Gå til innhold

Fortsette å være organisert når ufør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt 100% ufør nå. Har hele tiden vært organisert når jeg jobbet, men har det noe for seg å fortsatt være det nå når jeg ikke står i jobb lengre?

Anonymkode: fca71...9e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor mye får du i fagforeningsrabatt på forsikring? Og hvor mye betaler du i kontingent som ufør?

Jeg hadde betalt 534kr i kontigent pr år om jeg hadde blitt ufør, og det er mindre enn hva jeg har i månedlig rabatt på forsikring...

Anonymkode: e7265...44b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del sparer jeg vel rundt 500 i året på forsikring, og Parat tar minimum 90 kr pr måned. Så for min del ville jeg meldt meg ut. Bare regn ut hva som lønner seg for deg.

Anonymkode: d48e4...215

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er med i Delta. Der er det gratis for 100% ufør (ihvertfall 100%), så jeg er enda medlem. 

Anonymkode: 3cfa3...ebe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er fagorganisering gratis når du er ufør. Du bør sjekke det ut. Er det noe grunn til å melde deg ut om du får det gratis? Organisering gir ofte goder du kan få bruk for. Om ikke annet rabattordninger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må veie opp fordelene mot prisen det koster å være medlem. For min del lønner det seg, da jeg som ufør får 75 % rabatt på fagforeningskontigenten i Tekna. Som medlem der har jeg gode rabatter på forsikringer, og tjener derfor inn kontigenten flere ganger. 

Anonymkode: 33cf3...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Bombasi skrev (11 timer siden):

Som regel er fagorganisering gratis når du er ufør. Du bør sjekke det ut. Er det noe grunn til å melde deg ut om du får det gratis? Organisering gir ofte goder du kan få bruk for. Om ikke annet rabattordninger.

Hvilke er gratis som ufør? 

Dette er en liten liste over kontingent for uføre på noen fagforeninger: 
Nito koster 534
Parat 558
Fagforbundet 1500,-
Akademikerne 300,-
Tekna opptil 75% rabatt
Negotia 528 kr
Fellesforbundet har en minstekontigent
Nsf 792,-. 

Dette er vel de fleste av de største fagorganisasjonene i landet, så jeg er litt nysgjerrig på hvem du sikter til når du sier "som regel gratis" ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvilke er gratis som ufør? 

Dette er en liten liste over kontingent for uføre på noen fagforeninger: 
Nito koster 534
Parat 558
Fagforbundet 1500,-
Akademikerne 300,-
Tekna opptil 75% rabatt
Negotia 528 kr
Fellesforbundet har en minstekontigent
Nsf 792,-. 

Dette er vel de fleste av de største fagorganisasjonene i landet, så jeg er litt nysgjerrig på hvem du sikter til når du sier "som regel gratis" ? 

Jeg trodde faktisk at de fleste organisasjonene var gratis for uføre.

Men 200-600 kr i året i medlemskap kan vel kalles nær gratis, spesielt om du har medlemsfordeler som gir deg rabatter eller tilbud på noe annet. F.eks forsikringer eller rabattkoder. Og da blir fort organiseringen gratis av det.

Men har prisene eksplodert siste årene? Synes mange priser ser overraskende dyrt ut, og langt høyere enn mitt inntrykk. Fagforbundet f.eks er jo rådyrt! 

Jeg har et ufør familiemedlem som er medlem i NTL - gratis. Attpåtil med gratis innboforsikring.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kan man melde seg inn uten videre? må man ikke som feks ingeniør velge ett utfra det? lurer oppriktig da jeg er ufør og kunne trengt litt rabatter🤨

Anonymkode: 2f18f...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men kan man melde seg inn uten videre? må man ikke som feks ingeniør velge ett utfra det? lurer oppriktig da jeg er ufør og kunne trengt litt rabatter🤨

Du må sjekke ut vilkårene i de ulike foreningene. 
Jeg er teknolog og kvalifiserer dermed til både NITO og Tekna.  Jeg jobber i en bransje som har ett eget forbund i LO, som jeg også er kvalifisert til. 

Nito og Tekna har f.eks krav om å være utdannet ingeniør eller teknolog, eller ha nok studiepoeng innenfor teknologiske fag, eller jobbe/ha jobbet som ingeniør over tid. 
Nsf krever autorisasjon eller at man er under utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Selvsagt ikke, du må være medlem FØR du blir ufør i et fagforbund som er relevant for din utdanning og yrke 

Anonymkode: 17396...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...