AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Er dette et amerikansk fenomen eller skjer det i Norge også? Det vil si, jeg vet at det skjer i Norge. Bare ikke hvor vanlig det er. Har hørt om flere som har fått brukbare summer i såkalt sign-on bonus. Typisk innen finans, rekruttering, osv. Føler deg litt dum når det er folk der ute som får en halv million bare for å begynne i en ny jobb. Anonymkode: 7534a...1fa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 jeg fikk et jobbtilbud forrige uke med 75k signeringsbonus dersom jeg signerte innen en satt dato. Tror det blir brukt som et lokkemiddel, det er mindre enn en månedslønn i den stillingen uansett. I min bransje som ingeniør har jeg aldri hørt om signeringsbonuser i hundretusenvis av kroner, har vært ca halv eller hel månedslønn brutto- Anonymkode: e253e...4ed
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Interessant. Kan jeg spørre hvilken bransje det var du fikk dette tilbudet? Har selv hørt om dette kun ved to anledninger gjennom nærme bekjente. Den ene fikk 200K og den andre en sum så høy at jeg ikke nevner det siden ingen kommer til å tro på det. Anonymkode: 7534a...1fa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Det skjer relativt ofte. Er Siviløkonom. Anonymkode: ad3dd...9d7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skjer relativt ofte. Er Siviløkonom. Anonymkode: ad3dd...9d7 Hvor store summer snakker vi da? Anonymkode: 7534a...1fa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Føler deg litt dum når det er folk der ute som får en halv million bare for å begynne i en ny jobb. Anonymkode: 7534a...1fa Er du selv i en posisjon til å få slike gigantbonuser? Hvis nei så har du vel ingen grunn til å føle deg dum for at du ikke spurte om å få en slik bonus. Om du er i en posisjon til å få, men aldri har spurt så er det surt du tapte disse pengene, men du har jo uansett svært gode kort på hånden. Anonymkode: 406f1...7c4
Summeer Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Ja, og rekrutteringsbonus om man får rekruttert noen som utbetales når prøvetiden er gjennomført 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Det har vært vanlig tilbake til da jeg begynte å jobbe på midten av nittitallet. Min første signeringsbonus fikk jeg i 1999 for et amerikansk selskap som etablerte seg i Norge. Bonusen var på 50 000,. Anonymkode: 2d616...a2c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Summeer skrev (5 timer siden): Ja, og rekrutteringsbonus om man får rekruttert noen som utbetales når prøvetiden er gjennomført Akkurat det har vi faktisk i vårt selskap. Usikker på beløp, men lurer på om det er rundt 50K før skatt. Anonymkode: 7534a...1fa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er du selv i en posisjon til å få slike gigantbonuser? Hvis nei så har du vel ingen grunn til å føle deg dum for at du ikke spurte om å få en slik bonus. Om du er i en posisjon til å få, men aldri har spurt så er det surt du tapte disse pengene, men du har jo uansett svært gode kort på hånden. Anonymkode: 406f1...7c4 Jeg aner ikke om jeg er i en slik posisjon. Litt derfor jeg spør Fortsatt ikke helt klok etter svarene i tråden. Som sagt kjenner jeg en som fikk 200K og en bekjent av denne igjen fikk 1 MNOK i sign-on bonus. I tillegg kommer årslønnen som ikke akkurat er beskjeden. Begge jobber innen finans da. Jeg er høyt utdannet og tjener godt, men tror kanskje ikke det er vanlig i min bransje. Men hadde strukket meg langt om noen ville gi meg 1MNOK bare for å begynne i en jobb Anonymkode: 7534a...1fa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 Jeg fikk nylig det, men bare på 30.000. Det var kun ment som et ekstra gode/lokkemiddel, og det funket for så vidt. Det tilsvarer 4% av årslønnen. Anonymkode: 92895...507
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Har aldri hørt om dette engang. Men så har jeg alltid valgt jobber i det offentlige og da. (Og takk og pris for det, har ikke lyst til å leve i en amerikansk businessverden, haha) Anonymkode: 5af2a...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg aner ikke om jeg er i en slik posisjon. Litt derfor jeg spør Fortsatt ikke helt klok etter svarene i tråden. Som sagt kjenner jeg en som fikk 200K og en bekjent av denne igjen fikk 1 MNOK i sign-on bonus. I tillegg kommer årslønnen som ikke akkurat er beskjeden. Begge jobber innen finans da. Jeg er høyt utdannet og tjener godt, men tror kanskje ikke det er vanlig i min bransje. Men hadde strukket meg langt om noen ville gi meg 1MNOK bare for å begynne i en jobb Anonymkode: 7534a...1fa Meg du siterte. Du får prøve å finne ut hva som er vanlig i din bransje. Hjelper jo ikke om det er vanlig i deler av finansbransjen om du ikke jobber der. Skriver deler av finans-bransjen for det er en stor bransje med store lønnsforskjeller. Jeg jobber ikke i finansbransjen så skal ikke si hva som er vanlig der. Men har venner som jobber i den best betalte delen av finansbransjen og de ha mye bonuser man kan gå glipp av ved å bytte jobb. Sign on bonus kan kanskje være en måte å kompensere for at arbeidstakeren taper bonuser fra sin gamle jobb ved å ta ny jobb. Det er ikke gitt at en som får 200k i sign on bonus tjener 200k på å bytte jobb. Det kan jo være at hun taper 200k i bonuser fra den forrige arbeidsgiveren og derfor sitter igjen med 0 når hun får sign on bonus på 200k. Igjen jeg jobber ikke i finansbransjen så jeg skal ikke si hva som er vanlig. Tenkte bare at det kan være verdt å tenke på at man kan tape bonuser på å bytte jobb. Mange bonus-programmer er lage for å belønne lojalitet. Anonymkode: 406f1...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg aner ikke om jeg er i en slik posisjon. Litt derfor jeg spør Fortsatt ikke helt klok etter svarene i tråden. Som sagt kjenner jeg en som fikk 200K og en bekjent av denne igjen fikk 1 MNOK i sign-on bonus. I tillegg kommer årslønnen som ikke akkurat er beskjeden. Begge jobber innen finans da. Jeg er høyt utdannet og tjener godt, men tror kanskje ikke det er vanlig i min bransje. Men hadde strukket meg langt om noen ville gi meg 1MNOK bare for å begynne i en jobb Anonymkode: 7534a...1fa Det er jo en catch. Du får ikke 1 million bare for å begynne, det pleier å følge med en klausul om at beløpet må betales tilbake hvis man slutter før det har gått x år. Jo større bonus, jo lengre. Jeg jobber i en bransje hvor dette er vanlig i USA, og der er mange skeptiske pga de kan være nødt til å betale tilbake bonusen hvis de slutter, for eksempel hvis sjefen viste seg å være fæl, jobben horribel etc. Da er det dumt hvis man har brukt opp bonusen. Enda dummere er det at man får utbetalt bonusen etter skatt naturligvis, men må betale tilbake bruttobeløpet. Vet ikke om det er sånn i Norge, men jeg antar det. Les i alle fall det som står med liten skrift nøye. Anonymkode: 0e44a...661
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 Optikere får det hos noen kjeder. Usikker på om det kommer til å fortsette. Mangelen er ikke like stor lenger Anonymkode: cdc7c...02b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 On 3/5/2024 at 12:50 PM, AnonymBruker said: Er dette et amerikansk fenomen eller skjer det i Norge også? Det vil si, jeg vet at det skjer i Norge. Bare ikke hvor vanlig det er. Har hørt om flere som har fått brukbare summer i såkalt sign-on bonus. Typisk innen finans, rekruttering, osv. Føler deg litt dum når det er folk der ute som får en halv million bare for å begynne i en ny jobb. Anonymkode: 7534a...1fa Ved å si opp tidligere stilling mistet jeg opptjent bonus hos denne arb.giver. Det måtte jeg naturligvis få kompensert for i form av sign-on. Str.orden 10% av årslønn, ingeniørbranje. Anonymkode: 5bbf6...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå