår selv hva hun skal gjøre, så din oppgave er å støtte henne. Hun føder vanligvis en baby, for så å stelle denne før neste kommer. Dersom en er svak kan hun hoppe over dette, for å prioritere neste kattunge. Da kan du tørke denne (temperatur, stimulering blodsirkulasjon) og gi den tilbake til mor. (Ikke klipp navlestreng). 

Jeg vil råde deg å lese deg opp på hva du må passe på av tegn til at det går galt. Bl.a hva som er utrygg lang fødsel. Og prøve å følge med om det kommer like mange morkaker som kattunger. Det er også viktig å følge med allmenntilstanden hennes etter fødselen. 

Etter fødselen kommer hun til å være sliten og sulten. Gi henne gjerne ekstra næringsrikt våtfor i fødekassen. Og si hun er flink, hun kommer garantert til å være stolt. 

Din jobb etter kattungene er født er å sosialisere dem med mennesker, og passe på at de ikke skader seg ved å spise noe farlig, eller faller fra høyder, finne gode hjem til de, og introdusere dem til kattunge mat, og sandkassen når mor føler dem er klar for det. Og ikke vekke kattunger selv om de er søte. 

Anonymkode: 506a5...48d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ToneVie said:

Den ene katten vår viste ingen interesse for å bite over navlestrengen på kattungene sine. Så jeg måtte gjøre dette. Da er det lurt med sterilisert utstyr. Les litt om hvordan du klipper på forhånd. Ha noen rene håndklær på plass også hvis hun trenger hjelp til å få de rene. Men pus bør klare dette selv. Men greit å passe på. Lurt å ha en vekt tilgjengelig slik at du kan veie dem og notere hva de veier. En fordel å skrive ned signalement på dem da. Så du vet hvem som er hvem og du kan følge med på vekta. 😊 Mamma rydder opp etter kattungene sine den første tida. Men ha en lav kattedo tilgjengelig når kattungene blir mobile så de lærer seg å bruke kassa. Utsett dem for lyd, andre dyr, unger og svigermor i trygge omgivelser 😊 Så får du trygge kattunger. Mange gode lister og tips du kan finne på nett. Lykke til! 

Angående navlestreng er det viktig å la mye av den sitte igjen og ikke klippe rett av. Man kan etterligne kattemor tenner bedre med å gni neglene og knipe den enn med saks. NB ikke rive 😱 (Rene hender så klart). Lurt å lese seg opp på mange scenarioer selv om det mest sannsynlig ikke er noe man kommer ut fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 22.26):

Man kan kastrere drektige katter, vi trenger ikke flere kattunger i Norge nå, vi trenger flere gode hjem. 

Anonymkode: 19dba...011

Var ikke dette jeg spurte om -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mye gode svar!😊 Fødselen er i gang! 
-TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke til, og oppdater oss gjerne om hvordan det går 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...