AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Jeg har alltid vært sånn at jeg mister tinga mine. Votter, luer, skjerf, andre klesplagg, det meste som jeg har med meg. Nøkler har jeg mista noen ganger, fordi de falt ut på joggetur. Nå er jobbnøkkelen min borte, men jeg håper den dukker opp igjen. Lommeboka har jeg mista, men funnet igjen. Men gjentatte ganger har jeg "mista" den, men hvor den var f.eks. et sted som jeg allerede hadde lett flere ganger. Mobil har jeg glemt igjen, men henta. I perioder hvor jeg er stressa øker dette veldig. Det er typisk i de periodene hvor lommeboka bare er borte, eller jeg bruker en halvtime på å lete etter hårbørsten, men må gi opp til slutt. Da blir det jo veldig rotete hjemme, fordi jeg må lete så mye/heller alt ut av sekker og vesker og ikke rekker å rydde fordi jeg har dårlig tid. Men jeg har alltid vært en sånn som mister votter og luer, og husker foreldrene mine var veldig irritert over dette da jeg var barn. Det jeg mista sist var et par votter som dattera mi hadde gitt meg, og det er bare veldig trist, jeg får en klump i halsen når jeg tenker på det, og jeg skulle virkelig ønske jeg bare kunne slutte å miste ting. Jeg prøver å huske å se at jeg ikke har glemt noe når jeg går fra steder, men det er helt umulig for meg å huske det hver eneste gang. Jeg har prøvd i minst 10 år. Ofte så er det noe som faller ut av en lomme eller noe som jeg ikke har kontroll over, flere ganger har fremmede stoppa meg og sagt f.eks. at lommeboka mi ligger på gulvet, eller at nøklene datt ut av lomma. Jeg er generelt en ganske klumsete og rotete person. Så mitt spørsmål er - er det bare min personlighet som er sånn? Er det mulig å forbedre? Jeg har jo prøvd i mange år. Jeg er en ganske oppegående person sånn ellers. Høy utdanning og et fungerende hode, men sikkert av det litt mer kaotisk-kreative typen. Anonymkode: b7842...677
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Benytt alarmer, huskelister, ha fast plass i hjemmet for nøkler og lignende, kjøp klær med lommer som kan lukkes igjen. Ha fast plass til hansker og lignende i sekken og veska. Kanskje også mindfulness i hverdagen kan hjelpe deg. Det kan du lære på youtube eller ved å google oppmerksomt nærvær f.eks. Anonymkode: 7fae6...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Har inntrykk av dette er noe som ligger til personlighet, ja. Jeg kjenner et par som sliter slik du gjør. For meg oppleves det som ganske uforståelig. Hadde jeg hatt en partner som var slik hadde det garantert tæret på forholdet. Samtidig har jeg i senere tid selv blitt litt rotete. Men det henger mer sammen med stress. Jo mer stresset man er, jo lettere er det å glemme ting. Men det jeg tenker kan hjelpe er at du må lage deg rutiner. Det skjer så å si aldri at jeg somler bort nøkler, lommebøker eller må ransake huset for å finne slike ting. De har sin faste plass og det er helt unaturlig for meg å dra med meg lommebok eller nøkler inn på f.eks soverommet. Har du forsøkt å innarbeide slike rutiner? Anonymkode: 390d9...073 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Tenker at det går an å finne andre løsninger. Når nøklene faller ut av lomma til stadighet så må du bytte til lommer med glidelås. Hvis hårbørsten stadig er borte så må den ha en fast plass hvor den legges hver gang du er ferdig med å bruke den. Det virker liksom ikke som om du lærer noe av det som skjer. Anonymkode: 1124e...691 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå