AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Har alltid vært medlem, men synes det er fryktelig dyrt! Betaler ca. 850,- hver måned, men føler ikke jeg får noe tilbake for det. Lønnen følger tariff så får ikke forhandlet noe individuelt der. Boliglånet mitt har bedre rente enn det LO gir meg, forsikringene jeg har gir bedre vilkår og pris enn hva LO gir meg. Ved lokale lønnsforhandlinger er det snakk om bitte små beløp så ser ikke at det er verdt så stort beløp hver måned. Utdannelse og stipend er ikke noe jeg kommer til å ta. Er det egentlig noen vits å være medlem? Føler jeg betaler og betaler uten å få noe tilbake. Anonymkode: 6be19...02d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Hvis du kommer i en arbeidskonflikt er den god å ha ♡ Anonymkode: d6321...949 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du kommer i en arbeidskonflikt er den god å ha ♡ Anonymkode: d6321...949 Har allerede advokat i mine nåværende forsikringer som dekker slike ting. Og da igjen er jeg tilbake på kostbildet. 850,- i mnd. fordi jeg kanskje kommer i konflikt med sjefen en eller annen gang? Anonymkode: 6be19...02d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 jeg tjener inn kontigenten på billigere forsikring og bankavtale. Faktisk så pass god deal at jeg en periode var med i to foreninger, en for forsikringen og en for huslånet. Du må se på det totalte bildet av hva du får igjen, ikke bare hva du betaler for selve kontigenten. Hvis det skjer noe uforutsett på arbeidsplassen som permiteringer kan det også lønne seg å være med i en fagforening. Hos oss er det fagforeningen som forhandler lønn, uten å være med får man sjelden egne tillegg på toppen av en genrell prosent. Anonymkode: 71b13...d70 2
Daria Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Den dagen jeg sto til halsen i uventede helseproblemer og ledelsen plutselig ikke var så lett å ha med å gjøre lenger, var fagforeningen verdt alt jeg har betalt inn i årenes løp. Det er som å ha forsikring - kanskje får du aldri bruk for den, men det er en risiko jeg ikke ville tatt. 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Husk også skattefradraget man får for fagforeningskontingent Anonymkode: 697f5...6b8 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Fagforening er som forsikring. Du trenger jo ikke forsikring på huset før det brenner. Er jo heller ikke bare med konflikt med sjefenarbeidsmiljø, streik, nedbemanning og oppsigelser osv kan det være godt å ikke stå alene. Krifa fagforening koster vel veldig mye mindre om man absolutt vil spare penger. Anonymkode: f9a61...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Det er mulig du skal gjøre en undersøkelse på om det er andre aktuelle fagforeninger enn den du er i nå, som er billigere, og som gir deg mer det du faktisk ønsker å betale for. Ulempen med LO forbund, er oftest at de har bakt inn veldig mye i kontingenten sin, slik at den blir relativt dyr. Samtidig som det KAN være billig for de som drar fordel av de store fellesavtalene på bank og forsikring og sånt. Andre fagforeninger har lavere kontingent, men du må betale for alt av forsikringer og sånt utenom. Og om du allerede gjør det, kan det lønne seg å gå for en slik fagforening. Bare sikre deg at den du velger vil kunne hjelpe deg den dagen du har behov for det. Anonymkode: c3814...510 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Hos oss går lønnsforhandlinger gjennom fagforeningen. De som ikke er medlem får ikke være med i ordinær forhandling, men leder kan gi dem tillegg uavhengig. De får lavere lønnsvekst hos oss. Anonymkode: 202c8...809 1
Gliffy Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 Jeg ville shoppet litt rundt og sett om det er andre foreninger som koster mindre.
Million Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 (endret) Jeg var medlem i fagforeningen da jeg jobbet (kontorjobb). De hadde en veldig gode forsikringer til alle sine medlemmer, bl.a. uføreforsikring. Det var noe som kom godt med noen år senere, da jeg uventet ble uføretrygdet. Det var ikke noe jeg hadde sett for meg. Takket være forsikringen fagforeningen ga meg, får jeg i dag flere tusen kr utbetalt i uføreforsikring i måneden i tillegg til den vanlige uføretrygden fra NAV. Slike forsikringer gjennom fagforeninger er som regel mye billigere og bedre enn de man klarer å få selv på egenhånd. Jeg måtte f.eks ikke gjennom noen helseundersøkelse på forhånd, og jeg betalte totalt (for hele fagforeningsmedlemsskapet) bare noen hundrelapper i måneden. Ser din er noe dyrere enn min var, men nå er det gått noen år. Har du uføreforsikring og kanskje andre forsikringsfordeler i fagforeningsmedlemsskapet ditt? Fagforeninger gir deg også gjerne juridisk støtte og bistand om arbeidsgiver behandler deg dårlig eller prøver å gi deg sparken på uriktig grunnlag. Endret 5. mars 2024 av Million 3
Magika_fra_Fyll Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Man får 7700 kroner i fagforeningsfradrag på skatten for 2023, 8000 kr i 2024. Det er nærmest ingen god grunn for ikke å være organisert 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 For meg er medlemskap i fagorganisasjon en selvfølge. Jeg ønsker å støtte et organisert arbeidsliv og trepartssamarbeidet, selv om det sikkert er ulønnsomt på individnivå. Jeg ønsker å støtte organisert lønnsforhandling, og forhandlinger om velferdsgoder, lokalt og nasjonalt. Anonymkode: 308a3...f00 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du kommer i en arbeidskonflikt er den god å ha ♡ Anonymkode: d6321...949 Tja det kan nok diskuteres Anonymkode: 71b2d...bf4 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 Jeg sa opp når de likevel ikke kunne hjelpe meg da jeg trengte det Anonymkode: 71b2d...bf4 1
Tipaa Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 Som nevnt over her, så får du det meste igjen på skatten, så ser virkelig ikke problemet 2
endo Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 De fleste tariffavtaler har en mulighet for litt individuell forhandling/økning. Gjennom f.eks økt ansvar i stilling etc. Sjekk ut din. Ellers er det skattefradrag og medlemskap kan bli en billig forsikring ved konflikt. Samt støtte ved evt streik.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Tipaa skrev (26 minutter siden): Som nevnt over her, så får du det meste igjen på skatten, så ser virkelig ikke problemet Du får jo ikke «det meste» igjen på skatten. Mesteparten må du selvsagt betale. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/fagforeningsfradrag/ Anonymkode: c6ebb...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 Jeg sparer penger hver mnd på å være med i delta. Bruker forsikringene, bankavtaler, mobilabb, skattelette..de 585 kr får jeg mer eller mindre i retur.. i tillegg til hjelp om de skulle trengs. Anonymkode: b6cea...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 Hvorfor betale for en forsikring som gir deg advokathjelp når den er innbakt i medlemsskapet? Anonymkode: e9530...1d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå