Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har handlet fra en VOEC-registrert butikk. Posten har sendt faktura på mva+fortollingsgebyr. Men jeg betalte jo mva da jeg betalte for varen. Har fått fakturaen i Digipost ellers hadde jeg trodd det var svindel.
Det kan da ikke stemme at man må betale mva to ganger + Postens fortollingsgebyr? 

Anonymkode: 1c7be...659

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, hvis selger ikke har registrert pakken riktig på mett før sending så må du betale til posten, og ta det opp med selger for å få tilbakebetalt set du betalte.

Anonymkode: 99c06...c6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tingen er at VOEC-registrert butikker ALDRI har betalt moms til Norge, men tatt 25% ekstra i sin egen grådige lomme. I overgangsperioden da varer under 350kr ikke ble fortollet, var det ingen som merket dette. Men nå som alle pakker blir sjekket, kommer det frem at selgerne ikke gjør det de skal.

Anonymkode: f8146...a50

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme, måtte da sende melding til de jeg kjøpte av, forklaring på at jeg har fått denne regningen som jeg ikke skulle få, og så screenshots over det DE skal betale. Skikkelig irriterende :)

Anonymkode: cef1a...f35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes Posten burde kreve fra selgeren istedenfor kunden som har gjort alt rett. 

Anonymkode: 51b51...918

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes Posten burde kreve fra selgeren istedenfor kunden som har gjort alt rett. 

Hvorfor skal Posten, som bare tar i mot pakken i Norge og frakter den til postkontoret, bære risikoen for at du handler med en svindler eller udugelig selger? Dette er en sak mellom TS og selger. Andre kan ikke ta ansvar for alt man roter seg oppi. 

Anonymkode: 50abc...3f6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal Posten, som bare tar i mot pakken i Norge og frakter den til postkontoret, bære risikoen for at du handler med en svindler eller udugelig selger? Dette er en sak mellom TS og selger. Andre kan ikke ta ansvar for alt man roter seg oppi. 

Anonymkode: 50abc...3f6

Det skyldes ikke alltid svindlere eller udugelige selgere, jeg har blitt avkrevd avgift for pakker som var riktig merket. Kravet ble trukket da jeg klaget.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fortollingskontoret FØR uttak av pakken, fremlegg dokumentasjon på innbetalt beløp så kan de fjerne avgiftsbeløpet. De i kassa på posten er uskyldige i detta. 

Anonymkode: 48cb5...e84

Skrevet (endret)

VOEC er så utrolig vanskelig at det er latterlig

Ingen selgere gidder å melde seg inn siden dette er en særordning bare for Norge...

Jeg skulle tro at denne ordningen bare var et hån og gjort vanskelig med vilje for å gjøre det irriterende å importere fra utlandet, da risikoen for å betale MVA til både selger og til Posten på grunn av feil er så stor som den er, hvis de i det hele tatt gidder å melde seg inn i VOEC.

I det minste burde vi vært med i EU sin ordning, for da kunne det hende eksportørene ville gjort det rett.

EDIT: Ble litt revet med, for å faktisk svare på spørsmålet: Hvis de har gjort rett merking må du få Posten til å trekke faktura. Hvis de ikke har gjort rett merking med VOEC på pakken; så kan du risikere å måtte betale for det og så be om refusjon for MVA du betalte til avsenderen. Og da må du jo betale Posten ditt gebyr for fortolling, som var det man egentlig skulle slippe med VOEC...

Endret av Gjest5656
Svar
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...