Gå til innhold

Synes fagforeningen er altfor dyr. Fortsette å være medlem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontingenten blir nok ikke noe mindre med årene. Den nye lønnsadelen er fagforbundsjobber. Totalt meningsløse jobber spør du meg. Den enkelte kan oppnå minst like gode betingelser i det private til samme pris. 

Så mye tjener de tillitsvalgte i Fagforbundet. Sjekk lønna her - Fagbladet.no 

Tenker kontingenten blir enda mer bitter å betale når du ser at disse forbundene skal ha mer og mer i lønn. 

Anonymkode: 851ec...55a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg sa opp når de likevel ikke kunne hjelpe meg da jeg trengte det

Anonymkode: 71b2d...bf4

Samme her!

Anonymkode: 479bd...f99

AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (4 minutter siden):

Sa det aller meste får du igjen, jeg sa ikke alt.

Nei, du får ikke igjen det meste. Se linken. Fradraget trekkes av din alminnelige inntekt. Så om du betaler 30% skatt, får du igjen fradraget*30% på skatten. Ikke hele fagforeningsfradraget. Så det aller meste betaler du selv (noe som er rett og rimelig).

Anonymkode: c6ebb...ee3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg kutta den. fikk ikke en døyt hjelp når jeg trengte den.

Anonymkode: 0f415...a93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har allerede advokat i mine nåværende forsikringer som dekker slike ting. Og da igjen er jeg tilbake på kostbildet. 850,- i mnd. fordi jeg kanskje kommer i konflikt med sjefen en eller annen gang?

Anonymkode: 6be19...02d

Tenk deg at du blir sagt opp. Abeidsgiver må skjære ned for å spare penger. Du ønsker hjelp til å vurdere om prosessen har vært etter boka, og evt gå til sak mot arbeidsgiver. En rettssak koster fort 150 000kr, og du risikerer å måtte betale arbeidsgivers kostnader hvis du taper.

Føler du deg trygg på at forsikringen dekker utgifter til rettssak, og evt betaling for arbeidsgivers utgifter hvis du taper?

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (10 minutter siden):

Tenk deg at du blir sagt opp. Abeidsgiver må skjære ned for å spare penger. Du ønsker hjelp til å vurdere om prosessen har vært etter boka, og evt gå til sak mot arbeidsgiver. En rettssak koster fort 150 000kr, og du risikerer å måtte betale arbeidsgivers kostnader hvis du taper.

Føler du deg trygg på at forsikringen dekker utgifter til rettssak, og evt betaling for arbeidsgivers utgifter hvis du taper?

Man mister ikke jobben i kommunen hvis man ikke gjør noe ulovlig. 

Anonymkode: fc455...633

• Liker 2
Skrevet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Partssamarbeidet i det norske arbeidslivet er grunnen til at vi ikke har amerikanske tilstander her. Derfor er jeg organisert!

Anonymkode: 605f8...e2b

• Liker 6
Skrevet (endret)

850,- i mnd var dyrt.

Du må se prisen opp mot kvaliteten på den lokale fagforeningen. Er det dyktige folk som tenker på sine medlemmer og som er klar til å stå på for deg og ditt hvis noe skulle skje, ja da er det kanskje verdt det. 

Men er fagforeningen konfliktsky, hobbybasert/kunnskapsløs og/eller der de gjerne setter seg selv før medlemmene, da er anledningen der for å si opp. For da er ikke kvaliteten på assistansen deres god nok, og iverstefall glimter fagforeningen med sitt fravær når du trenger dem. Sistnevnte skjer faktisk SVÆRT OFTE når det oppstår arbeidskonflikter, du får sykdom eller du på andre måter må i møte med ledelsen pga en sak. 

Så... Sett prisen opp mot kvaliteten på den lokale fagforeningen. 

Husk for øvrig at du skal ikke forskjellsbehandles rundt lønnskrav selv om du ikke er organisert. Det er regulert gjennom ufravikelighetsprinsippet i AML.

Endret av Bombasi
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er organisert fordi jeg vil ha påvirkning i lønnsforhandlinger i kommune. Men nå er det slik at vi har lokale forhandlinger vært år i kap5. jeg betaler under 400kr i kontigent i mnd - så ville absolutt shoppet rundt. 
det jeg har lagt merke til er at fagforeninger som har tilknytning til Lo/ap er meget dyre iforhold til andre som ikke er det. 
Virker nesten som de øker skattefradraget for at fagforeningen kan øke kontigenten. 

Anonymkode: a4809...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare dropp det.

Anonymkode: dcf6d...484

• Liker 1
Skrevet

Fagforbundet sin kontingent er gått ned, så det er ikke tilfelle at LO blir dyrere og dyrere.

Skrevet

I tillegg til mange gode grunner som nevnes her, så vil jeg legge til to ting:

1. som uorganisert vil du bli nedprioritert ved lokale forhandlinger. I min statlige virksomhet fikk mange uorganiserte kr 0 i fjorårets oppgjør. 
2. En advokat kan ikke utrette mye i en arbeidskonflikt. Til det trengs en dyktig tillitsvalgt. 

AnonymBruker
Skrevet

Meldte meg ut nå når jeg skiftet jobb. Jobbet i butikk men gått over til en lokal bensinstasjon. Vurdert det lenge da de siste tarifforhandlingene har vært en vits som hovedsakelig gagner de uorganiserte (deltidsstillinger, unge osv) mens de har gjort det vanskeligere for oss som jobber fult. Det eneste de har fått til er så vidt en liten lønnsvekst (største tillegget på lønnen kom jo via garantilønnsordningen selv om de velger å legge sammen totalen når de skryter i media). Forrige forhandling fikk vi vel ca 1 krone mer i timen, men større utfordringer med å få 100% stilling...

Anonymkode: 0d79d...e88

Skrevet
Tipaa skrev (På 5.3.2024 den 18.20):

Som nevnt over her, så får du det meste igjen på skatten, så ser virkelig ikke problemet

22 prosent fradrag er "Det meste tilbake" ok.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 13.21):

Har alltid vært medlem, men synes det er fryktelig dyrt! Betaler ca. 850,- hver måned, men føler ikke jeg får noe tilbake for det.

Lønnen følger tariff så får ikke forhandlet noe individuelt der. Boliglånet mitt har bedre rente enn det LO gir meg, forsikringene jeg har gir bedre vilkår og pris enn hva LO gir meg. Ved lokale lønnsforhandlinger er det snakk om bitte små beløp så ser ikke at det er verdt så stort beløp hver måned. 
Utdannelse og stipend er ikke noe jeg kommer til å ta. 

Er det egentlig noen vits å være medlem? Føler jeg betaler og betaler uten å få noe tilbake.

Anonymkode: 6be19...02d

Hva om alle tenker som deg å slutter? Da er det ikke noe forbund lenger. Ingen som kjemper for lønnen, ingen som er der for deg om du en dag trenger noen som kjemper for deg. 

Anonymkode: 79e85...d57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 19.22):

jeg kutta den. fikk ikke en døyt hjelp når jeg trengte den.

Anonymkode: 0f415...a93

Har jeg sett mange har sagt i årenes løp. Er bare noen få som kan skryte av det, å få hjelp når man virkelig trenger det.

Anonymkode: c7cf2...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...