AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Jeg forlot min mann for 4 år siden da han for N'te gang var lagt inn på psyk med selvmordstanker/forsøk. Han ble diagnostisert med paranoid- og tvangspreget personlighetsforstyrrelse. Jeg har i ettertid fått diagnosen ptsd etter 10 års mildt sagt destruktivt ekteskap. Han har fått seg ny kjæreste som han har vært sammen med i 5 mnd. Hun er 5 mnd på vei med deres barn. Jeg har aldri hilst på henne. Han ser nå på hus i samme gaten hvor jeg bor. Barna mine (våre felles barn) går ikke i skolekretsen her, og jeg kjører dem til og fra hver eneste dag. Han har dem bare 4 netter i mnd, så all hverdag er logistikk og omsorg som jeg tar meg av. Jeg får nærmest panikkanfall av bare tanken på at han skal flytte inn i nabolaget. Jeg står med å selge huset fort som fy, for så å leie en knøttliten leilighet nær skolen til barna, hvis han flytter hit. Men da vil standarden for meg om barna bli betraktelig dårligere. Jeg vil også skape ufattelig store problemer mtp "samarbeidet" mellom meg og far. Det er per dags dato ikke noe samarbeid, men alle slike avgjørelser fra min side blir sett på som hevn og ødeleggende fra hans side. Han er paranoid på papiret, så det er bare å tenke seg til hvilke tanker han setter i gang. Da ender det nok i både stalking, utpressing, advokatutgifter m.m. (snakker sv tidligere erfaring). Dette er ikke en mann man kan møte "halveis" med løsninger. Og jeg vet ikke hva som er verst. Den bølgen det skaper hvis jeg flytter, eller den uroen det skaper hvis jeg blir. Noen som har opplevd lignende og kan fortelle deres erfaringer? Jeg klarer ikke å se noe positivt i noen av valgene.. Anonymkode: 8d092...3f1 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Er det ikke flott at han flytter i nærheten av sine barn da? Barna har rett til å se sine foreldre. Hvis du er så panisk, får du bare flytte, men da ødelegger du forholdet far har til sine barn. Skam deg. Anonymkode: cd6cc...77a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Du kan dessverre ikke bestemme hvor han bor. Lev som normalt om han blir naboen deres. Hvis det skulle bli problemer, at han feks oppsøker dere uanmeldt, så får du heller ta det videre. Anonymkode: 46aef...167 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Hadde ikke brydd meg så lenge det ikke var nabohuset, så vi kunne se hverandre fra rundt huset🤷♀️ alle kan bo der man vil. Men kan kkke forstå om noen vil kjøpe et av de nærmeste husene til eksen, samme nabolag er innafor Anonymkode: d8ddd...dad 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Tenker at for barna å kunne gå mellom begge foreldrene er positivt når de blir eldre. Har sett det fungere bra mange ganger. Anonymkode: 7b090...a32 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Må da være flott at han flytter nærme barna. Da blir det gåavstand. Skjønner ikke hvorfor ikke barna går på skol i nærheten når du har full omsorg og jobber du ikke? Anonymkode: b0577...72e 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Det høres ut som en veldig syk mann. Han har barna sine bare 4 netter i mnd og velger å få et nytt barn..? Jeg hadde flytta vekk med barna fra en så syk mann. Er ingenting flott å ha en syk forelder nærmere barna sine som poengteres her. Anonymkode: 421f4...b0d 16 7
Frk Midnattsol Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Hmmm, slik jeg ser det, så er det ikke bra for verken deg eller barna at dere bor såpass nært. En person med slike diagnoser vil kunne ha store problemer med å håndtere sine affekter, samt kan få lange tankerekker som ikke har bunn i virkelighet. Det at du har fått en PTSD diagnose etter et slikt samliv, vil nok skape litt vansker for deg og barna. Det å ha vedkommende som er grunnen til din diagnose såpass nært, vil kunne aktivere din PTSD igjen, og det er det jeg mener med at barna heller ikke har noe godt av det. Hvis man har en aktiv PTSD kan det være veldig vanskelig å være helt tilstede og regulert i en hverdag med barna. Det at han bor såpass nært, vil også kunne resultere i at han følger mye mer med på hva du gjør, slik at du hele tiden kan komme til å gå i en form for "beredskap". Det er heller ikke bra! 7 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det ikke flott at han flytter i nærheten av sine barn da? Barna har rett til å se sine foreldre. Hvis du er så panisk, får du bare flytte, men da ødelegger du forholdet far har til sine barn. Skam deg. Anonymkode: cd6cc...77a Leste du at dette er en alvorlig psyk mann? Anonymkode: a032f...527 15 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som en veldig syk mann. Han har barna sine bare 4 netter i mnd og velger å få et nytt barn..? Jeg hadde flytta vekk med barna fra en så syk mann. Er ingenting flott å ha en syk forelder nærmere barna sine som poengteres her. Anonymkode: 421f4...b0d Ja, jeg å hadde flyttet om han kom i nabolaget. Anonymkode: a7e2d...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 Så lenge han ikke er til fare til barna. Tenker jeg der må være flott han vil bo i nærheten av barna. Det er faktisk noe barna kan dra nytte av at begge foresatte bor i samme omeråde. Vet om flere som gjør det. Noe som har gjort det mye bedre for unge etter som de vokste opp. Nå går de fram og tilbake og har daglig kontakt med begge foreldrene. Jobbet far ekstra så kunne de gå til mor og jobbet mor så kunne far. Syns det har blitt så mange sure rundt som ikke klarer å se at det å ha begge foreldre i gå avstand fra hverandre er positivt. Anonymkode: f5257...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Så fint at han vil bo nærmere barna! For en god pappa 😊 Ta deg sammen, slutt å vær så overdramatisk. Anonymkode: fb15a...4b9 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 Virker som de fleste her ikke har fått med seg hvor syk denne mannen er, og hva det har gjort med deg (og barna). Kan det være lurt å ta opp dette temaet med FVK eller psykolog? Du skal føle deg trygg i hverdagen, og barna skal ikke måtte lide for at du blir påført enda mer psykisk stress av han. Anonymkode: 2683a...ab3 4 1 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 Hun overreagerer ikke og er heller ikke overdramatisk? Leser dere som skriver det noe av det ts skriver? Mannen er jo syk og kan være i stand til å gjøre ugrei ting. At han evt flytter nærme der hun bor kan skape mye stress og uro, som da gjør det bedre å heller flytte og føle seg trygg i eget hjem og nabolag. Anonymkode: 44d31...5b9 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så fint at han vil bo nærmere barna! For en god pappa 😊 Ta deg sammen, slutt å vær så overdramatisk. Anonymkode: fb15a...4b9 Er han en god pappa bare fordi han flytter nærmere? Jøss det var naivt. Han er dessuten psykisk syk, like naivt å tro at dette ikke påvirker barn, særlig om han tar mye utover moren deres. Anonymkode: 8105d...8c4 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 Ts, ikke bry deg om alle de kunnskapsløse svarene du har fått fra flere til nå (det kommer sikkert flere også..), de er ikke verdt å kaste bort energien din på! Kjenner du de som skal selge hus i gaten du bor i? I så fall hadde jeg tatt en sjanse og vært helt ærlig med dem og sagt at du håper de kan vurdere å ikke selge hus til ham og samboeren hans, hvis de legger inn bud, om selger kan unngå det. Alternativt, at du får vite med det samme om de selger til ham. Jeg synes også du skal ta kontakt med din tidligere behandler og diskutere dette med denne. Ev. også kontakte politiet og be om en sikkerhetsvurdering eller råd for hva som er tryggest for deg (og barna!) i denne situasjonen. Du kan også få støtte hos Krisesenteret! https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Du trenger støtte av fagfolk nå, slik at du er forberedt om han flytter til samme gate. Du kan i hvert fall ikke flytte før de ev. har kjøpt hus der, for da risikerer du bare at han finner et hus i ditt nye område. Om du ikke har mye støttende familie der du bor nå, da ville jeg vurdert å flytte lenger med barna, om mulig. Men heller ikke dette bør du vurdere før du har snakket med fagfolk. Ikke hør på uvitende personer på forumet - de vet ikke hvordan en så syk person oppfører seg (eller kanskje de er en slik person selv..). Du må søke støtte av fagfolk nå, Ts, og så ta tryggeste valg for deg selv og barna sammen med dem. ❤️ Anonymkode: 30bf2...5dd 10 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 Kanskje det ikke går så lenge før den nye dama ber han flytte? Da kan det være bra for halvsøskenet og dine barn om de kan vokse opp sammen. Anonymkode: 9e0e3...256
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Hvor blir det av gnålet om at barn ikke må møte den nye kjæresten for tidlig? Her er det en psykisk syk mann som skal flytte inn rett i nærheten av ungene sine, han og den nye kjæresten har vært sammen i 5 mndr og det er 4 mndr til det kommer en ny unge der. Og så er det flott at han flytter inn i nabolaget???? Anonymkode: 8edec...4d3 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 Ikke ta sorgene på forskudd. Du må ha is i magen. Det er ikke sikkert de får kjøpt huset de ser på engang. Dette går fint! Anonymkode: 8c579...238
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 Man kan mene mye og mangt om situasjonen, spørsmålet er hva du kan gjøre med den. Det er vel grunn til å tro at det nye forholdet nok ikke varer så lenge. Du holdt ut i 10 år, men det er på ingen måte gitt at neste gjør det. I så fall er det vel grunn til å håpe at han har blitt friskere. Jeg tenker at du bør forholde deg avventende. Kanskje går det mye bedre enn du tror. Og om det ikke gjør det, er det grunn til å tro at forholdet hans ryker og han flytter i løpet av ganske kort tid. Ikke gjør noe overilt. Flytting kan du vurdere om det går så ille som du tydeligvis frykter og ikke ender med at han flytter innen kort tid. Anonymkode: c7cab...bb0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå