Gå til innhold

Trene 15-30 min hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har kjøpt meg tredemølle for en stund tilbake da jeg vil ned i vekt. Har den siste uken brukt denne hver dag, litt opp og ned i fart i 15 min noen dager og opp til 30 min. Jeg har ikke beveget meg på mange år og er ganske overvektig, minst 20kg må ned for å bli normalvektig. MEN vekta går oppover av at jeg trener? Er dette normalt? Jeg spiser IKKE mer enn jeg pleier, jeg spiser mindre, oftere og prøver å holde meg unna sukker. 

leste et sted at man må trene minst 60 minutter for å gå ned i vekt også, at 15-20 min ikke er nok. Stemmer dette? Jeg er altfor dårlig form til å klare 60 min, i tillegg syntes jeg det er ekstremt kjedelig. Så å klare bare 20 min er drit kjedelig…noen som har tips? 
må ned i velt fort, vil ikke være feit denne sommeren også :( 

Anonymkode: 71588...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så er spørsmålet: Er det tallet på vekta noe du burde henge deg opp i?

Muskler veier mer enn fett. Vann gir også ett tall på vekta.

Salt og karbohydrater binder vann i kroppen. Spiser du mye av dette?

Kvinne nærme syklus legger på seg mer vannvekt. Årsaken er ukjent, men tydelig. 

En ting er viktig å huske på; ALL aktivitet, er bedre enn ingenting. SÅ det er feil at du MÅ holde på i mer enn 30 min. Men for at det skal gjøre utslag på kort tid, så må det være VELDIG MYE AKTIVITET. 

Anonymkode: 34bbf...3cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg har kjøpt meg tredemølle for en stund tilbake da jeg vil ned i vekt. Har den siste uken brukt denne hver dag, litt opp og ned i fart i 15 min noen dager og opp til 30 min. Jeg har ikke beveget meg på mange år og er ganske overvektig, minst 20kg må ned for å bli normalvektig. MEN vekta går oppover av at jeg trener? Er dette normalt? Jeg spiser IKKE mer enn jeg pleier, jeg spiser mindre, oftere og prøver å holde meg unna sukker. 

leste et sted at man må trene minst 60 minutter for å gå ned i vekt også, at 15-20 min ikke er nok. Stemmer dette? Jeg er altfor dårlig form til å klare 60 min, i tillegg syntes jeg det er ekstremt kjedelig. Så å klare bare 20 min er drit kjedelig…noen som har tips? 

Du brenner jo ingen ting, hadde gått ned i vekt på innta mindre kalorier du kan gå en liten tur ute for velvære.  Beste er styrketrening + høyt protein inntak+ et lite kaloriunderskud.. etterfulgt av et Støre underskudd og litt gåing når ting stopper helt opp.

Anonymkode: 64d4e...a12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint gå ned mange kilo iløpet av 3 måneder, men du skal gjøre mer enn å gå på mølla, og kutte drastisk i kalori inntak, og trolig mange forskjellige matvarer, ingen alkohol/røyk/snus.

Er dette virkelig noe du er villig til? 

Anonymkode: 34bbf...3cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så med andre ord, 15-30 min for meg hard trening har ingen hensikt for vektnedgang?😅

kosthold for meg er vanskelig, men har prøvd å kutte de usunne tingene og store mengdene jeg hadde. Har heller endret til et knekkebrød til frokost og lunsj f.eks, enn store porsjoner med sukker og karbohydrater.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All aktivitet er bra aktivitet. Så lenge det ikke trigger større sultfølelse. 

Du må slutte å tenke vekt. Og heller fokusere på det positive det å være litt i bevegelse gjør for deg. Om du fikserer på at det må være 60 minutter vil du raskt møte en vegg, og tredemøllen vil støve ned. 

Anonymkode: f73b5...f66

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig med sistnevnte her. Fokuset bør være på å lage en god vane med litt aktivitet hver dag. Når dette er godt innarbeidet og kroppen din blitt vant, kan du øke hastighet/lengde/intensitet osv. Og selvfølgelig kosthold. Det viktigste er at du holder på vanen, så 15 minutter om dagen i 2 uker er bedre en at du begynner med 60 minutter i to dager og deretter gir deg fordi du mister piffen.

Anonymkode: 461ea...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Så å klare bare 20 min er drit kjedelig…noen som har tips? 

Mitt tips er å bare fortsette med det du gjør nå, formen vil sakte bli bedre, og etter hvert vil du kunne trene lengre/med mer intensitet. Når det etter hvert blir mindre slitsomt vil det ikke bli fullt så kjedelig (jeg kan ikke love deg at det blir gøy). 

Uansett vil trening bidra til bedre helse og mer overskudd og da blir det enklere og fokusere på andre forbedringer. 

Vær tålmodig og lykke til! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

, i tillegg syntes jeg det er ekstremt kjedelig. Så å klare bare 20 min er drit kjedelig…noen som har tips? 

Så først denne nå. Her må du gjøre grep med en gang. Jeg gir deg maks 1-2 uker til før det er bråstopp, også for 10 minutter. Finn en god podcast, sett på en serie. 

Prøv intervaller, jeg synes det gjør at tiden går mye raskere. 

Men om det er vekta du vil gjøre noe med så er det kostholdet som er det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så først denne nå. Her må du gjøre grep med en gang. Jeg gir deg maks 1-2 uker til før det er bråstopp, også for 10 minutter. Finn en god podcast, sett på en serie. 

Prøv intervaller, jeg synes det gjør at tiden går mye raskere. 

Men om det er vekta du vil gjøre noe med så er det kostholdet som er det viktigste. 

Har sett på serie noen ganger, det er vel de gangene jeg har klart å holde på i 30 min😅 men ikke alltid jeg er i «form» for å se på noe. 

har du/dere noen tips til kosthold da? Sånn i forhold til å komme seg raskt ned i vekt😅 

jeg veier 85kg og er rundt 160 høy. Skulle ønske jeg i det minste klarte å komme meg ned til 70. Var der for 3-4 år siden, da sultet jeg meg ned. Var så fornøyd over meg selv, og savner det. Men så ble jeg gravid 2 ganger og gikk opp veldig mye.: og ser fortsatt gravid ut etter noen år😭 magen er den verste, for den henger like mye som den gjorde på slutten av forrige graviditet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å trene for å gå ned i vekt er omtrent like nyttig som å bruke vannpistol når huset står i brann. 
Trening er veldig bra, fortsett med det, men ikke se på det som et ledd i vektnedgang. 

Anonymkode: 5e4fd...ae4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å trene for å gå ned i vekt er omtrent like nyttig som å bruke vannpistol når huset står i brann. 
Trening er veldig bra, fortsett med det, men ikke se på det som et ledd i vektnedgang. 

Anonymkode: 5e4fd...ae4

Enig i at kostholdet er avgjørende om man først er overvektig. 

Men jeg regulerer selv med trening, og det gjør at jeg kan være mye mer avslappet til det jeg spiser. Ved alderen taper man muskelmasse, så styrketrening er helt avgjørende for å holde oppe forbrenningen. Dessuten gir trening økt forbrenning utover det du måler akkurat der og da, det er misvisende med alle kalorikalkulatorer for trening. For mange gir trening økt velværefølelse, og at man føler seg strammere,  noe som øker motivasjonen mye. For meg virker også trening apetittregulerende. Men jeg vet at det for enkelte har motsatt effekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening har en fantastisk effekt på aldring, regulering av blodverdier som blodsukker og insulin, bevaring av muskelmasse, har en senkende effekt på blodtrykk, styrker hjertet og immunforsvar. Det skal også lite til for å få store positive effekter på helsen. Den lille treningen du gjør nå vil allerede kroppen din takke deg for. 

MEN; det forbrenner ikke særlig med kalorier. Nesten all jobb gjør du på kjøkkenet. 

Jeg har hatt skikkelig intense treningsperioder, og kun da jeg var oppe i 50 km + løping i uken før halvmaraton så gikk vekten ned litt uten at jeg gjorde endringer i kosthold. Har alltid sett på trening som vitalt for kroppen, og irrelevant for vektnedgang. 

15-30 min rolig jogg per dag gjør dessverre veldig lite for vekt. Men utrolig mye for helsen din. Dersom du kan tenke disse to tankene samtidig så kommer du langt. 

Anonymkode: 23449...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

15-30 minutters aktivitet hver dag er KJEMPEBRA for helsa. Fortsett med det. Ekstreme treningsmetoder, slankekurer og andre kjipe ting er ikke holdbare. Fokuser på å finne et aktivitetsnivå og et kosthold som fungerer for deg på lang sikt. Fokuser på helse og trivsel, så kommer vekta til å følge etter.

Anonymkode: 7a240...62e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

15-30 minutters aktivitet hver dag er KJEMPEBRA for helsa. Fortsett med det. Ekstreme treningsmetoder, slankekurer og andre kjipe ting er ikke holdbare. Fokuser på å finne et aktivitetsnivå og et kosthold som fungerer for deg på lang sikt. Fokuser på helse og trivsel, så kommer vekta til å følge etter.

Anonymkode: 7a240...62e

Det er kjempe bra! Men ikke for vektnedgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

.. etterfulgt av et Støre underskudd og litt gåing når ting stopper helt opp.

Særlig underskudd av Støre hjelper mot det meste.

Anonymkode: ce7bd...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er veldig bra for helsen, og etterhvert som du blir i bedre form så kan du kanskje også trene og bevege deg såpass at det vil ha noe å si for vekten også. 

Men 15 min på tredemøllen vil nok ikke medføre noe særlig vektnedgang nei. Det er kostholdet du må ta tak i her, det er der du gjør omtrent hele jobben. 

Nå skal jeg ikke avmuntre deg fra å trene, men noen går faktisk opp i vekt pga trening. Man får økt apetitt av det og kan ende med å spise mer, og noen blir gjerne litt sånn at de føler de kan unne seg den isen eller sjokoladen siden de har vært flinke og trent. Så har du de som tror det er strengt nødvendig med bananer og energibarer i forbindelse med treningen, men om du trener i 15 min så har du vel knapt forbrent den proteinshaken du tyller i deg etterpå.

Noen vil jo nærmest kalle det for en konspirasjon. Så en dokumentar om det en gang.. det er litt grunnen til at McDonalds og coca cola og sånt sponser sportsarrangementer. De vil selge inn myten om at man kan spise hva man vil så lenge man trener og er i aktivitet. Det er ikke sant. Eller i beste fall en sannhet med modifikasjoner!

men fortsett og tren - en dag vil du bli hekta på det, føle for å bevege deg :) Og føler du deg ikke bedre etterpå?

Og ja, det er dritkjedelig, men fordelen med tredemølle hjemme er at du kan ha på TVn :) Sett på en 30 min episode av noe du liker, og så skal du være på tredemøllen de 30 minuttene. Men du trenger ikke løpe hele tiden, du kan veksle mellom å gå og jogge. 

Anonymkode: 8cec3...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kniper på halvtimesutførelsen en dag eller to, så er 2x15 minutter, eller 3x10 også en halvtime. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler trening gir en illusjon om innsatts og framgang, ved vektnedgang skal man kun slutte å gjøre noe, ikke starte med noe, du skal slutte å spise så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved å være i bevegelse hver dag vil du også få muskler og kondis, og det er vel også fint å ha med seg inn i sommeren? Går du en halvtime på mølla hver dag i ei uke blir det 3,5 time, og i løpet av en måned vil det si ca 15 timer. Det vil gjøre en forskjell på vekta så lenge du ikke spiser ekstra

Anonymkode: 0bb1f...293

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...