Gå til innhold

En ting jeg funderer på ang adhd og medisinering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom samfunnet hadde vært tilpasset oss med adhd, i steden for at vi med adhd/autisme skal tilpasse oss samfunnet, er jeg sikker på mange av iallfall mine adhd/autisme-utfordringer hadde blitt borte. 

Har lest at mennesker har to typer nevrotyper, og at adhd/autisme osv ikke er feil på noen måter, det en annen nevrotype. Samfunnet er tilpasset de nervotypiske, som noen kaller det.

Jeg har adhd og er autistisk, og fungerer veldig bra på noen områder, men det er helst hjemme der jeg har styringen. Sammen med mine få venner, som også har enten adhd eller autisme fungerer jeg også. Da har jeg ingen sosiale utfordringer, for vår måte å holde en samtale gående på er helt forskjellig fra andre. Smalltalk er ikke-eksisterende, feks.  

Bare en tanke jeg har gående for tiden, hadde vært interessant å diskutere. Selvsagt kan det være at noen vet svaret på dette, men det har ikke jeg fått med meg i såfall! Om dere har link til forskning setter jeg pris på det. Googla litt rundt, men dann ikke noe svar på det.

Anonymkode: 5e9e1...03b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom samfunnet hadde vært tilpasset oss med adhd, i steden for at vi med adhd/autisme skal tilpasse oss samfunnet, er jeg sikker på mange av iallfall mine adhd/autisme-utfordringer hadde blitt borte. 

Har lest at mennesker har to typer nevrotyper, og at adhd/autisme osv ikke er feil på noen måter, det en annen nevrotype. Samfunnet er tilpasset de nervotypiske, som noen kaller det.

Jeg har adhd og er autistisk, og fungerer veldig bra på noen områder, men det er helst hjemme der jeg har styringen. Sammen med mine få venner, som også har enten adhd eller autisme fungerer jeg også. Da har jeg ingen sosiale utfordringer, for vår måte å holde en samtale gående på er helt forskjellig fra andre. Smalltalk er ikke-eksisterende, feks.  

Bare en tanke jeg har gående for tiden, hadde vært interessant å diskutere. Selvsagt kan det være at noen vet svaret på dette, men det har ikke jeg fått med meg i såfall! Om dere har link til forskning setter jeg pris på det. Googla litt rundt, men dann ikke noe svar på det.

Her var det lite om medisinering, men jeg mener at vi sikkert ikke hadde trengt medisiner hvis det var tilpasset oss, og ikke omvendt. Det tar ekstremt mye krefter å klare å henge med på alt som er forventet at en skal klare. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som tvinges til å ta medisiner heller da. Det er et tilbud til dem som opplever at medisinering øker livskvalitet. En velger jo selv hvilke rammer en ønsker i hverdagen og hvilken jobb man tenker fungerer godt for seg osv. 

Anonymkode: 0ae86...59a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde verken greid jobben min eller hverdagen uten medisiner, og det handler ikke om samfunnet. Jeg må ha fokus for å klare jobben, og jeg trenger hjelp til å regulere følelsene mine. 

Anonymkode: 78245...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tilpasning er det du mener samfunnet bør gjøre? 

Du nevner smalltalk, at det ikke eksisterer med dine venner. 
Jeg med min ADHD elsker smalltalk.  Jeg med min ADHD (og for de fleste jeg kjenner med ADHD) så er ett bredt sosialt nettverk viktig, og alle jeg kjenner med ADHD elsker bli kjent med nye mennesker og delta på sosiale ting med masse smalltalk. 

Anonymkode: 68a0e...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...