AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #61 Skrevet 5. mars 2024 Dette høres helt uutholdelig ut! Jeg nekter å tro at alle leger ville vært enig i TS sin lege. Jeg ville byttet lege, og også prioritert behandling, og evt jobbytte etterhvert. Anonymkode: f46e4...b00 2
Maleficenta Skrevet 5. mars 2024 #62 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle har tid til det - det kan man faktisk også gjøre i arbeidstiden… Det gjør jeg. Hvis man har mange kroniske smerter, kan det være noe å tenke på, ja. Lite søvn har like stor påvirkning på kroppen uansett grunn! Anonymkode: a6785...03e Lite søvn kombinert med smerter har hakket mer påvirkning, samt at hun må putte i seg masse smertestillende. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #63 Skrevet 5. mars 2024 Det er nok ikke pga. at du har barn at du går rundt med smerter. Enig i at du bør bytte lege og be om utredning. Anonymkode: c2321...f68 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #64 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er nok ikke pga. at du har barn at du går rundt med smerter. Enig i at du bør bytte lege og be om utredning. Anonymkode: c2321...f68 TS har ikke bedt om utredning. Hun sier jo at hun har masse diagnoser, så da er hun vel utredet. M TS har bedt om sykemelding. Når legen ikke gir det, så mener han vel at hun ikke vil bli frisk av det. Anonymkode: 7dbd1...d5c
Paneera Skrevet 5. mars 2024 #65 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg velger å stole på legen, som jo har mer informasjon enn det du gir. Antar derfor at du dermed ikke kvalifiserer for sykemelding. Anonymkode: 97bcd...ffc Så naive folk i Norge som tror blindt på alle helsefaglige vurderinger. At vurderinger er feil / legen ikke forstår er visst helt utenkelig/ umulig… 2
Paneera Skrevet 5. mars 2024 #66 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøss, virker som om flere her BER om sykemelding? Det har jeg aldri gjort, hadde aldri falt meg inn. De to gangene i livet jeg har vært sykemeldt så har legen bare skrevet ut, som for eksempel etter en operasjon. Trodde ikke det var noe pasienten foreslo!! Anonymkode: 7dbd1...d5c Man må gjerne kjempe hardt i dette systemet for å bli tatt på alvor. Å vente på at legen skal foreslå sykemelding, med mindre det er operasjon ol, er som å tro på julenissen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #67 Skrevet 5. mars 2024 Maleficenta skrev (47 minutter siden): Men DU er ikke plaget med smerter Hva vet du om det? Jeg er ufør nettopp pga smerter, søvnproblematikk ol. Jeg sover toppen to timer sammenhengende, jeg bruker morfinpreparater og sovemedisin fast, og beroligende ved behov, jeg vet utmerket godt hvordan det er å leve med smerter og lite søvn. Før jeg ble ufør, jobbet jeg 100%, har barn osv, og jeg gikk i div behandlinger for å prøve å unngå å bli nettopp ufør. Anonymkode: 74125...434 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #68 Skrevet 6. mars 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er nok ikke pga. at du har barn at du går rundt med smerter. Enig i at du bør bytte lege og be om utredning. Anonymkode: c2321...f68 Sant, barna mine er voksne nå, men skulle bare forklare til den slitne søvnløse mora, at jeg har gjort det hun har gjort. Jeg har nok sikkert fått en del kropps slitasje fra å ta vare på fem barn også unektelig det. Men de fem er nyttige for samfunnet i dag. Vet delvis hvorfor jeg har smerter og en god del kommer nettopp av å ikke ha tatt vare på meg selv. Verste er at jeg føler eneste jeg kan gjøre er en dårlig jobb, sånn at jeg kan få sparken. fordi jeg holder ikke ut ;-/ jeg er ikke så ung lenger. Alle leger i nærheten er opptatte. Kan ikke lett bytte lege. Anonymkode: e8fe8...707 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #69 Skrevet 6. mars 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: TS spurte på et åpent forum, ergo spurte hun vel alle som kikker innom tråden, inkludert meg Usammenhengende søvn i 5 timer en dag går helt fint, 0 timer søvn en dag går fint det og selv om det er slitsomt. Det er ikke sykemeldingsgrunnlag i seg selv. Smertene høres det også ut som bør behandles, mulig jobbytte er en ide, men igjen, velferdsstaten kan ikke betale for at folk skal gå hjemme for ethvert ubehag - da måtte de fleste småbarnsforeldre vært sykemeldt til barnet begynner på skolen 😂 Anonymkode: 3d427...594 Jeg er i en prosess. Mistet søvnen helt en periode. Jar jobbet mot 6-7 timer. Livredd for å miste evnen til å sove igjen. Blir fryktelig uopplagt av dårlig søvn, og dere vet at enkelte jobber skal du faktisk ikke gjøre med dårlig søvn eller i tilstand der man er påvirket av trekant piller. Heldigvis er jeg kvitt trekant pillene. Men for meg er dårlig søvn veldig skummelt, går lett fra fem timer til to til ingen timer. Og man blir jo helt i tåke, så får man kanskje sur sjef fordi man ikke fungerer som forventet så går det utover psyken. Grunnen til at jeg sier jeg sov dårlig er at jeg følte på smerter hele natten, ble urolig. Følte jeg sov to timer men smartklokka sa fem. Anonymkode: e8fe8...707 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #70 Skrevet 6. mars 2024 7 hours ago, Grüner said: Har du hatt mange sykemeldinger før siden legen sier dette? Merkelig filosofi å ikke sykemelde noen som har det vondt, fordi de også tidligere har hatt det vondt, må si at den forstår jeg ikke helt. Anonymkode: e8fe8...707 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #71 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har faktisk ikke hatt tid. Faktisk ikke. Du vet ikke hvem du snakker med og hvorfor det er slik. Jeg har hatt stor behov for ulike behandlinger, men hadde jeg tatt de hadde jeg aldri klart å skrape meg opp fra bunn til topp. Da hadde jeg antagelig vært uføretrygdet per i dag fordi det hadde tatt mye av min arbeidstid. Har ulike diagnoser som krever ulike behandlinger. Her har jeg stått på som f. Istedet till tross for flere diagnoser/ sykdommer. Og takken jeg får er at når jeg virkelig sliter med kroppen så blir jeg beskylt for alt mulig rart. For en fin verden vi lever i med masse empatiske heroes! Anonymkode: e8fe8...707 Men du har jo ingen plan! Det virker jo som om du vil ha sykemelding for å slappe av! I sykemeldingsperioden må du jo fokusere på å få rett behandling slik at du blir frisk igjen. Ingen anbefaler full sykemelding for diffuse plager uten noen form for behandlingsplan, da havner man særdeles fort i en boble utenfor samfunnet og dørstokkmila blir så lang at man fort faller utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 54788...a3e 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #72 Skrevet 6. mars 2024 Da må du bare si opp jobben. Helse er viktigst. Men hvorfor fire barn? Prøver du å finne lykken? Anonymkode: c8203...4c0
Sam Jones Skrevet 6. mars 2024 #73 Skrevet 6. mars 2024 Norge bruket mest penger i hele verden på folk som ikke kan jobbe. Det er tydelig at vi ikke kan finansierer dette i lengden. Vi er utrolig heldige som i det hele tatt får full lønn ved sykdom. Det sier seg selv at legene MÅ være strenge med sykemeldinger. Du får spørsmål om du har brukt sykemelding mye tidligere, men svarer ikke på dette. Du har fått råd av legen om å bytte jobb. Jeg støtter dette. Du sier vi ikke forstår situasjonen. Vi har bare den info du selv velger å dele. Og den sterkeste indikatoren på at sykmelding ikke er riktig, er at legen vurderer at andre tiltak skal prøves. Ikke lett å ha vondter sove lite, men vi må også ta noe ansvar selv. For eksempel behandling og jobbytte. Lykke til! 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #74 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Merkelig filosofi å ikke sykemelde noen som har det vondt, fordi de også tidligere har hatt det vondt, må si at den forstår jeg ikke helt. Anonymkode: e8fe8...707 Enig, det er jo helt bakvendt. Kan relatere sånn til ts som sliter med søvn pga. smerter, men heldigvis for min del er det kun midlertidig siden grunnen er bekkenløsning i svangerskapet. Tenk om legen hadde kommet og bare "nei, jeg ser du sliter med å gå, men du var jo sykmeldt med det samme i forrige svangerskap også, så nå kan jeg ikke sykmelde deg for det samme igjen!" Altså... 🫠 Håper du finner en bedre lege, ts. Om du har råd bør du gå privat, og hvis ikke har dere kanskje noen forsikringer gjennom jobben som kan dekke det for deg? Ellers kan det høre ut som et jobbytte hadde vært fornuftig som flere påpeker, men jeg mener det høres feil ut at du skal stå 100% i jobben helt til du finner noe nytt. Anonymkode: 9a0e6...7c8 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #75 Skrevet 6. mars 2024 Stusser ved litt ulike ting. Hvorfor ikke sove litt mifdag. Hvorfor kun reseptfri paracet. Synes unnskyldningen for manglende behandling før er litt tynn. Hvorfor ikke prøvd melatonin? Hvordan er hormonbalansen og vitamin/mineralbalansen. Får ts i seg nok jern, magnesium. Hvor mye brus drikker ts. Hvor mye trening, vekt. Hvordan er kostholdet. Kan tyde på det er mye å ta tak i som er årsaken. Sykemelding kan bli som å pisse på seg for å holde seg varm. Sykemeldingen gjør lite med årsaken til søvnmangel og vondter. Kanskje litt hvile en stund, men uten behandling, trening, ev annen smertelindring så hjelper den vel ikke så mye. Anonymkode: 8f226...794 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #76 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men kan du ha betennelse i kroppen? Jeg har stor tro på kosthold. Vet at svin trigger betennelse i kroppen. Jeg kutta ut det og jeg har ikke kjent noen smerter i leddene mine etter det. Men ja. Jeg har gått lenge med dårlig søvn og litt smerte i kroppen. Men jeg begynte å trene og endret kostholdet. Anonymkode: 32da8...490 Her er det vel treningen som har gjort underverker for vondter, ikke fraværet av svin………. Anonymkode: 3147f...ba4 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #77 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det at du selv har valgt å få 4 barn er ditt valg. Det får du stå for selv. I tillegg er det faktisk hakket mer givende å ha barn til gjengjeld for søvnproblemene sine, enn å bare ha søvnproblemer uten barn. Du får noe tilbake for å være våken på natta med ettåringen din. Det gjør ikke TS. Det du sier har ingen sammenheng med TS sine problemer. Ville du ha en medalje eller noe? Anonymkode: 4e9ad...d9f Snakk for deg sjæl. Ikke alle er av samme oppfatning. Selv er jeg sjeleglad for å ikke ha unger, søvnproblemer til tross! Hadde jeg hatt unger hadde jeg både hatt søvnproblemer OG et evig mas og jag. Anonymkode: a0761...477 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #78 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Merkelig filosofi å ikke sykemelde noen som har det vondt, fordi de også tidligere har hatt det vondt, må si at den forstår jeg ikke helt. Anonymkode: e8fe8...707 Så mao du har benytta deg av sykemelding ganske ofte da? Nei legen kan ikke fortsette å sykemelde en person som ikke gidder å gå i behandling i evig tid. Du vet du selv har ansvar for å bli bedre og ikke sant? Anonymkode: e46dc...914 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #79 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har 4 unger , der 1 ettåring våkner når det passer han. Tror ikke jeg har sovet sammenhengende på flere år. Siste 2 åra har jeg sovet gjennomsnittet 3 timer hver natt. Har vondter og skikkelig underskudd på søvn, men jeg står i 100% jobb som lærer. Prøv min hverdag du. Det å åpne oppvaskmaskin er spadag Anonymkode: 45aab...469 For noe piss, forventer du en medalje for å slite deg ut også? 😂 Du overdriver også så mye at det er vanskelig å ta deg seriøst. Når det gjelder TS er det mange som bare ser på en enkelt faktor. Selv kan jeg fint gå på jobb på 5 timers søvn, når jeg er frisk. glad og har sittet seint oppe. Med store smerter i tillegg går det dog absolutt ikke. Sist jeg tvang meg på jobb med smerter pga betennelse i kroppen kjente jeg selv etter kort tid at jeg var så svekket kognitivt og motorisk at det ikke var forsvarlig, pga risiko for å gjøre alvorlige feil, og da hadde jeg sovet mer enn de 7 timene jeg vanligvis trenger. Så når man vurderer dette må man legge alle faktorene oppå hverandre, for det er slik virkeligheten er. Vær tydeligere ovenfor legen hvordan du har det, fortell hvordan dette gjør jobben vanskelig, og fokuser på en varig løsning for å redusere smertene, samtidig som du trenger en timeput for å hente deg inn. Evt bytt lege. Anonymkode: 893b4...693 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #80 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tar paracet for å sove våkner på natten ned smerter. Sov sist 5 timer og jobben krever at jeg er våken og klarer å følge med. Fikk ikke sykemelding, kun beskjed om å ta det opp med lege om en måned og ta det opp med arbeidsgiver og søke ny jobb. Men frem til da må jeg altså slite og ha det vondt helt enkelt. Er dette normalen for mange arbeidstakere i dag er jeg en pysete klagete i lands menneske? Begynner å forså navere, for hvem vil slite seg hjel på en arbeidsplass med slitne sure mennesker, ofre livet for jobben, for det er det mange arbeidsplasser i dag krever? For middelmådig lønn. Anonymkode: e8fe8...707 Gikk til en slik lege i 5 år, det er grunnen til at jeg i dag er uføretrygdet. Anonymkode: 919a9...341 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå